PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijfs auto



Mehmet
05/05/06, 22:09
Geachte forumleden

Ik wil een auto voor de zaak kopen om bv naar de klanten te gaan.

Het word gewoon zo een 4 persoons auto.

Kan ik hiervan de bpm en de btw terug krijgen ? En moet je dan wel wegen belansting betalen of niet ?

BsHosting
05/05/06, 22:12
als je een kvk nr hebt kun je idd een auto kopen op de zaak

bpm krijg je niet terug denk
en wegenbelasting eb verzekering betaal je ook gewoon net als ieder ander
je schrijft de auto over een aantal jaar af

Directhosten
05/05/06, 22:24
Is wel van afhankelijk van de rechtsvorm volgens mij.

BsHosting
05/05/06, 22:25
Is wel van afhankelijk van de rechtsvorm volgens mij.

volgens mij niet

Phu
05/05/06, 22:38
afhankelijk hoeveel km je prive en zakelijk rijd hangt het af volgens een belasting advieseur die ik heb gesproken

bijvoorbeeld je rijd prive 35.000 km en zakelijk 15.000 km per jaar kan je beter prive de auto aanschaffen en 18 cent per gereden kilometer rekenen

heb hier een auto prive gekocht en schrijf de zakelijke kilometers op krijg die eind van het jaar terug

auto via de zaak was mogelijk maar kwam nadeliger uit bij meer prive kilometers

GrafiX
05/05/06, 22:40
BPM krijg je nooit terug.
Alleen als je een grijs kenteken auto koopt, bijv. een bestelbus of pickup dan hoef je geen BPM af te dragen.
BTW krijg je altijd terug.

Als je je liquiditeit niet wilt aantasten en je balans niet wilt "vervuilen" met aanschaf van een auto, dan kun je die leasen. Leasebedrag is ook BTW belast en kun je keurig inboeken op je balans. Hij tast je liquiditeit dan niet aan, omdat het een verkapte "leenauto" is waar je gewoon een "huurnota" voor krijgt.

Verzekering, onderhoud, benzine ed. kun je allemaal op de zaak zetten. Let wel op het aantal kilometers wat je prive gaat rijden. Als dat meer dan 500KM is - of je kunt niet aantonen dat het MINDER dan 500KM is - per jaar, dan heb je bijtelling en dat kost ook weer een hoop geld - afhankelijk van de cateloguswaarde van de machine :)

Dotdns
05/05/06, 22:47
Brrr hollandse regels :D

Mehmet
05/05/06, 22:48
heb al een prive auto, voor de zaak wil ik een dieseltje gaan halen omdat ik veek km ga maken.

Privee zal ik heel weinig gebruiken 5.000km perjaar ofzo.

Randy
05/05/06, 22:57
Meer dan 500 km privé betekent wel een bijtelling van 20% cataloguswaarde bij je (prive) jaarinkomsten, zeker indien niet behoorlijk gespecificeerd.

Sander-
05/05/06, 23:41
BPM krijg je nooit terug.
Alleen als je een grijs kenteken auto koopt, bijv. een bestelbus of pickup dan hoef je geen BPM af te dragen.
BTW krijg je altijd terug.


Bij bestelbus of pickup geld ook weer: Hij mag alleen zakelijk gereden worden als ie door meerdere mensen gebruikt wordt en s'nachts bij het bedrijfspand staat. Oftewel hij mag niet met mensen mee naar huis tenzij het voor diensten is (dan loopt je werktijd door)

crazycoder
06/05/06, 00:03
Meer dan 500 km privé betekent wel een bijtelling van 20% cataloguswaarde bij je (prive) jaarinkomsten, zeker indien niet behoorlijk gespecificeerd.
Heb je geen extra auto voor. :-)

snaaps
06/05/06, 15:22
Afhankelijk van de aanschaf waarde van de auto kan het soms beter zijn de auto prive te kopen en de zakelijke kilometers af te scrijven.

Raadpleeg je belasting adviseur hierover, deze kan jou precies vertellen wat voor jouw het beste is om te doen.

Sorcer
06/05/06, 16:11
Beste Mehmet,

Het kopen van een auto onder je bedrijf kun je de BPM en BTW vergoed krijgen. Dit bedrag krijg je 1 maand later terug op je bankrekening.

Als ik jouw was zou ik even langs het bedrijf gaan waar je je auto gaat kopen en even goed navragen hoe het _precies_ zit.

