PDA

Bekijk Volledige Versie : Algemene vragen



Jit
19/04/06, 17:41
Ik vermoed dat mijn komende vraag onder dit forum thuishoort, anders mijn excuses.

Ik ben niet echt van plan een webhostingsbedrijfje op te starten. Ik ben eerder op zoek naar algemene, concrete info over het volgende:

Ik heb een aantal websites (gemaakt voor verenigingen ed. +- 20tal) die ik laat hosten door verschillende hostingsbedrijfjes. Ik overweeg om een eigen server aan te kopen en die zelf te "plaatsen" via co-locatie.

Enkele vraagjes hierbij (en waarschijnlijk voor jullie zeer voor de hand liggende vraagjes): Waar koop ik best mijn server aan, is zoiets voor mij rendabel (zijnde break-even, of kleine opbrengst). En als laatste niet onbelangrijk vraagje: ik heb zelf een netwerkbeheerdersdiploma, maar ik kan me voorstellen dat het onderhouden van zo'n server meer is dan dat. Wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt.

gasemans
19/04/06, 17:49
Ik zou dan meer aan een resellers account denken

Niet duur, geen eigen beheer van de server zowel software matig als hardware matig (wat best wel wat kennis vereist)

Alerd
19/04/06, 17:50
Een reselleraccount is inderdaad een goede oplossing denk ik.

Een eigen server is meer iets voor zware sites, zijn het zware sites?

Jit
19/04/06, 18:05
reseller heb ik ook al aangedacht, maar zou graag wat ervaring opdoen met eigen server (in hoeverre dit niet nadelig uit kan komen voor mn '""klanten""").

Alerd
19/04/06, 18:08
Daarvoor zou een thuisservertje beter zijn denk ik.

Kun je uitproberen zoveel je wilt zonder risico :)

Gewoon wat basisdingen opzetten op een oude pII bijvoobeeld...

Ber|Art
19/04/06, 18:10
Ervaring opdoen doe je niet op een productie server :) het risico op problemen is veels te groot!

Jit
19/04/06, 18:19
Ok dus lokaal pctje voor te testen. En een goeie reseller zoeken voor "mn klanten".

Aanraders ? :p

Alerd
19/04/06, 18:22
Ja precies dat bedoelen we ! :D

En aanraders, mmm mezelf aanraden is ook weer zoiets, maar concurenten aanraden doe ik natuurlijk ook weer niet :D

Misschien google/webhosters.nl ?
Of anderen weten misschien wel wat aan te raden hier :)

Mocht je trouwens prive berichten krijgen met aanbiedingen, dat mag niet, dus niet op ingaan en raporteren :)

Ber|Art
19/04/06, 18:22
Ok dus lokaal pctje voor te testen. En een goeie reseller zoeken voor "mn klanten". YEP


AanradersDie zijn er genoeg hier :)

blaaat
19/04/06, 18:55
Je zou ook een managed dedicated server kunnen nemen.
Dan wordt het onderhoud voor je gedaan, maar heb je toch een eigen server.
Dan kan je wel overal 'rondkijken', zonder dat je iets sloopt. Kosten hiervan liggen uiteraard wel iets hoger. Om een inschatting te maken, Hoe groot reseller pakket zou je nodig hebben? (en wat betaal je totaal nu?)

Alerd
19/04/06, 18:57
Zou wellicht ook wat zijn ja... (maar wel duur, en weinig zelf leren)
Of een vps misschien als thuiserver geen optie is? Zou ik alleen nog steeds geen echte klanten plaatsen als experimenteren en leren het doel is.

gasemans
19/04/06, 21:16
Wou net zeggen
managed is wel leuk en aardig
maar je leert er dan opzich niks van
en dat voor een behoorlijke prijs

dan is thuis test servertje draaien beter om te leren
en een resellers account voor de productie gewoon een goede oplossing

RiderXXX
19/04/06, 22:23
Ik zou idd beginnen met reselling via een bestaand bedrijf en testen op een eigen server die je lekker lokaal hebt draaien. Eventueel met (test)licentie voor een control panel, of een van de gratis mogelijkheden.

Om linuxkennis op te bouwen is het heel handig..stukje bij beetje leer je steeds meer :D

Alerd
19/04/06, 22:36
ligt hrt nou aan mij of stond er net wat anders?:D

marijn79
20/04/06, 23:11
Een eigen server is meer iets voor zware sites, zijn het zware sites?

Daar ben ik het niet mee eens. Zware sites die 1 server gebruiken voor databses, mail en de hele mikmak?

Ik zou mijn zware site liever op een loadbalanced platform zetten waarbij ik zeker weet dat meerdere servers elk verschillende taak uitvoeren. :)

Just my 2 cents.

Alerd
21/04/06, 00:19
bedoelde natuurlijk relatief zware sites :)
Voor bepaalde zware sites is een cluster zeker een uitkomst, maar valt een beetje buiten het draadje denk ik :)

snaaps
21/04/06, 02:07
Sommige bedrijven bieden bij een unmanaged server behoorlijk wat support.
echter raad ik je toch aan om een reseller account te nemen.
In de tijd dat je daar gebruik van maakt kan je rustig andere belangrijke dingen leren. denk maar eens aan dns, pakket keuzes, prijs keuzes, support, en uiteraard onderzoek naar de hosting markt.

Zelf zijn wij ook begonnen met een reseller pakketje van een paar euro per maand, dit gaf mij toen de mogelijkheid om nog van alles zelf uit te zoeken.
Zodra je het allemaal bevalt en je het geld heb om een eigen server te kopen of te huren kan je altijd nog overstappen.

Vergeet niet: er is meer dan het kennen van een linux of een windows bak.

vjeeke
21/04/06, 02:26
Zoals iedereen al zei is een reseller pakket aan te raden in jouw geval. Hoef je geen zorgen te maken om het onderhoud van je server.

Ik ben nu ook in het stadium van een reseller pakketje - hoop later een eigen servertje te draaien als ik wat meer klanten heb. Heb ik meer vrijheid. Als ik wat meer tijd heb ga ik er wat informatie van inwinnen.

Ik probeer allesinds de tips te gebruiken die ik hier lees op het forum. Helpt wat hoor :)

izdesign
21/04/06, 10:21
Sommige bedrijven bieden bij een unmanaged server behoorlijk wat support.
echter raad ik je toch aan om een reseller account te nemen.
In de tijd dat je daar gebruik van maakt kan je rustig andere belangrijke dingen leren. denk maar eens aan dns, pakket keuzes, prijs keuzes, support, en uiteraard onderzoek naar de hosting markt.

Zelf zijn wij ook begonnen met een reseller pakketje van een paar euro per maand, dit gaf mij toen de mogelijkheid om nog van alles zelf uit te zoeken.
Zodra je het allemaal bevalt en je het geld heb om een eigen server te kopen of te huren kan je altijd nog overstappen.

Vergeet niet: er is meer dan het kennen van een linux of een windows bak.

Kdisservers bijvoorbeeld, het zijn geen managed server maar bieden toch heel wat support op hard en software gebied...