PDA

Bekijk Volledige Versie : Notebook



InByte
26/04/06, 22:11
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede notebook voor:

- Grafisch DTP werk
- Multimedia verwerking

Een vrij krachtige dus.

Enige eisen zijn: Lichtgewicht en klein.

Zo kwam ik op een aantal notebooks uit:

1.) Acer Aspire 5502ZWXMi

P-M 735; 1024MB; 80GB; DVD+/-RW; 14.1"TFT; WXP Home)

2.) MSI S425

Intel® Pentium® M 740, 512MB, 128MB geforce kaart


3.) Toshiba Satellite A100-553

Helaas bevatten alleen 2 en 3 een aparte grafische kaart, wat eigelijk wel handiger is dan die shared van Acer.

Heeft iemand tips qua andere notebooks of is een van dezen een goede keuze?

Alvast bedankt!

Zenda
26/04/06, 22:23
Wat heel erg van belang is in jouw geval, grafisch werk, is dat het scherm goede kleuren weergeeft en er een degelijke grafische kaart in zit.

Wat daarom aan te raden is:
- Geen shared grafische kaart, het lieft 128MB (of meer).
- CrystelBright (sommige fabrikanten noemen dit anders). Je scherm is een soort glasplaat (bij zwartbeeld zie je reflectie), dit bevorderd te kwaliteit van het scherm, dus duidelijker beeld. Tijdens het werken merk je niks van de reflectie!
- Een grote resolutie is erg fijn (misschien ook breedbeeld?) voor grafisch werk.

Ik heb zelf ervaring met een aantal Toshiba laptops die erg stabiel zijn, maar hier betaal je ook fors voor! Tevens heb ik ervaring met HP laptop's die erg slecht bevallen. Alle 3 de laptops hebben dezelfde kuren gehad (dit waren allemaal andere types)! Als je een keer wilt gaan werken start je de laptop op, echter midden in het opstartproces slaat hij af en start hij weer op waarbij hij vervolgens weer midden in het opstartproces afslaat (dit blijft aan de gang). Kortom: het gevolg is dat het hele besturingssysteem overhoop ligt.

Acer geen ervaring mee als laptop, maar hun TFT schermen (met CrystalBright) zijn geweldig!

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes met je keuze!

InByte
26/04/06, 22:39
Hartelijk dank!

Zou 1,5 GHZ (Bij de Toshiba Satellite A100-553 ) niet te weinig zijn?

XF-RICK
26/04/06, 22:42
Hartelijk dank!

Zou 1,5 GHZ (Bij de Toshiba Satellite A100-553 ) niet te weinig zijn?

Ik persoonlijk Celeron producten bij zulke applicaties vermijden en kiezen voor een Pentium M of Centrino variant gaan.

Die MSI met wat extra geheugen zou in dit geval misschien een betere keuze zijn.

InByte
26/04/06, 22:45
Of zijn er betere notebooks momenteel in de prijsklasse < 1250 euro?

Edit: Hoor net via MSN dat MSI een niet echt betrouwbaar merk is. Nogal wat risico op stabiliteitsfouten.
Die zou ik dus het liefste vermijden.

Edit 2: Net een Toshiba Satellite M70-147 bespeurd: Satellite M70-147 1.73GHz/1GB/80GB/15.4-TB/SuperMulti+-/Win XP Home. Iemand hier ervaring mee?

Directhosten
26/04/06, 23:09
Zelf heb ik goede ervaringen met Benq misschien is de Joybook S72 wel iets waar je mee uit de voeten kan.
Iets duurder dan de € 1.250-,
De service van Benq is iedergeval perfect.

wdv
26/04/06, 23:27
Is een MacBook Pro niet een optie? Zeer luxe laptops van uitstekende kwaliteit en zeer krachtig.

Smoved
26/04/06, 23:41
Is een MacBook Pro niet een optie? Zeer luxe laptops van uitstekende kwaliteit en zeer krachtig.

Daar zou ik ook voor gaan als je alleen grafisch en DTP werk ermee wilt doen.

