PDA

Bekijk Volledige Versie : [LIEFDADIGHEID]: simpele database bouwen + invoerformulier



jvdheuvel
10/04/06, 15:41
Voor een kennis ben ik op zoek naar iemand die een hele simpele registratie DB kan bouwen in PHP + MySQL.

De DB bestaat uit de volgende tabellen.

Tbl_persoon
Tbl_user
Tbl_gemeente

- In Tbl_persoon moet ook een veld komen met een automatisch gegenereerde code, volgens een specifieke opbouw. Deze code kan worden gegenereerd uit de voor en achternaam + het geboortejaar.

Alles zou moeten worden afgeschermd middels een login-screen (of in een beveiligde map worden gezet) en er moet een PHP-formuliertje worden gemaakt waarmee de invoer kan worden gedaan.

Dit alles mag helaas niets kosten. Het betreft hier iets dat voor een stichting wordt gebouwd. Aangezien zij heel erg weinig geld ter beschikking hebben, wil ik vragen of iemand hier een avondje in zou willen steken, zonder daar een vergoeding tegenover te stellen.

Als ik zelf PHP had kunnen schrijven, was dit geen enkel probleem geweest, maar dat is niet zo. Vandaar dat ik het hier ook even probeer.

Specificaties van de DB worden uiteraard na acceptatie toegestuurd.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

veenman
10/04/06, 15:45
In principe wil ik altijd wel een avondje opofferen voor 'het goede doel' echter wil ik dan wel weten wat voor goed doel het hier betreft.

jvdheuvel
10/04/06, 16:35
Het betreft hier de stichting Jeugd- en Jongerenwerk in Linne (L).

Deze stichting wil samenwerken met de politie om jongeren die geregeld voor problemen zorgen in een aantal gemeenten te registreren om op die manier de problemen binnen de gemeente te minimaliseren.

Het probleem is echter dat de stichting vrijwel geen geld bezit, in ieder geval zeker niet voor dit soort dingen. Omdat ze samenwerken met de verschillende dorpen uit de gemeente, is het wenselijk om dit via het internet bereikbaar te kunnen maken, maar dan voor slechts een klein aantal geregistreerde gebruikers (in de DB).

Op die manier kunnen probleemjongeren gemakkelijk worden geregistreerd en in de gaten worden gehouden. Dit is eigenlijk alles waar het om draait. Ze wilden dat via een access DB gaan doen, maar zaten er een beetje mee hoe dat dan makkelijk via internet gedeeld kon worden.

Mijn vaste programmeur had het wel willen doen, alleen die heeft op dit moment absoluut geen tijd. Hij zit echt tot over zijn oren in het werk.

Vandaar mijn vraag op het forum of er wellicht iemand is die hiervoor iets in elkaar wil zetten.

Groeten,

jvdheuvel.

veenman
10/04/06, 16:38
Als het me niet meer dan een dagje kost dan wil ik het wel, zonder enkele vergoeding, voor je maken. Verdere gegevens over het project mag je sturen naar arnout@xcat-industries.nl.

jvdheuvel
10/04/06, 16:43
Ik zal proberen om je vanavond de gegevens even door te sturen.
Laat het me dan maar even weten of je het wil maken of niet.

Alvast bedankt voor je aanbod!

Groeten,

jvdheuvel

veenman
10/04/06, 16:47
Op voorhand durf ik wel te zeggen dat ik het voor je maak, mits het me niet meer dan een dag duurt, gezien ik zelf ook vrij druk ben. Echter vind ik het belangrijk dat dit soort dingen er komen, omdat dit soort systemen een belangrijke ondersteuning kunnen zijn bij het oplossen van een groot maatschappelijk probleem.

Eris
10/04/06, 18:47
En anders stuur je het mij maar. (Heb toch geen deadlines en te veel tijd ;)

M-BahZ
10/04/06, 22:35
Het betreft hier de stichting Jeugd- en Jongerenwerk in Linne (L).

