PDA

Bekijk Volledige Versie : Factuur niet betaald / Overeenkomst



micasa001
12/04/06, 09:17
Op de factuur die ik mijn klanten zend staat dat de betaling binnen 8 dgn binnen moet zijn. Nu heb ik een aantal klanten die na 2 weken nog niet hebben betaald. Wat kan ik hier het beste mee doen? Kan ik hier een straf boete bovenop leggen en zo ja hoeveel is toegestaan?

Verder heb ik een aantal klanten die ik webhosting verleen maar die tot op heden de overeenkomst niet hebben terug gestuurd. Sommige hiervan heb ik de overeenkomst al 2 maal toegezonden maar hebben me nog geen getekende versie terug gezonden. Moet ik deze een laatste waarschuwing geven of kan ik hun site beter tijdelijk plat leggen tot de overeenkomst binnen is?

Alvast bedankt.

Mikey
12/04/06, 09:21
8 dagen is erg krap, als je tevens de krant af en toe leest gaat het met betalingen steeds slechter. Bedrijven waren al vrij laks, de consument kan er ook steeds meer van. Ik zou als ik jouw was die 8 dagen opschroeven naar 14, dag 15 her dag 21 her 2 dag 28 aanmaning en stop van dienst. Je kan in de tussentijd wel administratie fee erbij rekenen.

micasa001
12/04/06, 09:24
Maar 8 dagen is toch wel toegestaan om te gebruiken?

En wat is een redelijk bedrag om als extra administratie toe te voegen?

japieo
12/04/06, 09:32
Op de factuur die ik mijn klanten zend staat dat de betaling binnen 8 dgn binnen moet zijn. Nu heb ik een aantal klanten die na 2 weken nog niet hebben betaald. Wat kan ik hier het beste mee doen? Kan ik hier een straf boete bovenop leggen en zo ja hoeveel is toegestaan?

Verder heb ik een aantal klanten die ik webhosting verleen maar die tot op heden de overeenkomst niet hebben terug gestuurd. Sommige hiervan heb ik de overeenkomst al 2 maal toegezonden maar hebben me nog geen getekende versie terug gezonden. Moet ik deze een laatste waarschuwing geven of kan ik hun site beter tijdelijk plat leggen tot de overeenkomst binnen is?

Alvast bedankt.

Betalingstermijn laten staan op 8 dagen, ervan uitgaan dat men zal betalen binnen 30 dagen indien niet gaan handelen naar beste eer en geweten.......

De termijn zeker niet ruimer maken dan die 8 dagen, klanten hebben (meestal) dan de eigenschap om nog later te gaan betalen.....

micasa001
12/04/06, 09:34
Oke dank je wel. En hoe zit dat met extra administratie kosten?

En verder: Verder heb ik een aantal klanten die ik webhosting verleen maar die tot op heden de overeenkomst niet hebben terug gestuurd. Sommige hiervan heb ik de overeenkomst al 2 maal toegezonden maar hebben me nog geen getekende versie terug gezonden. Moet ik deze een laatste waarschuwing geven of kan ik hun site beter tijdelijk plat leggen tot de overeenkomst binnen is?

wonko
12/04/06, 09:35
Aanmaning sturen. Betalen ze nog niet, site afsluiten en een wachtpagina zetten. Opmerkelijk hoe snel ze dan betalen ;).

Flydesign.nl
12/04/06, 09:48
Bedenk wel dat je klanten ook gewoon mensen zijn en een factuur ook gewoon een stukje papier is dat onderop een stapeltje terecht kan komen.

Ik maak gebruik van een betalingstermijn van 14 dagen. Als ik na 22 dagen nog niets binnen heb, stuur ik (automatisch) een vriendelijke e-mail met de mededeling dat ik nog niets ontvangen heb. 9 van de 10 keer krijg ik daardoor m'n geld binnen enkele dagen binnen en e-mailen ze terug dat ze hem vergeten waren.

Op deze manier houdt je het contact tussen jou en je klant goed, maar krijg je toch je geld binnen. Verder heb je geen last van administratie kosten.

Mocht deze methode niet werken krijgen ze na 35 dagen een schriftelijke herinnering op de mat. Als na 15 dagen nog geen betaling binnen is, gaat de vordering meestal heel snel naar m'n incasso bureau. Maar dat is tot nu toe nog maar 2x voorgekomen.

HostServe
12/04/06, 09:49
Oke dank je wel. En hoe zit dat met extra administratie kosten?


Nou, het lijkt me vrij logisch. De kosten die jij maakt aan extra facturen e.d. factureren naar je klanten toe.

