PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows Server



cultofluna
26/04/06, 15:50
Hallo,

Ik wil graag een webserver opbouwen o.b.v. Windows 2003. Nu heb ik al wel gezien dat ik met de standaard software uit de voeten kan (IIS, Exchange, FTP, etc.), maar ik mis toch een aantal zaken.
Ik wil graag de diskquota per client kunnen instellen voor zowel FTP als mailboxen. Daarnaast wil ik inzicht hebben om het gebruikte dataverkeer voor HTTP, FTP, POP3, SMTP, etc. protocollen.
Het vreemde is, of tenminste ik zou verwachten, dat er nergens iets ingesteld worden voor dat soort limieten. Klopt dat? Of moet je dat uit statistieken software halen oid?

Iemand een idee voor me?

Euro-Servers
26/04/06, 15:52
Ik wil je er toch even op wijzen dat Exchange NIET is inbegrepen in Windows 2003 Standaard, dat dient appart te worden genomen.

GlobalServe
26/04/06, 15:57
Je moet eens zoeken naar quotas.
Daar kan je alles gaan instellen. Je vind deze onder de eigenschappen van de HD onder My Computer.

Voor het gebruik van de verschillende protocolen bestaat er genoeg software om dit te bekijken.
Ik weet niet zeker maar misschien is dat ook te doen met windows mon.

cultofluna
26/04/06, 16:40
Bedankt voor het snelle antwoord!

Klopt, ik gebruik Win2003 Server.

Ik heb gezien dat je wel diskquota kan instellen per gebruiker inderdaad. Je kunt dit niet op directoryniveau regelen?

Hebben jullie naast de gewone Microsoft goede tips voor kwalitatief goede software? Er is veel verkrijgbaar, zelfs gratis, maar waar moet je nou voor gaan...

gjtje
26/04/06, 17:18
Exchange is overkill voor een standaard website met mailbox server. Kijk naar alternatieven als mailenable en mdaemon, zijn ook stukken goedkoper en eenvoudiger te installeren.
Mailenable is zelfs gratis met alleen pop3 en smtp.

cultofluna
26/04/06, 17:28
Beste gjtje,

Gratis is uiteraard interessant :)

Ik ga er direct mee aan de slag.

Heb je misschien ook een tip voor me als het gaat om goede FTP software, en software om diskquota, dataverkeer te meten en/of regelen?

Ik vraag me af hoe hostingsbedrijven dat nou doen. Gebruiken die ook gewoon "gratis" software?

frvge
26/04/06, 18:46
Ik vraag me af hoe hostingsbedrijven dat nou doen. Gebruiken die ook gewoon "gratis" software?

Ja, CentOS enz :p Sorry, moest ff ;)

cultofluna
26/04/06, 18:49
*zucht* bedankt... :D

gjtje
26/04/06, 21:11
IIS is prima software voor ftp en web, en de quota feature van Windows voldoet. Waarom zou je quota op bepaalde folders willen zetten?

cultofluna
26/04/06, 22:02
Begrijp me niet verkeerd, dat gaat mijn voorkeur niet naar uit oid. Ik vraag me gewoon af of het kan...

Weet je ook iets voor dataverkeer vaststellen? Is dat een logbestanden verhaal ofzo?

Waarom is Exchange overigens te "zwaar" voor mail? Het is toch maar een mailserver...ok, misschien met wat overhead functionaliteit...maar goed

MartijnRouwen
26/04/06, 22:28
Exchange is niet alleen een mailserver, maar bevat veel meer. Ook zul je hiervoor Active Directory moeten installeren op je server. Indien je dit voor meerdere domainen mooi wil laten draaien, zeker in combinatie met je GAL mag je wat leuke trucken uithalen.

Verder geef ik je als tip mee om goed te kijken naar de licenties van Microsoft Windows 2003, zeker als hoster.

frankske
27/04/06, 09:28
Je mag geen hosting doen op een"gewone" OEM of Retail versie van windows server software. Je hebt SPLA licenties nodig, te bekomen via je coloboer. Idem voor SQL Server, Exchange, ...