Deze stichting wil samenwerken met de politie om jongeren die geregeld voor problemen zorgen in een aantal gemeenten te registreren om op die manier de problemen binnen de gemeente te minimaliseren.
De stichting wil op eigen houtje een database aanleggen met jeugdige delinquenten? Bij actieve begeleiding van jongeren in samenwerking met andere officiele instanties en politie ga je toch geen gebruik maken van een of andere webbased blacklist?

Zou je het een en ander misschien iets uitgebreider willen toelichten, want ik kan mij voorstellen dat er een bijhoorlijk aantal partijen op dit forum, waaronder ik, niet geinteresseerd zijn in het brandmerken van jongeren.

jvdheuvel
11/04/06, 06:40
Het gaat hier niet over een webbased blacklist. Het gaat erom dat er een aantal personen uit iedere gemeente bij deze database moet kunnen. Alles is volledig afgeschermd en alleen toegankelijk voor de personen die de DB bij moeten kunnen houden.

Niemand is er op uit om de betreffende jongeren een stempel op te plakken. In deze gemeente is het nou eenmaal zo dat er een aantal jongeren voor teveel rotzooi zorgen. Er wordt in samenspraak met de gemeente en juristen bekeken hoe dit kan worden aangepakt, zonder dat daarmee de rechten van jongeren worden geschaad.

alitrix
12/04/06, 01:11
Ik heb wel 2 a 3 dagen over voor een liefdadigheidje.

Kun je verdere gegevens naar mijn email alitrix@gmail.com opsturen dan zal ik kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

M-BahZ
12/04/06, 18:52
Het gaat hier niet over een webbased blacklist. Het gaat erom dat er een aantal personen uit iedere gemeente bij deze database moet kunnen. Alles is volledig afgeschermd en alleen toegankelijk voor de personen die de DB bij moeten kunnen houden.
Wie moeten er bij de database kunnen? Zijn die personen gemachtigd desbetreffende database aan te leggen?



Niemand is er op uit om de betreffende jongeren een stempel op te plakken. In deze gemeente is het nou eenmaal zo dat er een aantal jongeren voor teveel rotzooi zorgen. Er wordt in samenspraak met de gemeente en juristen bekeken hoe dit kan worden aangepakt, zonder dat daarmee de rechten van jongeren worden geschaad.
Dus er wordt op voorhand alvast een database aangelegd en dan wordt even bekeken hoe de database te rechtvaardigen is?

Kan je misschien even toelichten wie er precies verantwoordelijk zijn voor de database en tot in hoeverre er een juridische basis is om dat uberhaupt te mogen?

jvdheuvel
12/04/06, 20:43
@M-BahZ: Als je niet kan lezen, stel dan geen domme vragen. De personen die de database bij moeten houden, moeten er bij kunnen.... lijkt me simpel toch? Dit zijn personen die vanuit de verschillende instanties gerechtigd zijn om deze database te vullen. Niet meer en niet minder.

Laat me even heel duidelijk zijn: Ik heb alleen aangeboden om de database door onze programmeur te laten bouwen volgens hun specificaties. Wat zij er verder mee gaan doen, dat moeten ze lekker zelf weten. Al gaan ze er auto's in bijhouden...... Ik zorg er verder alleen voor dat deze database er komt en niet voor derden toegankelijk is.

Overigens, al zou ik weten wie er gerechtigd zijn om de database te kunnen benaderen, dan zie ik niet in waarom ik dat aan jou zou moeten vertellen en me zou moeten verantwoorden over de juridische basis van het gebruik van deze database.

Misschien is het voor jou makkelijker te begrijpen als je het gewoon vergelijkt met een MS Access database die iemand thuis op zijn PC heeft, waarvan een aantal mensen periodiek een kopietje krijgen.... is daar ook een juridische basis voor nodig? Zo ja, dan wil ik wel eens weten waar dat in de wet staat.... laat me toch niet lachen...

