PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated & Colo Hoe zijn jullie....



Bullcat
21/05/06, 21:57
Hoe zijn jullie begonnen met dedicated verhuur van servers. hebben jullie servers als eerste aangekocht of eerst aanbieden, en als er een klant komt als de wiedeweerga een server bestellen ?
Neem aan dat er een kosten baten analyse aan vooraf is gegaan.

En wat colo betreft hetzelfde even het 1 tegen het ander afzetten.

En ja ik snap dat ik een rack of een halve nodig heb !

en bij colo, laten jullie alles maar ophangen, ik zag ooit ergens in een datacentrum namelijk servers gemonteerd op plankjes met losse harde schijven enzo erop, ja echt plaatje hardboard of zoiets en de rest er los op ! dacht ff dat ik gek werd eigenlijk :D :D

Euro-Servers
21/05/06, 22:17
Wij kopen onze servers zelf aan & maken gebruik van ons eigen rack voor het plaatsen van die servers (dedicated + colocation).

Het gaat meestal om 1U of 2U servers & zonder losse harde schijven of gaten erin geboord :p

Bullcat
21/05/06, 22:22
ja maar toen je begon met dedicated, hingen er toen gewoon een paar lege servers in je rack te wachten op klanten ? dat is meer de vraag eigenlijk.

Swiftway-UK
21/05/06, 22:34
ja maar toen je begon met dedicated, hingen er toen gewoon een paar lege servers in je rack te wachten op klanten ? dat is meer de vraag eigenlijk.

Je hebt wel wat investering nodig ja, je kunt niet verkopen wat je niet hebt he ;)

Bullcat
21/05/06, 22:38
Ja zo slim ben ik ook nog wel, ik zou wel een half rack vol kunnen hangen als het zou moeten, en wederom was dit de vraag niet, je gaat mij niet vertellen dat je 10 lege servers op gaat hangen in de hoop dat er klanten voor komen, is in mijn opzicht een beetje zonde van de activa die niks doet dan.

1 zou ik persoonlijk nog wel kunnen begrijpen, als je die verhuurt koop je nr 2 etc etc. Is dat bij jullie ook zo gegaan !

luser
21/05/06, 22:41
In het begin gewoon servertjes besteld wanneer de bestelling was bevestigt (na contract en 1ste betaling dus).
Lukte perfect binnen de 3 werkdagen.

Nu is er altijd wel 1 a 2 op voorraad.

(EDIT: Gewoon een groothandel vinden in de buurt die veel op voorraad heeft en waar je gewoon kan afhalen. Zo doen we het nog altijd, kost soms wel iets meer maar je bent zeker dat je altijd hardware beschikbaar hebt).

wonko
21/05/06, 23:09
In het begin gewoon bestellen na de bevestiging van de klant (en een voorschot). Nu hebben we voor spoedgevallen altijd wel wat materiaal hangen of liggen, en we hebben een zeer goede en flexibele leverancier, die er niet van schrikt als we weer eens iets "gisteren" nodig hebben ;).

Merendeel zijn 1U servers, allemaal netjes gemonteerd. Alles komt in onze racks.

WebXtra
21/05/06, 23:12
Iedere klant heeft andere eisen.
De een wil Intel processor, de ander een AMD. ect.
Daarom leveren wij de server op bestelling.

Klant plaatst bestelling > Wij sturen contract & factuur toe.
Dan wordt de server besteld, en binnen een week geplaatst.

Bullcat
21/05/06, 23:17
Als ik als klant een server zou bestellen dan zou ik hem eigenlijk ook wel gisteren al willen hebben :) Ok het is geen broodje wat je ff snel ophaald, maar 3 dagen wachten vind ik ook wel wat, denk dat ik toch maar eens ga zoeken naar een groothandel in de buurt van Haarlem ( iemand een idee ? )
eigenlijk wil ik gewoon dedicated aanbieden ala minuut, en ja ik weet dat ik dan servers moet hebben alla minuut, maar service staat ook hoog in ons vaandel, dus waarom levering niet.

Maar weet iemand een groothandel in de buurt van Haarlem - Amsterdam !

edit Okee webXtra je hebt een punt, inderdaad heeft elke klant een eigen wil, had ik nog niet eens over nagedacht, maar dan een week wachten ?? vind ik wel wat lang eigenlijk !

gjtje
21/05/06, 23:41
Tuurlijk, je kan alles in voorraad hebben, wordt de prijs x maal zo hoog omdat je de helft kan weggooien omdat het is verouderd na een tijdje. Daar wordt de klant ook niet blij van.

