PDA

Bekijk Volledige Versie : Problemen met een niet betalende klant



B4rr13
23/05/06, 23:37
Geachte WHT'ers,

Om een te lang verhaal niet lang te maken zal ik het zo kort mogelijk voorstellen;

Enkele maanden terug (periode november) kreeg ik een klant over de vloer voor de bouw van een website, allemaal goed en wel, alles besproken, ik begin aan de opdracht. Zoals bij elke klant maak ik altijd enkele proefontwerpen voor de layout van de website, hier kan men uit de keuze uit maken, of bijsturen waar nodig. Ik heb de klant in questie meermaals duidelijk gemaakt dat het ontwerp iets kan verschillen van het uiteindelijke ontwerp als weergave in een browser (bvb tekst die iets meer naar links staat ofzo van die dingen).

Allemaal goed en wel, de klant en ik tot een overeenkomst gekomen, ik maak nog enkele aanpassingen aan de "preview" versie die hij mij bij de laatste afspraak duidelijk gemaakt heeft. Klant gaat akkoord. Ik begin aan de bouw van de website, enkele dagen later thans een mail met nog enkele aanpassingen, klant is koning naar mijn mening dus begin ik wel ff terug wat opnieuw en maak de aanpassingen.

Nu, al de opeenvolgende maanden tot en met Maart heb ik aanpassingen gekregen, en dus heel wat werkuren met deze klant in de weer geweest voor een fixed budget(!). Ondertussen had ik ook de domeinnaam geregistreerd.

Eind Maart was de website compleet, met CMS en layout, domeinnaam, hosting, POP3's, wat je maar wil.. Nu had de klant toch nog wel wat opmerkingen, ik dus opnieuw aanpassen. Deze klant bleef echter opmerkingen aanhalen, ik heb hem enkele dagen tot weken gewoonweg niet gehoord en mijn e-mails bleven ook onbeantwoord.

Nu komt het..
Op een dag kreeg ik een e-mail aan dat de opdracht ontoereikend was voor hem en dat hij via een minnelijke schikking alles wat ik al had gebouwd (volledige website naar wens) zou overgeven aan hem, voor een belachelijk laag bedrag, inclusief domeinnaam, en hij zou pas betalen na de transfer van de domeinnaam (jah..). Zo zou een nieuwe webbouwer naar zijn keuze de hele website onder handen nemen.

Dit lijkt me echter een zeer goedkope manier om een professionele website uit handen te nemen van een beginnende ondernemer. Nu, ik heb de domeinnaam nog altijd in mijn bezit, en nu komt hij achter zijn domeinnaam vragen..

Wat zou ik doen, en wat kan ik doen?

Kan ik hiervoor een bedrag vragen dat een minnelijke schikking naar mijn gepresteerde werkuren kan vergoeden?

Alerd
23/05/06, 23:40
Wat heb je op papier gezet?

B4rr13
23/05/06, 23:41
Wat heb je op papier gezet?

Niets, dat is het hem net.

Alerd
23/05/06, 23:43
oe... :(

av?

B4rr13
23/05/06, 23:46
oe... :(

av?

Die hele tijd enkel tot een mondeling akkoord gekomen..

Dit zal wel mijn eerste les geweest zijn nooit op goed vertrouwen te werken, ook al ken je zijn familie..

starfix
23/05/06, 23:48
Niets, dat is het hem net.Als beginner moet je echt altijs alles op papier doen (niet alleen als beginner). Fixed price is ook niet slim, zeker niet als je niet op papier hebt wat je moet doen.... Ben bang dat je deze zaak gaat verliezen. Je hebt in ider geval geleerd dat je alles op papier moet doen, en je hebt een systeem gebouwd die je misschien in de toekomst weer kan gebruiken.

ProJustitia
23/05/06, 23:50
Als een cliënt niet betaald, terwijl er e-mail correspondentie is waaruit een zgn. “gerechtvaardigd vertrouwen” valt op te maken dat aanpassingen zijn gecommuniceerd en dus in de basis er een opdracht ten grondslag ligt, dan is er slechts één conclusie: betreffende cliënt is niet ter goeder trouw. Een geijkte aanpak is een pittige brief sturen, waarin je de cliënt in gebreke stelt voor het fixedprice gedeelte en een proforma factuur meestuurt voor alle gemaakte meerwerkuren. Nimmer ingaan op zo’n beschreven schikking, die overigens geen hout snijd opdat de IE rechten bij jou blijven (mits je daar geen afstand over doet). Mocht een modelbrief wenselijk zijn laat het dan even weten.

frajaweb
24/05/06, 00:04
Een mogelijkheid is om de website te leveren aan hem, maar tevens een factuur bij te voegen.

Op deze fatuur specificeer je dan het product (of aantal uren) wat je aan hem heb geleverd en het door jouw in rekening gebrachte bedrag hiervoor.

