PDA

Bekijk Volledige Versie : SBP Hitte



Sander Aerts
17/04/06, 18:39
Hoi Allemaal,

Wij staan met 4 racken in de suite van leaseweb in schuberg phillis, nu zijn er al meerdere discussies geweest over de warmte in de suite, die naar onze mening te hoog is op veel plaatsen.

Hierdoor hebben, wij vaak last van disks arrays die stuk gaan, dus uitvallende harddisk, computer apparatuur in te warme omgevingen is niet goed.

Voordat iedereen begint van wij hebben er geen last van, het is niet op elke plaats dat het te warm is, maar op veel plaatsen wel.

Ik denk zelf, dat er deze zomer zeer zeker problemen gaan komen in de ruimte, aangezien hij nu totaal vol gebouwd is.

Ook is het zo dat de koude lucht via boven naar beneden komt, maar als de kasten aan de bovenkant gesloten zijn, en er zit alleen warme lucht in de kast, is dus het volume van de warme lucht groter, wat resulteert in dat er dus veel minder koude lucht de kast in gaat dan via een airco systeem wat onderlangs de vloer lucht invoert.

Ik heb overigens ook nog een leuk artikel gevonden: http://www.********.com/?p=10, leaseweb zal overigens naar hun zeggen geen aanpassing op de bestaande airco installatie maken.

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen deze zomer, maar als er niks verandert zijn wij er weg, wij kunnen 1 dagje downtime niet permiteren!

Graag zie ik wat meningen hierover van andere mensen in de suite tegemoet! :X

xserve
17/04/06, 18:46
Tja, ik ben er al weer even niet geweest. Maar het is over het algemeen gewoon veel te heet daar. Ik snap niet dat ze dat nou niet onder controlle kunnen krijgen. Was van de week in Wedare en daar heb je het eerder koud dan warm. Dat is iets wat ik van SBP zeker niet kan zeggen. Ben ook zeer benieuwd in de zomer. Als er ook maar iets uit knalt zijn wij ook weg daar. We wachten het af.

WilloW
17/04/06, 19:06
Hoe warm is het daar? Ben persoonlijk nog nooit in dat datacentre geweest :s

mihosnet
17/04/06, 19:12
Naar mijn mening vallen de hoge temperaturen op sommige plekken in SBP mee. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Telecity2, is het in SBP goed gekoeld.

In TC2 hebben we wel eens hitte problemen gehad, in SBP nog nooit met een server.

Deltaned
17/04/06, 19:34
SBP i.c.m Leaseweb is een ramp.
Helaas te vaak meegemaakt dat een systeem vanwege de hitte er mee stopt.
Meting van leaseweb gaf altijd een mooie waarde aan, mij eigen meting echter gemiddeld 29 graden.

Gelukkig heb ik er nu geen probleem meer mee, ik lever komende week met heel veel plezier mijn sleutels in van het rack.

crazycoder
17/04/06, 19:37
Naar mijn mening vallen de hoge temperaturen op sommige plekken in SBP mee. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Telecity2, is het in SBP goed gekoeld.

In TC2 hebben we wel eens hitte problemen gehad, in SBP nog nooit met een server.
Ligt er misschien aan waar in TC2.. Heb het er nooit echt koud of warm..
Servers zijn er in ieder geval happy :)

Sander Aerts
17/04/06, 19:42
Een ruimte waarin severs voor commercieel gebruik staan, hoort niet boven de 19 graden celsius uit te komen, ik vind het ook vreemd dat veel mensen de temperatuur hier voor lief nemen.

Het gehele koelsysteem is totaal niet goed ingericht, ook is het nog zo dat warme lucht omhoog gaat en koude lucht daalt.

Aangezien de airco units hier aan de onderkant lucht toevoeren hebben (Dus lucht aanzuigen vanuit de room, betekent dat dus dat niet alle warme lucht goed aangezogen wordt en ook voor een groot deel blijft hangen in de ruimte, wat dus ook weer resulteert in slechte cooling.

Vraag me toch af welk bedrijf deze airco installatie verzonnen heeft, misschien handig om ze een keer een keer naar school te sturen voor wat natuurkunde lessen of iets?

gjtje
17/04/06, 19:44
Een server zou natuurlijk prima 29C aan moeten kunnen.

Gevoelsmatig vond ik het er niet warmer dan op de tweede verdieping in Redbus, maar gevoel is een raar iets natuurlijk.

XF-RICK
17/04/06, 19:47
Een server zou natuurlijk prima 29C aan moeten kunnen.

Gevoelsmatig vond ik het er niet warmer dan op de tweede verdieping in Redbus, maar gevoel is een raar iets natuurlijk.