Clanhost
12/04/06, 09:58
Wij rekenen € 2,50 administratiekosten voor een herinnering en € 7,50 voor een aanmaning. Facturen versturen wij automatisch per e-mail en moeten binnen 14 dagen betaald worden. Als dit niet gebeurt dan sturen wij een herinnering per post waarvoor 10 dagen staat. Als de klant hier ook geen gehoord aangeeft gaat er per aangetekende post een aanmaning de deur uit. Als laatste middel hebben we een overeenkomst met groot incassobureau.

Als er een ergernissen top 10 bestond voor ondernemers, zouden niet op tijd betalende klanten voor mij op nummer 1 staan!

ErikKosters
12/04/06, 10:00
Hier gaan wij zo te werk:

7 dagen - Herinnering
14 dagen - Herinnering
28 dagen - Telefonisch contact / Indien niet mogelijk, een factuur per post.
42 dagen - Incasso

Indien het dan alsnog niet wordt betaald, wat zeer zelden voorkomt gaat het bij ons door naar het inasso bureau. Maar dit duurt vaak nog weer 14 dagen na die 28 dagen. We rekenen geen extra administratie kosten, maar na de 28 dagen gooien wij er 15€ bij op.


@Clanhost: Bij mij geld die Nr1. ook :). Vooral de kleine kinderen met gameservers.

micasa001
12/04/06, 10:06
oke dat is duidelijk dan. En betreft de overeenkomsten?

ErikKosters
12/04/06, 10:11
Wat bedoel je met de overeenkomsten; Die van het factuur of?

Ik wou trouwens even toelichten dat bij 28 dagen de site/server van de klant dus ook suspended wordt.

Chill Creations
12/04/06, 10:14
Erop wijzen (bellen desnoods) dat de overeenkomsten binnen 7 dagen na het leveren van de dienst retour gezonden moeten zijn, omdat de overeenkomst anders niet geldig is totdat ze ontvangen zijn. Na 7 dagen kun je dan de site er bijvoorbeeld afhalen.

In Sprout (tijdschrift voor ondernemers) stond laatst dat klanten steeds vaker pas na 30 dagen betalen.

Nu nog niet zoveel last van, maar schakel binnekort over naar automatische incassos om dit soort zaken te voorkomen.

ErikKosters
12/04/06, 10:16
Wij hebben gewoon een leuke akkoord knop voor onze algemene voorwaarden, is dit voldoende of hoe denken jullie hierover?

Chill Creations
12/04/06, 10:43
Ja, als je klant aangeeft dat ze het gelezen hebben en ermee eens zijn is dat genoeg.

Een handtekening op papier is wel handig voor de daadwerkelijke overeenkomst.

Als je in al je overeenkomsten gewoon zegt dat ze automatisch eens zijn met de AV dan is dat ook geregeld.

crazycoder
12/04/06, 10:55
Wij hebben gewoon een leuke akkoord knop voor onze algemene voorwaarden, is dit voldoende of hoe denken jullie hierover?
Voorwaarden moeten TER HAND worden gesteld.

Alerd
12/04/06, 11:19
Voorwaarden moeten TER HAND worden gesteld.
mag ook digitaal :)

HostServe
12/04/06, 11:29
mag ook digitaal :)

Wel in plain tekst en niet alleen als PDF als ik me niet vergis.
De voorwaarden moeten trouwens voor of tijdens het aangaan van de contract al in te lezen zijn en geaccepteerd worden.

Dus je voorwaarden samen met de factuur sturen is al te laat, als ik me niet vergis.

Alerd
12/04/06, 11:31
Weet niet of je je vergist :D (ziet er grappig uit als je dat paar keer neerzet)

Voorwaarden met factuur sturen is te laat, moet idd de mogelijkheid zijn de voorwaarden voor aangaan overeenkomst te lezen.
(echoën in een tesktveldje of een linkje ofzo)

HostServe
12/04/06, 12:32
Weet niet of je je vergist :D (ziet er grappig uit als je dat paar keer neerzet)

Voorwaarden met factuur sturen is te laat, moet idd de mogelijkheid zijn de voorwaarden voor aangaan overeenkomst te lezen.
(echoën in een tesktveldje of een linkje ofzo)

Anders krijg ik heel WHT over me heen omdat ik foute informetie verspreid ;)

micasa001
12/04/06, 14:10
nu wordt het wel een hele discussie :)

Dus gewoon afsluiten dan maar?

Pegasus
12/04/06, 14:12
Maken jullie direct webhosting accounts aan of doen jullie dit pas nadat de betaling binnen is?