Maar dit is wat ik iniedergeval weet, als je het goed regelt!

Phu
06/05/06, 17:30
heb al een prive auto, voor de zaak wil ik een dieseltje gaan halen omdat ik veek km ga maken.

Privee zal ik heel weinig gebruiken 5.000km perjaar ofzo.

wat je ook kan doen als alternatief is een bak met GasFX kopen
dieseltjes zijn vaak duurder

gasFX/G3 bakken zijn iets duurder per maand maar het rijdt wat voordeliger

rekenvoorbeeld: auto 900 kilo

1 volle tank gas 600 KM 18,- (g3 wegenbelasting maandelijks 21,-)
tegenover 1 volle tank diesel 60 ,- (diesel wegenbelasting maandelijks 49,-)
het scheelt je inderdaad wel als je er een neemt met grijs kenteken

maar nadeel is dat je geen achterbank hebt of je moet een busje nemen transporter/espace met dubbele cabine/banken ofzo

BsHosting
06/05/06, 17:35
g3 21 euro weet niet waar je dat hebt gehaald maar niet in nl in ieder geval.

ik heb een auto gehad met g3 en niet op de zaak die kostte aan wegenbelasting 69 euro en die woog ook net 1000kg

ik rijd nu zelf een caddy op de zaak diesel en die kost idd 18 euro pm

en met diesel rijd je ook iets voordeliger dan 600km reken maar op 900 a 1000 km met een tank

McRox
07/05/06, 03:00
wat je ook kan doen als alternatief is een bak met GasFX kopen
dieseltjes zijn vaak duurder

gasFX/G3 bakken zijn iets duurder per maand maar het rijdt wat voordeliger

rekenvoorbeeld: auto 900 kilo

1 volle tank gas 600 KM 18,- (g3 wegenbelasting maandelijks 21,-)
tegenover 1 volle tank diesel 60 ,- (diesel wegenbelasting maandelijks 49,-)
het scheelt je inderdaad wel als je er een neemt met grijs kenteken

maar nadeel is dat je geen achterbank hebt of je moet een busje nemen transporter/espace met dubbele cabine/banken ofzo

G3 is inderdaad qua belasting goedkoper, echter is diesel wel in andere opzichten beter:

- Hogere verbrandingswarmte, erg handig als je snel wilt optrekken met de auto of graag je BMW hard ziet rijden..
- Hogere rendement
- Diesel is veiliger, hoewel de nieuwere G3 tanks erg veilig gebouwd zijn
- Diesel motoren gaan langer mee ivm LPG..

jantje.vlaam
07/05/06, 08:22
G3 is inderdaad qua belasting goedkoper, echter is diesel wel in andere opzichten beter:

- Hogere verbrandingswarmte, erg handig als je snel wilt optrekken met de auto of graag je BMW hard ziet rijden..
- Hogere rendement
- Diesel is veiliger, hoewel de nieuwere G3 tanks erg veilig gebouwd zijn
- Diesel motoren gaan langer mee ivm LPG..

Dat iedereen zegt dat Benzine/Diesel veiliger is is grote onzin. In alle jaren dat we in NL op gas kunnen rijden is er nog nooit een opgeluk geweest waarbij de gastank ontploft is. Dat risico is bij Benzine het hoogst (diesel ontvlamt niet zo gemakkelijke).

BsHosting
07/05/06, 10:13
dat kan ik dus geheel ontkrachten vriend.

er zijn in tilburg 2 auto's ontploft een aantal jaren terug alle 2 een erkend ingebouwde gastank aan boord.

1 stond op straat en geen gewonden
2 stond in de garage van een woning schuin tegenover mijn ouders aan de overzijde van de weg.
die ontploffing heeft 3 gehele huizenblokken ontzet en onbewoonbaar gemaakt + een aantal gewonden.
alles is daar ook geheel afgebroken

eMiz0r
07/05/06, 11:23
Beste Mehmet,

Het kopen van een auto onder je bedrijf kun je de BPM en BTW vergoed krijgen. Dit bedrag krijg je 1 maand later terug op je bankrekening.

Als ik jouw was zou ik even langs het bedrijf gaan waar je je auto gaat kopen en even goed navragen hoe het _precies_ zit.

Maar dit is wat ik iniedergeval weet, als je het goed regelt!

