PDA

Bekijk Volledige Versie : Server opzetten met hosting.



Splinner
02/05/06, 00:52
Beste lezers van webhosingtalk,

Mijn naam is Yannick Verhoeven, en ik ben hier net nieuw. Ik heb mezelf hier geregistreerd omdat ik een vraag heb. In mijn vrije tijd speel ik vaak counter strike, ik vind het leuk om dat op een competatieve manier te doen. Het voordeel daarvan is dat je met een tool (HLTV, ik weet niet of julie hier bekend mee zijn) de wedstrijden kan opnemen. Nu zijn daar twee manieren voor, namelijk:

Het hosten van een HLTV server op je eigen pc.
Het hosten van een HLTV op een server.

De manier van hosten op mijn eigen pc heb ik al ondekt, maar het zit soms zo: In sommige wedstrijden maken mijn vrienden (teamgenoten) leuke of mooie dingen mee die ook door de hltv word opgenomen, dus willen zij de uitijndelijke bestanden ook hebben om te bewaren. Hier komt probleem nummer een:
Ik kan alle bestanden gaan uploaden op gratis sites en die zo versprijden, aleen is dit zo'n gedoe dat ik daar meestal niet zo'n zin in heb. Met een HLTV op een server en een upload script is dat meestal zo gepiept. Dat zou ik graag willen. Ik heb hier namelijk nog een tweede pc staan die ik daarvoor wil gebruiken. Maar nu weet ik niet hoe ik verder moet komen... Na het afspeuren van google en altavista kwam ik hier doordat de organisator van latenightcup.nl hier ook een vraag gesteld heeft. Latenightcup is een zeer gerespecteerde cup, daar gaat het hier niet om maar het mooie is dat als je een HLTV proxie bij hun boekt, voor bij je latenightcup wedstrijd, dat na het doorgeven van de scores de proxie automatisch stopt en de bestanden automatisch worden geupload naar een server. Dat zou ik ook graag willen maar ik heb geen idee hoe. Ik weet wel wat ik ongeveer nodig heb. Maar ik heb geen ervaringen met bijvoorbeeld een webserver draaien en met php een upload systeem te scripten, het zit zelfs zo diep dat ik haast geen verstand heb van het scripten in het algemeen. Nu vraag ik niet om kant en klare scripts e.d maar ik wil graag een opstapje. Mischien een paar tutorails waar ik mischien dat soort dingen mee kan leren. Mijn doel is:

een pc die fungeert als HLTV server
de demos (bestanden) van de hltv wil ik graag, ingepakt in een rar, automatisch geupload krijgen
een webserver draaien op die pc zodat mensen die bestanden kunnen downloaden
ik zou het verder ook prettig vinden als de HLTV automatisch begind met opnemen van een wedstijd op het moment dat bijvoorbeeld een bepaald script word gebruikt en zo ook weer stopt als het aantal mensen op de server onder een bepaald punt komt.

Ik hoop dat julie me een beetje kunnen helpen met een opstapje zodat ik het zou kunnen leren en het onder de knie zou kunnen krijgen.

Met vriendelijke groet,

Yannick Verhoeven

Ik ben er mischien vergeten bij te zetten dat ik het het liefst gratis wil hebben. dus geen dure software ofzo die je dan nodig zou hebben.

Bardo
02/05/06, 11:30
Ten eerste lijkt het mij verstandig om het HLTV programma niet op een adsl lijntje thuis te laten draaien, je zou eens kunnen kijken naar een dedicated server / VPS.

Ten tweede kun je dit redelijk eenvoudig scripten dmv shell scripts / cron jobs die aangeroepen worden vanuit bijv een php webinterface.

Het enigste wat hij eigenlijk hoeft te doen is dus :

1 - Het starten van de hltv server
2 - beginnen met recorden
3 - stoppen van hltv server
4 - bestanden uploaden naar een andere server ( indien je dit geheel op een dedicated server draait , kun je het ook gewoon vanaf die server aanbieden natuurlijk)

Ik weet niet of hier standaard oplossingen voor zijn , maar het zou niet zo heel moeilijk zijn om dit te scripten :)

Kijk hier eens :

http://nl3.php.net/exec
http://nl3.php.net/passthru

Splinner
02/05/06, 11:40
Ten eerste lijkt het mij verstandig om het HLTV programma niet op een adsl lijntje thuis te laten draaien, je zou eens kunnen kijken naar een dedicated server / VPS.