In principe is 29 graden inderdaad geen probleem, maar ik kan je vertellen dat 29 graden in de room natuurlijk zeer "bijzondere" situatie is. Zijn er toevallig in de overige rooms ook zulke problemen bekend, of is het enkel beperkt?

sander
17/04/06, 19:52
in telecity totaal geen problemen met te warme temperatuur.

Ligt natuurlijk ook wat voorn servers gebruikt, zelfbouw desktop/servers zullen natuurlijk vaker hitte problemen verwachten dan echte servers

Sander Aerts
17/04/06, 19:54
Severs zouden idd een een temperatuur van 29 graden moeten kunnen opereren, maar dat was de warmte van deltaned.

Wij hebben een rack met RAID 5 storage machines, per machine 9 disks x 8 is dus 72 harddisks, nou hang die in een kast, met een slecht gekoelde ruimte wedden dat het warmer wordt dan 29 graden!

Een goed koelsysteem zoals ik al zij, voert koude lucht aan via de onderkant, waardoor dus servers koude lucht kunnen absorberen, en warme lucht weer uit kunnen blazen aangezien warme lucht stijgt, gaat dus de warme lucht automatisch naar boven en wordt dus afgevoerd, zo hoort het in ieder geval te gaan, en is ook de beste oplossing.

Vorig jaar ook, waren er 3 airco's uit gevallen, nou toen was het wel druk hier omdat alle servers vast liepen, dat betekent dus ook nog eens dat er zware onder capaciteit is bij het airco systeem.

Maar goed het wordt straks zomer, en ik weet niet waar de warmte wisselaars staan van de airco, maar hoe minder koel de warmte wisselaar wordt, hoe minder koel de gekoelde lucht wordt van de airco.

En het is ook nog zo, de suite is op de boven verdieping, waarboven het dak zit, zal waarschijnlijk wel isolatie tussen zitten, maar dan nog elke graad die er hier bij komt is gewoon teveel!

Voor gjtje: als je een beetje commercieel ingesteld bent, ga je niet akkoord met temperaturen rond de 30 graden, en zoals ik al zij tis nu nog niet zo warm.

Mikej0h
17/04/06, 20:11
Feit is, dat de airco installatie niet is gebouwd voor de bezetting zoals deze momenteel is uitgevoerd.
De installatie, of eigelijk die complete suite was in het verleden bedoelt om telecommunicatie apparatuur te dienen. Die zijn inmiddels, zoals we allen weten, nu gebruikt als serverruimte.

Wel ben ik van mening dat het niet de taak is van Leaseweb om de temperatuur te maintainen van de suite, dit moet de staff van Schuberg zelf doen!
Een temperatuur van 29 graden is voldoende, en een server moet dan ook, onder die stabiele omstandigheden prima kunnen draaien. Echter de manier zoals de airco nu blaast, werkt dat gewoon niet zo.
Toen ik onlangs nog in het datacentrum was voor werkzaakheden, was ik aan de rand aan het werk naast de airco installaties. Daar is de temperatuur redelijk, echter als je naar het midden van de straat met racks loopt is een hogere temperatuur gewoon al voelbaar.

Een installatie die van bovenaf blaast zou natuurlijk prima moeten werken, als de kasten van boven open zijn, of tenminste gaatjes hebben.
Voor zover ik weet zijn de huidige kasten bovenaan dicht en kan de warmte uberhaupt slecht uit het rack. No offense verder, de kasten zien er wel goed uit, maar functionaliteit is natuurlijk belangrijker en naar mijn idee slaat SBP/Leaseweb daar wel de plank mis.

Binnen SBP, in de suite die Leaseweb in gebruik heeft staat ook ODON, deze heeft andere kasten en de temperatuur in die hoek is sowiezo een stuk beter.

Ik hoop zelf dat de temperatuur aankomende zomer gelijk blijft of lager wordt (dat de airco een stel standen omhoog gaat) anders ben ik bang dat er gewoon problemen gaan ontstaan met warmte in een aantal racks.

Kan LeaseWeb hier op WHT niet een reactie plaatsen?

Sander Aerts
17/04/06, 20:14
Mikej0h, ik heb dit probleem ook voorgelegd aan schuberg philis zelf, alleen die verwijzen je gewoon door naar leaseweb, beetje triest maar goed.

Als ze weten dat deze ruimte voor telecom apparatuur is/was en niet bedoelt voor server ruimte, waarom gaan ze het dan toch verhuren als server ruimte, beetje dom in mijn ogen.

En de airco's standje omhoor gaat geloof ik niet geloof dat ze zover ik weet nu op een maximaal niveau draaien, en zoals je zij idd de kasten zijn aan de bovenkant gesloten.

FransVanNispen
18/04/06, 00:16
Leaseweb zal ten alle tijden blijven ontkennen. Wij hebben hetzelfde probleem.