Heb jij even het lef om de beste TS'er verkeerd in te lichten. Wat als hij nou toch een auto op de zaak koopt en er ineens achter komt dat hij de BPM niet terug krijgt? :P 45% van de cataloguswaarde, kassa!

De BTW krijg je op een auto van de zaak terug, de BPM niet (mits je een grijs kenteken neemt, maar dat is een 4 persoonsauto nooit :)).

Even nog een aantal dingen ontkrachten:

- Bij meer dan 500 privé kilometers per jaar betaal je elk jaar 22% (niet 20! groot verschil) bijtelling over de cataloguswaarde van je auto.

- Diesel kan wel beter, veiliger, zuiniger etc. zijn, maar vergis je even niet in de aanschafwaarde van een nieuwe auto! Het verschil tussen een diesel en benzine in de nieuwwaarde gaat al snel in de 3/4000 zo niet 5000 euro zitten. Dat rij je er pas met zo'n 30.000km per jaar uit, als we de afschrijvingsperiode van 5 jaar in acht nemen. Overweeg bij een nieuwe auto altijd benzine en maak absoluut goede rekenmodellen! Iedereen zal je bij meer dan 20.000km per jaar diesel aanraden, maar tenzij je een tweedehands auto neemt (waarvan de prijs in diesel en benzine nauwelijks verschillen) zitten zij er falikant naast. De benzineauto's van tegenwoordig zijn ook vrij zuinig geworden en de aanschafprijs (wat veel mensen toch vergeten) is een stuk hoger.

Tot slot nog even over het leasen:

Er zijn 2 verschillende leasevormen. Ik leg ze even beknopt uit:

- Operational lease. Hierbij "huur" je als het ware je auto. De auto blijft altijd eigendom van de leasemaatschappij en jij betaald een maandelijks bedrag voor het huren van die auto. Dit huurbedrag zet je in je balans en trek je de BTW zoals gewoonlijk van af. Het huurbedrag wordt mede bepaald door het aantal kilometers wat je gaat rijden. Operational lease kan tot maximaal 6 jaar afgesloten worden (om de huurprijs te drukken).

- Financial lease. De auto wordt het eigendom van je zaak en je betaald maandelijks de auto af. Vergelijk het met koop op afbetaling. Het voordeel wat je hierbij hebt is dat je afschrijving van de auto op de balans komt. Dit kan je weer inkomstenbelasting schelen. Financial lease is maandelijks goedkoper omdat het risico van waardevermindering van die auto op je zaak rust in plaats van de leasemaatschappij. De BTW van de aanschafwaarde van de auto kun je met de volgende aanslag verrekenen. Houdt daarbij rekening dat 45% van de cataloguswaarde BPM en dit niet met BTW belast is! De BTW van een auto van 60.000 euro is dus geen 19% van 60.000, maar: 60.000 - 45% = X - 19% = BTW.

Vaak is financial lease goedkoper en verstandiger, maar brengt je meer kopzorgen. Je moet zelf de wegenbelasting en verzekering regelen, de auto verkopen als het contract afbetaald is etc.

Vragen? Stel ze gerust. Ik heb op dit moment een Audi A6 financial geleased die inclusief opties 65.000 euro is. Het maandelijkse leasetermijn is hiervan 1300 euro. Ik rij zo'n 30.000km per jaar en heb exact om bovengenoemde reden voor een benzineauto gekozen. Bovendien zitten er een aantal gangbare opties in als leren bekleding, beige interieur en navigatie. Opties zijn belangrijk voor de restwaarde van je auto. Hoe je het draait of keert, je flikkert altijd veel te veel geld weg aan een auto, maar als je het doet, doe het dan goed. Veel gangbare opties (dus geen onzindingetjes als automatisch inklapbare spiegels, koplampsproeiers en noem maar op) kunnen in je voordeel zijn wanneer je de auto wil verkopen. Een goed uitgevoerde (zakelijke) auto is een stuk aantrekkelijker in de tweedehands markt. Vergeet daarbij niet dat als je de auto gaat leasen, maandbedragen van dit soort opties nog geen tientjes per maand zijn, wat het aantrekkelijk maakt om aan te schaffen.

