PDA

Bekijk Volledige Versie : bedrijf betaalt niet



ijskar
27/04/06, 12:21
een goedemiddag,

Ik ben een particulier en beheer een goedlopende site. Een kleine jaar geleden vroeg een aardig groot webmediabedrijf (het is gevestigd over heel de wereld en heeft grote merken in haar portefeuill) of ze voor een verzekeraar op mijn site mochten adverteren voor een periode van 3 maanden. Ik vond dit natuurlijk prima en heb de banner op mijn site geplaatst en gezegd hoeveel het zou kosten. Zij vonden dit prima en hebben de factuur betaald. Na 3 maanden wilden ze de periode verlengen met nog eens 3 maanden. Natuurlijk ga ik akkoord, maar het probleem is ze hebben na 4 maanden nog steeds niets betaald. Ik heb in die periode van 4 maanden minimaal 6 emails en 1 schriftelijke brief verstuurd, maar ze reageren niet. Ik bel ze al lange tijd, maar het blijft steeds: je moet hun bellen, de andere zeggen nee je moet de ander bellen. En zo blijf ik natuurlijk bellen. Nu is het zelfs zo dat de contactpersoon toevallig niet aanwezig is als ik bel. Wat kan ik hieraan doen als de betaling uitblijft? Een advocaat, een deurwaarder? Het bedrag is niet zo erg hoog: 150 euro, maar het gaat me om het principe. Iemand passend advies voor mij?

Aecius
27/04/06, 12:40
Eerst 3x brief waarvan 1x aangetekend met een aantal voorwaarden. Hier ben je al redelijk mee op weg, maar ik weet niet wat er in je brieven staat.

Daarna bellen. Dit gaat niet lukken, maar je kan wel zeggen dat je het uit handen gaat geven.

Daarna Incassobureau inschakelen.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

jouwnaam
27/04/06, 12:41
Banner offline halen en dit melden met daarbij de mededeling dat de banner weer geplaatst wordt als de betaling is ontvangen?

Directhosten
27/04/06, 12:45
Ja iedergeval banner offline halen en een laatste brief sturen , daarna incasso

ErikKosters
28/04/06, 12:50
denk dat die ook wel eraf is anders is hij dom bezig he ..

dfeenstra
28/04/06, 20:19
paar aanmaningen sturen en als ze niet blijven betalen een banner op de site laten draaien waarop je aangeeft dat ze niet betalen, lekkere anti reclame, en die banner net zolang laten draaien tot er betaald is.
Uiteraard enkel in uiterste geval doen, ze zullen daarna zeker niet nog eens bij je adverteren.

Deimos
28/04/06, 21:14
paar aanmaningen sturen en als ze niet blijven betalen een banner op de site laten draaien waarop je aangeeft dat ze niet betalen, lekkere anti reclame, en die banner net zolang laten draaien tot er betaald is.
Uiteraard enkel in uiterste geval doen, ze zullen daarna zeker niet nog eens bij je adverteren.
Dit zou ik niet doen, als ik me niet vergis kan je hiervoor worden aangeklaagd wegens laster.

veenman
28/04/06, 21:17
Dit zou ik niet doen, als ik me niet vergis kan je hiervoor worden aangeklaagd wegens laster.
Daar sluit ik me bij aan. Echter zal het dan niet om laster gaan, maar om smaad, gezien hetgeen je op je website zet wel waar is, echter onnodig schadelijk is voor het bewuste bedrijf.

hires
29/04/06, 11:05
Ik zou 2 aanmaningen sturen, 3de (dringende) aanmaning eventueel aangetekend sturen, met daarin een laatste eis en waarschuwing dat als men niet binnen een bepaalde tijd betaald heeft, dat dan de banner verwijderd zal worden, zonder tegenbericht.

