PDA

Bekijk Volledige Versie : Maken van profielsite



IT-worX
11/04/06, 20:24
Beste,

Voor het amusement ben ik dikwijls actief op verschillende profielsites als redbox.be/obox.nl. En steeds meer hoor ik dat mensen (vooral de jongeren dan) nood hebben aan dergelijke sites, maar tegen een kleinere vergoeding. Op voorgenoemde sites bvb kost een foto €0.5. Als je kijkt wat voor een bende foto's er geupload worden rijft deze firma flink wat geld binnen! Uiteraard weet ik dat een deel van dit geld gespendeerd moet worden aan bandbreedte, servers, onderhoud, designbureau's etc, maar dit moet toch anders kunnen?

Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen/bedrijven die mee in een groep willen stappen om een kleine bijdrage (tegen minimale vergoeding - of mss gratis? ;-))tot een goedkoper alternatief te maken. Zelf ken ik iets van PHP/MySQL, maar belange niet voldoende om een dit tot een goed eind te brengen (één van de WHT leden heb ik enkele maanden gevraagd om een andere site te testen...binnen de minuut kwamen ze met de mededeling dat alle gegevens uit mijn DB verdwenen waren..door hun! - Was geen probleem, ik had immers gevraagd of ze mijn site konden "testen" op problemen etc). Design en dergelijke meer daarintegen is geen enkel probleem (naar bvb skins toe).

Heb reeds een paar ideeën in mijn achterhoofd (uit mezelf + bijdrages van personen van redbox/obox) die volgens mij wel haalbaar moeten zijn.

Server+bandbreedte betaal ik zelf wel :)

Ook een leuke naam is altijd welkom trouwens :)


Plz...no flames...

Smoved
11/04/06, 21:27
Server+bandbreedte betaal ik zelf wel

Dat kan je nog wel eens vies tegenvallen bij zulke sites, heb zelf een groot deel van ook een bekende profielensite gescript + dat ik deels hun servers beheer en je moet echt wel wat geld achter de hand hebben om zoiets succesvol op te kunnen zetten.

hanske
11/04/06, 21:49
jah :)
Wij zijn ook al heel tijdje met dit soort zaken bezig ....
En ik kan u verzekeren alleen al qua reclame (zoals banners, kranten, ...) kom ik er niet met 20 000 euro.
Dan komen er nog de kosten bij van de advocaat, website, servers, load balancers, sms gateway, ..... reken dan nog maar eens 20 000.

EWS
11/04/06, 23:05
Ik kan eventueel helpen met het design, en ik heb nog een hoeveelheid bandbreedte over (100GB is leuk om mee te beginnen?).

Hoewel ik er uiteindelijk wel wat voor terug wil zien, ben ik best bereid mee te denken en eventueel te helpen.

IT-worX
12/04/06, 00:50
Leuk om al wat respons te hebben :)
Wij zouden enkel gebruik maken van mond-aan-mond reclame van eigen leden. Momenteel heb ik een minidatabase van 77 mensen die onmiddellijk zouden intekenen mocht alles online komen. Dus meteen denken aan loadbalancers etc lijkt mij overdreven (voorlopig althans :D). Ikzelf heb nog een 3GHz servertje met 2GB ram in die ik onmiddellijk kan inzetten ervoor (om te beginnen zou alles draaien om bvb mijn bestaande DA server).

EWS: een beginnend algemeen design/logo zou leuk zijn! Mocht het te druk worden kan ik eventueel de hierboven besproken server bij u in colo zetten dan ofzo? En "wat voor terug willen" bedoeld u dit in geld uitgedrukt of bvb banners etc?

Alvast bedankt allen!

Mark17
12/04/06, 01:29
200GB en 2U zou ik eventueel wel willen leveren, echter zou een banner op de site of een financiele bijdrage zodra het goed gaat lopen prettig zijn (banner al vanaf het begin).
PHP/MySQL wil ik bij problemen ook wel even naar kijken (enkele tips voor de veiligheid zal ik ook geven).
taal: min. een engelse versie (bijvoorbeeld bij naast een nederlandstalige in de toekomst).
een smsgateway kan ik eventueel ook leveren.