Voor de goede orde: dit heeft niets te maken met "patsen" met mijn auto (of hoe je het ook wilt noemen), maar het is een praktijkvoorbeeld. Ik hecht veel belang aan mijn vervoer, een ander aan zijn onderdak en weer een ander (te veel?) aan zijn vriendin? ;)

Tot slot: ook 2e hands auto's kun je vaak financial leasen. Vraag het even na bij je dealer. Financial lease is namelijk niks anders dan koop op afbetaling, alleen met een duur woord.

midego
07/05/06, 23:35
Wat is BPM ?

Goldeneye
07/05/06, 23:51
Wat is BPM ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belasting_van_personenauto%27s_en_motorrijwielen

Henky!
08/05/06, 00:32
Inderdaad, tweedehands is ook een optie. Het prijsverschil tussen een nieuwe auto en eentje van een of twee jaar oud is nogal behoorlijk. Zelf dacht ik altijd dat het kopen van een nieuwe auto om die reden een vorm van kapitaalvernietiging is.

Overigens, als je de auto niet op naam van de zaak aanschaft scheelt het ook nog eens een boel administratie. Misschien ook een overweging.

hostlogic.nl
08/05/06, 12:38
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn in de volgende situatie:

Iemand werkt voor een aantal dagen per week in vaste dienst bij een werkgever. Hierbij krijgt hij een leaseauto die ook prive gebruikt mag worden en waarvoor dus maandelijks bijtelling betaald wordt. De overige dagen werkt hij voor zijn eigen zaak (de vaste werkgever is hiervan op de hoogte), waarvoor natuurlijk ook af en toe gereden moet worden in deze leaseauto. Is het in zo'n geval mogelijk de kilometers voor de eigen zaak a 18ct/km in de administratie op te voeren?

Mehmet
08/05/06, 13:20
Ik ben van plan om een 2ehands auto te gaan kopen ben van plan audi a6 2002 model of een audi a4 2002 model.

Ik wil een nette auto omdat ik ook naar mkb, om IT advies te geven.

Met een bestel busje vind ik het niet professioneel.

Dan koop ik wel een prive auto met factuur kan ik dan btw terug krijgen ?
Krijg ik dan ook btw terug van mij brandstof etc etc ?

eMiz0r
08/05/06, 13:54
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn in de volgende situatie:

Iemand werkt voor een aantal dagen per week in vaste dienst bij een werkgever. Hierbij krijgt hij een leaseauto die ook prive gebruikt mag worden en waarvoor dus maandelijks bijtelling betaald wordt. De overige dagen werkt hij voor zijn eigen zaak (de vaste werkgever is hiervan op de hoogte), waarvoor natuurlijk ook af en toe gereden moet worden in deze leaseauto. Is het in zo'n geval mogelijk de kilometers voor de eigen zaak a 18ct/km in de administratie op te voeren?

Das een goeie vraag. Als je kan aantonen dat je de kilometers hebt gemaakt voor de eigen zaak, kun je deze volgens mij gewoon terugvragen. Er wordt als het goed is geen onderscheid gemaakt in wie de eigenaar van de auto is. Het beste kun je hiervoor even je boekhouder of de belastingdienst bellen.


Ik ben van plan om een 2ehands auto te gaan kopen ben van plan audi a6 2002 model of een audi a4 2002 model.

Ik wil een nette auto omdat ik ook naar mkb, om IT advies te geven.

Met een bestel busje vind ik het niet professioneel.

Dan koop ik wel een prive auto met factuur kan ik dan btw terug krijgen ?
Krijg ik dan ook btw terug van mij brandstof etc etc ?

Voor een privé auto kan je de BTW niet terugkrijgen.

Nog even een belangrijke notitie: als je een tweedehands auto wilt kopen op de zaak en de BTW wilt terugvragen, let dan op of de auto een "marge auto" of "BTW auto" is. Op een marge auto kun je de BTW hoe dan ook niet meer terugkrijgen. Meer info vind je met Google.

Elke zakelijke kilometer die je maakt in je privé auto schrijf je op en kun je 19 eurocent per kilometer voor declareren in je eigen bedrijf.

Persoonlijk zou ik gaan voor de Audi a6, beetje afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt. Sommige mensen wonen praktisch in de auto. Je zit in ieder geval in de (goede) Audi hoek!

En Henky, een nieuwe auto is inderdaad een vorm van kapitaalvernietiging. Het is ook maar net waar je aandacht naar uit gaat in het leven :)


Wat is BPM ?

