PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen Ams-ix aansluiting wanneer interessant?



jan post
21/04/06, 15:00
Beste Wehbosters,

Ik had de vraag aan jullie wanneer het eigenlijk aantrekkelijk is om een eigen ams-ix aansluiting aan te schaffen? Wij gebruiken nu rond de +- 10 mbit aan traffic voornamelijk binnen Nederland naar de grotere providers zoals: Planet, xs4all, wanadoo, tweakdsl etc.
Nu zat ik dus even alles op de site van de Amsterdam Internet Exchange te lezen en nu kwam ik eruit dat je een eigen: ip range (van ripe) zou moeten hebben en je zou ook een fiber naar de locatie van de ams-ix moeten hebben lijkt me. Je moet natuurlijk ook per gebruiker een peering overeenkomst tekenen dit kan wel eens lastig zijn bij sommige providers.
Op het moment zit ik hier dus over te twijfelen om te kijken hoeveel het gaat kosten en of het wel voordelig voor mij is.

Weten jullie bij welke hoeveelheid traffic het interessant wordt om een eigen ams-ix aansluiting te gaan nemen?

Met vriendelijke groet,

J. Post

Ecci
21/04/06, 15:03
Sowieso, ben je er met alleen AMS-IX nog niet. Je zou dan ook zelf moeten gaan routeren, dus (meerdere) routers aanschaffen.

Daarnaast kan het nog wel eens een probleem worden om met sommige te peeren als je weinig traffic doet.

joriz
21/04/06, 15:03
Heeft u reeds een eigen netwerk of maakt u al gebruik van een netwerk die reeds een AMS-IX aansluiting heeft?
Het lijkt mij om voor zulke kleine hoeveelheden beter afspraken te maken met uw huidige netwerk leverancier.

svbeek
21/04/06, 15:10
Kan je vrij gemakkelijk uitrekenen.

Schrijf alle kosten voor de afschrijving van de hardware (routers, switches), kosten voor de configuratie als je het niet zelf kunt, bekabeling, aansluitkosten, en kosten per mbit op in formulevorm. Dus bijv totale prijs = (eenmalige kosten + afschr) + x*aantal mbit. Je weet wat je nu betaald per mbit ( y*aantal mbit), dus dan heb je twee formules waarvan je het break even point kunt berekenen.

Ik kan je vast zeggen dat het een stukje hoger zal liggen als 10bmit :)

jan post
21/04/06, 15:12
Beste Webhosters,

Ik doe alleen de financiële zaken de beheer van de servers en het netwerk beheer van ons dat doe ik zelf niet. Ik zou het eens aan me collega vragen hoe het op het moment allemaal precies gaat het is ook geen beslissing voor op de hele korte termijn maar we zijn opzoek naar een goedkoper *beter* alternatief.
Wij maken voor de rest gebruik van het netwerk van True (trueserver) dit werkt perfect maar dit kost ook aardig wat geld en we gebruiken steeds meer traffic dus ik was ook aan het kijken naar alternatieven.
Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

J. Post

lifeforms
21/04/06, 15:12
IP-ruimte kan je huidige colo-provider wellicht voor je regelen. Je hoeft niet per se direct RIPE-lid te worden, al is dat wel aan te raden. Anders dan bij bijvoorbeeld domeinaanvragen, zijn RIPE handelingen vaak vrij technisch en gedetailleerd, dus typisch iets wat je in eigen hand zou willen houden als dat financieel haalbaar is. Je komt bij RIPE in een tariefgroep afhankelijk van hoeveel IP-adressen je aanvraagt (een formule staat op hun site), dus ook voor kleine providers kan RIPE aantrekkelijk zijn.

Je zal inderdaad naar een AMS-IX locatie moeten. Zit je al op een AMS-IX locatie dan is dit kwestie van een kabel trekken. Zo niet dan is een dark fiber te prefereren, want met een gehuurd VLAN ben je afhankelijk van hoe goed je leverancier zijn switches onder controle heeft, en de AMS-IX is erg streng op de packets die je naar hun stuurt. Voor een dark fiber moet je denk ik aan 500eur/mnd denken, een VLAN weet ik niet maar ik denk enkele honderden eur.

Grote providers hebben meestal weinig zin om met je te peeren. Bij ons heeft het wel een tijdje geduurd voordat we de meeste bekende hadden, en er zijn er een paar die nog steeds geen zin hebben. Zo is het leven. Maar hoe langer je draait, hoe meer peerings er zullen komen. Als een voorzichtige aanname kan je nemen dat je binnen een half jaar rond de 50% van je Nederlands verkeer over peerings kan afhandelen; met de tijd en met groei van je verkeer wordt dat waarschijnlijk meer.

Een router heb je ook nodig; dit is niet goedkoop, al is er op Ebay altijd wel wat te vinden. Maar reken toch maar op enkele tienduizenden eur opstartkosten, plus de tijd die in training en het beheren gaat zitten.

