PDA

Bekijk Volledige Versie : reverse dns?



knippin
16/05/06, 05:36
Beste wht'ers ik zit me al weken af te vragen naar het volgende

hoe kan ik domain voorbeeld.nl naar ns1.voorbeeld.nl ns2.voorbeeld.nl sturen

heet dit reverse dns? en hoe? en wat?



ik heb dit namelijk bij meerderen hosters gezien echter ben zelf nog vrij nieuw in dit wereldje :D

gjtje
16/05/06, 08:21
Reverse dns is van ip naar naam, dus van 1.2.3.4 -> voorbeeld.nl

Van voorbeeld.nl naar iets.voorbeeld.nl is een cname, waarmee je een soort van "alias" kan maken.

Ingvald
16/05/06, 08:26
Stel je hebt een server met IPs:
1.2.3.4
5.6.7.8

en je wilt op die server voorbeeld.nl hosten en ns1.voorbeeld.nl en ns2.voorbeeld.nl gebruiken als nameservers.

Dan maak je een nieuw zone aan genaamd voorbeeld.nl met als nameservers ns1 en ns2. In die zone maak je ook 2 A records die wijzen naar de IPs van die server, dus bv

ns1 A 1.2.3.4
ns2 A 5.6.7.8

Alle andere domeinen die je op die server wil hosten geef je dan als nameserver gewoon ns1.voorbeeld.nl en ns2.voorbeeld.nl.

Tot slot moet je bij de registrar waar je voorbeeld.nl registreerde nog de glue records invullen. Dat wil zeggen, je moet de IPs doorgeven (of zelf invullen als je die mogelijkheid hebt) die je aan ns1 en ns2 hebt gekoppeld op je server.

knippin
16/05/06, 10:41
Stel je hebt een server met IPs:
1.2.3.4
5.6.7.8

en je wilt op die server voorbeeld.nl hosten en ns1.voorbeeld.nl en ns2.voorbeeld.nl gebruiken als nameservers.

Dan maak je een nieuw zone aan genaamd voorbeeld.nl met als nameservers ns1 en ns2. In die zone maak je ook 2 A records die wijzen naar de IPs van die server, dus bv

ns1 A 1.2.3.4
ns2 A 5.6.7.8

Alle andere domeinen die je op die server wil hosten geef je dan als nameserver gewoon ns1.voorbeeld.nl en ns2.voorbeeld.nl.

Tot slot moet je bij de registrar waar je voorbeeld.nl registreerde nog de glue records invullen. Dat wil zeggen, je moet de IPs doorgeven (of zelf invullen als je die mogelijkheid hebt) die je aan ns1 en ns2 hebt gekoppeld op je server.
dan heb je toch een standaard ns of niet?

want zoek iets als

als ik www.test.nl heb wil dit zelfde domein laten vewijzen naar ns1/2.test.nl
dit heb al meerder keren gezien bij wat hosters
en daar ligt mn vraag hou doen ze dat

gjtje
16/05/06, 10:44
Dat doe je dus met een CNAME record.

www verwijst naar ns1, ns1 verwijst weer naar een ip, dus op die manier verwijst www ook naar een ip. Nadeel is dat je twee look ups moet doen als client, voordeel is dat je als beheerder maar 1x een ip hoeft te wijzigen mocht dat nodig zijn.

Ingvald
16/05/06, 10:52
dan heb je toch een standaard ns of niet?

want zoek iets als

als ik www.test.nl heb wil dit zelfde domein laten vewijzen naar ns1/2.test.nl
dit heb al meerder keren gezien bij wat hosters
en daar ligt mn vraag hou doen ze dat
Ah ok, had je vraag verkeerd begrepen. Dan moet je idd gewoon een CNAME record aanmaken zoals in de tweede post werd aangehaald.

Randy
16/05/06, 15:50
CNAME = Evil. Dan toch liever maar twee handelingen.

knippin
17/05/06, 03:43
en hoe stel zo iets in bij transip of gaat dat daar niet


sorry maar op dit gebied ben best een noob