BPM is een leuke belastingmaatregel die Nederland weer kent :) Meer info: http://www.vwe.nl/import/bpm_wetgeving.asp

galious
08/05/06, 21:01
- Hogere verbrandingswarmte, erg handig als je snel wilt optrekken met de auto of graag je BMW hard ziet rijden..
Merk er weinig van. De diesel die ik voor mijn huidige auto had trok langzamer op dan de LPG-auto die ik nu heb. Ik meen me een test uit Autoweek te herinneren waarin 2 identieke Saabs getest werden. 1 benzine en 1 LPG resultaat: de een trok iets sneller op in de lage toeren, de andere trok beter door in de hoge toeren.


- Hogere rendement
Daarentegen is LPG weer goedkoper (en helaas alleen buiten de bebouwde kom te verkrijgen.


- Diesel is veiliger, hoewel de nieuwere G3 tanks erg veilig gebouwd zijn
Wat voornamelijk met parkeren in Franse parkeergarages handig is (mag niet met LPG).


- Diesel motoren gaan langer mee ivm LPG..
Een nieuw geleaste auto least men meestal voor 3-5 jaar. Zolang gaat een LPG-installatie toch wel mee???

Overigens zou ikzelf waarschijnlijk wel voor diesel gaan. Gewoon door ruimte die een LPG tank inneemt (ofwel in je achterbak afwel je hebt geen reservewiel bij je) en de (veel) grotere actieradius is ook een groot pluspunt.

Aloha,

Martin

Jovana
09/05/06, 16:51
Meer dan 500 km privé betekent wel een bijtelling van 20% cataloguswaarde bij je (prive) jaarinkomsten....

sinds 2005 22%



Een nieuw geleaste auto least men meestal voor 3-5 jaar. Zolang gaat een LPG-installatie toch wel mee???


De LPG installtie wel maar de motor meestal niet. Ik rij nu al 8 jaar lease + lpg. Nog steeds tevrede. Maar wanneer je de 140k km voorbij bent dan moet je rekenen op de extra kosten wegen slijtage aan motor.

Kydoimus
10/05/06, 12:34
Mijn eerste bericht hier maar de aftrap voor nog vele hoop ik.

Allereerst wil ik jullie er wel op wijzen dat de keuze voor LPG alleen gemaakt moet worden op basis van het financiele voordeel. Ik heb zelf 2 jaar een Renault Laguna II 1.8I gehad op basis van gas en voor mij waren dat persoonlijk 2 jaren om van te janken. Vialle (een betrouwbare LPG partner) kreeg het bij de renault niet voor elkaar vanwege de complexe boordelectronica. Dit resulteerde erin dat mijn hele boordelectronica soms weigerde en de lieftallige renault dame in mijn auto (renault rijders weten wat ik bedoel) kwam soms spontaan met de meest vreemde meldingen.

De laatst 30.000 kilometer heb ik gereden met de waarschuwing "Warning", "Danger", "Stop vehicle immidiatly" en de melding "Engine Fire" was eigenlijk wel de meest grappige toen ik in Duitsland reed. Als je dan de reactie krijgt van Renault ja ach rijd u maar door als er geen vlammen onder de moterkap uitkomen daar walg je dan gewoon van en gebruik je het liefst de stropdas van de renaultdealer als distributieriem (het liefst met de man er nog aan).

Om het nog erger de maken stond ik na 4.000 kilometer (dus echt nieuw) al langs de snelweg met een defect LPG injectiesysteem bij 6.000 kilometer is er voor 5.000 euro aan spullen vervangen. Bij 12.000 kilometer werd de auto voor het eerst weggetakeld. bij 42.000 weer een keer getakeld. Bij 43.000 ging er een nieuwe LPG installatie in. Bij 49.000 stond hij weer op de takelwagen waarna er weer een nieuwe installatie inging van Vialle met spark injectors (resulteerde erin dat ze de hele plastic moterbehuizing wegdremelde). Bij 60.000 kilometer sprong spontaan de aircoaandrijving op slot waardoor de vonken onder de moterkap uitkamen en de distributieriem knapte terwijl ik 120km/h reed waardoor de oliedruk wegviel en de remkracht afnam, stuurbekrachting ineens weg was en de auto het eerste jaar voor de 4de keer in 1 jaar op de takelwagen stond.