Ten tweede kun je dit redelijk eenvoudig scripten dmv shell scripts / cron jobs die aangeroepen worden vanuit bijv een php webinterface.

Het enigste wat hij eigenlijk hoeft te doen is dus :

1 - Het starten van de hltv server
2 - beginnen met recorden
3 - stoppen van hltv server
4 - bestanden uploaden naar een andere server ( indien je dit geheel op een dedicated server draait , kun je het ook gewoon vanaf die server aanbieden natuurlijk)

Ik weet niet of hier standaard oplossingen voor zijn , maar het zou niet zo heel moeilijk zijn om dit te scripten :)

Thx voor je reply ik denk dat ik hier zeker wat zinnige dingen uit kan halen.

Mischien is het slimmer om hltv even uit te lichten:
hltv is een proxie die je als een dos scherm start, er zit niks grafisch aan. Toen het ontstond was het de bedoeling om met hltv wedstrijden uit te zenden van bijvoorbeeld de wereldkampioenen. Daar gaat het mij niet om dus het gebruikt niet zoveel van mijn adsl lijntje. Waarom ik het wel doe is om die replays te bewaren en mischien leuke stukjes eruit te halen, het grote voordeel van HLTV ten opzichte van een replay opnemen in het spel is dat HLTV niet spelergebonden is, je kan als je de replay van de hltv opnieuw afpseelt door de level zweven andere mensen bekijken die je niet tijdens het spelen kon bekijken (bij het spelen van een wedstijd kan je aleen door de ogen van je teammaten kijken en meer niet). Dat is het grote voordeel het nadeel is het versprijden enzovoort. Ik weet dat alles automatisch kan maar als ik dan op google, altavista enz. zoek krijg ik aleen de manieren te zien hoe je dat kan aanpakken op je eigen pc.

Nogmaals bedankt voor je reply ik ben nu weer een stukje verder maar ik denk dat er nog meer in zit. Dus als mensen nog meer dingen weten en bereid zijn om die met mij te delen, plz :W:

Groetjes,
Yannick Verhoeven

Kenneth
02/05/06, 12:32
ja maar het probleem met ADSL lijn is dat als mensen de HLTV "movies" van jou downloaden dat het heel je ADSL lijn gaat optrekken en dus super langzaam zal gaan.

Ik zou je toch aanraden voor een Dedicated Server oid.

Splinner
02/05/06, 13:00
ja maar het probleem met ADSL lijn is dat als mensen de HLTV "movies" van jou downloaden dat het heel je ADSL lijn gaat optrekken en dus super langzaam zal gaan.

Ik zou je toch aanraden voor een Dedicated Server oid.
nee de demos zullen zijn voor mijn teamates hun krijgen ook als enige toegang. als we een belangrijke werdstrijd hebben gaat ie uit maar dan gaat bij mij ook alles uit om zo probleemloos mogelijk te spelen.

Jorem
02/05/06, 16:08
Misschien zit ik er helemaal naast maar je kan toch heel gemakkelijk op je eigen pc een netwerkmap instellen naar de tweede pc/server. De fragmenten vervolgens in die map opslaan (kan je neem ik aan in HLTV instellen waar hij het opslaat). Dan hoef je dus niet meer te uploaden want wordt rechtstreeks op pc/server gezet. Crosscable ertussen is denk ik wel het beste.

Je zet vervolgens een FTP server op je pc/server en je vrienden kunnen meteen na het spel inloggen via een ftp map/cliënt op hun pc en de fragmenten van je tweede pc/server afhalen.

Je hebt dus nodig:
2 netwerkaarten in server (1 voor crosscable en 1 voor netwerk/internet)
Voor Windows heb je bijvoorbeeld FileZilla FTP server en Windows netwerken.
Met linux gaat dit met ProFTPd (of een andere ftp server) en Samba.

Splinner
02/05/06, 17:51
Misschien zit ik er helemaal naast maar je kan toch heel gemakkelijk op je eigen pc een netwerkmap instellen naar de tweede pc/server. De fragmenten vervolgens in die map opslaan (kan je neem ik aan in HLTV instellen waar hij het opslaat). Dan hoef je dus niet meer te uploaden want wordt rechtstreeks op pc/server gezet. Crosscable ertussen is denk ik wel het beste.