Als alternatief zou ik een Dell D410 aan raden, zeer krachtige laptops en lekker klein en licht. Wel prijzig helaas.

wdv
26/04/06, 23:59
Daar zou ik ook voor gaan als je alleen grafisch en DTP werk ermee wilt doen.

Voor overige doeleinden is hij ook prima hoor :) Desnoods kan je er nog Windows opzetten.

InByte
27/04/06, 09:29
Die Mac's zijn inderdaad ook goed, maar als hij dan weer qua geheugen aan mijn verwachtingen wil voldoen zit het weer op de 2500 euro...

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Had iemand nog toevallig hiermee ervaring/tips? Satellite M70-147 1.73GHz/1GB/80GB/15.4-TB/SuperMulti+-/Win XP Home

Wouter K
27/04/06, 10:02
Toshiba's zijn zeker goede notebooks (A100-593 met Intel Core Duo misschien ook een optie), anders zou je eventueel kunnen kijken naar een ASUS, bijv de Z92 series (Let op, ASUS houdt voor haar retailers verschillende serieaanduidingen er op na voor de retailers, Z92 staat geloof ik gelijk aan de A6 serie op de website).

Daarnaast is een CrystalBright/TrueBrite zeker aan te raden aangezien deze schermen veel mooier beeld geven. Geef jezelf wel de tijd om te wennen aan de reflectie want dat merk je wel degelijk in het begin ;).

Waar je zeker ook op moeten letten is service & garantie. Toshiba geeft standaard maar 1 jaar garantie op haar notebooks, ASUS bijv alweer 2 jaar op de meeste modellen. Daarnaast kan je tegenwoordig bij computerwinkels zoals MyCom een verzekering afsluiten voor je pc/notebook, dan is hij ook verzekerd tegen het laten vallen, diefstal etc.

Kijk maar of je er iets mee kan. Succes!

wdv
27/04/06, 10:04
Die Mac's zijn inderdaad ook goed, maar als hij dan weer qua geheugen aan mijn verwachtingen wil voldoen zit het weer op de 2500 euro...

Geheugen kan je er beter zelf in zetten, scheelt een hoop. De garantie verloopt hier niet door.

Stefan Mensink
27/04/06, 10:11
Laatst twee Acer Aspire 9504WSMib_DL (http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=12612) aangeschaft voor precies dezelfde doeleinden (Grafisch/DTP-werk). Geheugen trouwens uitgebreid naar 2GB.

Voor grafisch/dtp zou ik zeker niet een 'zo klein mogelijke' laptop kopen. Op een 14" scherm valt gewoon geen serieuze DTP te bedrijven. Bovengenoemde laptop wordt gebruikt icm nog een 19" monitor zodat er 'dual head' gewerkt kan worden.

(helaas waren ze niet voor mezelf)

Glenn
27/04/06, 10:15
Nog even over HP:

Bij ons thuis staan 2 HP-Laptops. Die van mij is 2,5 jaar oud (nx9010) en draait al die tijd al stabiel. Het enige probleem is dat de batterij zo goed als dood is, maar dat was m.i. te verwachten. Een familielid heeft een HP ZVnogwat met BrightView. Nou, dat is echt mooi hoor. Kleuren worden daar veel echter op weergegeven. Wit is daar ook echt wit. Thuis staat ook een CRT-monitor, maar die kan niet opboksen tegen de kwaliteit van de HP ZVnogwat.

De 'laptop van de zaak' is een Toshiba Sattelite Pro M10. Deze is en blijft heerlijk stil, i.t.t. mijn nx9010 thuis. De batterij van de M10 gaat dan ook ruim 4 uur mee.

Een goede vriend heeft ook zo'n 2,5 jaar een Asus M2000. Nooit geen klachten over de stabiliteit, ook lekker stil maar heeft al 2 batterijen versleten en is toe aan de derde.

Succes met de keuze!

EDIT:typo

Directhosten
27/04/06, 10:23
Batterijen is altijd een probleem bij laptops , en dat bij de meeste merken.