Nadat zij naar aanleiding van een topic op dit forum beweerden dat de warmte volgens specs was, hebben zij gezegd dat onze problemen kwamen omdat er 2U rumte was tussen de servers.

Op aanraden van LSW hebben wij een blindplate geplaatst en door hen extra afzuig fans laten plaatsen. Zelf mochten wij dit niet doen omdat er in de deur geboord moetst worden. Ping...€ 166,50 (fans + blindplate)

Echter waren hiermee de problemen niet over. Van een gameserver klant viel de server steeds uit omdat de CPU's 80graden werden.

Nadat we in die week ook nog eens twee defecte HD's binnen het jaar moetsen vervangen, zelf maar eens gaan meten.

Resultaat: 26 tot 32 graden, varierend van aan de vloer tot specs meting: 1,5mtr van de vloer, 0,50 mtr voor het rack.

Antwoord van LSW: jullie hebben een APC achter jullie server hangen. Hierdoor is er een slechte luchtstroom, en boven in de kast is het open. Inlaat is volgens specs 23 graden.

Hierop werden we wat pissig natuurlijk. Van Grafix een bussel blindplates overgenomen en het rack dicht gemaakt met bindplates. En ja! Dit hielp een beetje. Nu was het geen 26 tot 32 maar slechts 24 tot 30 graden.

Wederom contact gezocht met LSW om de fans en de defecte HD's te claimen. Maar nee, het komt niet door de ruimte, de inlaat is tenslotte lager dan 24 graden. Zij blijven volhouden dat er geen probleem is.

Moet ik maar samen met hen komen nameten (kunnen ze van te voren de airco wat overuren laten draaien, zodat alles op dat moment wel klopt).

Het probleem is, dat er centraal in de ruimte van boven omlaag wordt ingeblazen. Geen goede ventilatie, en zeer belabberde luchtstroom.

Een kant van de zaal is wel goed gekoeld (Odon hoort bij de gelukkigen), maar aan de andere kant is het een drama. Je voelt dit ook als je de deur open trekt.

Inmiddels zijn er klanten weg door de niet te houden CPU temperatuur in sommige apparaten, heb ik diverse defecte HD's van minder dan een jaar oud, hebben we kosten gemaakt voor fans en blindplates, maar geen steek verder.

Toen ik wilde opzeggen bleek ook dat de kleine lettertjes in het contract 2 maanden opzeg termijn, met daarna een jaar verlenging kende (had ik natuurlijk van te voren moeten lezen).

Inmiddels hebben we alle servers die wat load doen verplaatst naar Easynet, waar ook Leaseweb zelf naartoe gaat. Overigens ontkennen zij dat ze gaan verhuizen, zoals in het artikel op ******** staat.

Ik verwacht enorme problemen als het voorjaar doorbreekt. Erg spijtig dat het zo moet, het netwerk en de apparatuur is namelijk wel dik in orde.

MediaServe
18/04/06, 00:43
Ook is het zo dat de koude lucht via boven naar beneden komt, maar als de kasten aan de bovenkant gesloten zijn, en er zit alleen warme lucht in de kast, is dus het volume van de warme lucht groter, wat resulteert in dat er dus veel minder koude lucht de kast in gaat dan via een airco systeem wat onderlangs de vloer lucht invoert.Hahaha, welke PIPO heeft dat bedacht? Eerste klas natuurkunde op de middelbare school: warme lucht stijgt omhoog. Dus moet je zorgen dat onder die warme lucht verse koude lucht wordt aangevoerd.


Wederom contact gezocht met LSW om de fans en de defecte HD's te claimen. Maar nee, het komt niet door de ruimte, de inlaat is tenslotte lager dan 24 graden. Zij blijven volhouden dat er geen probleem is.Ik denk niet dat Leaseweb groot is geworden door hun "goede service" aan klanten. Maar ik ben wel van mening dat in dit geval het probleem bij SBP ligt en niet direct bij Leaseweb.

FransVanNispen
18/04/06, 01:01
Misschien wel, maar ik ben klant bij Leaseweb en niet bij Schuberg.

MediaServe
18/04/06, 01:15
Misschien wel, maar ik ben klant bij Leaseweb en niet bij Schuberg.Daar heb je inderdaad helemaal gelijk aan.
Wellicht staat er iets in je contract over de koeling?

FransVanNispen
18/04/06, 01:35
In het contract staat 21 graden +- 15%

Het probleem is echter dat zij blijven volhouden dat ze daaraan voldoen.

PeterT
18/04/06, 01:36
Onafhankelijke partij meting laten verrichten? (hostmerk bijvoorbeeld *hint*)

dutchcrazytiger
18/04/06, 02:31
Onafhankelijke partij meting laten verrichten? (hostmerk bijvoorbeeld *hint*)

Hostmerk is feittelijk niet onafhankelijk en deskundig genoeg om deze meting te doen. Een instituut daarentegen dat metingen doet dat word ingehuurd en word erkent door beide partijen is in zon geval de enige oplossing.