Bij 86.000 kilometer kwamen ze in Eindhoven bij Renault achter het echte euvel het bleuk dat de LPG combi met de moter enorm slecht was geweest. Doordat het dashboard niet de juiste toerentallen aangaf (+-/1500rpm bij visueel 6.000rpm te weinig) was door het schakelen bij lagetoertallen enorm veel schade aangericht (schakelen bij 2000 rpm is voor lpg erg weinig blijkbaar) in combi met LPG. Dat resulteerde erin dat bij 87.000 kilometer er een nieuw dashboard werd ingezet (met registratie van wijziging bij nationale autopas en een tellerstand op 000001) ook werd de moter gereficeerd. Vanaf 90.000 kilometer heb ik de auto werkelijk waar helemaal getrapt doordat ik het kotsbeu was met die LPG en alle problemen erbij. Nadien is hij nog 3 keer getakeld waarna er 4 aircoaandrijfkoppelingen vervangen zijn er nog 1 nieuwe LPG installatie is ingegaan zag ik het echt niet meer zitten.

Ik was bij dat bij 117.000 kilometer er een probleem was met de achterophanging die niet snel vervangen kon worden en waardoor na 1 maand leasplan met de melding kwam dat de reparatie (met het reparatie verleden) financieel niet aantrekkelijk was. Met het vriendelijke verzoek of ik mijn persoonlijke spullen wou komen ophalen uit de auto en of ik akkoord ging om de resterende tijd tot mijn nieuwe auto met een de huidige vervangende auto door te brengen.

Dat was een diesel Peugeot 406 wat me (als beginnende rijder, de renault was mijn eerste eigen auto) aardig goed beviel. Na een rondje gelopen te hebben en gekeken te hebben naar een Volvo S40 Bifuel (gas en benzine fabriekaf) is het toch een Saab 1.9 TiD Liniar Bussines geworden met 150 PK deze heb ik mede door mijn verzoek bij Leaseplan door Nordic (saab tuning partner) met behoud van fabrieksgarantie kunnen laten tunen tot 175PK en 360nm en ik moet zeggen mij bevalt het perfect als zakenauto.

De auto is van mijn werkgever maar ik mag deze (door bijtelling) prive onbeperkt (volgens belastingdienst slechts 5.000 kilometer) gebruiken daardoor word hij veelvuldig ingezet als vervoermiddel voor mijn wekelijkste studie en gebruikt als vervoermiddel voor mijn eigen advies bedrijf.

Ik ben blij weer even wat agressie van de Renault van me afgeschreven te hebben ;) maar ik adviseer alle mensen die gas overwegen om toch eerst te informeren bij de dealer en alleen in zee tegaan met een automerk dat fabrieksaf een LPG installatie leverd. Saab met Biopower Volvo met Bifuel en zo zullen er nog wel wat merken zijn. Het voordeel wat je dan hebt is dat als er problemen zijn je ook bij de dealer terugkan en niet dat de dealer het excuus heeft van "het komt door de LPG installatie u moet bij de installateur zijn" en als je bij die installateur aankomt ze zeggen " ja het is de boordelectronica dus u moet naar de dealer" je word met een gasinstallatie van het kastje naar de muur gestuurd.

En voor rijcomfor, accelleratie en relatief goedkoop (veel) kilometers rijden is diesel echt de beste oplossing

Jovana
10/05/06, 13:55
Mijn eerste bericht hier maar de aftrap voor nog vele hoop ik.

En voor rijcomfor, accelleratie en relatief goedkoop (veel) kilometers rijden is diesel echt de beste oplossing

Klinkt als een maandag ochtend inbouw door een leerling bij Vialle. Ik rij 8 jaar LPG (4 auto's), met plezier. Ik heb ook zeker problemen gehad, maar niet zo erg als jij. Kan me goed voorstellen dat je het dan zat bent. Over het algemeen zijn de auto's uit de PSA garage (Renault, citroen, peugeot) zeer geschikt voor LPG. Ik heb zelfs een auto uit 1972 (Citroen DS) op gas laten rijden zonder probleem :W: .

Tuneboy
11/05/06, 16:28
BPM krijg je nooit terug.
Alleen als je een grijs kenteken auto koopt, bijv. een bestelbus of pickup dan hoef je geen BPM af te dragen.
BTW krijg je altijd terug.