Je geeft aan al aardig wat acties te hebben uitgevoerd, maar op een gegeven moment houdt het ook op; wederom is het simpel: geen betaling, geen dienst. Voor wat hoort wat; wie een bestelling doet, zal ook de rekening moeten betalen, ook met adverteren. Tenzij het bedrijf verhuisd is of op een andere manier niet bereikbaar is? Maar dat idee krijg ik niet. Ga anders nog na of je wel de juiste contactpersoon gesproken hebt, of waar je deze dan kan vinden. Maar steek er niet veel meer energie in dan je al hebt gedaan. Het is jammer om adverteerder op je site te verliezen, maar de manier waarop zij zaken met jou doen is ook niet goed.

kevers84
19/05/06, 22:44
Banner offline halen en niet moeilijk doen en op zoek gaan naar nieuwe klant. Denk dat ze betere dingen te doen hebben dan om over een paar euro wakker te liggen en als je slim ben zou jij ook zo denken en het een 3 weken geleden al verkocht hebben aan een ander. *dit was mijn mening*

Jorem
20/05/06, 11:23
Incasso.com een brief later sturen. Je hebt tenslotte al brieven gestuurd, en je hebt al 1 betaalde factuur en die werd ook door hun betaald. Dus dat bedrijf moet je dan ook via een incasso brief laten weten dat er nog geld openstaat.

Zo'n brief kost je in het ergste geval een tientje, maar daar hoef je zelf dan ook niks meer voor te doen en kan je verder met ander dingen.

150 euro is toch 150 euro kevers84. Als jij tonnen binnenkrijgt dan zou ik me er ook minder druk om maken. Maar als je wat minder verdient en je mist 150 euro in die 3 maanden, dan kan je toch een keer minder stappen of uit eten :) .

Geoffrey
20/05/06, 15:06
paar aanmaningen sturen en als ze niet blijven betalen een banner op de site laten draaien waarop je aangeeft dat ze niet betalen, lekkere anti reclame, en die banner net zolang laten draaien tot er betaald is.
Uiteraard enkel in uiterste geval doen, ze zullen daarna zeker niet nog eens bij je adverteren.

Dit is zowat het slechtste dat je in dit geval kan doen.... Als topicstarter dit doet maakt hij kans om zoals hier al aangegeven werd aangeklaagd te worden voor laster. Verder stel ik me de vraag of er een contract vasthangt aan de reclamecampagne? Zoja, dan kan de topicstarter de banner niet zomaar van de website halen, want kunnen ze hem op hun beurt weer aanklagen voor contractbreuk... De wet zit raar inéén jongens.

pesja
26/05/06, 15:11
1.Ik ga er van uit dat je geen algemene voorwaarden hebt. (particulier)
2. Jurisprudentie leert dat je na de factuur 2 x een herinnering dient te versturen waarna je vervolgens een invorderingstraject kunt starten.

In de laatste herinnering dien je hen altijd in gebreke te stellen indien er niet per omgaande betaald wordt. Deze ingebrekestelling (Burgelijk wetboek) geeft je eigenlijk alle mogelijkheden om na het niet betalen direct de overeenkomst te ontbinden en hen aansprakelijk te stellen voor alle gemaakte kosten, naast de overeengekomen diensten, die het invorderingstraject met zich mee zullen brengen (de echte kosten inclusief de wettelijke rente).

Daarna zou ik een gerechtsdeurwaarder inschakelen, of een van de gerenomeerde incassokantoren. Dit vergemakkelijkt het invorderingstraject van buitengerechtelijk naar gerechtelijk.

Succes

Gucci
10/06/06, 20:04
Ik wil niet negatief doen, maar als particulier kan je facturen/aanmaningen sturen zoveel je wil maar je hebt geen poot om op te staan.

Belangrijkere vragen:
Is er een contract?
Is dit door beide partijen ondertekend?

Zoja, dan zou je bij een degelijk incassobureau nog wel kans maken.
Denk er wel aan dat in cassobureau's vaak minimale bedragen van 500 à 750€ op een factuur willen staan voor ze het kosteloos in hun zaken opnemen.

jantje.vlaam
12/06/06, 22:21
Een gratis advertentie van een concurrerend bedrijf plaatsen.

IT-worX
12/06/06, 23:18
Misschien in het vervolg beter wachten tot het geld binnen is, en dan pas de banner erop zetten?

leonleon
13/06/06, 16:41
Stuur gewoon een nette, aangetekende betalingsherinnering waarin je duidelijk aangeeft door wie en wanneer de opdracht gegeven is, met een copy of printje van de opdracht. Het is erg onwaarschijnlijk dat dit onwil is. Het draait tenslotte maar om 150 euro.
Veel bedrijven ontvangen nogal eens nep-facturen, men zal jouw factuur daarvoor wel aan hebben gezien.