Uiteraard kun je een kort geding aanspannen.... maar dat kost tijd geld, moeite en mogelijk alleen maar meer problemen.


In het contract staat 21 graden +- 15%

Het probleem is echter dat zij blijven volhouden dat ze daaraan voldoen.

Wat betreft die metingen:P die doe je natuurlijk op verschillende tijdstippen op random data.

Sander Aerts
18/04/06, 03:42
We kunnen inderdaad een kort geding of iets gaan doen, en dat zal dan ook zeer zeker gaan gebeuren als er niets aan gedaan wordt, dan wordt het gewoon inkomsten derving, en ik denk niet dat lsw of sbp van deze procedure vrolijk zullen worden, hadden ze misschien toch beter de airco kunnen aanpassen? :)

Maargoed wat me ook ontzettend verbaasd, het feit dat er vorig jaar juni warmte problemen zijn geweest, en dan gewoon de ruimte verder vol bouwen en doen alsof je neus bloed, zo werkt het natuurlijk niet.

Maar goed, morgen aan de huis advocaat contract maar voor leggen en even uit laten zoeken.

Phu
18/04/06, 05:40
Het probleem van de suite waar leaseweb zit is volgens mij dat de vloeren niet verhoogd zijn en dat de kasten op "normale" hoogte zitten;
waardoor je de airflow van een verhoogde vloer mist als je koude lucht hierdoorheen laat circuleren.

Daarentegen dat ruimtes zoals bij we-dare, redbus en easynet dat wel hebben
en de airco door de "tussen" vloer naar boven word geblazen.

Alhoewel toen ik mijn server 1 maand geleden bij wedare heb opgehaald viel mij op dat op de 7e verdieping meerdere suites open waren
en mijn 2 hdd's brak waren (lees 1 was dood) de andere maakte vreemde geluiden.


ohja het was best warm

Ber|Art
18/04/06, 09:13
Is het niet mogelijk dat we zelf de temperatuur meten in onze kasten verdeeld over de LW suite, en dan alle waarden middelen? Het kan wel zijn dat de luchtstroom uitvoer van de goede temperatuur is maar het gaat om de temperatuur in de kast! Je zou bijvoorbeeld een min/max thermometer in je kast kunnen leggen (deze kosten niet veel, b.v.: http://www.graafland.nl/eurokas/min.max.htm) en die elke maand aflezen (foto maken van de thermometer)

crazycoder
18/04/06, 09:24
Is het niet mogelijk dat we zelf de temperatuur meten in onze kasten verdeeld over de LW suite, en dan alle waarden middelen? Het kan wel zijn dat de luchtstroom uitvoer van de goede temperatuur is maar het gaat om de temperatuur in de kast! Je zou bijvoorbeeld een min/max thermometer in je kast kunnen leggen (deze kosten niet veel, b.v.: http://www.graafland.nl/eurokas/min.max.htm) en die elke maand aflezen (foto maken van de thermometer)
Webcam ophangen :-)

Je kan ook een thermometer kopen die je via snmp uit kan lezen.. helaas zijn die ietwat prijzig..

Het punt met een min/max termometer is dat die ook een uitschieter zal meten. Op zich niets mis mee, maar als het 1 minuut veel te warm was dan heb je nog geen inzicht in de duur etc. Je kan evenmin zien hoe vaak het voor is gekomen. Dus uiteindelijk lijkt een andere manier van meten noodzakelijk.

Ber|Art
18/04/06, 09:31
Daar zit wat in ja :(

Sander Aerts
18/04/06, 09:46
Nog even voor de mensen die het niet begrijpen, een picture van het koelsysteem http://secure.xszone.net/sbp/airco.jpg

Ook nog iets, omdat de koude lucht zakt en de aanvoer van lucht bij de airco units, beneden zit wordt er ook minder warme lucht gekoelt.

Omdat de cabinets geen open bovenkant hebben, zal meeste hitte langs voor en achter de kast verlaten, dus minder plaats voor de koude lucht om naar binnen te stromen.

Om metingen te doen, is eventueel zelf wel wat electronica in elkaar te knutselen voor een paar euro met een programmatje.

LeaseWeb
18/04/06, 10:36
Hoi Allemaal,

Wij staan met 4 racken in de suite van leaseweb in schuberg phillis, nu zijn er al meerdere discussies geweest over de warmte in de suite, die naar onze mening te hoog is op veel plaatsen.