HostServe
27/04/06, 10:28
Hier eentje staan van Apple =)
Het zijn zeer betrouwbare notebooks.

Ga eens langs TINE, daar kom je ze vast tegen =)

alex[nl]
27/04/06, 12:57
Heb zelf een Asus Z92 serie met zo'n scherm als Zenda aangaf. Als je onder de 1250 wil slagen zou ik dat zeker eens bekijken. MyCom is Asus dealer, en meen dat ze rond de 1100 eu modellen hebben met 1 GB RAM en Pentium M proc.. Aangezien Z92 meer de body/type lijkt dan de binnenkant moet je wel even goed op letten wat er precies inzit .. In mijn geval (uit mn hoofd) 1.73 Ghz proc, 512 + 512 MB RAM (1x bijgeprikt direct bij aankoop), 60 GB S-ATA HD en meen nVidea 128 MB krt...
Batt. tijd = min 3 uur, en afh van je instelling langer (als je dus iets zit te tikken kan je m op minder power laten draaien). Met volle batt. beweert het app bij laagste instelling 8 uur te kunnen werken, nooit getest zelf...

TMourik
27/04/06, 13:55
Wij verkopen al vanaf het begin Toshiba laptops, met de reden dat het zeer degelijk, kwalitatieve laptops zijn. Dit is inderdaad terug te halen op de prijs, maar daar krijg je absoluut iets voor terug.

Wat voor ons ook een belangrijk punt is de eventuele service/garantie afhandeling. Bij toshiba is dit normaliter tussen 5 en 10 werkdagen, spoed is vaak wel mogelijk, danwel betaling. (Langs brengen in utrecht.)

Onze ervaring met oa Acer is tot wel 3 maanden reparatie tijd, soms langer. Zodoende verkopen we dat merk absoluut niet meer.

De nieuwe series, A100, zijn inderdaad lekkere machine's. Zeker icm de T2300.

Wat ook een mooi model is de nieuwe A7. kan je ik zeker aanraden.

alex[nl]
27/04/06, 14:16
Acer zou ik zeflf ook nooit kopen. Had zelf 'geluk' dat mijn HD overleed na 1.5 mnd. Bellen, mail van support, dat getekend faxen, telefoon van TPG voor ophaal afspraak, opgehaald, en 4 (of 5) dagen laptop terug met nieuwe HD. Kosten: wat belletjes, 1 fax versturen en dus wel iem die m in ontvangst kan nemen. Asus support is ook wel ok ...

Maar voor echt grafisch zou ik een apple kopen denk ik.

InByte
28/04/06, 09:53
Bedankt voor alle reacties!


Processor Merk Intel

Processor Pentium M740

Snelheid 1730 Mhz

Cache 2048 Kb

Geheugen 1024 Mb

Max. Geheugen 2048 Mb

Aantal geheugenbanken 2

Geheugenbanken in gebruik 2

Harddisk grootte 80 Gb

Scherm grootte 15.4 inch

Scherm type TruBrite

Resolutie 1280x800 pixels

Grafische kaart ATI X600SE

Geheugen videokaart 128

Geluidskaart Ja

Speakers Ja

TV Out Ja

Firewire (IEEE1394) Ja

USB 2.0 ja

Netwerkaansluiting (RJ45) Ja

Wireless Lan aansluiting Ja

Modem aanlsuiting (RJ11) Ja

Microfoonaansluiting Ja

Koptelefoonaansluiting Ja

CD-Rom snelheid 24 speed

DVD leessnelheid 8 speed

CD Brander snelheden 24 speed

DVD Brander snelheden 8 speed

Cardreader SD,MS,MS Pro,MMC,xD

PC Card aansluiting Type II

Aantal PC Card aansluitingen 1

Aantal USB sloten 3

Besturingssysteem Windows XP Home

Taal besturingssysteem UK,FR,NL

Batterij Li-ion

Gewicht 2.7 Kg

Breedte 360 mm

Diepte 263 mm

Hoogte 39 mm

Batterijtijd 2.2



Deze ga ik waarschijnlijk nemen, als niemand een betere weet in deze prijsklasse :)

Easyracks
28/04/06, 15:57
Heb hier perfecte ervaringen met een HP laptop, maar die gebruik ik niet voor grafische dingen. HP Pavilions DV4xxx zijn de machines die jij moet hebben.