Ik bestel redelijk veel bij hardware discount. Als het op voorraad is kan je het de volgende dag ophalen op de Ceintuurbaan.

Bullcat
21/05/06, 23:43
Goedzo, hebben die een website of een telefoon nr. neem aan dat het de centuurbaan is in Adam

Swiftway-UK
21/05/06, 23:45
Iedere klant heeft andere eisen.
De een wil Intel processor, de ander een AMD. ect.
Daarom leveren wij de server op bestelling.

Is wel lastig managen als er eens wat stuk gaat, je hebt vast niet alles op voorraad qua onderdelen.

Ik bied liever servers aan waarvan ik voldoende op voorraad heb en hotspares van hem liggen, zoals HP, IBM of een service contract bij heb, zoals Dell.

Je kunt beter een beetje eenheid in je hardware creeeren dan dat je meegaat met specifieke klanten wensen en eisen.

Bullcat
22/05/06, 00:26
Inderdaad zo wil ik ook in 1 DC blijven, zodat ik niet half Amsterdam hoef rond te rijden voor mijn servers.
Eigenlijk wil ik zulk goed spul hebben dat ik maar 1 keer in een DC kom om het op te hangen eigenlijk :)
Ja kost wat duurder, maar ik hoef ook niet op plaatsje nekkramp te zitten in de bios !

knippin
22/05/06, 01:46
Je hebt wel wat investering nodig ja, je kunt niet verkopen wat je niet hebt he ;)


nou je zou ook reselling kunnen doen

bijv. bij dedi ergens bij provider inkopen en die weer duurder verkopen
en meesten doen niet moeilijk als je om een blame dedi vraag ofterwel zonder toeters en bellen die naar dat bedrijf wijst waar jij hem in koopt


zo zijn de meesten begonnen

corect me if am wrong:)

Zor.in
22/05/06, 01:54
Wij zijn misschien als een van de weinige in het begin meteen gestart met een eigen server, zonder eerst een resellerpakket af te nemen. Daarna zijn we eerst meer eigen servers gaan plaatsen. Daarna was het interessanter meer rackspace af te nemen en niet langer losse units per server, dit had ook het voordeel dat de servers bij elkaar konden worden geplaatst. Op deze manier kwam er extra ruimte voor colocatie, daarna ook voor dedicated servers. We hebben bij dedicated serverhosting altijd zelf de servers gekocht en die verhuurd.

Wanneer een klant een bestelling plaatst is de klant vrijwel altijd binnen 24 uur online. We hebben altijd systemen & hardware op voorraad, zowel in Amsterdam als op kantoor.

knippin
22/05/06, 02:30
Wij zijn misschien als een van de weinige in het begin meteen gestart met een eigen server, zonder eerst een resellerpakket af te nemen. Daarna zijn we eerst meer eigen servers gaan plaatsen. Daarna was het interessanter meer rackspace af te nemen en niet langer losse units per server, dit had ook het voordeel dat de servers bij elkaar konden worden geplaatst. Op deze manier kwam er extra ruimte voor colocatie, daarna ook voor dedicated servers. We hebben bij dedicated serverhosting altijd zelf de servers gekocht en die verhuurd.

Wanneer een klant een bestelling plaatst is de klant vrijwel altijd binnen 24 uur online. We hebben altijd systemen & hardware op voorraad, zowel in Amsterdam als op kantoor.

maar heb je dan via bank iets van finance geregeld of zelf voor moeten werken?

Phu
22/05/06, 03:56
Ik zorg ervoor dat ik 1 Spare bak heb waar ik niets mee doe
lijkt kosten opjangend maar stel er valt een uit is die als backup
voor weekenden enzo heb je binnen aantal minuten je server verhuurd bij wijze van...
en hoef je niet 1 week te wachten op je nieuwe hardware.