Neem a.u.b. contact op met support@leaseweb.com.
Dan kan je samen met een engineer de kast(en) bekijken en de inlaattemperatuur meten. Mocht dit niet volgens specificaties zijn, zal er actie worden ondernomen.

Mikey
18/04/06, 10:39
Naar mijn mening vallen de hoge temperaturen op sommige plekken in SBP mee. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Telecity2, is het in SBP goed gekoeld.

In TC2 hebben we wel eens hitte problemen gehad, in SBP nog nooit met een server.

Dan heb jij nog niet gepraat met tc2 engineer, aangeven dat je een tegel eruit wilt en een rooster erbij wilt. Zullen ze per direct voor je regelen of je krijgt advies dat je lsw moet mailen, die kunnen dit ook vragen (kostenloos). Bij mij was het eerste het geval...

Deltaned
18/04/06, 11:04
Neem a.u.b. contact op met support@leaseweb.com.
Dan kan je samen met een engineer de kast(en) bekijken en de inlaattemperatuur meten. Mocht dit niet volgens specificaties zijn, zal er actie worden ondernomen.

Waarom zo moeilijk en blijven ontkennen?
Het is niet de eerste topic die gestart wordt, en er zijn meerdere partijen die hierover klagen zowel bij jullie (ondergetekende in het verleden) als andere partijen.
Jullie oplossing is een meting doen of op eigen kosten een afzuigkapje plaatsen.
Dat is geen oplossing, zoals eerer gezegd, jullie zijn niet groot geworden door de service en daar krijgen jullie helaas steeds meer mee te maken met jullie klantvriendelijkheid.

Sander Aerts
18/04/06, 11:17
Neem a.u.b. contact op met support@leaseweb.com.
Dan kan je samen met een engineer de kast(en) bekijken en de inlaattemperatuur meten. Mocht dit niet volgens specificaties zijn, zal er actie worden ondernomen.

Volgens mij wordt het probleem niet begrepen, het probleem is dat de koude lucht dus niet goed in de kast binnen kan komen omdat er teveel warme lucht in zit, zie mijn tekening.

Tevens dat nieuws bericht over julie nieuwe ruimte in het Easynet datacenter, ik heb contacten die mij dit ook verteld hebben, deze contacten werken bij easynet zelf.

Ik weet niet of julie de dag vorig jaar herinneren dat ze even de airco's wat onderhoud kwamen geven (Of dit waar is weet ik ook niet, daar werdt het iig wel op afgeschoven) toen heb ik ook met engineers gepraat van SBP en LSW en hun hebben mij toen der tijd verteld dat er aanpassingen gedaan zouden worden aan de installatie, waarom is dat ineens van de baan af ?

En als er zoveel partyen klagen?, waarom dan niet gewoon toegeven dat de airco niet deugd? Zij hebben liever dat ze het weten als dat ze een meting krijgen van de 'zogenaamde temperatuur van de lucht inlaat'.

Maar als, er gemeten moet worden dan stel ik voor dat ik samen met de andere klanten die problemen hebben een meting ga verichten, op diversen plaatsen in de ruimte met verschillende tijden, en dat worden dan metingen in de kast.

Dus mensen die eventueel mee willen doen aan een meting, graag ff een private message.

Wido
18/04/06, 12:00
Wat let je om de vloer op de gaan en metingen te verrichten?

Plaats de meter op bepaalde punten en hoogtes en je weet alles.

Sander Aerts
18/04/06, 12:07
Wat let je om de vloer op de gaan en metingen te verrichten?

Plaats de meter op bepaalde punten en hoogtes en je weet alles.

Niet veel, maar volgens mij heb je mijn bericht niet aandachtig genoeg door gelezen, ik heb het over metingen in de kast, precies achter de roosters.

Want buiten de kast kan het mooi koel zijn, maar als het niet de kast in kan, zal de temperatuur daar dus hoger liggen.

Wido
18/04/06, 12:51
Niet veel, maar volgens mij heb je mijn bericht niet aandachtig genoeg door gelezen, ik heb het over metingen in de kast, precies achter de roosters.

Want buiten de kast kan het mooi koel zijn, maar als het niet de kast in kan, zal de temperatuur daar dus hoger liggen.Ik heb je plaatje inderdaad bekeken.

Maar stel die temperatuur is daar te hoog, dan wordt het lastig tegenover Leaseweb.

De temperatuur op de vloer is namelijk wel in orde?

ProServe
18/04/06, 12:58
Nog even voor de mensen die het niet begrijpen, een picture van het koelsysteem http://secure.xszone.net/sbp/airco.jpg
Ook nog iets, omdat de koude lucht zakt en de aanvoer van lucht bij de airco units, beneden zit wordt er ook minder warme lucht gekoelt.
Omdat de cabinets geen open bovenkant hebben, zal meeste hitte langs voor en achter de kast verlaten, dus minder plaats voor de koude lucht om naar binnen te stromen.