Bij traffic hoeveelheden van 10Mbit denk ik dat je financieel er flink op zal inleveren als je naar de AMS-IX gaat. Maar aan de andere kant betekent het wel een professionalisering van je netwerk, en het is dus goede PR voor je bedrijf. Ook heb je meer vrijheid in het doen van leuke projectjes en aanbiedingen, omdat Nederlands verkeer op termijn bijna flat-fee voor je wordt. Dat is ook wat waard. Ik zou het dus altijd in de planning houden, maar met 10Mbit is de financiele druk te groot denk ik.

jan post
21/04/06, 15:20
Beste Webhosters,

Ik ben hier vooral om naar de toekomst te kijken.
Wij willen minder afhankelijk worden van onze toeleverancier en omdat de traffic als maar toeneemt willen wij in de toekomst graag een eigen netwerk opbouwen.
Wij verwachten eind van dit jaar rond de 50/ 60 mbit per seconde te zitten en dan worden prijzen bij True ook al een stukje hoger.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vriendelijke groet,

J. Post

lifeforms
21/04/06, 15:22
Als we echt op getallen moeten ingaan: er spelen vele factoren zoals boven gezegd, maar bij 50 a 60 mbit/s wordt het mijns inziens zeker aantrekkelijk naar de AMS-IX te gaan. Afhankelijk van je huidige inkoopprijzen zal het financieel dan wel ongeveer neutraal zijn.

Glenn
21/04/06, 15:24
Lifeforms, hebben jullie zelf dark fiber liggen naar SARA, of maken jullie gebruik van een VLAN?

lifeforms
21/04/06, 15:25
We hebben een dark fiber van Relined (http://www.relined.nl/) (vroeger Carrier1).

Glenn
21/04/06, 15:37
Ok :)

MediaServe
21/04/06, 17:53
Bij 50 of 60 Mbit is TRUE onbetaalbaar naar mijn mening, en helemaal niet mega-goed ofzo. Een eigen netwerk is dan wellicht interessant, maar ik zou in jouw geval eerder kijken naar een alternatief voor TRUE. Neem bijvoorbeeld Proserve, die kost misschien de helft maar levert dezelfde kwaliteit. Als je nog goedkoper wilt, vraag dan een aanbieding op dit forum.

Een eigen netwerk is niet alleen de hardware en AMS-IX kosten. Je moet ook denken aan RIPE, onderhoudskosten, huurlijnen en dergelijke. Het is ook wel goedkoop te realiseren, maar dan lever je wel in op de kwaliteit :)

timmeh
21/04/06, 19:05
@ jan post

Als ik u was zou ik op zoek gaan naar een andere colocatie provider waar je een goede groei deal mee kan sluiten. Dus hoe meer mbits je doet hoe beter de prijs word. Ik weet zeker dat er wel een partij is met een degelijk netwerk die hieraan wil meedoen.

Neem bijvoorbeeld eens contact op met WeDare, zij hebben een topnetwerk met locaties in Amsterdam/Rotterdam (en belangrijk: Standaard 16A stroomverbruik bij een rack).

jan post
21/04/06, 22:11
Beste Webhosters,

Bedankt voor jullie reactie(s). Wij zijn op het moment alles op een rijtje aan het zetten en zullen dus niet per direct weggaan bij True. Het netwerk van True is erg goed en we zijn altijd erg goed behandeld daar.
Ik laat het jullie weten als alternatieven concreter worden.

Vriendelijke groet,

J. Post

mousehouse
26/04/06, 10:53
Wellicht een wat late reactie, maar goed. Ik heb het idee nog wat te kunnen toevoegen... Je grote probleem met inkoop bij andere partijen (in welke vorm dan ook) gaat zijn je IP blok en je fysieke locatie.

Qua IPv4 nummers bestaat er zoiets als "PI space", wat staat voor "Provider Independent". Dit zijn nummerreeksen (minimaal /24, 256 adressen) die door je provider aangevraagd worden bij de RIPE, maar die jij mee kunt nemen naar een andere provider. Je provider regelt er dus alles voor (en zal er ook wel wat € voor vragen) maar je hebt er zelf verder geen zorgen aan.

Als je ruimte huurt in een suite van een coloprovider zit je meestal ook vast aan afname van hun netwerkdiensten. Als je coloprovider het goed vindt dat je bandbreedte afneemt van een anderepartij kun je door het datacenter kabels laten trekken naar het netwerk waar je wilt inkopen (bijvoorbeeld ProServe). In combinatie met PI space kun je dan zonder supergrote wijzigingen over naar een andere netwerkleverancier. Mooier (maar ook duurder) is om racks te huren bij een datacenter rechtstreeks zodat je bandbreedte af kunt nemen bij wie je maar wilt.

Zo heb je dus nog geen router hoeven kopen of beheren maar wel een redelijke autonomie betreft inkoop van het netwerk waar je gebruik van wilt maken.

Just my €0,02 ;-)

Unixboy
26/04/06, 11:20
Bij +/- 10mbit zou ik niet eens eigen AMS-IX willen gaan doen maar een (bgp) exchange feed bij je provider vragen.