Geld moet je van te voren even apart leggen
wij kopen voornamelijk alleen kwaliteits bakken

en 2 p3 bakken als test maar niet echt als productie webservers
voor DNS en fallback mail is een p3 meer dan zat.

of je nou op een opteron draait of een pentium
de meeste mensen hier merken het verschil niet je draait er maar 200 websites op die niet meer dan 3% cpu vreten

voor de klanten die wat meer dokken raad ik natuurlijk een eigen dedicated aan .

dedicated schafffen wij aan (investeren) en die kosten moet je baseren op binnen 2 jaar eruit te trekken afschrijving is 3 jaar ok... maar je wilt ook winst hebben :)

eMiz0r
22/05/06, 09:45
dedicated schafffen wij aan (investeren) en die kosten moet je baseren op binnen 2 jaar eruit te trekken afschrijving is 3 jaar ok... maar je wilt ook winst hebben :)

En precies dat lijkt me een hele slechte reden om uberhaupt met dedicated hosting te beginnen. De prijzen zijn tegenwoordig zo denderend laag dat je dit alleen kan volhouden wanneer je zelfbouwservertjes inzet. Wil je kwaliteitshardware gebruiken zul je óf nauwelijks winst maken (hooguit een jaar) of jezelf de markt uitprijzen.

Wij beginnen niet met dedicated omdat we uitsluitend SuperMicro hardware willen leveren. Ze kosten helaas alleen wat waardoor de winstmarge nihil is. Als je pas binnen 2 jaar je investering er uit kunt halen (en na 3 jaar de server moet vervangen) schiet je er niks mee op.

JayvD
22/05/06, 09:57
Wil je kwaliteitshardware gebruiken zul je óf nauwelijks winst maken (hooguit een jaar) of jezelf de markt uitprijzen.
Niet als je de tarieven opsteld voor kwaliteitshardware. Als je goed aanbiedt met de term kwaliteitshardware zijn mensen vaak wel wat bereid om meer te betalen ervoor.

jinxedworld
22/05/06, 10:02
Als een klant een dedicated bak wil wachten wij op het getekende contract van de klant, en dan bestellen we de hardware. Wij doen alles met SuperMicro hardware, dus alleen top kwaliteit. Zelfbouw beginnen we niet aan, aangezien we dan nooit het niveau van SuperMicro Superservers kunnen halen. Dan maar even geen winst, de klant staat voorop! En na 2 jaar begint de winst wel binnen te komen. Kwestie van afwegen wat je wil voor de klant, en wat voor klanten je wilt hebben. Budgethosting is niet mijn ding, ik ga voor kwaliteit en dat kost wat (ik zeg niet dat alle budgetservers slecht zijn, no flame intended whatsoever).

gjtje
22/05/06, 10:04
Daarnaast is het natuurlijk onzin dat "zelfbouwservertjes" geen kwaliteit zijn, 't gaat erom wat je er in stopt en wat je er mee doet.

jinxedworld
22/05/06, 10:10
Daarom zeg ik ook dat wij niet tot de kwaliteit van een SuperServer kunnen komen met zelfbouwservers. Ik zeg niet dat ze slecht zijn, wij echter niet voor zelfbouw zoals hierboven beschreven.

eMiz0r
22/05/06, 10:14
Daarnaast is het natuurlijk onzin dat "zelfbouwservertjes" geen kwaliteit zijn, 't gaat erom wat je er in stopt en wat je er mee doet.

Je hebt gelijk. SuperMicro servers zijn namelijk uiteindelijk ook in elkaar gezet. Ik doelde eigenlijk meer op goedkope servers (dus een simpel MSI moederbordje en dat soort zaken).

FransVanNispen
22/05/06, 14:04
Wij hebben ons aanbod gereduceerd tot één merk waar we zelf qua kwaliteit achter staan. Van dit merk hebben we een selectie van meest gevraagde cases en boards op voorraad. Ook de meest gangbare CPU's, HD's en geheugen houden we op voorraad (beperkt).

Hierdoor kunnen we snel repareren in geval van een defect en snel de meest gangbare servers leveren, omdat CPU, RAM en HD/RAID er in wordt gestopt nadat de order bevestigd is.

Voor heel specifieke wensen, zullen we de benodigde hardware pas bestellen nadat de order bevestigd is.

Ook zorgen we ervoor dat we in het datacenter minimaal één spare server paraat hebben voor noodgevallen.

Bullcat
22/05/06, 14:11
Mijn huidige servers zijn inderdaad ook van SuperMicro, en eigenlijk wil ik als dedi daar niet voor onder gaan doen, dan maar wat minder winst maken, als je het af gaat zetten tegen de rust dat je weet dat er goede spullen in je rack hangen.
Uiteraard een beetje hardware voorraad zoals cpu en geheugen en HD is een must vind ik eigenlijk zelf wel.