Ik zal je maar even uit de droom helpen, de koeling in serverruimtes zou zo moeten: http://www.webbizz.nl/images/denbosch/coldcorridor.gif

FransVanNispen
18/04/06, 13:06
Maar het probleem is juist, dat de koeling in SBP is geregeld zoals het plaatje van Sander aangeeft.

Swiftway-UK
18/04/06, 13:12
Tevens dat nieuws bericht over julie nieuwe ruimte in het Easynet datacenter, ik heb contacten die mij dit ook verteld hebben, deze contacten werken bij easynet zelf.

Knap als je contacten het beter weten dan Leaseweb zelf. Leaseweb heeft een suite in Easynet afgenomen, maar zover ik heb begrepen puur voor uitbreidingen en zijn er voor een verhuizing geen plannen.

Sander Aerts
18/04/06, 13:16
Ik zal je maar even uit de droom helpen, de koeling in serverruimtes zou zo moeten: http://www.webbizz.nl/images/denbosch/coldcorridor.gif

Dat is toch ook het voorbeeld zoals sbp het heeft niet zoals het moet :)


Knap als je contacten het beter weten dan Leaseweb zelf. Leaseweb heeft een suite in Easynet afgenomen, maar zover ik heb begrepen puur voor uitbreidingen en zijn er voor een verhuizing geen plannen.

De tijd zal het leren, dan maar ik neem aan als lsw slim is en niet zonder klanten wil zitten straks, dat ze dan toch ooit iets aan die airco moeten doen, of verkassen.

Klanten krijgen is niet zo moeilijk, klanten houden wel..

mihosnet
18/04/06, 15:55
Dan heb jij nog niet gepraat met tc2 engineer, aangeven dat je een tegel eruit wilt en een rooster erbij wilt. Zullen ze per direct voor je regelen of je krijgt advies dat je lsw moet mailen, die kunnen dit ook vragen (kostenloos). Bij mij was het eerste het geval...

Jawel, meerdere malen zelfs. Maar naar een half jaar oid zijn de roosters weer verlegd.

Phu
18/04/06, 17:38
Ik zal je maar even uit de droom helpen, de koeling in serverruimtes zou zo moeten: http://www.webbizz.nl/images/denbosch/coldcorridor.gif

tsjah als leaseweb een ruimte huurt "as is" dus zonder verhoogde vloer
wie is er dan verkeerd bezig

immers je weet van de voren toch wel dat warme lucht omhoog gaat en dus vast blijft zitten in je rack als er geen ventilatie gaten zijn ?

hostlogic.nl
18/04/06, 18:20
Op ons verzoek heeft Leaseweb metingen verricht, de inlaat temperatuur aan de voorkant van de kast is volgens hen 24/25 graden. Dit vind ik op zich geen verkeerde temperatuur, hoewel ik ook liever een lagere temperatuur had gezien. Wij gaan het gedeelte van ons rack wat leeg is voorzien van blindplaten, om zo ervoor te zorgen dat de airflow ook echt door de servers moet en niet tussen de servers door stroomt. Daarbij monteren we extra ventilatoren achterin het rack waardoor de warme lucht beter afgevoerd wordt.

Overigens zag ik in een kast (enkele kasten naast de onze) een digitale thermometer met daarbij een USB lampje en een webcam. Da's ook een originele manier om de temperatuur in je rack te meten :) Deze gaf volgens mij een temperatuur van ongeveer 35 graden aan, maar dat is dan in een rack wat vol met servers hangt.

Sander Aerts
18/04/06, 19:14
Naja, we zullen wel zien, wij migreren iig onze storage tijdelijk naar kantoor om problemen te voorkomen.

Mikey
18/04/06, 19:32
Jawel, meerdere malen zelfs. Maar naar een half jaar oid zijn de roosters weer verlegd.

Dat is wel vervelend dan, ik had er een gevraagt om waarr ik stond je het zweet uit brak als je er op een stoel ging zitten....

Merlijn
18/04/06, 21:00
In TC2 komt naar ik hoorde binnen enkele weken een extra airco in Zone 5. Van SBP hoorde ik via via dat ze van het probleem op de hoogte zijn en kijken hoe ze de temp verder omlaag kunnen krijgen.

LeaseWeb
18/04/06, 23:15
Volgens mij wordt het probleem niet begrepen, het probleem is dat de koude lucht dus niet goed in de kast binnen kan komen omdat er teveel warme lucht in zit, zie mijn tekening.

Tevens dat nieuws bericht over julie nieuwe ruimte in het Easynet datacenter, ik heb contacten die mij dit ook verteld hebben, deze contacten werken bij easynet zelf.



