PDA

Bekijk Volledige Versie : Kernel Update



Arto
14/04/06, 16:13
Hoi,

Waar kan ik zien welke kernel ik allemaal gebruik?
Waar kan ik zien welke kernel er nu beschikbaar zijn?
Hoe kan ik kernel eventeul update'n?

mrleejohn
14/04/06, 16:25
> Waar kan ik zien welke kernel ik allemaal gebruik?

uname -a

> Waar kan ik zien welke kernel er nu beschikbaar zijn?

www.kernel.org

> Hoe kan ik kernel eventeul update'n?

http://kernelnewbies.org/faq/

Arto
14/04/06, 18:33
Als ik uname -a doe krijg ik deze :

2.6.9-34.ELsmp #1 SMP Wed Mar 8 00:27:03 CST 2006 i686 i686 i386 GNU/Linux

Bij www.kernel.org staat deze versie niet bij, waardor ik op dit moment niet weet of het wel up to date is.

wv-
14/04/06, 19:45
Je hebt 2.6.9. De nieuwste versie op kernel.org is 2.6.16 (patchlevel .5). Je update best je kernel door nieuwe packages van je distributie te gebruiken. Je distributie brengt security updates uit op de kernels die ze onderhouden, in jouw geval 2.6.9. Alleen als de kernel niet meer ondersteund wordt door de distributie zelf (bvb EOL), dan is het een goed idee om een vanilla kernel te downloaden (vanilla kernel = kernel van kernel.org).

Arto
14/04/06, 19:50
Ok, ik moet ik dit installeren?
Gaat dat ook alleen via 1 code via SSH?
Zo ja, welke?

wv-
14/04/06, 19:59
jup, de code is:

46 55 43 4B 49 4E 47 20 4E 30 30 42 0A

Arto
14/04/06, 20:14
huh?
Ik moet dit code toch niet in voeren?

Jurian
15/04/06, 12:44
Niet lullig bedoelt, maar als je niet weet hoe je een kernel upgrade moet doen op je server(s), dan wordt het hoog tijd om een systeembeheerder in dienst te nemen, of om eens heel hard aan 't lezen te gaan. Dit is echt wel vereiste basiskennis...

Overigens zou ik eerst op een lokale machine gaan oefenen, want als je het niet goed doet, dan start je server niet meer op, of ontbreken (bijvoorbeeld) de drivers van je netwerkkaart(en) en is je server dus niet bereikbaar.

Mikey
15/04/06, 12:48
Niet lullig bedoelt, maar als je niet weet hoe je een kernel upgrade moet doen op je server(s), dan wordt het hoog tijd om een systeembeheerder in dienst te nemen, of om eens heel hard aan 't lezen te gaan. Dit is echt wel vereiste basiskennis...

Overigens zou ik eerst op een lokale machine gaan oefenen, want als je het niet goed doet, dan start je server niet meer op, of ontbreken (bijvoorbeeld) de drivers van je netwerkkaart(en) en is je server dus niet bereikbaar.

Niet lullig bedoeld, maar de kernel versie die geplaatst is is de laatste gereleasde vanuit het redhat (RHEL / CENTOS) channel, en zoals je weet (basis kennis) patched redhat met eigen nummering ....

//edit en jij mag ook wel een sysbeheerder gebruiken : 2.6.8.2

wonko
15/04/06, 13:06
46 55 43 4B 49 4E 47 20 4E 30 30 42 0A

Geen reden om _zo_ grof te worden.

Jorem
15/04/06, 17:33
Ontspannen. Zo leren we allemaal weer wat. Ik weet hoe kernel op Debian en Mandriva werkt. Maar wist dat van de nummering ook niet.

Mijn basis kennis is ook minder hoor ;) :)

Jurian
15/04/06, 18:20
Niet lullig bedoeld, maar de kernel versie die geplaatst is is de laatste gereleasde vanuit het redhat (RHEL / CENTOS) channel, en zoals je weet (basis kennis) patched redhat met eigen nummering ....

Ten eerste draai ik al jaren geen redhat meer, maar debian, omdat ik persoonlijk apt veel prettiger vind werken dan rpm. Daarnaast is er nogal een verschil tussen basiskennis van het *OS* dat je draait, en de *DISTRIBUTIE* die je draait. Maar OK, misschien had ik moeten weten het een standaard redhat kernel was, en misschien zelfs dat 't de laatste gereleaste was. Dat betekent echter niet dat je niet hoort te weten hoe je de kernel upgrade. Ik zeg echt niet dat iedereen die een server draait moet weten hoe je zelf een kernel compiled, alleen maar dat je wel hoort te weten hoe je 'm upgrade. Of je 'm nu zelf compiled of via je distributie upgrade.


//edit en jij mag ook wel een sysbeheerder gebruiken : 2.6.8.2

Bijna goed, alleen dan helemaal niet. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt getoverd, maar het enige wat er aan klopt is 2.6, de rest heeft zelfs niet eens op m'n servers gedraaid.

Zullen we nu weer gewoon normaal doen tegen elkaar? :)

Mikey
15/04/06, 20:23
Bijna goed, alleen dan helemaal niet. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt getoverd, maar het enige wat er aan klopt is 2.6, de rest heeft zelfs niet eens op m'n servers gedraaid.

Zullen we nu weer gewoon normaal doen tegen elkaar? :)

Jouw ident server verklapte mij dit, en jouw os zelf geeft als finger print een hele reeks verschillende kernel versies 2.4x en 2.6x

Jurian
15/04/06, 20:48
Jouw ident server verklapte mij dit, en jouw os zelf geeft als finger print een hele reeks verschillende kernel versies 2.4x en 2.6x

Die ident server zegt inderdaad Linux 2.6.8-2-686, zo te zien is dat gewoon zo in de binary gecompiled, ipv dat 'ie uname() gebruikt. Ik kan je echter verzekeren dat ik echt niet zulke oude kernels draai :p

Wat het fingerprinting betreft, dat gaat niet werken, lang leve grsecurity :)

lifeforms
15/04/06, 21:07
4c4f4c4077762d

Arto
16/04/06, 00:37
Mijn kernel is : Linux 2.6.9-34.ELsmp

Het beschikbare kernel is : The latest stable version of the Linux kernel is: 2.6.16.5

Kan ik dit doc gebruiken voor het updaten van het kernel :

http://www.justlinux.com/nhf/Compiling_Kernels/Updating_a_Kernel.html

wv-
16/04/06, 00:42
nee, zoals hierboven al gezegd wil je geen vanilla kernel, maar een upgrade van jouw stock kernel. Kijk op de site van je distributie welke laatste kernel voor jouw distributie beschikbaar is.