PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated of toch Colo?



Paul Z.
29/04/06, 06:01
Hoi...

Ik zit een beetje met een dilemma... Zoals de titel al aangeeft ik zit te twijfelen tussen een dedicated server of een colo server.
Het probleem is een beetje dat ik niet in Nederland woon, maar in Argentinie. Hier is alles een "beetje" duurder, dus het is aantrekkelijk om te kijken naar een dedicated server in de VS. Echter alles wat ik daar kan vinden begint op een $75/maand, maar de wat "normalere" prijs is $100-$125 / maand.

Nu kan ik voor dat geld ook zelf investeren in hardware en die colocaten in NL. Echter het nadeel is de latency (en de packetloss!!) naar Argentinie vanuit NL. Een traceroute met mtr vanaf een server in TC2 naar www.fibertel.com.ar geeft op een link van Telefonica een loss van >30%!
Zie hier:
10. So3-3-0-0-grtbuecu1.red.telefonica-wholesale.net 34.1% 3212 227.1 227.1 226.5 280.2 3.9

Dus performance wise is dat eigenlijk geen optie. Maar aan de andere kant huren in Argentinie is ook niet echt een optie aangezien het een "beetje" prijzig is. (Kijk voor de grap maar eens wat wij "moeten" betalen voor een 6Mbit kabel verbinding via Fibertel... Let wel de wisselkoers is 1euro=$3.50 (pesos))

Dus ik zit te twijfelen of ik een dedicated server afneem in de VS, een dedicated server afneem in NL of gewoon mijn eigen server colocate in NL.

Het probleem is ook dat mijn bezoekers hoogstwaarschijnlijk voornamelijk uit Argentinie gaan komen, en dat die dus allemaal last zullen hebben van de latency.

Misschien dat er iemand is die een server heeft draaien in de VS en eens een mtr richting www.fibertel.com.ar wilt doen voor mij en de resultaten kan posten.

Of misschien zijn er hier mensen met wat tips/suggesties??

Bij voorbaat dank voor het meedenken ;)

Paul

MediaServe
29/04/06, 12:28
Beste Paul,

Houd deze pagina maar eens in de gaten om te zien of er vanuit ons netwerk packetloss is naar Fibertel in Argentiniƫ:
http://noc.mediaserve.nl/smokeping/smokeping.cgi?target=Worldwide.Fibertel

Wat betreft het verschil tussen colocatie en dedicated, je kunt vaak bij colocatie dezelfde voorwaarden krijgen als dedicated. Dan koop je zelf een server (wellicht via je provider) en die kan je provider dan voor je installeren en onderhouden. Zo bieden wij dit ook aan voor iemand uit Engeland, omdat colocatie in Amsterdam veel goedkoper is dan in Londen.

MikeN
29/04/06, 15:47
Een traceroute met mtr vanaf een server in TC2 naar www.fibertel.com.ar geeft op een link van Telefonica een loss van >30%!
Zie hier:
10. So3-3-0-0-grtbuecu1.red.telefonica-wholesale.net 34.1% 3212 227.1 227.1 226.5 280.2 3.9

Dat lijkt gewoon een router te zijn die niet zo'n zin heeft in traceroutes. De hosts erachter hebben namelijk totaal geen packetloss hier, dus zijn er end-to-end geen problemen :)

Paul Z.
29/04/06, 19:04
Hmm, als het geen packet loss is end to end dan is dat alleen maar goed... Dan wordt het waarschijnlijk gewoon iets in NL. :)
Maar nu nog de beslissing dedicated of colo ... Moet ik nog maar even over nadenken...

Paul

Mark17
29/04/06, 19:12
afhankelijk of je over een jaar ook nog iets wilt hebben kun je het beste een beslissing maken. colocatie is op maand basis zeker voordeliger en binnen 1 a 2 jaar heb je meestal de server eruit als je naar het verschil kijkt bij veel partijen.