PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant afsluiten na e-mailbom?



dreamhost_nl
21/04/06, 16:45
Beste,

Gisteravond is door een klant een e-mailbom op een van onze servers geactiveerd, omdat "hij dat voor iemand moest schrijven en het even wou uittesten". Gelukkig veroorzaakte dit alleen tijdelijk maar een ietwat hoge load en werden de meeste e-mails direct verwijderd door de mailserver... Wat zouden jullie in een vergelijkbaar geval met zo'n klant doen?

Kanttekening : Dezelfde klant is ook al eens twee maal eerder gewezen op het feit dat er via verouderde software op zijn web site bestanden werden geïnstalleerd in de tmp partitie (die overigens niet konden uithalen).

Kanttekening 2 : De account staat nu op "suspended" en het IP-adres van de klant is geblokkeerd in de firewall (wisten in eerste instantie niet dat het de klant zelf was).

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

joriz
21/04/06, 16:50
Dit lijkt mij geheel duidelijk. Zowel het gebruiken als test systeem en het verzenden van spam is dubbel fout. ALs je deze klant er al vaak op hebt gewezen is het denk beter te melden aan deze klant dat hij een andere webhoster kan opzoeken.
In dit geval is het ook slim om te wijzen op je Algemene Voorwaarden waar dit neem ik aan in staat.

izdesign
21/04/06, 17:03
Waarschuwen, om zoiets te proberen heb je host's net als lycos voor :)

WebXtra
21/04/06, 17:14
Bij jou aangesloten laten... Wil niet dat hij bijv. bij ons aan komt kloppen ;)

Maar persoonlijk, naar meerdere waarschuwingen, zou ik die persoon niet graag meer als klant hebben.

Verwijs hem idd maar naar Lycos of Active24 :P

Ber|Art
21/04/06, 17:33
Bij jou aangesloten laten... Wil niet dat hij bijv. bij ons aan komt kloppenHehe :D

In dit soort gevallen is één waarschuwing genoeg IMO.

Alerd
21/04/06, 20:11
Ik zou hem vriendelijk verzoeken elders te gaan spelen denk ik, na meerdere keren moet je een grens trekken...

JayvD
21/04/06, 20:14
Laatste waarschuwing geven (en ook echt laatste) luistert hij niet helemaal verwijderen.

Vind dat als je 2 maal streken uithaalt dat 3de keer echt limiet is maar dat wel duidelijk moet melden aan hem.

Wido
21/04/06, 21:11
Laatst ook een grapjas, stuurde 30.000 e-mails de deur uit. Gelijk SMS bom naar mijn telefoon.

Persoon toch direct vriendelijk verzocht een andere hoster te zoeken. Zulke klanten hoef ik niet.

Dus ja, als het met opzet is, afsluiten.

®on
21/04/06, 21:41
Ik zou hem vriendelijk verzoeken elders te gaan spelen denk ik, na meerdere keren moet je een grens trekken...
Eens. Dit soort grappen kunnen niet, en zijn ook niet grappig. Uittesten doet 'ie maar op zijn eigen PC/thuis servertje, en dan maar wachten tot zijn kabel/adsl boer hem afsluit.

Remigius
22/04/06, 02:00
Ik ben misschien soms te aardig, maar ik zou de klant een laatste waarschuwing geven en hierbij duidelijk de gevolgen kenbaar maken indien het nogmaals gebeurd.

De enige die e-mail bommen mag sturen ben ik naar mijn collega's indien ze vervelend zijn ;)

Danger
22/04/06, 02:36
Ik heb er geen ervaring mee aangezien ik geen webhoster ben. Als je deze klant al eens één warning hebt gegeven zou ik hem deze keer afsluiten en zijn data verwijderen. Over de backup zou ik me dan geen zorgen meer maken, dat is zijn probleem.

dutchcrazytiger
22/04/06, 04:01
Ik zou vriendelijk verzoeken of de client alle gemaakte kosten wil vergoeden,
vervolgens netjes afsluiten. Persoon helpen met het verhuizen van zijn website en alles van zijn nieuwe host naar de mijne in de firewall lekker uitzetten ;)

En die backup... ik weet niet of iemand het weet maar een webhoster heeft zorgplicht volgens de nederlandse wet. Je mag als client ervan uitgaan dat je hoster regelmatig backups maakt * minimaal 3 keer per week is er laatst in een rechtspraak geweest. Dus de opmerking letten op de backups is een beeeeetje gevaarlijk.

FransVanNispen
22/04/06, 04:42
Ik zou zeggen: afsluiten.

Bewust een email-bom als test uitvoeren met als doel het opleveren van de truuc aan iemand anders als het werkt!

Het lijkt me hier meer dan duidelijk wat de intenties en beweegredenen zijn van deze klant. Daar getuigen ook de andere waarschuwingen van.

Geoffrey
22/04/06, 07:02
Ik ben misschien soms te aardig, maar ik zou de klant een laatste waarschuwing geven en hierbij duidelijk de gevolgen kenbaar maken indien het nogmaals gebeurd.