Dan het colo verhaal, hangen jullie zomaar elke geknutselde bak in je rack, of stellen jullie hieraan toch wel voorwaarden ?

En ik ben de markt nog aan het aftasten uiteraard, wil gewoon even alles op een rijtje hebben hier, mocht ik in de eigen rack wereld willen springen :)

FransVanNispen
22/05/06, 14:22
Je kunt niet echt eisen stellen aan de server van een colo klant.

Omdat je meestal niet weet wat voor server er geplaatst gaat worden bij colocatie, een kleine Celeron of een vette Dual DualCore AMD Opteron bijv, zul je daar met je prijsstelling wel rekening mee moeten houden.

Bullcat
22/05/06, 14:37
Waarmee je dus zegt dat als je die klant ziet met een plaatje hardboard met daarop een moederboard en voeding en losliggende harde schijf je die gaat plaatsen, :D:D

Alerd
22/05/06, 14:38
Eisen dat het een case is met rails lijkt me best kunnen denk ik :D

Phu
22/05/06, 18:21
En precies dat lijkt me een hele slechte reden om uberhaupt met dedicated hosting te beginnen. De prijzen zijn tegenwoordig zo denderend laag dat je dit alleen kan volhouden wanneer je zelfbouwservertjes inzet. Wil je kwaliteitshardware gebruiken zul je óf nauwelijks winst maken (hooguit een jaar) of jezelf de markt uitprijzen.

Wij beginnen niet met dedicated omdat we uitsluitend SuperMicro hardware willen leveren. Ze kosten helaas alleen wat waardoor de winstmarge nihil is. Als je pas binnen 2 jaar je investering er uit kunt halen (en na 3 jaar de server moet vervangen) schiet je er niks mee op.


Liever ga je voor de server mobo's
wat wij er dus in hebben zitten in de supermicro's
zeg maar zelfbouw barebone

liever dat je 50 euro meer uitgeeft dan opeens 4.00 in de ochtend een server down hebt erheen moet rijden omdat je daarop bezuinigd hebt

wat je ook kan doen is kijken hoeveel klanten dedicated servers willen
een dell bak aanschaffen,naar mijn mening is dat net iets beter dan supermicro

ok je hebt geen raid je hebt geen hotswap maar dat boeit niet zo.
ik heb nu in de meeste hardware raid maar beter doe je eer aan een backup server een p3 of celeron bakkie ofzo met grote backups en die in raid 5
mocht er wat gebeuren heb je iig een backup op een andere server.

Swiftway-UK
22/05/06, 18:23
Ik vind die HPs en IBMs echt veel beter in elkaar zitten dan Supermico kasten, maar ieder zijn ding natuurlijk.

Als je kijkt hoe HP en IBM alles geplaatst hebben, hoe ze zaken koelen.... wat een leuke hardware ze erin plaatsen, dan is, naar mijn mening, supermicro daarbij budget.

Bullcat
22/05/06, 18:57
Ik ga zoiezo bij mijn eigen dedi servers voor hardware raid, klinkt misschien wat overdone, maar ik wil kwaliteit inzetten en vertrouwen winnen, en niet om de haverklap naar een DC moeten scheuren om zaken te herstellen ook al zit redbus hier 15 minuten vandaan

Eigenlijk zou ik zelf wel eens zo'n hp of ibm willen zien, en dan bedoel ik niet van een plaatje uiteraard, iets zelf werkend of open aanschouwen geeft mij altijd nog meer vertrouwen als de zoveelste aanbieding van Dell dat ik weer 10% korting krijg of een dubbel geheugen.

En probs kunnen er uiteraard altijd zijn, elke merk heeft wel een vrijdagmiddag of maandag ochtend asortiment :) en zoals je ergens anders kunt zien, heb ik naar aanleiding van andere topic's over 999 aanbiedingen die van mij al drastisch naar omlaag geschroefd, dacht meer dat het de standaard was, als je onbeperkt wilde aanbieden hier, of zolang de grote van je pakket het toestaat, ik poot dus rustig een aanbieding neer die x maal duurder is danhetgeen de TS vraagt, maarja als ie voor een dubbeltje...... etc etc.

