PDA

Bekijk Volledige Versie : Vanaf wanneer resellers op aparte server(s)?



jvdheuvel
23/04/06, 23:43
Ik zie geregeld dat bedrijven resellers op aparte servers onderbrengen.
Houden jullie daar richtlijnen voor aan? Of is het meer een kwestie van scheiding van verschillende types klanten? Of voor het vergemakkelijken van beheer?

Ik ben benieuwd naar de motivatie hiervoor.

wbakker-letsgoonline
23/04/06, 23:48
Wij doen dit omdat resellers meestal meer resources gebruiken dan onze Shared hosting klanten, hierdoor is er voor de resellers een betere server, dan voor onze shared hosting klanten. Ook worden de grote resellers weer op een aparte server gezet dan de "normale" resellers.

jvdheuvel
24/04/06, 00:00
En wat voor verschil in servers zit je dan aan te denken?

Ik sta zelf op het punt om een eigen server aan te schaffen en zodoende van een reseller account over te stappen naar een eigen hostingserver.

De server die ik voor ogen heb is iets als:

1U Chenbro behuizing met 2 x Hotswap drive
Intel Pentum 4 3,0GHz 2MB Cache
2 x 512MB intern geheugen
2 x 120GB Harddisk (RAID-1)
DVD speler
FDD drive

Zou dit meer een reseller server zijn, of meer voor shared hosting. Wat voor configuratie zou je voor de andere categorie gebruiken?

Het lijkt me overigens toch dat je in het begin niet gelijk met meerdere servers begint om direct een scheiding aan te brengen in het type klanten. Het is toch eerst zorgen dat je groeit, een buffer op bouwt en wanneer je eventueel een tweede server kan aanschaffen van je winst, dan kan je op dat moment ook je resellers scheiden van de shared hosting klanten.... of denk ik nu erg simplistisch?

wbakker-letsgoonline
24/04/06, 00:35
De server die je aangeeft gebruiken wij ook, alleen dan van Supermicro, deze server wordt voor onze "normale" resellers gebruikt. Voor onze zware resellers gebruiken wij een machine met 2x een Xeon processor erin met 3 GB aan ram geheugen.

De server zal dus goed genoeg moeten zijn.

Wij hebben wel degelijk 2 servers gehad, 1 voor de resellers en 1 voor onze shared hosting klanten, dit omdat wij in het begin al de keuze hebben gemaakt om resellers te scheiden van onze shared hosting klanten ivm performance.

jvdheuvel
24/04/06, 00:54
en wat voor server gebruik je dan voor je shared hosting klanten?
Meer een budgetserver met een Celeron en 512MB erin of iets dergelijks?

wbakker-letsgoonline
24/04/06, 07:14
Wij gebruiken AMD Semprons voor onze shared hosting klanten.

jvdheuvel
24/04/06, 08:26
En wat voor geheugen zit daar dan in?
Voer je deze ook uit met RAID-1, of maak je gebruik van een aparte backup server?

marijn79
26/04/06, 00:30
Elke site draait op het loadbalanced platform. Geen uitzonderingen voor goede of slecht klanten. Iedereen heeft recht op zelfde kwaliteit. :P

FransVanNispen
26/04/06, 00:42
Wij maken verschil tussen resellers, resellers en webhosting klanten.

Er zijn namelijk klanten die een reseller pakket nodig hebben omdat zij meerdere domeinen in eigen beheer hebben, maar geen intentie hebben om diensten door te leveren aan derden.

Wij hosten ook een redelijk aantal resellers die zelf hosting diensten leveren. Deze staan op een andere server, omdat zij vaak wat meer bevoegdheden en specifieke softare nodig hebben.

De shared servers zijn bij ons dual Xeons en dualcore opterons met 2Gb RAM en RAID1. Tevens beschikken wij over een backup server.

Of een server meer een reseller server is of een shared hosting server qua specs zie ik niet echt het verschil. Wij vinden het gewoon erg belangrijk dat de load laag blijft en de klant ten alle tijden een zeer snelle server ervaart.

Bij resellers is het echter moeilijker in te schatten wat de load op de server gaat zijn, omdat je niet in contact staat met hun klanten. Er moet dus alijd op voldoende over capaciteit worden gerekend. Voor shared klanten is dit over het algemeen wat makkelijker in te schatten, hoewel er altijd uitzonderingen zijn.

Bullcat
26/04/06, 01:08
Misschien een stomme vraag, maar ik stel hem toch, wat is het voordeel van het appart zetten van je resellers eigenlijk ? ze maken toch ook alleen klanten aan binnen hun eigen pakket, of is het meer omdat je geen controle heb over wat voor klanten ze aanmaken dan !??

Ken
26/04/06, 22:45
Gewoon omdat het makkelijker is voor administratie, beheer en indien er ooit problemen zijn op één shared server dat een reseller daar ook de dupe niet van is. Zie pcextreme.nl, prachtige line-up van servers en structuur.

Sander-
26/04/06, 23:56
Moet zeggen dat ik het juist eigenlijk heel DOM vindt om alle grote resellers van de server af te trekken en die appart te zetten, waarom niet gelijkwaardige machines en daarop gewoon een mix aan klanten... zo benut je in mijn ogen je hardware optimaal.

Jacobs.T
27/04/06, 09:31
Idd, reseller is in principe niets meer dan 10 webhosting klanten (afhankelijk van het aantal domeinen)

Ben trouwens niet zo onder de indruk van de infrastructuur van PCextreme.
Veel budget apparatuur (oa d-link switches) voor een bedrijf met 10.000 klanten.

Alerd
27/04/06, 12:49
Idd, reseller is in principe niets meer dan 10 webhosting klanten (afhankelijk van het aantal domeinen)

Ben trouwens niet zo onder de indruk van de infrastructuur van PCextreme.
Veel budget apparatuur (oa d-link switches) voor een bedrijf met 10.000 klanten.
Gek hè bij redelijk budget hosting...
Best mooi zo'n cluster zet het maar eens op... :) En lees de ervaringen met D-link eens, blijkt dat die krengen best goed zijn..

Wido
30/04/06, 17:34
Idd, reseller is in principe niets meer dan 10 webhosting klanten (afhankelijk van het aantal domeinen)

Ben trouwens niet zo onder de indruk van de infrastructuur van PCextreme.
Veel budget apparatuur (oa d-link switches) voor een bedrijf met 10.000 klanten.Kan jij nou echt niet eens met argumentatie komen voor je nutteloze uitspraken?

Je voelt jezelf zo geweldig, maar je uitspraken hier zijn altijd zonder enige vorm van argumentatie.

veenman
30/04/06, 19:05
Idd, reseller is in principe niets meer dan 10 webhosting klanten (afhankelijk van het aantal domeinen)

Ben trouwens niet zo onder de indruk van de infrastructuur van PCextreme.
Veel budget apparatuur (oa d-link switches) voor een bedrijf met 10.000 klanten.
De infrastructuur van PCextreme ziet er zeer indrukwekkend uit. Ik begrijp ook niet wat er mis is met D-Link switches, zover ik weet doen die het perfect. Daarnaast komen ze er tenminst eerlijk voor uit.

Om het in perspectief te plaatsen. Je vindt Google zeker ook een pauper-bedrijf gezien ze niet op merkhardware maar op willekeurige whitelabel servers draaien?!