De enige die e-mail bommen mag sturen ben ik naar mijn collega's indien ze vervelend zijn ;)

En dan noem je, jezelf aardig .... héhé grapje hoor ;)

Ik geef men klanten altijd drie waarschuwingen, een vierde komt er nooit. Emailtje sturen met de uitleg dat hij zoveel uur tijd krijgt alles te back-uppen naar z'n pc en dat z'n account wordt afgesloten met een duidelijk reden en zoals hierboven al vermeld werd ook even verwijzen naar de algemene voorwaarden. Het versturen van SPAM is nu éénmaal een strafbaar feit.

vjeeke
22/04/06, 11:02
Als ik je verhaal zo lees, is bij mij ook de kous direkt af. Zou ik direkt zeggen: afsluiten.

Je hebt deze persoon al enkele keren gewaarschuwd dus lijkt het me logisch dat indien de klant zich steeds niet aan de regels houdt. Je het recht hebt deze zijn account af te sluiten ;)

area32
23/04/06, 01:14
Maximaal 3 maal waarschuwen en daarna hem/haar vriendelijk vragen om zo snel mogelijk een andere host te zoeken. Plus eventuele schade/overlast factureren.

Directhosten
23/04/06, 01:31
Ik zou hem niet meer waarschuwen na 3 keer exit ===> out

liber!
23/04/06, 01:40
Ik zou hem 2 keer waarschuwen voor ongerelateerde fouten en bij de derde direct afsluitten. Of bij een grote fout direct de tweede maal afsluitten. Ik ben op dat vlak nogal redelijk strikt.

Mastje
23/04/06, 12:31
je hebt al 2 keer een waarschuwing gegeven. Ik weet niet wat in je algemene voorwaarden staat, maar bij de 3de zou ik toch nog aardig blijven en hem nog 2/3 weken hosting geven en hem dan pas afsluiten. zo geef je hem de ruimte om te verhuizen.

Indien er nog iets mis gaat, afsluiten!

area32
23/04/06, 14:28
Na verzoek om te vertrekken zou ik hem max. 1 week (7 dagen) de tijd geven, want ondertussen lopen je anderen op de server en zelfst in het netwerk lopen gevaar op een onbereikbare server.

hostlogic.nl
24/04/06, 08:46
Ik zou de klant de keuze geven om weg te gaan of om een eigen dedicated server te nemen. In dat laatste geval verdien je er nog wat extra aan en heeft niemand last van zijn tests.

Dune
24/04/06, 09:27
Ik zou de klant de keuze geven om weg te gaan of om een eigen dedicated server te nemen. In dat laatste geval verdien je er nog wat extra aan en heeft niemand last van zijn tests.

Behalve dat jou ip geblacklist kan worden wegens spam he... Dus dat wil je ook niet op je dedicated's hebben. Gewoon afsluiten en hem de mogelijkheid geven om via ftp oid zijn backup op te halen.

hostlogic.nl
24/04/06, 09:30
Uit de startpost maak ik niet direct op dat het hier SPAM betreft. Kan ook zijn dat een bedrijf een nieuwsbrief oid naar al haar klanten wil sturen. Als het hier SPAM betreft dan is het inderdaad een aanleiding om deze klant direct af te sluiten.

Digiover
24/04/06, 10:25
Dit lijkt mij geheel duidelijk. Zowel het gebruiken als test systeem en het verzenden van spam is dubbel fout. ALs je deze klant er al vaak op hebt gewezen is het denk beter te melden aan deze klant dat hij een andere webhoster kan opzoeken.
In dit geval is het ook slim om te wijzen op je Algemene Voorwaarden waar dit neem ik aan in staat.

Ik lees hier vele reacties met "afsluiten" en vele reacties met "waarschuwen", maar geen reactie met de (-naar mijn idee-) juiste beweegredenen: De betreffende klant pleegt computervredebreuk en overtreedt daarmee de Nederlandse wet!
Zie artikelen 138, 350 en 161, bijvoorbeeld op wetten.overheid.nl of www.ejure.nl.

Afsluiten en nimmer tot het netwerk meer toelaten.

//Edit: een e-mail bom (!= versturen spam) is bedoeld voor het ontwrichten van e-mail systemen, m.a.w het opzettelijk vernielen van een geautomatiseerd werk (161sexies).

Geoffrey
24/04/06, 16:27
Ik lees hier vele reacties met "afsluiten" en vele reacties met "waarschuwen", maar geen reactie met de (-naar mijn idee-) juiste beweegredenen: De betreffende klant pleegt computervredebreuk en overtreedt daarmee de Nederlandse wet!
Zie artikelen 138, 350 en 161, bijvoorbeeld op wetten.overheid.nl of www.ejure.nl.

Afsluiten en nimmer tot het netwerk meer toelaten.

//Edit: een e-mail bom (!= versturen spam) is bedoeld voor het ontwrichten van e-mail systemen, m.a.w het opzettelijk vernielen van een geautomatiseerd werk (161sexies).

Zozo, een webhoster die het wetboek kent :) Het leven is mooi ;)

Digiover
24/04/06, 18:53
Zozo, een webhoster die het wetboek kent :) Het leven is mooi ;)

Herstel: Een systeembeheerder / abuse medewerker die de wet kent. Althans, wat van de relevante artikelen (160 over de snelweg was toch oke? ;))

crazycoder
24/04/06, 20:04
Zozo, een webhoster die het wetboek kent :) Het leven is mooi ;)
In Nederland wordt een ieder geacht de wet te kennen :-)

liber!
24/04/06, 23:42
In Nederland wordt een ieder geacht de wet te kennen :-)
In de praktijk loopt het echter anders, waarom hebben we anders juristen?
En de overheid maakt het ook onmogelijk met hun regelneverij... pfff!