Dus mijn vraag uiteindelijk wat is nu een degelijke bak voor een Dedicated opstelling, dus met 2 x HD en minimaal hardware Raid, wat zouden jullie doen, behalve het niet doen dus :)

Alerd
22/05/06, 21:45
Dus mijn vraag uiteindelijk wat is nu een degelijke bak voor een Dedicated opstelling, dus met 2 x HD en minimaal hardware Raid, wat zouden jullie doen, behalve het niet doen dus :)

Gaan voor areca kaarten bij raid :)

Bullcat
22/05/06, 22:23
en wat is daar bijzonder aan Alerd ?

mihosnet
22/05/06, 23:05
Dit is misschien interessant voor je:
http://tweakers.net/reviews/557/1

Alerd
23/05/06, 00:35
See above, daar komt ie er heel erg goed uit :)

Bullcat
23/05/06, 00:56
Ik heb het inderdaad gelezen, maar ik doe zelf de technische kant niet van die servers dus wat heb ik hieraan ?

het enigste wat ik doe is vragen aan mijn techneut wat denk je van deze configuratie, en als hij dan zegt ziet er goed en degelijk uit dan bestel ik het !

Alerd
23/05/06, 01:01
Ik zou zeggen stel het voor :)
Vraag anders je techneut om raad/suggesties om hardware gebied, kan ie ook een beetje voorstellen wat diegene het lekkerst ligt.

Bullcat
23/05/06, 01:08
Ik neem aan dat die wel meeleest in dit topic :) en als ik raad nodig heb schroom ik zeker niet om hem te raadplegen hoor !

Phu
23/05/06, 01:16
tsjah in een dell heb ik toch liever die perc ding

op een paar problemen na werken ze wel perfect op kantoor 5x 2850 bakken staan die werken met perfect op 1 x uitval na (slechte kaart ofzo)

voor colo en dedicated vind ik persoonlijk IBM en HP te duur
dan moet je dus jaren wachten tot je die kosten eruit haalt
een supermicro kost gemiddeld 1500 EURO een HP het dubbele
of voor hetzelfde geld een mindere ding

knippin
23/05/06, 01:55
maar wil nog even terug komen op mn vraag naar zor.in gericht en eventuel naar anderen


hoe hebben jullie dan in begin meteen alles kunnen aanschaffen?


prive voor moeten werken of een lening?


aangezien ik rond ben aan kijken voor lening wil even weten hoe jullie hiermee zijn begonnen?



de boventstaande vraag klinkt meschien raar maar ind. ik ben nooit echt toe gekomen aan dedi hosting alleen schared hosting, stream, etc,

dus bij deze even kennis verscharen of scharelen

JayvD
23/05/06, 02:16
Denk dat je beter wellicht wat geld eerst opzij ervoor kan zetten.

Lening betaal je vaak zoveel extra's terug etc.

Phu
23/05/06, 05:57
maar wil nog even terug komen op mn vraag naar zor.in gericht en eventuel naar anderen

hoe hebben jullie dan in begin meteen alles kunnen aanschaffen?

prive voor moeten werken of een lening?

aangezien ik rond ben aan kijken voor lening wil even weten hoe jullie hiermee zijn begonnen?

de boventstaande vraag klinkt meschien raar maar ind. ik ben nooit echt toe gekomen aan dedi hosting alleen schared hosting, stream, etc,

dus bij deze even kennis verscharen of scharelen

Truong Internet Services is eigendom van mij Phu Truong als eenmanszaak
Ik heb een half jaar voor mijn definitieve start 21-05-2004 5.500 EURO
apart gelegd / ingelegd zeg maar voor mijn bedrijf.
Met dit geld zou het 1e jaar voldoende saldo moeten hebben zijn om de broodnodige zooi te dekken voor mijn bedrijfje.

Dat geld heb ik verdient door een tijdje boekingen te doen voor dj's
ik merkte op dat de meeste geen websites hadden dus ik regelde ff snel 10 klanten bij elkaar en hoppa geld was binnen.

voordat ik dus begon had ik 1500,- euro aan voorschot premie ontvangen.
op papier dan contractuueel vast gelegd.

daarna heb ik de volgende kosten gelijk gemaakt
1750,- aan een supermicro bakkie
720,- colocated hosting bij WeDare
720,- belasting en administratie kosten voor boekhouder en juridische shitload like algemene voorwaarden
720,- domeinen en registraties voor klanten en mezelf
900,- aan SIDN dingetjes wou onafhankelijk zijn qua .nl dingentjes

Lijkt op het 1e gezicht veel geld maar als je geld wilt verdienen moet je iets investeren maar ik had toen een hoop connecties zeg maar in de horeca en entertainment branche waar ik nu ook werk om aan klanten te komen.

per klant (discjockey ,zanger/discotheek)wou ik een minimum van 50 euro per maand
voornamelijk discotheken die gewoon 100,- per maand voor hosting betaalde
de reden ervoor 24x7x365 bereikbaar en altijd met 99,98% uptime garantie
ongeacht waar de oorzaak lag bij hun of bij ons.


