PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows XP als server OS



Geoffrey
21/05/06, 16:21
Beste collega's / andere bezoekers,

na diverse bezoeken aan ons datacenter moet ik vaststellen dat er nogal wat mensen zijn die een Windows server willen die hier Windows XP (Pro) op installeren. Nou heb ik heel wat ervaring met XP als Destkop OS, maar niet als server OS. Waarom zijn er zoveel mensen die deze OS verkiezen boven een Linux of een Windows Server 2003 (ja logisch, de kostprijs?)? Wat mij dan ook heel erg boeit, is dit wel veilig?

De tweede vraag die ik me dan stel is of je op windows XP (pro) als Server OS ook zaken als .NET & MSQL (waarschijnlijk niet?) kunt gaan draaien? Op zich is dat geen probleem, maar er moet toch een reden zijn waarom Microsoft specifiek met twee server licenties op de markt is gekomen? Puur uit nieuwsgierigheid heb ik de persoon in het datacenter gevraagd wat hij vond van het Windows XP (pro) als server OS en tot mijn grote verbazing wist de man mij te zeggen dat hij zo al 20 servers had draaien en dat ze allemaal nog geen enkel probleem hebben opgeleverd. Nou wil ik toch wel graag weten wat jullie ervaringen hierin zijn?

NetTuning
21/05/06, 16:33
Ik denk dat mensen daarvoor kiezen omdat ze er genoeg ervaring naar hun idee mee hebben, en op die manier hun server zelf zo goed mogelijk kunnen beheren. Daarbij is Windows XP relatief veilig vind ik persoonlijk.

En MySQL en ASP(NET) is geen enkel probleem voor Windows XP Pro hoor, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. In iedergeval niet minder als op een windows 2003 server ;)

Stewie
21/05/06, 16:36
in de usa gebeurd dit ook veel. Zijn vooral mensen die de SPLA omzeilen en overal goedkoper oem licenties op zetten :)

Belangrijk verschil is de IIS (5 versus 6)

alex[nl]
21/05/06, 17:05
Zit er niet een (hardcoded) maximum op het aantal verbindingen met de IIS server in Windows XP? Zoiets meen ik me te herinneren...

Geoffrey
21/05/06, 17:08
']Zit er niet een (hardcoded) maximum op het aantal verbindingen met de IIS server in Windows XP? Zoiets meen ik me te herinneren...

Dat vraag ik me dus ook af. Mocht dit zo zijn heb ik niet veel zin om dit aan mijn klanten aan te gaan bieden..

gjtje
21/05/06, 17:19
10 verbindingen, daarnaast kan je maar 1 vhost aanmaken.

Het enige nut van Windows XP hosting zie ik voor gameservers, maar volgens mij is hosten met oem licenties niet legaal.

Stewie
21/05/06, 17:19
Ja, 10 connecties en IIS5 is een wereld van verschil met 6...

Geoffrey
21/05/06, 17:23
10 verbindingen, daarnaast kan je maar 1 vhost aanmaken.

Het enige nut van Windows XP hosting zie ik voor gameservers, maar volgens mij is hosten met oem licenties niet legaal.

Nou das dus behoorlijk kut... Kan iemand hier uitsluitsel geven of het hosten met OEM licenties al dan niet legaal is? Als ik navraag doe blijkt namelijk dat heel wat bedrijven Windows 2003 Server Web-Edition wel met OEM versies draaien en ik heb er Microsoft eigenlijk ook nog niets over horen zeggen?

almar
21/05/06, 17:23
Het enige nut van Windows XP hosting zie ik voor gameservers, maar volgens mij is hosten met oem licenties niet legaal.

Wel als je het voor je eigen organisatie doet volgens mij. (Dus geen websites van andere partijen/klanten hosten)

Maar goed, pro ben je niet bezig met xp pro als server os.

is250
21/05/06, 17:26
Nou das dus behoorlijk kut... Kan iemand hier uitsluitsel geven of het hosten met OEM licenties al dan niet legaal is? Als ik navraag doe blijkt namelijk dat heel wat bedrijven Windows 2003 Server Web-Edition wel met OEM versies draaien en ik heb er Microsoft eigenlijk ook nog niets over horen zeggen?

Voor zover Microsoft ons kon vertellen mag je als ISP welke aan hosting e.d. doet enkel en alleen SPLA gebruiken op je hosting servers. Ik zelf vind 't wel fijn, maandelijks laag tarief i.t.t. een one-time fee.

JayvD
21/05/06, 17:26
Als ik navraag doe blijkt namelijk dat heel wat bedrijven Windows 2003 Server Web-Edition wel met OEM versies draaien en ik heb er Microsoft eigenlijk ook nog niets over horen zeggen?
Als je de algemene voorwaarden doorspit van microsoft (kan niet 123 vinden, hijs redelijk lang) staat dat je enkel met een oem mag hosten in een intranet. Niet in een internet!

Voor dat dien je SPLA licensies te hebben.

rvessem
21/05/06, 17:27
dan installeer je toch gewoon apache voor windows

Geoffrey
21/05/06, 17:29
Als je de algemene voorwaarden doorspit van microsoft (kan niet 123 vinden, hijs redelijk lang) staat dat je enkel met een oem mag hosten in een intranet. Niet in een internet!

Voor dat dien je SPLA licensies te hebben.

Aha oké, weten we dat ook weer :) Nouja, inderdaad voor iemand met één website of weet ik veel die een windows platform wenst is windows XP misschien wel een goede keuze, maar ik zie er op dit ogenblik toch niet veel in...