Eris
12/04/06, 07:56
Ik weet niet in hoeveel maanden het af moet zijn. Maar in princiepe kan ik tot Juli helpen met php / mysql. Daarna kunnen jullie de ******* krijgen en ga ik heerlijk een jaar op een steden trip langs Europese havens... (Ja per schip)

Het zou wel handig zijn als er gebruik gaat worden gemaakt van formhandler (Bijvoorbeeld) Dit versnelt het programeer werk met xx% als je er veel mee werkt... en bijvoorbeeld databases classes enz .... (php 5 zou ideaal zijn in dat geval)....

Hoe zit het met de documentatie?

IT-worX
13/04/06, 09:13
Eerst en vooral mijn excuses dat ik gisteren niet online kon komen. Nogal wat overuurtjes moeten kloppen :).

Het zou de bedoeling zijn om in het nederlands/frans te starten met een .nl (nederland) en 2 .be's (belgie - nederlandstalige en franstalige site). Een engelstalige site is eventueel een mogelijkheid (.com oid), probleem is echter dat ik geen enkel contact heb met personen die geïnteresseerd zou zijn in een Engelstalig gedeelte, en dus vrees ik dat er daar geen volk zal op komen.
In ieder geval zou het prima zijn mochten alle taalfiles makkelijk aangepast kunnen worden.

@Mark17
SMS gateway in NL zou leuk zijn (smsnummer die €1 aan gebruikers kost, kan dit?), kan u soms ook aan een BE smsgateway geraken aan €1 voor de gebruiker? Ik heb momenteel een reselleraccount in NL waar we de site (de .nl) tijdelijk kunnen opzetten, daarna echter lijkt een eigen server colocaten (als alles goed loopt) een must, en zou jouw voorstel zeker handig wezen!

@Eris: er staat geen minimum tijd op. Ik denk dat hier de kwaliteit voorop gaat (beveiliging etc) dan dat we snel-snel met iets op de proppen komen dat maar half af blijkt te zijn. Om te beginnen zou ik willen weten wie hier wat aan kan meehelpen en dergelijke meer. Vooral mensen met PHP/MySQL skins zouden momenteel handig zijn!

Uiteraard zal iedereen die dit wenst een banner online krijgen. Zelf dacht ik voor de opbrengsten van het betaalnummer eerst en vooral te steken in het project zelf (bvb - groots gezien - Identieke servers in BE/NL, uitbereiding naar DE (ook interesse aldaar), ...). Achteraf lijkt het mij het eerlijkst dat deze verdeeld worden onder de mensen die meewerken aan het project. Doch dit is enkel mijn mening. Lijkt mij beter om bvb even af te wachten en met de mensen die willen meewerken eens een online "vergadering" te houden om dit te bespreken.

Voor de mensen die even niet weten wat te doen: leuk klinkende websitenamen (2x NL en 1x FR) waarvan de respectivelijke domeinnamen nog vrij zijn mogen altijd doorgegeven worden ;-)

Wat de documentatie betreft: ik zou een forum opzetten zodat daar alles kan opgezet worden. Heb enkele ideeën in mijn achterhoofd reeds op papier gezet die ik dan meteen kan delen met de geïnteresseerden :)

Eris
13/04/06, 10:00
Veiligheid is het probleem niet. sql injection enz... is perfect te voorkomen met goede veiligheid... En ook dat is binnen een paar uur goed op te zetten.

Classes versnellen het werk veel en door slim gebruik wordt het werk zeker beter...

Ik ben er vanavond niet maar eventueel kan ik morgen / overmorgen op irc af spreken voor overleg...

Die resseler account draait zeker PHP 4.X. Hmm dat is eigelijk wel jammer. Echt goede ondersteuning voor OOP ondersteund :(

http://www.phphulp.nl/php/tutorials/8/358/760/
Een goede voorbeeld van formhandler ;)

IT-worX
13/04/06, 10:25
Dat was juist het probleem dat ik had (sql injections) (zie eerste post). Vandaar dat ik 100% zeker wil zijn dat het script nu 100% veilig is. Het zou mij immers niet verwonderen dat als er volk begint te komen er altijd wel een scriptkiddie bij zit.

De code zou zo geschreven moeten zijn dat deze voor iedereen leesbaar is (daar we met verschillende mensen bezig zijn - commentaar dmv // dus ofzo) en toch snel genoeg naar de gebruikers toe.