Als je je liquiditeit niet wilt aantasten en je balans niet wilt "vervuilen" met aanschaf van een auto, dan kun je die leasen. Leasebedrag is ook BTW belast en kun je keurig inboeken op je balans. Hij tast je liquiditeit dan niet aan, omdat het een verkapte "leenauto" is waar je gewoon een "huurnota" voor krijgt.

Verzekering, onderhoud, benzine ed. kun je allemaal op de zaak zetten. Let wel op het aantal kilometers wat je prive gaat rijden. Als dat meer dan 500KM is - of je kunt niet aantonen dat het MINDER dan 500KM is - per jaar, dan heb je bijtelling en dat kost ook weer een hoop geld - afhankelijk van de cateloguswaarde van de machine :)

Kun je me eens uitleggen hoe dat precies zit met die 500 KM prive per jaar? Of weet je daar ook niet het nauwkeurige van, mijn boekhoudster heeft het hier namelijk nog nooit over gehad.

eMiz0r
11/05/06, 17:12
Kun je me eens uitleggen hoe dat precies zit met die 500 KM prive per jaar? Of weet je daar ook niet het nauwkeurige van, mijn boekhoudster heeft het hier namelijk nog nooit over gehad.

Die regel is vrij simpel. Als je aan kunt tonen dat je niet meer dan 500 kilometer per jaar voor privé doeleinden aflegt, betaal je geen bijtelling. Privé kilometers zijn alle kilometers die je niet voor de zaak aflegt (woon-werk verkeer zijn ook zakelijke kilometers).

Rij je meer dan 500 kilometer per jaar (wat in de meeste gevallen zo is), dan betaal je bijtelling over je auto. Deze bijtelling betaal je elk jaar en is 22% van de cataloguswaarde van de auto.

Tuneboy
11/05/06, 17:46
Die regel is vrij simpel. Als je aan kunt tonen dat je niet meer dan 500 kilometer per jaar voor privé doeleinden aflegt, betaal je geen bijtelling. Privé kilometers zijn alle kilometers die je niet voor de zaak aflegt (woon-werk verkeer zijn ook zakelijke kilometers).

Rij je meer dan 500 kilometer per jaar (wat in de meeste gevallen zo is), dan betaal je bijtelling over je auto. Deze bijtelling betaal je elk jaar en is 22% van de cataloguswaarde van de auto.

OK, dat van die 22% wist ik niet. Bedankt voor je info.

JROnline
12/05/06, 08:56
En je betaalt nog 22% over het BTW bedrag van de leasekosten van de auto omdat dit teruggevorderde BTW over privegebruik van de auto is.

eMiz0r
12/05/06, 10:40
En je betaalt nog 22% over het BTW bedrag van de leasekosten van de auto omdat dit teruggevorderde BTW over privegebruik van de auto is.

Waar haal je die onzin vandaan? Bron?

Om die reden betaal je juist de bijtelling, 22%.

eMiz0r
12/05/06, 17:40
Ik heb een forum die ik appart heb opgezet voor dit soort vragen misschien moet je daar deze vraag eens opzetten. Zie mijn handtekening voor meer informatie voor het www adres.

Puntjes? Ban?

Dit is puur om zn forum te promoten, staat nog geen bericht op :)

JROnline
13/05/06, 00:22
Waar haal je die onzin vandaan? Bron?

Dank voor je prettige manier van vragen naar een bron..

Het percentage had ik niet helemaal correct, maar het is wel degelijk zo dat je een BTW suppletie dient in te vullen voor prive gebruik van leaseauto's, los van je bijtelling. Zie bijvoorbeeld:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-50.html

Het gedeelte waar het eigenlijk om gaat vind je hier:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-44.html#P589_58706

robblok
13/05/06, 05:32
Klopt inderdaad wat JROnline zegt zie 24.2.2.21 van de belastingalmanak voor de btw. Wil je ook nog een wettekst hebben dan moet ik even verder zoeken Emizor.

Het komt omdat omzetbelasting en inkomstenbelasting 2 verschillende belastingen zijn. Dus het afrekenen bij de een voor iets betekend niet dat je er bij de ander ook vanaf bent. Ze willen je altijd nog een keer belasten

eMiz0r
13/05/06, 11:44
Dank voor je prettige manier van vragen naar een bron..

