PDA

Bekijk Volledige Versie : Gebruik maken van een test/ontwikkel domein



Basz
26/04/06, 23:22
In Plesk wil ik gebruik maken van 2 domeinen:

- Een ontwikkel domein: welke ik enkel wil gebruiken om een nieuwe website te ontwikkelen, laten we dit domein ontwikkel.nl noemen.

- Een website domein: dit domein is via DNS openbaar bereikbaar voor bezoekers, laten we dit domein website.nl noemen.

Omdat het ontwikkel domein niet gekoppeld is aan een IP, is deze niet makkelijk te bereiken. Ik ben op de hoogte van het aanpassen van het hostbestand van windows, zodat ik de website kan bekijken. Maar dit is moeilijk uit te leggen aan een buitenstaander die ik ook een blik wil kunnen laten werpen op de nieuw ontwikkelde website. Een andere optie is de preview-mogelijkheid in Plesk, maar ook daar heeft een buitenstaander geen toegang tot en die wil ik hem ook niet geven. Zijn hier nog andere mogelijkheden voor?

Daarnaast wil ik na verloop van tijd de bezoekers van de website laten binnen komen in het nieuw ontwikkelde domein (ontwikkel.nl), waardoor het website domein (website.nl) beschikbaar komt om daar weer verder te ontwikkelen. Dien ik dit te regelen in httpd.conf of is ook hier een andere mogelijkheid voor?

Sander-
26/04/06, 23:58
Werk zelf meestal met .htaccess beveiliging. Veel makkelijker dan op deze manier werken, en nog eens in 1 stap klaar met beveiligen ook.

masterpe
27/04/06, 10:35
idd, ik zou ook gebruik maken om middels .htaccess de website te beveiligen met behulp van een gebruikers naam en wachtwoord.

Tevens zou ik dan ipv een extra domein te registeren gebruik maken van een subdomein. Zoals beta.website.nl.

Basz
27/04/06, 10:44
Maar als ik dan besluit om het test-subdomein online te gooien, zodat alle bezoekers op het test-subdomein terecht komen, doe ik dat dan ook gewoon via de httpd.conf?

masterpe
27/04/06, 11:14
Je maakt het subdomein inderdaad aan in httpd.conf of in plesk. (ik ben niet zo bekend met plesk). Het beveiligen van het subdomein doe je met de file .htaccess, meer informatie over .htaccess is te vinden op google.

Basz
27/04/06, 11:39
Je maakt het subdomein inderdaad aan in httpd.conf of in plesk. (ik ben niet zo bekend met plesk). Het beveiligen van het subdomein doe je met de file .htaccess, meer informatie over .htaccess is te vinden op google.

Dit deel van het verhaal begrijp ik, maar hoe krijg ik het vervolgens voor elkaar om bezoekers binnen te laten komen op het subdomein (omdat de ontwikkeling klaar is), ook via de httpd.conf?

Komt hierdoor mij website.nl domein vervolgens vrij voor ontwikkeling?

Pinocchi
27/04/06, 13:24
wat wij doen is via de beheersomgeving (we ontwikkelen bijna alleen websites met uitgebreid cms) aangeven welke ip adressen bij de ontwikkelsite mogen komen. De andere gebruikers krijgen ofwel een tekst te zien dat de site nog in ontwikkeling is of worden geredirect naar de huidige website elders of ... tja is wat wij daar zelf neer zetten voor tekst. Gewoon een invoervak met gegevens die getoont worden aan de niet 'geauthorizeerde' bezoekers. Dit is dan ook makkelijk te gebruiken wanneer snel even een layout wijziging doorgevoerd moet worden en je niet wil dat iedereen mee kan kijken bij een test van de nieuwe layout. Dan zet je de site tijdelijk op offline (radio button offline halen ja/nee) en voer je een tekst in die tijdelijk getoont wordt. Op het moment dat het testen/ontwikkelen klaar is geef je aan dat de site niet meer offline gehaald hoeft te worden en kan iedereen de site direct live bekijken.

Str@nger
27/04/06, 14:07
Dit deel van het verhaal begrijp ik, maar hoe krijg ik het vervolgens voor elkaar om bezoekers binnen te laten komen op het subdomein (omdat de ontwikkeling klaar is), ook via de httpd.conf?

Komt hierdoor mij website.nl domein vervolgens vrij voor ontwikkeling?
Ehm, volgens mij gooi je nu zelf even 2 dingen door elkaar...

- je zegt dat je een apart domein hebt voor ALLEEN de ontwikkeling
- je zegt dat je een apart domein hebt voor ALLEEN de website die klaar is

Als je website-in-ontwikkeling klaar is op het subdomein, dan zet je hem over naar een nieuw domein...dus je download even de public-map en upload hem daarna op een ander stukje van de ruimte waaraan je dan de nieuwe domeinnaam hangt...

En bezoekers kunnen gewoon tijdens de ontwikkeling naar het subdomein gaan; alleen mensen die de inloggegevens weten, kunnen de website-in-ontwikkeling zien, anderen niet...

Basz
27/04/06, 14:25
Ehm, volgens mij gooi je nu zelf even 2 dingen door elkaar...

- je zegt dat je een apart domein hebt voor ALLEEN de ontwikkeling
- je zegt dat je een apart domein hebt voor ALLEEN de website die klaar is

Als je website-in-ontwikkeling klaar is op het subdomein, dan zet je hem over naar een nieuw domein...dus je download even de public-map en upload hem daarna op een ander stukje van de ruimte waaraan je dan de nieuwe domeinnaam hangt...

En bezoekers kunnen gewoon tijdens de ontwikkeling naar het subdomein gaan; alleen mensen die de inloggegevens weten, kunnen de website-in-ontwikkeling zien, anderen niet...

Ook dit begrijp ik.

Maar wat ik eigenlijk zou willen is kunnen switchen tussen de domeinen die een bezoeker ziet.

Dus ik heb een domein voor de website die klaar is;
En een domein voor de website die in ontwikkeling is.

Daartussen wil ik kunnen switchen, dus zodra de website in ontwikkeling klaar is wil ik de bezoekers daarop binnen laten komen.

Het downloaden en uploaden van het inhoud van het domein in ontwikkelingen is inderdaad een optie, dit doe ik echter liever niet omdat het om zeer veel data gaat (groot foto-album), waardoor ik uren kwijt ben met een upload.

Str@nger
27/04/06, 16:07
Dan moet je de goede domeinnaam (voor de site die klaar is) parkeren op het pakket waar de ontwikkelde site staat...ik weet niet precies hoe dit gaat met Plesk...

masterpe
27/04/06, 17:47
Kan je dan niet een hoofd domein maken die de gewone bezoekers door verwijst naar de juiste website. Dus www.website.nl verwijst naar www1.website.nl of www2.website.nl

Op www1.website.nl of www2.website.nl wordt dan de werkelijke website of de ontwikkel website? Maar er zijn wel meer oplossingen voor dit probleem dat je nu noemt.