Mocht hij binnen twee weken dit bedrag niet voldoen, stuur je hem een herinnering. Mocht daarna nog niet worden betaald dan geef je het uit handen aan het incassobureau. Als je opzoek ben naar een goed incasso bureau moet je maar effe pm-en

Andere optie is gewoon om helemaal niks aan hem te leveren. Jammer van de tijd die er is ingestoken.

B4rr13
24/05/06, 00:08
Andere optie is gewoon om helemaal niks aan hem te leveren. Jammer van de tijd die er is ingestoken.

Dit was ik nu al een tijdje aan het doen, want ik ging niet akkoord met zijn minnelijke schikking (belachelijk laag bedrag, en hij zou pas betalen NA de oversteek van alle bestanden + domeinnaam!) dus dat vond ik zoiezo al niet te vertrouwen.

Maar nu komt de persoon in questie dus vragen achter zijn domeinnaam. Wat doe ik? En kan ik nu het afgesproken bedrag hiervoor vragen zodat ik toch nog een vergoeding kan krijgen voor mijn verloren werkuren?

Swiftway-UK
24/05/06, 00:11
Niets leveren, simpel: laten betalen wat je hebt afgesproken, dan zaken leveren.

starfix
24/05/06, 00:11
Ik zou zo en zo niets leveren. Je hebt er al genoeg tijd en geld ingestoken. Eerst betalen, dan pas leveren.

Swiftway-UK
24/05/06, 00:13
Dit was ik nu al een tijdje aan het doen, want ik ging niet akkoord met zijn minnelijke schikking (belachelijk laag bedrag, en hij zou pas betalen NA de oversteek van alle bestanden + domeinnaam!) dus dat vond ik zoiezo al niet te vertrouwen.

Maar nu komt de persoon in questie dus vragen achter zijn domeinnaam. Wat doe ik? En kan ik nu het afgesproken bedrag hiervoor vragen zodat ik toch nog een vergoeding kan krijgen voor mijn verloren werkuren?

Staat de domeinnaam op jou naam?
Het is eenvoudig, je hebt een afspraak, jij hebt die site gebouwd voor een fixed fee (kun je doen, maar wel hardere afspraken over maken, maximaal X wijzigingen bijvoorbeeld). Dus laat hem eerst het afgesproken bedrag betalen, dan lever jij hem de afgesproken dienst.

Alerd
24/05/06, 00:18
Met dat domein heb je iig een stok achter de deur als het op jouw naam staat.
En uiteraard niks leveren idd zonder betaling.

frajaweb
24/05/06, 00:25
Als de domeinnaam volledig op jouw naam staat geregistreerd. Dus Houder op jouw naam dan kan hij eisen wat hij wil, maar hoef jij de domeinnaam niet af te staan. In dat geval kan je de domeinnaam voor x euro te koop aanbieden. Gaat hij erop in dan kan je je geld binnen halen, in het andere geval heb je wederom pech.

Als je het op een incassobureau laat aankomen kan dit resulteren in hoge kosten. Althans in het geval dat het tot een gerechtelijke procedure komt, en de rechter de andere partij gelijk geeft. In dat geval draai jij op voor alle gemaakte kosten.

Eerst betalen dan leveren blijft natuurlijk altijd de beste methode ;-)

B4rr13
24/05/06, 00:32
De domeinnaam staat inderdaad op mijn naam, deze zou ik op de klant zijn naam zetten nà betaling, maar is er dus niet van gekomen en staat nog steeds op mijn naam.

Alerd
24/05/06, 00:42
houden zo zou ik zo zeggen.

Vraag anders Projustitia om die standaardbrief:)

ProJustitia
24/05/06, 00:42
Zorg i.i.g. ervoor dat voor dat je stappen onderneemt je Algemene Voorwaarden up-to-date geregeld is en op je site staan. Hier een kosteloos model (http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=AV_webhostingtalk_leden.txt). Voor een ieder overigens...

frajaweb
24/05/06, 00:43
Gewoon uitspelen via de domeinnaam dan. Effe goed opletten, dat hij hem niet illegaal probeert te verhuizen.

EWS
24/05/06, 00:48
Dergelijke zaken probeer ik te voorkomen door de klant vooraf 40% van het totaalbedrag te factureren. Ik heb tot nu toe geen enkele klant gehad die hier moeite mee had.
Ik werk wel met fixed price, maar met een maximaal aantal uren wat ik besteed aan wijzigingen. Zo is alles duidelijk voor allebei de kanten.

Daarnaast AV laten opstellen door een juridisch advies bureau en gedeponeerd bij de KvK.

Als ik jou was zou ik gewoon niks leveren voor minder geld dan je totale uurloon opgeteld met als maximum de vooraf afgesproken fixed prijs, en er je les uit trekken.

ProJustitia
24/05/06, 00:51
Deponeren bij de KvK is niet noodzakelijk, verstandig is deze op je site te zetten en op alle correspondentie (ook onder alle e-mail met natuurlijk een disclaimer) te vermelden. AV als boven gelinkt (http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=AV_webhostingtalk_leden.txt) is toegepast op hostingactiviteiten en gebruiken onze clientele.