PDA

Bekijk Volledige Versie : Hardware + asterisk



Xiphoid
16/05/06, 16:25
Waarschijnlijk een complete noob vraag, maar misschien is er toch iemand bereid antwoord op te geven. :)

Ik heb het hele VoIP forum af gezocht, maar kan nergens iets vinden over de hardware die mensen gebruiken. Ik wil graag ook een zelfde systeem opzetten (het klinkt heel interessant), maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, wat ik moet aanschaffen (of juist niet) en waar ik op moet letten. Ook ben ik er nog niet helemaal uit wat voor dingen je kan met dit systeem. (ik kom waarschijnlijk over als een complete idioot, maar dat valt wel mee hoor.. heb gewoon nog niet zo veel ervaring met VoIP;) )

Ik hoop dat er iemand is die me wat informatie, advies en tips kan geven. Ook links naar handleidingen, uitleg op andere fora etc zijn erg welkom.

Thnx

hostlogic.nl
16/05/06, 16:54
Je kunt misschien beter eerst eens de Asterisk@home VMware image uitproberen. Deze kun je direct met VMware starten en zo heb je in no-time een compleet werkend systeem. Je kunt dan kijken wat je ermee wilt gaan doen en ook hoeveel geheugen en bijvoorbeeld diskruimte er nodig zijn.

Stefan Mensink
16/05/06, 16:59
Het ligt er ook aan wat je zelf wilt doen. Alleen onderling bellen tussen VoIP-users, bellen via een SIP-gateway, of zelf ook de SIP-gateway verzorgen........

Xiphoid
17/05/06, 09:38
Het ligt er ook aan wat je zelf wilt doen. Alleen onderling bellen tussen VoIP-users, bellen via een SIP-gateway, of zelf ook de SIP-gateway verzorgen........

Wat ik graag wil is het volgende:

- 2 kantoor vestigingen met elkaar laten communiceren via voip.
- Als er vanaf een reguliere telefoonlijn wordt gebeld naar bijvoorbeeld vestiging 1 wil ik over Voip door kunnen schakelen naar vestiging 2 (die zich in het buitenland bevindt). Ik weet overigens niet of dit mogelijk is?

Wat ik ook wil doen, maar dat staat los van de bovenstaande punten, is thuis een centrale/server opzetten waarmee goedkoper gebeld kan worden. Ik wil naar buiten bellen en gebeld kunnen worden (of mensen naar mij bellen over voip of reguliere lijn maakt opzich voor mij niet zo uit en in de kosten ook niet denk ik), maar wel mijn huidige centrale behouden. Ook wil ik graag naar mijn mobiel door kunnen schakelen. Dus als mensen bellen naar mijn vaste lijn, deze via voip doorschakelen naar mijn mobiel. Ik neem aan dat dit via een (sip)provider moet.

Hoe het zit met gateways gebruiken en hosten weet ik niet, want ik heb daar geen ervaring mee en ook geen kennis van. Misschien dat iemand mij kan uitleggen hoe dit zit/werkt?

@hostlogic.nl: waar kan ik dat downloaden? en kan ik dat gewoon installeren op een normale pc?

hostlogic.nl
17/05/06, 09:58
Eerste hit op google:
http://asteriskathome.sourceforge.net/

Je kunt een iso (laatste versie=2.8) downloaden en deze op een machine installeren. Dat betekent dat je een aparte machine inricht als Asterisk server. Je kunt ook de vmware image (laatste versie=2.7) downloaden en mbv VMware player (gratis: http://www.vmware.com/products/player/) onder windows opstarten. Je start zo een virtual machine op je windows PC waarmee je eenvoudig Asterisk kunt testen zonder dat je een aparte machine nodig hebt. Verder kun je het beste deze manual doornemen:
http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk@home+Handbook+Wiki