Normaal zal het forum morgen online komen trouwens :)

Bojhan
13/04/06, 10:26
Heb reeds een paar ideeën in mijn achterhoofd (uit mezelf + bijdrages van personen van redbox/obox) die volgens mij wel haalbaar moeten zijn.


Is er ook een mogelijkheid om achter deze ideen te komen? Bv, door e-mail? Omdat naar mijn idee al zo'n honderden van dit soort websites zijn, lijkt het me moeilijk de cononcurrentie aan te gaan met andere websites die al een community hebben opgebouwd.

IT-worX
13/04/06, 10:40
@Bojhan : er zijn inderdaad al tientallen van dergelijke sites. Vroeger (2-3 jaar terug) had ik er mij op velen ingeschreven, maar velen bestaan inmiddels niet meer (kosten van hosting te hoog, teveel traffic, programmeurs geven het op, ...), ofwel heeft men sindsdien niets innoverends meer gedaan (gekend voorbeeld : www.looknmeet.com). De bedoeling is om een bloeiende community te maken die blijft verder leven, ook jaren na opstartdatum (en daar vind ik redbox, en de later opgerichte communities zoals xobox.de/obox.nl/coolbox.be) een schitterend voorbeeld van. Deze blijven met nieuwe ideeën op de markt komen (redbox.be was vroeger immers asl.to) en blijven nieuwe bezoekers trekken. Alleen is deze naar mijn mening te duur...

Eris
13/04/06, 11:20
Ik wil best helpen alleen in mijn stage jaar kun je er naar fluiten. (Internet kosten zijn dan te duur)

IT-worX
13/04/06, 11:22
Eris: ik heb je mailtje gekregen en begrijp je situatie. Kan mij voorstellen dat internet (via satelliet waarschijnlijk?) veel te duur is om eventjes te prutsen...

Je zal zeker nog bericht krijgen van me ivm het verdere verloop!

Bojhan
13/04/06, 17:21
IT-WorX maak wat ruimte in je prive-box

Swiftway-UK
13/04/06, 18:23
Ik verwacht dat wij hiermee kunnen helpen, we hebben een eigen netwerk en over bandbreedte maak ik me dus geen zorgen. Verder kunnen we programmeeruren en projectcoordinatie leveren, helaas zitten we nu wat krap in de programmeer uren ivm veel betaalde opdrachten, maar er is altijd wel iemand beschikbaar hier;)

We kunnen het eventueel ook mooi koppelen met een gamesite waarmee we bezig zijn (10 games, flash+communicatie server) eigen chatserver software met rooms en secure transfer hebben we al liggen en qua CMS zijn we erg thuis met typo3 script language. SMS gateways kunnen we ook regelen.

Kortom, count me in :)

NDIS
13/04/06, 18:40
Ik zou wel willen helpen met het coderen. Ik ben zelf ook al begonnen aan een profielensite. Dus als er intresse is PM dan even.

Bojhan
14/04/06, 10:23
Vraag me af of IT-Workx nog actief is, probeer namelijk in contact te komen maar lijkt tot dusver bijzonder moeilijk. Bereikbaar zijn voor geinterseerden naar mijn idee begin van een goed project?

Mark17
14/04/06, 17:39
@Mark17
SMS gateway in NL zou leuk zijn (smsnummer die €1 aan gebruikers kost, kan dit?), kan u soms ook aan een BE smsgateway geraken aan €1 voor de gebruiker? Ik heb momenteel een reselleraccount in NL waar we de site (de .nl) tijdelijk kunnen opzetten, daarna echter lijkt een eigen server colocaten (als alles goed loopt) een must, en zou jouw voorstel zeker handig wezen!


De precieze bedragen zou ik op dat moment na moeten kijken, echter zal dit op dat moment dat het nodig is even bekeken moeten worden. Daarnaast overweeg ik aan enkele andere concepten die hierbij gebruikt zouden kunnen worden mee te werken (hier kan ik wat over zeggen zodra deze concepten online zijn).

Danger
14/04/06, 20:45
Misschien kunnen wij ook helpen tegen die tijd dat het werkelijk draait. Misschien heb ik dan nog wel een servertje beschikbaar mocht dit nodig zijn.