Dus als je verder niets zinnigs te melden hebt, hou dan lekker je mond.
Zinnige reacties zijn natuurlijk wel altijd welkom.

M-BahZ
13/04/06, 05:39
@M-BahZ: Als je niet kan lezen, stel dan geen domme vragen. De personen die de database bij moeten houden, moeten er bij kunnen.... lijkt me simpel toch? Dit zijn personen die vanuit de verschillende instanties gerechtigd zijn om deze database te vullen. Niet meer en niet minder.
Ik kan wel lezen. Alleen begin jij eerst over een kennis en kom je vervolgens aan met een verhaal over een stichting die een plan opgevat heeft maar geen budget heeft. (dat terwijl de gemeente al een dikke 8000,- heeft uitgetrokken voor alleen huisvesting van de stichting) Vervolgens moeten wij jou maar op je woord geloven dat dit een bonafide initiatief is, maar wil jij niet toelichten van wie het initiatief nu precies is en welke instanties er in participeren.


Overigens, al zou ik weten wie er gerechtigd zijn om de database te kunnen benaderen, dan zie ik niet in waarom ik dat aan jou zou moeten vertellen en me zou moeten verantwoorden over de juridische basis van het gebruik van deze database.
Tuurlijk hoef je je niet te verantwoorden. Je hebt mij ook nergens zien zeggen dat je dat moet.

Het getuigd echter wel van enige ethiek dat men weet waar men aan meewerkt. Een barman schenkt ook niet aan iemand die al veel te diep in het glaasje heeft gekeken. Een wapenhandelaar verkoopt ook niet aan iemand zonder vergunning.



Misschien is het voor jou makkelijker te begrijpen als je het gewoon vergelijkt met een MS Access database die iemand thuis op zijn PC heeft, waarvan een aantal mensen periodiek een kopietje krijgen.... is daar ook een juridische basis voor nodig? Zo ja, dan wil ik wel eens weten waar dat in de wet staat.... laat me toch niet lachen...
De wet bescherming persoonsgegevens is niet van toepassing op databanken voor persoonlijk of huiselijk gebruik. Verder zijn er nog wat zaken uitgesloten, zoals de gemeentelijke basisadministratie en noem maar op. Uiteraard gaat een vergelijking met mijn databases thuis op de PC volledig mank, omdat ik daar andere zaken in opneem.

Hetgeen jij wenst valt duidelijk onder de wet bescherming persoonsgegevens met de nodige regels van dien. Zo moet je één of meerdere duidelijk bepaalde en gerechtvaardigde doeleinden hebben voor het verzamelen van persoonsgegevens, zo niet is de database onrechtmatig. Het doel of doeleinden moet duidelijk zijn omschreven, zo niet is de database onrechtmatig. etc. etc. Verder zijn natuurlijk andere wetartikels ook van toepassing, bijvoorbeeld wanneer je medische gegevens gaat verwerken oid. Uiteraard zit je ook nog met zaken als toestemming van de geregistreerde persoon. ;)

Kort gezegd. Ja, er is een juridische basis voor nodig om persoonsgegevens te gaan verwerken in een database. Iemand met een beetje ethiek zal ook niet meewerken aan een illegale database, laat staan onder de noemer "liefdadigheid" of zoals jij het schrijft LIEFDADIGHEID.


Dus als je verder niets zinnigs te melden hebt, hou dan lekker je mond.
Zinnige reacties zijn natuurlijk wel altijd welkom.
Jammer dat je mijn reactie als onzinnig afdoet terwijl ik toch een redelijk concrete vraag stelde. Een vraag die op zich ook best gerechtvaardigd is wanneer we het hebben over liefdadigheid en het inzetten voor de belangen van jongeren.

edit: Lees ook dit (http://www.justitie.nl/Images/handleidingwbp_tcm74-31088_tcm74-31088.pdf) maar eens door. ;)

veenman
13/04/06, 09:01
Vanaf het begin heb ik ook mijn medewerkerking toegezegt op basis van het feit dat het puur om liefdadigheid ging en niet al te veel werk was. Echter als ik de documentatie bekijk, ben je er toch wel meer dan een dagje zoet mee. Daarnaast vind ik het niet meer dan correct dat bovenstaande vragen van M-BahZ eerst worden benantwoord, zeker gezien het hier om 'liefdadigheid' zou gaan.