1160 euro inc BTW:

HP Pavilion DV4245
Intel Centrino 725A, 1024 MB DDR2, 80GB, 15.4" TFT Brightview (WXGA), Intel Graphics Media Accelerator 900, Combo DVD±R/±RW (DL) en cd-writer drive met LightScribe, 6-in-1 digitale kaartlezer, 56K modem, Wireless lan (54g), IEEE1394 (Firewire), Windows XP Home, Bluetooth

ju5t
28/04/06, 16:11
Wij verkopen al vanaf het begin Toshiba laptops, met de reden dat het zeer degelijk, kwalitatieve laptops zijn. Dit is inderdaad terug te halen op de prijs, maar daar krijg je absoluut iets voor terug.

Wat voor ons ook een belangrijk punt is de eventuele service/garantie afhandeling. Bij toshiba is dit normaliter tussen 5 en 10 werkdagen, spoed is vaak wel mogelijk, danwel betaling. (Langs brengen in utrecht.)

Onze ervaring met oa Acer is tot wel 3 maanden reparatie tijd, soms langer. Zodoende verkopen we dat merk absoluut niet meer.

De nieuwe series, A100, zijn inderdaad lekkere machine's. Zeker icm de T2300.

Wat ook een mooi model is de nieuwe A7. kan je ik zeker aanraden.

De Tecra S2 is anders niet geweldig te noemen. Ik ga geen exacte cijfers noemen maar een groot deel van de laptops die wij hebben is minimaal een keer op RMA geweest.

blaaat
28/04/06, 18:44
Bedankt voor alle reacties!



Deze ga ik waarschijnlijk nemen, als niemand een betere weet in deze prijsklasse :)

Batterijtijd 2.2

Dit is erg weinig, zeker als de fabrikant dit aangeeft, kan je het dus nog wat lager incalculeren, zeker als je er grafische dingen mee gaat doen.

ik wachtzelf nog op een goedkopere versie van de MacBook Pro.
Verwacht wordt dat deze zeer binnenkort (1-2maanden) komt.
Weet niet hoeveel haast je hebt, maar misschien is dat een optie?

Heb hier zelf een Dell Inspiron 510m staan, die Pentium M processortjes zijn trouwens wel lekker krachtig (1.6ghz). Ook wel goede ervaringen mee, en niet eens zo duur. Weet dat garantie van zowel Dell als toshiba (slechts 1x ervaren) goed is..

crazycoder
28/04/06, 19:03
Ik heb zelf ervaring met een aantal Toshiba laptops die erg stabiel zijn, maar hier betaal je ook fors voor! Tevens heb ik ervaring met HP laptop's die erg slecht bevallen. Alle 3 de laptops hebben dezelfde kuren gehad (dit waren allemaal andere types)! Als je een keer wilt gaan werken start je de laptop op, echter midden in het opstartproces slaat hij af en start hij weer op waarbij hij vervolgens weer midden in het opstartproces afslaat (dit blijft aan de gang). Kortom: het gevolg is dat het hele besturingssysteem overhoop ligt.

Het besturingssysteem overhoop is de oorzaak, niet het gevolg ;-) dat kan je op zich wel fixen zonder het OS te herinstalleren.

Acer: leuk, eerst keertje zelf herinstalleren en ze draaien beter.. Heb ik paar keer moeten doen voordat ze zichzelf een beetje gingen gedragen.
Toshiba: kwaliteit, sommige modellen een wat zwakke accu.
Sony: leuk, nog geen negatieve ervaringen mee.. Erg te spreken over de nieuwe schermen die zijn ook gebruiken.