Noteer even mijn naam dan zie ik vanzelf wel of er nog hulp nodig is.

IT-worX
14/04/06, 20:50
Ik ben nog steeds actief en ik volg het forum, wees gerust hoor ;-)
Ben nog steeds volop bezig voor documentatie te verzamelen en dergelijke meer. Na dit weekend zal er hier meer info te vinden zijn :)

ps: geïnteresseerden mogen mij steeds toevoegen op msn@krisken.net!

IT-worX
17/04/06, 20:32
De map is al goed gevuld, maar nog niet helemaal af. Tot grote spijt van mezelf. Ik had het maken van deze map toch iets simpelder voorgesteld, maar het leek mij een beter idee om een paar uur uitstel (dagje of 2 maximum) geduld te vragen aan jullie dan iets te geven waar er meer haken en ogen aan zitten dan verstaanbare puntjes.

IT-worX
24/04/06, 11:51
*zucht* Wil ik verder doen aan mijn document, blijkt dat er volgens onze vriend windows een "fatale fout" inzit...Even proberen met openoffice maar helaas...mag dus opnieuw beginnen :(

Voor de mensen die nog willen meewerken hieraan...
1. tips voor naam zijn altijd welkom
2. Site zou in het begin draaien op 2 verschillende sites. Het .nl domein zal staan op mn reselleraccount in Nederland (it2go.nl), de 2 .be's zullen draaien op een server in België (it2go.be).
3. Een eerste layout is reeds klaar (algemene layout voor hoofdpagina's, en dus niet de userprofielen)

Troeven waardoor de site meer te bieden heeft dan anderen
- 10 foto's gratis (1600x1600 maximum voor upload, uiteraard worden deze later verkleind + op elke foto een watermerk).
- Meer foto's is mogelijk tegen SMS betaling. Echter vinden wij dat een kostprijs van €0.5/foto teveel is. Een SMS nummer van €1/sms inzetten, en dan met credits werken lijkt mij beter.
- €1 SMS = 100 credits - 1 foto = 25 credits.
- Gebruikers kunnen eigen poll maken!
- Gebruikers kunnen hun eigen woonadres opgeven zodat andere gebruikers echte postkaarten kunnen versturen naar deze persoon (1 kaart = x credits)
- Gebruikers krijgen notificatie van verjaardagen andere gebruikers in vriendenlijst (samenwerking met ecardsysteem??)
- Langzaam-maar-zeker uitbereiden naar jongerenportaal

Momenteel zijn er 3 mensen die zich voor 100% willen inzetten voor ofwel het design ofwel de PHP/MySQL codes. De bedoeling is om een team van een 10tal mensen samen te krijgen en via een forum oid te communiceren met elkaar. Op deze manier zal "foute" PHP code rapper herkend worden, kunnen ideeën uitgewisseld worden, ...

Het geld dat verdiend word via bvb de SMSjes zal op een rekening geplaatst worden tot er een overeenkomst is naar verdeling toe (totale bedrag delen door aantal medewerkers? Verdelen naargelang inzet in het project?)

Als er nog steeds mensen zijn met vragen/opmerkingen hoor ik het graag!

dutchcrazytiger
24/04/06, 21:39
Ik wil de bandbreedte en de coloruimte voor de server beschikbaar stellen. Naamsbekendheid is zozeer niet van belang.Helaas kan ik op het moment niet coden... Ben druk bezig met een eigen project....

IT-worX
24/04/06, 21:51
dutchcrazytiger:
alvast bedankt voor je colo-aanbod! Het zal zeker achteraf in overweging genomen worden. Echter zou ik eerst willen zien hoeveel interesse er binnen WHT is om dit project verder te zetten. Want qua scripting/codering ben ik echt niet super.

Veel succes met je eigen project!

guacharo
05/08/07, 16:00
zo moeilijk is het niet om een profielsite op te zetten hoor. voor 1000 euro maak ik een begin voor je

Glenn
05/08/07, 16:10
Dit topic komt uit 2006...

guacharo
05/08/07, 16:12
haha ok sorry!

DutchTSE
05/08/07, 23:55
En waren had ik zonder naar de datum te kijken al het gevoel dat dit finaal ging mislukken ;) Heb ik gelijk gehad?:D