1. Nogmaals het vriendelijke verzoek even contact met onze support engineers op te nemen. Dan kan je gelijk aangeven welke kasten dit betreft.

2. ESY is enkel ter uitbreiding.

JROnline
18/04/06, 23:34
Wij hebben in SBP zelfs last van zichzelf de-solderende spanners van de chipset koelers op moederborden van Tyan. Hierdoor vliegt er zo nu en dan spontaan een chipset koeler van een moederbord af en is de betreffende server binnen een paar seconden overleden. Er zijn er inmiddels 3 (!) gesneuveld. In TC2 en bij Virtu is dit probleem nog niet voorgekomen.

Sander Aerts
19/04/06, 15:11
1. Nogmaals het vriendelijke verzoek even contact met onze support engineers op te nemen. Dan kan je gelijk aangeven welke kasten dit betreft.

2. ESY is enkel ter uitbreiding.

Ik heb contact gehad met support engineers, en daarvan heb ik een antwoord ontvangen waar ik niks aan heb.

Ook is het een probleem van meerdere mensen, waarom dan niet publiekelijk behandelen ?

Deltaned
19/04/06, 17:10
Dat is wat ze bedoelen met de leaseweb methode :-)
Goedkoop maar service is 0,0 helaas

Sander Aerts
21/04/06, 17:33
Beste WHT Leden,

Mijn laatste post kunnen julie als niet geschreven beschouwen, ik heb contact gehad met diversen mensen van Leaseweb en Schuberg Phillis.

Er wordt gewerkt aan oplossing, hierdoor zal de temperatuur in de gehele ruimte dalen en is dus gunstig voor alle gebruikers van de dataroom van Leaseweb te Schuberg Phillis.

Ik ben blij dat Leaseweb, Schuberg Phillis en wij tot een mooie oplossing hebben kunnen komen!

Leaseweb en Schuberg Phillis bedankt voor de inzet, en het oppikken van het probleem.

<Edit>
Topic kan worden gesloten ;)
</Edit>

Ber|Art
21/04/06, 17:38
Wanneer merken we het resultaat?

Sander Aerts
21/04/06, 17:59
Resultaat is in principe al merkbaar, het koelwater van de airco is namelijk 2 graden lager gezet, dus de ruimte is al iets koeler heb ik zelf athans gemerkt.

Andere aanpassingen heb ik geen kijk op, maar zullen naar mijn weten zo snel mogelijk worden doorgevoerd!

Er wordt ook elke week even pools hoogte genomen door SBP en LSW samen, om de status van het verbeteren van de luchstroming door te nemen.

xserve
21/04/06, 18:02
Ik ben benieuwd welke concrete maatregelen genomen zijn / genomen worden en waarom dit niet al veel eerder is gebeurd.

Wido
21/04/06, 23:11
Ik ben benieuwd welke concrete maatregelen genomen zijn / genomen worden en waarom dit niet al veel eerder is gebeurd.Kosten besparing? Ik denk dat 2 graden koeler flink wat energie kost.

FransVanNispen
22/04/06, 14:18
Dit is enorm goed nieuws! Als het bij jouw merkbaar is, is dat voor ons ook het geval omdat we slechts een meter verder zitten in de zelfde gang aan dezelfde 'koude' zijde :D

Deltaned
22/04/06, 20:27
Vandaag nog even binnen geweest, maar in de rij C was het echt warm, geen koeling van boven niets. Pas vanaf rij E / F kreeg je pas luchtverplaatsing van boven.
Daarnaasr zijn de shared kasten van leaseweb zelf erg warm, extra ventilatie is reeds in die kast gemaakt maar echt werken doet dat niet als je de buurman bent van die kast.

Aan ons zal het in ieder geval niet meer liggen, wij zijn gelukkig gone!

Sander Aerts
23/04/06, 13:52
Vandaag nog even binnen geweest, maar in de rij C was het echt warm, geen koeling van boven niets. Pas vanaf rij E / F kreeg je pas luchtverplaatsing van boven.
Daarnaasr zijn de shared kasten van leaseweb zelf erg warm, extra ventilatie is reeds in die kast gemaakt maar echt werken doet dat niet als je de buurman bent van die kast.

Aan ons zal het in ieder geval niet meer liggen, wij zijn gelukkig gone!

Het zal ongetwijfeld nog warm zijn, maar je kunt ook niet bepaald verwachten dat het in 1 dag helemaal optimaal gemaakt is, zal ook aan hun kant wel wat tijd kosten.

WebBizz
24/04/06, 14:49
Ik zal je maar even uit de droom helpen, de koeling in serverruimtes zou zo moeten: http://www.webbizz.nl/images/denbosch/coldcorridor.gif

In Den Bosch is de temperatuur in het *WARME* deel 21 graden, in de cold corridor zelf (de luchtdichte koude gang) is het zelfs nog aanzienlijk koeler.