Het percentage had ik niet helemaal correct, maar het is wel degelijk zo dat je een BTW suppletie dient in te vullen voor prive gebruik van leaseauto's, los van je bijtelling. Zie bijvoorbeeld:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-50.html

Het gedeelte waar het eigenlijk om gaat vind je hier:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-44.html#P589_58706

Weet je zeker dat dit geen verouderde teksten zijn? Of dat de "autokostenfictie" bij de bijtelling is inbegrepen?

Uit de volgende pagina:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-49.html

haal ik dat je een sluitende rittenadministratie zou moeten verzorgen, ook wanneer je meer dan 500km per jaar rijdt? Dat is absoluut niet zo. Wanneer je van te voren weet dat je meer dan 500km per jaar gaat rijden betaal je gewoon netjes de bijtelling. Een sluitende rittenadministratie is dan niet meer nodig.

Bron: http://www.startbedrijf.nl/index.php?actie=showArtikel&id=45


Een rittenadministratie is dus niet nodig als u van te voren weet dat u meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé rijdt.

Die "autokostenfictie" komt bij mijn weten gewoon te vervallen wanneer je 22% bijtelling betaald over het privé gebruik van je auto. Maw: die 22% slaat deels op de gebruikskosten van de auto en deels op de aanschafkosten van de auto.

Tot slot: rij je zelf ook een lease-auto? Ik ben inderdaad wat happig op eventuele foute inlichtingen. Het gaat niet om weinig geld en volgens mij zitten veel mensen met dit soort vragen.

JROnline
13/05/06, 12:40
Onze accountant, Deloitte & T. heeft voor 2005 over onze 3 leaseauto's een BTW suppletie ingevuld, en ook meteen voor onze pre-BV tijd: 2004 en 2003 omdat we toen nog bij een boekhouder zaten die daar niets mee gedaan had. Dus het is zeker nog van deze tijd.

Je moet die bijtelling zien op inkomstenbelasting niveau en de BTW-aanvulling als prive-gebruik van bedrijfszaken. Je mag BTW alleen terugvorderen als je het betaalt hebt voor inkoop van zaken die je door verkoopt, niet voor zaken waar je zelf eindgebruiker van bent.

frankske
13/05/06, 14:31
Man, Nederland is een ingewikkeld land :) Bij ons wordt je prive belast op een "voordeel auto", dat afhankelijk is van het aantal kilometers dat je prive aflegt (en woon-werk verkeer zijn WEL prive kilometers bij ons). Bovendien is door de belastingsdienst vastgelegd dat als je minder dan 20km van je werk woont, je 5000 km's prive doet per jaar, woon je verder dan 20km, dan doe je er 7500. Je betaalt dus gewoon 5000 of 7500 km's, aan een bepaald tarief per km. Dit tarief hangt af van de "fiscale" pk's van je voortuig.

eMiz0r
15/05/06, 23:36
Onze accountant, Deloitte & T. heeft voor 2005 over onze 3 leaseauto's een BTW suppletie ingevuld, en ook meteen voor onze pre-BV tijd: 2004 en 2003 omdat we toen nog bij een boekhouder zaten die daar niets mee gedaan had. Dus het is zeker nog van deze tijd.

Je moet die bijtelling zien op inkomstenbelasting niveau en de BTW-aanvulling als prive-gebruik van bedrijfszaken. Je mag BTW alleen terugvorderen als je het betaalt hebt voor inkoop van zaken die je door verkoopt, niet voor zaken waar je zelf eindgebruiker van bent.

Hm dat is wel een goeie. Zou er in dit geval trouwens geen onderscheid gemaakt worden tussen een BV en/of eenmanszaken/VOF'en? Onze accountant (AccoN AVM) heeft ons nooit ingelicht over de autokostenfictie. Of hij is het "vergeten" te melden, of er wordt wel degelijk onderscheid gemaakt. Wellicht ook nog verschil in het feit of de auto door een DGA (of eigenaar) wordt gebruikt of een werknemer?

Mark17
16/05/06, 00:14
Het maakt in principe niet uit. Echter moet wel aan te tonen zijn hoe de auto gebruikt word en dat er BTW is afgedragen...
Een fiscalist kan je hier alles over vertellen.

Accountalk
06/06/06, 21:38
Prive gebruik auto is 22 % x cataloguswaarde.

Bijtelling BTW is 12 % x 22 % x cataloguswaarde.

Indien de werkelijke kosten van de auto lager zijn dan de bijtelling van 22 % mag dit lagere bedrag gebruikt worden.