Beschik je al over (host-based) routers?, zo nee is het misschien wijsheid om deze aanschaf te gaan doen en u heeft naast een IP ook een eigen AS-nr nodig.

Een beetje gedegen kennis van netwerken is nooit weg en anders een provider die u erin ondersteund.

Cybafish
26/04/06, 11:30
Ik zou in plaats van AMS-IX uitwijken naar OpenPeering, dan ben je vanaf dag 1 al je 'Nederlandse' verkeer kwijt voor 350 euro in de maand (100mbit).

Swiftway-UK
26/04/06, 11:57
Ik zou in plaats van AMS-IX uitwijken naar OpenPeering, dan ben je vanaf dag 1 al je 'Nederlandse' verkeer kwijt voor 350 euro in de maand (100mbit).

Dan kun je beter direct met een provider koppelen met een leuke mix, dan heb je ook backup transit en er zit toch nog steeds een AS tussen.

Voordeel van AMS-IX peering is juist, dat je zelf peered en dat er geen AS tussen zit, openpeering en joint transit diensten zijn daarom net hetzelfde als een koppeling op welke multi homed provider dan ook.

Cliff
26/04/06, 14:30
AMS-IX is altijd interessant, misschien voor velen niet financieel, maar als je wat meer controle over je netwerk wilt krijgen is een exchange nemen en de mogelijkheid tot peeren erg lekker..

mousehouse
27/04/06, 11:36
Voordeel van AMS-IX peering is juist, dat je zelf peered en dat er geen AS tussen zit, openpeering en joint transit diensten zijn daarom net hetzelfde als een koppeling op welke multi homed provider dan ook.

Klopt, maar met pak 'm beet 10Mbit/s totaal traffic zijn er veel partijen op de AMS-IX die niet met je willen peeren. Dan is OpenPeering natuurlijk helemaal top. OK, een extra AS hop maar je bereikt wel alle grote partijen in Nederland...

Die AMS-IX koppeling kost je toch €600 per maand (100 Mbit) plus je lijn erheen, je routerpoort en het beheer van je ~100 BGP sessies aldaar. En de meeste van die sessies gaan nagenoeg 0 Mbit/s gebruiken...

Doe mij maar OpenPeering! (zelfs als 't maar voor UPC, Planet en xs4all is).

PS. Marketing-wise is een AMS-IX koppeling natuurlijk prachtig...

i-netboys
27/04/06, 11:57
Klopt, maar met pak 'm beet 10Mbit/s totaal traffic zijn er veel partijen op de AMS-IX die niet met je willen peeren. Dan is OpenPeering natuurlijk helemaal top. OK, een extra AS hop maar je bereikt wel alle grote partijen in Nederland...

Die AMS-IX koppeling kost je toch €600 per maand (100 Mbit) plus je lijn erheen, je routerpoort en het beheer van je ~100 BGP sessies aldaar. En de meeste van die sessies gaan nagenoeg 0 Mbit/s gebruiken...

Doe mij maar OpenPeering! (zelfs als 't maar voor UPC, Planet en xs4all is).

PS. Marketing-wise is een AMS-IX koppeling natuurlijk prachtig...

Als je geen traffic verwacht peer je toch niet? Voor die 0Mbit kan je altijd je transit gebruiken. Je kunt toch wel zien of een AS traffic krijgt.

mousehouse
27/04/06, 12:21
Als je geen traffic verwacht peer je toch niet? Voor die 0Mbit kan je altijd je transit gebruiken. Je kunt toch wel zien of een AS traffic krijgt.

Tuurlijk, maar wat is de lol van je AMS-IX lijn als je er vervolgens maar 5 peers op hebt? Zelfs met kwaliteits-transit kun je voor de prijs van de AMS-IX poort alleen een OpenPeering verbinding en een paar Mbit transit inkopen...

i-netboys
27/04/06, 12:39
Tuurlijk, maar wat is de lol van je AMS-IX lijn als je er vervolgens maar 5 peers op hebt? Zelfs met kwaliteits-transit kun je voor de prijs van de AMS-IX poort alleen een OpenPeering verbinding en een paar Mbit transit inkopen...

Ik bedoelde niet dat je de ams-ix poort moet weglaten.

Maar als je er een probleem mee hebt peerings te onderhouden waarover geen traffic gaat, peer je niet. Dan heb je de ams-ix voor die 5 (of hoeveel het er ook mogen zijn) peers waar wel traffic over gaat. Die 0Mbit van die andere peers kost je over de transit toch niets.

Dus, mijn opmerking was niet zozeer een reactie op de kosten, als wel op het werk dat je aan peering hebt.

Maar ik zie dat je met name OP aan het verdedigen bent, en daar doelde ik niet op. Ik heb dus langs je heen geschreven....;-)

mousehouse
27/04/06, 13:26
Ik begrijp het ook weer ;) Daarnaast is AMS-IX natuurlijk super, zelfs met maar 5 peers...