PDA

Bekijk Volledige Versie : websites en resources



Thijssss
18/05/06, 01:03
Ik houd al een jaartje of wat enkele websites bij voor bedrijven en die worden allemaal ergens anders gehost. Het leek me dus wel wat om zelf de hosting te gaan regelen. Linux etc' is me wel bekend enkel vroeg ik me af hoeveel resources een website nou van een systeem eet.

Misschien dat iemand me een indicatie kan geven (linux, apache..), zo krijgt
1 van die websites:

(per maand)
2086 Hosts
3175062 kB
2960 Bezoeken
13259 Pagina's
137676 Bestanden
162142 Hits

Elke pagina bevat enkel een klein beetje php code om random een image te laten zien in de top en side bar (selectie uit 10 of 20 pics).

Nu komt er natuurlijk bij een eigen server nog iets meer bij kijken zoals emails, misschien wat mysql (klein..) en spam filteren. En stel dat ik 10 of 20 van dat soort sites wil hosten?

Ik hoop dat iemand me wat getalletjes kan laten zien, alvast bedankt :)

hostlogic.nl
18/05/06, 07:06
Die cijfers zijn vrij gemiddeld voor een website, niks bijzonders dus. Aangezien je zowel apache als mail en mysql op 1 machine wilt draaien zul je voldoende geheugen moeten nemen. Zorg er in ieder geval ook voor dat je minimaal 2 harddisken hebt zodat je de data kunt mirroren. Een kapotte disk kan je namelijk veel tijd kosten. Voor wat betreft de processor is het moeilijk te zeggen wat je nodig hebt op basis van deze informatie. Een website met een klein beetje php en een kleine mysql db heeft bijna niks nodig. Maar als je ook tijdens piekuren goede performance verwacht en in de toekomst wilt gaan groeien dan voldoet een gemiddelde P4 prima.

wonko
18/05/06, 08:09
Ik zou een gewone P4 3.0 aanraden, 1GB ram minimaal, en 2 keer een 80 of 160 GB schijf. Ga dan bij een colocator zitten die je server voor je onderhoud (als je geen kennis genoeg hebt), neem er een directadmin of iets dergelijks op, en zorg voor een externe backup (colocator moet dit wel kunnen) die minstens elke dag loopt. Kijk voor 24/7 support.

Je bent iets meer geld kwijt, maar dan kan je op beide oren slapen. Vergeljik goed alle zaken voor je beslist!

W3SERVE
12/06/06, 01:43
Voor 10 of 20 van dit soort websites voldoet een VPS uitstekend. Het is aan te raden om er een controlpanel als DirectAdmin bij te nemen. Dit bespaart je een hoop moeite... Zorg er wel voor dat je voldoende geheugen hebt, zeker als je gaat filteren op virussen en spam!