PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk Probleem



timmeh
18/04/06, 11:47
Hallo,

Ik zit met een lastig netwerkprobleem waar ik echt niet uitkom. Onze Netwerkprovider heeft onlangs hun coreswitch vervangen en we hebben een nieuwe uplinkkabel gekregen.

Deze is vrijdagochtend omgeprikt, en sindsdien is de ellende begonnen.
Het probleem is dat zodra er flink wat connecties over de lijn gaan lopen dat het fout gaat. Sites die bijvoorbeeld maar half laden, lookups die niet lukken.

Als het dus zover is is er geen normale verbinding meer mogelijk naar de servers. Het rare is dat als je een connectie hebt dat die tot stand blijft en gewoon goed werkt. 1000mb.bin downloaden gaat ook prima, totdat je bijvoorbeeld een traceroute gaat doen en hij connecties moet maken naar de nameserver om de iptjes om te zetten. Dat duurt gewoon eeuwen.

Onze switch is al vervangen omdat we dachten dat dat het misschien was, echter blijft het probleem hetzelfde. We hebben aan beide kanten de poort zowel als auto op als Fixed Full gezet. Maar dat mocht ook niet baten.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn, ik zit met mijn handen in t haar.

Alvast bedankt!

HostServe
18/04/06, 11:55
Zo erg into networking ben ik niet, maar het lijkt op een corrupte netwerkkabel.

timmeh
18/04/06, 12:03
Owja dat was ik nog vergeten, die is ook alweer vervangen :(

CharlieRoot
18/04/06, 12:09
Klinkt meer alsof er een packet filter of firewall voor zit..

Keenondots
18/04/06, 12:24
Andere switch/switchpoort van je leverancier proberen? Met tcpdump bekijken of bepaalde packets (van je traceroute zoals je beschrijft) wel aankomen. Kijken naar errors op de poort, etc.

GlobalServe
18/04/06, 12:28
Bekijk eens of je op de uplink interface volgende kan doen.

no cdp enable
spanning-tree bpdufilter disable

Zet de poorten langs alle 2 de kanten op full duplex, niet auto....

timmeh
18/04/06, 12:28
Geen errors op poort, en netwerkprovider beweert dat het niet aan hun switch ligt en dat ze ook niks filteren. Tcpdump ga ik nu eens bekijken.

Swiftway-UK
18/04/06, 12:36
Hoeveel PPS kan die switch aan en hoeveel PPS gaat er door de switch? dit is namelijk zeer belangrijk;)

timmeh
18/04/06, 12:39
Er zijn meerdere switches geprobeert, Extreme Summit24c3 en een 3com SS3 3300(beide geven zelfde probleem). Traffic ligt op een mbit of 10, en voorheen heeft het altijd prima gewerkt. Zoiets zou toch niet ineens op mogen treden?

Ik zit nu even de poort uit te lezen van de 3com switch (waar de uplink niet op aangesloten zit, maar waar wel mee getest is). En daar zie ik veel Oversize errors, kan dit het probleem zijn?

Swiftway-UK
18/04/06, 12:58
Ik doelde eerder op de coreswitch van je provider. :)

timmeh
18/04/06, 13:05
Dat zou ik eens moeten informeren, maar de netwerkprovider is erg zeker van hun zaak dat dat het niet aan de coreswitch ligt. Is trouwens een Foundry apparaat. Kan iemand me vertellen wat er aan de hand is als er Oversize errors optreden, en of dat eventueel voor deze problemen kan zorgen?

GlobalServe
18/04/06, 14:05
Wat is de MTU waarde in de config van de nic waar het probleem op gebeurt.
Je krijgt oversized errors meestal als de MTU hoger is dan 1500 ...
Het kan ook te maken hebben met dot1q of ISL trunking of slechte hardware ...

timmeh
18/04/06, 14:46
@GlobalServe, dan zou het intern toch ook problemen moeten geven?. Als ik mijn laptop op de switch prik en dan op sites van klanten/mij ga browsen gaat het als een speer.

GlobalServe
18/04/06, 15:32
Laat dit dan checken bij jouw provider...

dot1q of ISL trunking of slechte hardware ...
Sta er op dat ze er nader op gaan inzine

Fabian
18/04/06, 15:41
Meest voorkomende probleem is duplex mismatch.

dutchcrazytiger
24/04/06, 18:16
Weet je inmiddels al wat het was? ben erg benieuws *hoopt dat het is opgelost.