JayvD
21/05/06, 17:29
dan installeer je toch gewoon apache voor windows
Je blijft hosten met een windows systeem.

is250
21/05/06, 17:33
dan installeer je toch gewoon apache voor windows


Dan kan je net zo goed op Linux gaan hosten als je Apache gaat draaien. IIS i.c.m. ASP.NET is imo een van de grootste voordelen van het aanbieden van shared hosting op Windows.

gjtje
21/05/06, 17:37
Je kan mod_asp.net gebruiken o.i.d. maar dat doet alleen .NET 1.1. 't Blijft prutswerk natuurlijk. Net zoiets als adverteren met ASP hosting als je Apache::ASP hebt draaien.

starfix
21/05/06, 18:14
Ja, 10 connecties en IIS5 is een wereld van verschil met 6...Die 10 verbindingen kun je meteen simpele registerwijziging veranderen. Weet niet of het officieel mag, maar het kan wel.

Randy
21/05/06, 18:26
Waarom moeilijk doen, een SPLA licentie voor 2003 Standaard kost maar € 3,85 per maand. Voor gameservers wordt XP nog wel eens gebruikt. Dit heeft er meer mee te maken dat alle DirectX standaard uit staat op een 2003-server.

Geoffrey
21/05/06, 18:43
Waarom moeilijk doen, een SPLA licentie voor 2003 Standaard kost maar € 3,85 per maand. Voor gameservers wordt XP nog wel eens gebruikt. Dit heeft er meer mee te maken dat alle DirectX standaard uit staat op een 2003-server.

Waar haal je die licentie aan die prijs? .... De goedkoopste die ik ben tegengenkomen voor de standaard was € 25,00 ...

JayvD
21/05/06, 18:56
Waarom moeilijk doen, een SPLA licentie voor 2003 Standaard kost maar € 3,85 per maand. Voor gameservers wordt XP nog wel eens gebruikt. Dit heeft er meer mee te maken dat alle DirectX standaard uit staat op een 2003-server.
Weet niet hoe jij bij de €3.85 per maand komt, denk dat je een extra client verward met een systeem. :)

Je kan op win2003 gewoon directx spelen hosten zonder een enkel probleem hoor, directx is eigenlijk enkel essentieel voor visuele gedeelte van spel. Het hosting gedeelte is 9/10x niet visueel.

Stewie
21/05/06, 19:12
Waarom moeilijk doen, een SPLA licentie voor 2003 Standaard kost maar € 3,85 per maand. Voor gameservers wordt XP nog wel eens gebruikt. Dit heeft er meer mee te maken dat alle DirectX standaard uit staat op een 2003-server.
Heb je het over een per-user-license?
Standard kost 20+ per maand, web edition 10+ euro/maand

Randy
21/05/06, 19:44
Inderdaad, een SAL. Mijn fout, verkeerd gekeken. Ook zo onduidelijk die SPLA-lijst.
Overigens wil je geen gameservers draaien op Webedition.

Blij dat ik 64 bits draai bij GSH2 (BF2, x.x.131.49)

JayvD
21/05/06, 19:47
Overigens wil je geen gameservers draaien op Webedition.

Waarom niet?

Kosten zijn zeer laag. :)

Geoffrey
21/05/06, 19:50
Waarom niet?

Kosten zijn zeer laag. :)

Ik draai nameservers op Web-Edition en die draaien gewoon perfect ...

Stewie
21/05/06, 19:56
Inderdaad, een SAL. Mijn fout, verkeerd gekeken. Ook zo onduidelijk die SPLA-lijst.
Overigens wil je geen gameservers draaien op Webedition.

Blij dat ik 64 bits draai bij GSH2 (BF2, x.x.131.49)
Waarom geen web edition? Het is niet alsof je support voor SQL server en om domaincontrollers te draaien nodig hebt voor de gameserver-server:p

gjtje
21/05/06, 20:37
Inderdaad, ze doen het prima. :D

64bits voor gameservers is ook een hoop gehype. 95% van de programmatuur is toch gewoon oude 32bit meuk en het geheugen voordeel heb je met gameservers ook niet nodig.

JayvD
21/05/06, 23:19
Inderdaad, ze doen het prima. :D

64bits voor gameservers is ook een hoop gehype. 95% van de programmatuur is toch gewoon oude 32bit meuk en het geheugen voordeel heb je met gameservers ook niet nodig.
Zijn spellen die het goed ondersteunen daar niet van, zijn er echter zo weinig dat het niet loont om daarvoor 64bit te gebruiken.

Tenzij je gsh2 heet, dan koop je gewoon even nieuwe racken vol met server..

Thafusion
22/05/06, 00:00
Waarom moeilijk doen, een SPLA licentie voor 2003 Standaard kost maar € 3,85 per maand. Voor gameservers wordt XP nog wel eens gebruikt. Dit heeft er meer mee te maken dat alle DirectX standaard uit staat op een 2003-server.

Je kan DirectX gewoon activeren in Windows 2003 even googlen op "Windows 2003 workstation" staat precies hoe je Windows 2003 look and feel en opties kan geven van XP.

JayvD
22/05/06, 00:11
Je kan DirectX gewoon activeren in Windows 2003 even googlen op "Windows 2003 workstation" staat precies hoe je Windows 2003 look and feel en opties kan geven van XP.
Waarom zou je het aan willen zetten voor het hosten van gameservers? :)

MikeN
22/05/06, 00:34
Misschien omdat er van die bagger "dedicated" servers zijn die het nodig hebben...