Alerd
12/04/06, 15:09
@micasa001: daar is een forum voor toch?:D

@Pegasus: gelijk :)

micasa001
12/04/06, 16:17
True :P

Ja wij maken gelijk de hosting aan, koppelen hier het domein aan en plaatsen de eventuele website. Momenteel lopen de websites van de klanten maar heb ik van een paar nog geen overeenkomst gezien.

ErikKosters
12/04/06, 16:23
ik maak ze aan na betaling, maargoed bij een 2e betaling moet je gewoon afwachten.

VvS
12/04/06, 16:38
Ook wij maken ze aan na betaling.

Wij gebruiken trouwens het volgende;

8 Dagen 1e factuur
16 Dagen herrinnering
24 Dagen herrinnering
32 Dagen laatste herrinnering per email + afsluiten van account
40 Dagen aangetekende brief per post
48 Dagen wordt een incassobureau

Ik vind eigenlijk, nu ik het zo zie bij de anderen, dat wij nog vrij soepel zijn.. Misschien de methode toch maar eens gaan bespreken.

Pegasus
12/04/06, 16:56
Mjah ik biedt dus webhosting aan voor 1 euro per maand en maak de accounts pas aan na betaling. Dan denk ik wel eens mij mezelf, is die 12 euro (exl btw dan wel) niet wat aan de lage kant voor een incassobureau? :P Terwijl ik de klant nog geen diensten heb geleverd.

Ik doe het nu zo:

Na 16 dagen: 1e Herinnering
Na 25 dagen: 2e Herinnering
Na 34 dagen: Aanmaning (5 euro administratie kosten)
Na 43 dagen: Incassobureau (Wat tot nu toe nog niet aan de orde is gekomen)

Klanten hebben tot 5 dagen na de facturering de mogelijkheid om hun bestelling te annuleren.

micasa001
12/04/06, 16:59
Het gaat bij mij om de zekerheid dat ik de klanten op contract basis krijg. Verder ontwerp ik ook de website voor ze en verhuur de domeinnaam. Allemaal kosten en tijd voor mij en dan wil ik ook geld en een contract zien.

Alerd
12/04/06, 17:01
Maak ze snel aan, voordeel daarvan is dat klanten geneigd zijn snel te betalen.

Betalen ze slecht, dan zijn het meestal mensen die denken dat ze je niet al te serieus hoeven nemen, en blijkbaar van doen hebben met jochies die alles best vinden.
Serieus nemen doen ze meestal na een herinnering dan alsnog wel :)
En anders gewoon incasso arie hoor ;)

AlphaXS
13/04/06, 09:19
Wij hebben hier pasgleden het gehel incasso traject eens bekeken en volledig herzien.
met name ook door het punt dat alerd al aansneed.

Mede ook doordat wij een 30 dagen niet goed, geld terug garantie verstrekken, zit er al een behoorlijke speling voor de klant tussen.

Datum bestelling, facturatie traject word geopend.
23e v/d maand: verzending factuur, 14 dagen betaaltermijn
23e v/d volgende maand: verzending herrinering 1
6e van diezelfde maand: aanmaning 1 + 12,50 adm. kosten
23e van diezelfde maand notificatie deurwaarder, + telefonisch contact
6 van de maanderop wordt het gehele dossier overgedragen aan de deurwaarder.

wat me opvalt is dat veel mensen het aan laten komen op de aanmaning en pas ndat zij de € 12,50 extra in rekening hebben gekregen betalen.

Overigens moet ik er wel bij vermelden dat er wel degelijk ook klanten zijn die na 6 dagen al bellen dat ze nog geen factuur hebben gehad. :P

wij maken gebruik van een deurwaarder i.p.v. Incasso bureau.
dit werkt wat prettiger, doordat zij zakelijker ingesteld zijn.
Geen betalings regelingen zonder tussentijds contact met ons.
Een herrinering en daarna direct buiten gerechtelijk traject middels kantongerecht.
Dit loopt al wat vlotter dan een incasso bureau dat eerst een tiental herrineringen verzend.

Alerd
13/04/06, 11:23
@Alphaxs:
Kun je een deurwaarder al dan niet per pm aanbevelen?

®on
13/04/06, 15:58
wat me opvalt is dat veel mensen het aan laten komen op de aanmaning en pas ndat zij de € 12,50 extra in rekening hebben gekregen betalen.
Ook opvallend: mensen die het extra bedrag aan administratiekosten niet betalen en vervolgens doen of hun neus bloed als we navraag doen over het openstaande saldo :rolleyes:

Dag 1: verzending factuur
Dag 15: een korte, vriendelijke reminder per email
Dag 21: 1e herinnering
Dag 31 2 herinnering plus €10 administratiekosten
Dag 38: belletje
Dag 45: incasso traject.