PDA

Bekijk Volledige Versie : Tips gevraagd: huisvesting in bestaande bouw



Furbster
12/05/06, 15:13
Naar aanleding van de onderstaande waarschuwing van Pionier uit een ander topic wil ik hier wel iets meer over weten. Ik en mijn vriendin kopen op zeer korte termijn een bestaande vrijstaande woning die volledig gerenoveerd moet worden. Het is een ruime woning waardoor er genoeg plek over is voor mijn bedrijfje. Alleen de muren en het dak blijven staan, voor de rest gaat alles er uit.

Mijn vragen zijn hierbij:


Hoe is dit belastingtechnisch het handigst te doen (rekening houdend met onderstaande quote)?
Zijn er nog speciale dingen die ik zeker moet aanleggen?
Zijn er verder nog tips of valkuilen?




Even een waarschuwing voor iedereen, mocht je in de toekomst ooit eens besluiten te gaan doen wat wij hier gedaan hebben. Wij hebben hier aan huis (vrijstaand) een kantoor gebouwd. We hebben dit gebouw casco op privé gebouwd. De inrichting en dan praat ik over dingen zoals de cv... het systeemplafond maar ook de patchkast en de bekabeling etc. is gekocht op naam van de zaak omdat het immers voor zakelijke doeleinden gebruikt wordt. Daarnaast was het overigens wel zo dat we een flink aantal inventaris al in ons bezit hadden omdat we al meer dan 26 jaar ook nog een ander bedrijf runnen.

Tijdens een btw controle zijn wij door de belastingdienst teruggefloten omdat we enerzijds een gedeelte prive gebouwd hadden en anderzijds de btw over de inrichting wel afgetrokken hadden (accountant heeft ons daarover geadviseerd).
De stelling van de heren belastingdienst was of alles privé of alles zakelijk.
En daar zit dus het probleem.
Wij hebben in eigen beheer (met onze eigen mensen, in onze vrije tijd) het casco pand gebouwd.
Zetten we echt alles op de zaak dan kunnen we de BTW terugvorderen, maar bij eventuele verkoop of het staken van de onderneming wordt de meerwaarde van het pand beschouwd als "WINST VAN DE ONDERNEMING" en zullen we daarover ook een deel van moeten afdragen. Dat is het nadeel van het zelf bouwen. Als het immers door een ondernemer gebouwd zou zijn zou de winst hierover vanzelfsprekend minder zijn.
Kiest men voor de andere constructie dan is het zo dat de door de onderneming gevorderde BTW weer terugbetaald moet worden. Gek genoeg heeft men het onderhoud van een en ander (denk maar bv. aan het onderhoud van de alarminstallatie en het abo op de meldkamer) weer goedgekeurd als aftrekbare posten van de onderneming.

Behalve dat dit veel ergernis en tijd en geld heeft gekost zijn we ondertussen al wel enkel jaren verder en loopt tegen de stellingen van de belastingdienst een zaak via de belastingrechter, maar de uitspraak hierover kan nog wel even duren. Ook de tijd die de fiscale jurist inmiddels er al aan besteed heeft moet betaald worden en zolang als we nog niet gewonnen hebben....

Kortom... een gewaarschuwd mens telt voor twee. Oftewel: Belastingdienst....leuker kunnen we het niet maken... en makkelijker al helemaal niet.

EDIT: De belastingdienst heeft ook de "huur" die ik privé dan maar aan de onderneming wilde vragen afgewezen. Kortom.. ze hebben ons werkelijk gekloot... ondanks de vele adviezen die we voor die tijd hebben gevraagd.

pionier
12/05/06, 15:29
Naar aanleding van de onderstaande waarschuwing van Pionier uit een ander topic wil ik hier wel iets meer over weten. Ik en mijn vriendin kopen op zeer korte termijn een bestaande vrijstaande woning die volledig gerenoveerd moet worden. Het is een ruime woning waardoor er genoeg plek over is voor mijn bedrijfje. Alleen de muren en het dak blijven staan, voor de rest gaat alles er uit.

Mijn vragen zijn hierbij:


Hoe is dit belastingtechnisch het handigst te doen (rekening houdend met onderstaande quote)?
Zijn er nog speciale dingen die ik zeker moet aanleggen?
Zijn er verder nog tips of valkuilen?

Hi Furbster
Zou je in elk geval willen adviseren voor je "belastingtechnische dingen" gaat doen, in elk geval je door een van de inspecteurs van de belastingdienst hierover advies te laten geven. Dit moet je wel schriftelijk laten doen zodat je in elk geval je daarop kunt beroepen ingeval dat noodzakelijk zou zijn. Dat is ons hier door de belastingdienst ook verweten. De stelling van desbetreffende inspecteur was, dat we daarmee een heleboel problemen hadden kunnen voorkomen.
Er is overigens wel door ons in eerste instantie bezwaar gemaakt maar het probleem was dat er dan een collega van hetzelfde kantoor word ingeschakeld en ja je snapt zelf wel dat ze elkaar niet afvallen.
Dat de inmiddels door ons via de rechtsbijstand fiscale juristen ingeschakelde mensen allemaal een andere mening toegedaan zijn geldt niet. Dus is het voor ons afwachten totdat er door de belastingrechter een definitieve uitspraak gedaan is.

Wel heeft de belastingdienst "coulancehalve" ons een schikking voorgesteld maar daar zijn wij niet akkoord mee gegaan omdat wij volgens de deskundige wel degelijk een hele goede kans maken om dit te winnen. Alleen het kost heel veel tijd, negatieve energie en tenslotte ook nog eens geld.
Dus laat je goed aviseren hierin en ga zeker niet over een nacht ijs.

Succes