PDA

Bekijk Volledige Versie : Foip



ju5t
24/04/06, 12:38
Een PBX is natuurlijk alleraardigst, maar het is natuurlijk nog mooier om hier ook faxen om binnen te laten komen en mee te kunnen versturen.

Bestaat er een fax die dit ondersteunt? Of zul je met converters moeten werken?

hostlogic.nl
24/04/06, 13:32
Hier al eens gekeken?
http://www.voip-info.org/wiki/index.php?page=FAX

ju5t
24/04/06, 13:54
Ik ben op zoek naar een hardware oplossing, hoe het verder werkt interesseert me eigenlijk niet zoveel.

hostlogic.nl
24/04/06, 14:33
Ik bedoelde eigenlijk dat je daar kunt lezen dat je fax dus T.37 of T.38 moet ondersteunen. En uiteraard geldt dit ook voor je provider.

Ikzelf gebruikte eerst een budgetphone abonnement met daaraan een Grandstream 186. De analoge fax die ik hier weleens op aangesloten had werkte absoluut niet, zowel verzenden als ontvangen. Dit ondanks het feit dat de ATA het wel zou moeten ondersteunen. Ik heb ook een Optibel abonnement, hierop werkt de fax wel redelijk goed (met een Sipura 2000 als ATA). Als ik mijn budgetphone abonnement op een Asterisk@home server configureer, werkt het ontvangen van faxen vlekkeloos, dus het probleem zit 'm bijna zeker in de gebruikte ATA.

Of er ook faxen zijn die hardwarematig FoIP ondersteunen weet ik niet. Je zoekt dan eigenlijk een fax met een ethernet aansluiting.