Je zet vervolgens een FTP server op je pc/server en je vrienden kunnen meteen na het spel inloggen via een ftp map/cliënt op hun pc en de fragmenten van je tweede pc/server afhalen.

Je hebt dus nodig:
2 netwerkaarten in server (1 voor crosscable en 1 voor netwerk/internet)
Voor Windows heb je bijvoorbeeld FileZilla FTP server en Windows netwerken.
Met linux gaat dit met ProFTPd (of een andere ftp server) en Samba.
hmm daar zit inderdaad wat in. ik zal even kijken of dat word ondersteund

Jorem
02/05/06, 17:55
Mocht je ergens niet uitkomen dan moet je maar een pb sturen. Dan help ik je wel even.

Als je niet rechtsreeks op server kan komen met HLTV kan je misschien wel een snelkoppeling maken op je eigen pc en die laten doorverwijzen naar de server. Denkt het programma dat het op de eigen pc wordt opgeslagen terwijl het rechstreeks op de server is.

TiMMiEJ
02/05/06, 18:58
2 netwerkkaarten zijn niet persé nodig. Ik neem aan dat je je eigen pc op een router/modem hebt hangen. Daar zet je je 2e PC bij, ik neem ook aan dat je ook alles op Windows wilt gaan draaien.

Als je niet weet hoe je een webserver moet installeren is www.apachefriends.org een optie voor jou. Dit is een pakket waar apache, php en mysql al inzitten.

Om de bestanden van jou te downloaden is het misschien het makkelijkste om een ftp server op te zetten waar jou maten een account op hebben (of gezamelijk).

Voor het starten en stoppen van de HLTV kun je het beste de functie "exec" of "ssh2" van php gebruiken.
Als je Windows gaat gebruiken kun je ook een .bat bestand aanroepen met php. In dat .bat bestand staan bv de commands voor het uploaden van de demo's.

Het automatisch inpakken van de demo's zou ik niet weten. Je geeft zelf als voorbeeld Winrar. Hoe je dit automatisch instelt weet ik niet.

Hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

ps: heb je in oUt gespeeld?

Jorem
02/05/06, 19:10
2e netwerkkaart is meer voor crosscable (kan je 2 1000 kaartjes kopen en hoef je niet een 100/1000 router erbij te kopen), en kan je de netwerkkaarten eenvoudig een fixed ip geven. Veel routers zijn DHCP en dan willen ip's wel is veranderen.

Maar inderdaad een 2e kaart is niet perse nodig.

TiMMiEJ
02/05/06, 19:35
2e netwerkkaart is meer voor crosscable (kan je 2 1000 kaartjes kopen en hoef je niet een 100/1000 router erbij te kopen), en kan je de netwerkkaarten eenvoudig een fixed ip geven. Veel routers zijn DHCP en dan willen ip's wel is veranderen.

Maar inderdaad een 2e kaart is niet perse nodig.

How how, tis bedoeld voor hobbymatig gebruik. Dan voldoet de standaard 100mbit.

Jorem
02/05/06, 20:30
Ontspannen TiMMiEJ. Ik ben geen kenner op het gebied van netwerk snelheid e.d. Als hij realtime video moet opslaan via een netwerk weet ik niet of je genoeg hebt aan 100mbit. Als dat genoeg is is 100mbit dus echt niet nodig.

Vandaar dat ik tussen haakjes heb gezet 2 keer 1000. Is dus indien nodig.

Heeft dus weinig met hobbymatig gebruik te maken, maar of het snel genoeg is. Ik had het wat beter uit moeten leggen. Snap dat het om hobbymatig gebruik gaat.

TiMMiEJ
02/05/06, 20:40
Als hij realtime video moet opslaan via een netwerk weet ik niet of je genoeg hebt aan 100mbit.

HLTV neemt alles op wat er in een (halflife)server gebeurt, en slaat dit op in een .dem bestand. Ik denk dat zon bestand hooguit 20mb zal zijn (per match).

Misschien dat dit het al wat duidelijker maakt!

Jorem
02/05/06, 21:36
Dat is inderdaad wel heel weinig ja.

Zoals je merkt ben ik helemaal niet thuis in de game wereld :).

Splinner
02/05/06, 23:22
Ja timmiej ik heb in out gezeten :) aleen was dat niet zo lang en sowieso thx voor je reply hier heb ik denk wel wat aan.

ik zal even kijken want ik ga dit niet aleen doen een vriend van mij komt binnenkort dus dan gaan we dat even aanpakken.