Lenen begin er niet aan spaar je credit door te werken.
bij lenen word je een oor aangenaaid met de al te hoge rente ik heb eens voor 1000,- rood staan gevraagd daar willen ze al 199,- "administatie" kosten voor om dan de 8.4% rente dan maar te vergeten.

ik moest iets hebben om terug te vallen dacht ik dus later maar 4500 extra in kast gezet en 10.000 in totaal geinvesteerd in mijn bedrijf en tot op heden op eigen kracht nog steeds up & running

dutchcrazytiger
23/05/06, 11:08
Ik ben naar de postbank gegaan. Op aanraden van een vriend....
Lening / bedrijfskrediet aangevraagd van 5000 euro. Servers gekocht,
zolang gratis bij hem in het rack gehangen zodat ik kon opstarten met het
bedrijf, en heb nu 6 mooie dedicated managed servers hangen......

Ik graai nu eerst mn servers terug. En als ik die terug heb ga ik continu investeren in de hardware... op dit moment heb ik er 3 op voorraad 2 als backup 1 ter verkoop. Echter komt het vaak genoeg voor dat ik die andere 2 backup ook in een avond verhuur. En ja dan moet ik weer 3 stuks bestellen maar gelukkig zijn ze in het algemeen binnen 2 werkdagen netjes thuis.

Sidn wil ik niet aan beginnen.... al die papier rondslomp wil ik niet. Als ik kijk naar transip ofzo... ja zoiets wil ik, maar anders word ik never nooit member.... registreer het wel bij zor.in of elders. Net zo makkelijk.

pc-sup
23/05/06, 12:13
Ik bied geen colo of dedi maar 6 weken geleden was er wat gebeurt met een server.

Bij een bedrijf had ik een Dedi server. Er zat 512 MB DDR en ik wou er in totaal 1024 MB hebben. Oke de eigenaar van het bedrijf is in de nacht gegaan en zag dat de moederbord + DDR geheugen gesmolten is. Op dat moment heeft hij de HD overgeplaatst naar een andere server die op dat moment beschikbaar was. Weinig downtime en een topie service vind ik.

Maar op zulke momenten moet jij dus ook eigenlijk een server op voorraad hebben als er wat verkeerds gaat. Als dat niet zo is vind dat je dan niet goed bezig ben. Bij een dedi vind je het vast wel erg als de moederbord gesmolten is. Maar als hoster moet je aan voorwaarden houden en de hosting waar ik bij zit heeft dit gedaan.

jinxedworld
23/05/06, 12:17
Gesmolten mobo + mem? Heavy... Brakke koeling of zo?
Voor de rest, een hotspare is in mijn ogen pure noodzaak, just in case.

Phu
23/05/06, 17:46
Ik bied geen colo of dedi maar 6 weken geleden was er wat gebeurt met een server.

Bij een bedrijf had ik een Dedi server. Er zat 512 MB DDR en ik wou er in totaal 1024 MB hebben. Oke de eigenaar van het bedrijf is in de nacht gegaan en zag dat de moederbord + DDR geheugen gesmolten is. Op dat moment heeft hij de HD overgeplaatst naar een andere server die op dat moment beschikbaar was. Weinig downtime en een topie service vind ik.

Maar op zulke momenten moet jij dus ook eigenlijk een server op voorraad hebben als er wat verkeerds gaat. Als dat niet zo is vind dat je dan niet goed bezig ben. Bij een dedi vind je het vast wel erg als de moederbord gesmolten is. Maar als hoster moet je aan voorwaarden houden en de hosting waar ik bij zit heeft dit gedaan.


moet je maar geen brakke onderdelen kopen :P
laat me raden een noname mobo ding met noname geheugen ?:P

dat is het voor en nadeel van alles zelf doen je kan zelf kiezen voor je hardware
en software afhankelijk zijn van aan andere vind ik persoonlijk zelf heel irritant
stel het word niet binnen x aantal uren gefixed ben jij klanten kwijt.