DaRkDrEw
24/04/06, 17:44
Ze wijzen met een stoute vinger naar elkaar toe, oplossing niet in zicht?

dutchcrazytiger
24/04/06, 17:53
Ik heb een aantal server gehad om te testhangen vorige week. Maar ik kan nou niet zeggen dat mn amd dual core opteron het leuk vond. Mn beide 280 ers gingen na 15 minuten "dood" Ze waren passief gekoeld en kregen ongeveen na 10 minuten bij geen load al 35 graden te voorduren. Serverrack was overigens uitgerust met blindplates. Met actieve koeling draaien ze wel. zga idle : 40 graden. Maar als ik ze de hele tijd laat tarren vallen ze na een uur of 6 uit.

aleto
24/04/06, 19:27
Een cpu die idle 35 graden draait, noem ik niet te warm hoor. Die opterons moeten makkelijk tot 70-80 graden operationeel blijven. Oude Athlons (1200-1400 mhz) werden zelfs 80-100 graden operationeel, en dat was normaal.

Maar het is er op sommige plaatsen erg heet inderdaad. Wij zitten zelf ingebouwd tussen leaseweb racks, ofwel racks gevuld met 1U dells, waarachter het wel 60 graden lijkt te zijn. Niet echt lekker voor onze koeling, maar gelukkig hebben wij nog niet veel problemen ermee gehad.

The_cobra666
02/05/06, 20:14
Een cpu die idle 35 graden draait, noem ik niet te warm hoor. Die opterons moeten makkelijk tot 70-80 graden operationeel blijven. Oude Athlons (1200-1400 mhz) werden zelfs 80-100 graden operationeel, en dat was normaal.

Maar het is er op sommige plaatsen erg heet inderdaad. Wij zitten zelf ingebouwd tussen leaseweb racks, ofwel racks gevuld met 1U dells, waarachter het wel 60 graden lijkt te zijn. Niet echt lekker voor onze koeling, maar gelukkig hebben wij nog niet veel problemen ermee gehad.

Ik dacht dat de maximum temp voor die opterons toch op 70 lag. Ze mogen niet zo warm worden als de athlon xp's.

HekkeySE
06/05/06, 16:16
Helaas is het nog steeds veel te warm. Gisteren was er weer een server gecrashed door de hitte.

Zoals iemand al reeds had gezien, hebben wij een webcam, lampje en thermometer opgesteld om het in de gaten te houden. De gemiddelde temperatuur ligt constant rond de 35 graden wat naar mijn mening toch erg warm is.

Hierbij een link naar de webcam: verwijderd op verzoek!

hostlogic.nl
06/05/06, 16:40
Mag ik vragen waar je de sensor hebt hangen? Ik neem aan dat een van beide temperaturen door een buitensensor gemeten wordt.

gjtje
06/05/06, 16:51
Mijn kast temperatuur is 30/31C ook als het koud is buiten. Maar misschien zit ik aan de goede kant, vlak bij de deur. :)

HekkeySE
06/05/06, 17:13
Mag ik vragen waar je de sensor hebt hangen? Ik neem aan dat een van beide temperaturen door een buitensensor gemeten wordt.

De boven en ondersensor hangen tegen de kastdeur aan. Buiten de kast mag helaas niet.

nopzolder
06/05/06, 17:32
punt 1:

een goede luchtstroom gaat aan de voorkant de kast in (koude lucht)
En komt er aan de achterkant weer uit.

Punt 2:

Goed meten IN een kast: Hang de sensor op 2/3 van de grond.

Punt 3:

Een airco wordt naarmate hij warmere lucht ingevoerd krijgt veel effectiever.

Punt 4:

Goede koeling kun je idd krijgen door bv koude en warme gangen te maken. (Achterkant naar achterkant, voorkant naar voorkant)

Punt 5:

Binnenkort komt er zelfs aparatuur die 1 kast inwendig kan koelen.

Punt 6:

Het nadeel van de meeste airco systemen is dat ze de complete ruimte koelen. Het koelen van de kasten zou veel beter zijn.

Punt 7:

Ik weet dat APC 'legplanken' heeft die de koele lucht voor in het rack kunnen blazen. Deze plaats je dan helemaal onderin het rack. Als je echt zware koelings problemen hebt, dan is dit misschien een oplossing.


Zo, en nu weer het zonnetje in :)

Mvg,

Jan-Jacob

WebXtra
06/05/06, 18:38
Ik was vandaag in SBP, en kon merken dat er wat aan de temperatuur gedaan was.
Al scheelt het een paar graden, het is merkbaar!

Ber|Art
07/05/06, 08:59
Das goed om te horen :) ik ben er straks, ben benieuwd.