PanticDB
13/04/06, 10:10
Ik heb voor alle enthousiastelingen een alternatief project. Een vriend van mij (arts) is bezig met het opzetten van een fonds om geld in te zamelen voor verder onderzoek naar dwarslaesie. Ik heb hem geholpen bij het opzetten van een hele simpele website, maar het zou natuurlijk te gek zijn als iemand mij kan helpen met het inbouwen van een simpel CMS. Dat hoeft geen MySQL CMS te zijn, enkel PHP zou voldoende zijn. Het gaat om www.dwarslaesiefonds.nl.
Ik hoop dat iedereen net zo enthousiast is over mijn 'project' als over dat van JvdHeuvel. Stuur me maar een PM als je mee zou willen werken of meer informatie wel. Dan vervuil ik dit topic niet te erg ;)

jvdheuvel
14/04/06, 09:48
De kennis waar ik het over heb, is de voorzitter van de stichting Jeugd en Jongeren Werk Linne. Die heeft in overleg met de gemeente, de politie en een advocatenkantoor bekeken of het aanleggen van een dergelijke database gerechtvaardigd is. Na goedkeuring van doel, rechtvaardiging, en alle andere wetmatige verplichtingen, moet de DB natuurlijk nog wel worden gebouwd.

De gegevens die o.a. worden vastgelegd zijn de volgende:

- Naam
- Tussenvoegsel (van etc)
- Voornamen
- Geboortedatum
- Geboorteplaats
- Adres
- Postcode
- Woonplaats
- Telefoon nummer
- Datum aanmaken record (automatisch gegenereerd)
- Ingangsdatum ontzegging
- Einddatum ontzegging
- Reden ontzegging
- Codeveld 7 posities (nodig voor samenwerking met de politie).
- Naam van degene die de info heeft ingevoerd
- Naam van de organisatie die verbod heeft uitgevaardigd

Verder moet er een invoerformulier, afscherming met login/PW en een admin gedeelte in zitten. Binnen het admin gedeelte kunnen gebruikers worden aangemaakt en enkele gegevens van de verschillende samenwerkende instanties worden ingevoerd.

Uiteindelijk moeten er een aantal rapportjes kunnen worden gegenereerd.

Dus oordeel zelf maar of er verder persoonlijke gegevens worden vastgelegd, anders dan die:

A. bekend zijn bij de verschillende instanties
B. openbaar te vinden zijn in online beschikbare bestanden als de verschillende telefoongidsen.

Het enige wat hier verder nog wordt vast gelegd is een reden van ontzegging tot deelname aan activiteiten binnen de gemeente en bijhouden wat er dan ook is gebeurd. Met deze informatie kunnen de politie en de gemeente makkelijker bepaalde personen aanpakken als blijkt dat ze te vaak over de schreef zijn gegaan.

Aangezien JJW Linne en samenwerkende stichtingen veel intensiever contact hebben met hun leden kunnen deze bepaalde personen kunnen aanspreken op hun gedrag.

Aangezien deze database alleen voor "intern" gebruik is tussen de samenwerkende instanties, moet deze beveiligd worden en volledig afgeschermd zijn van personen die er niets in te zoeken hebben.

Zoals eerder aangegeven is het dus een database die weliswaar middels internet gedeeld wordt, maar die verder niet openbaar wordt gemaakt en alleen wordt gebruikt door een handjevol mensen om enkele algemeen beschikbare persoonsgegevens te koppelen aan incidenten die voorkomen binnen de gemeente.

Ik hoop dat ik hiermee voldoende uitleg heb gegeven over het hoe en het waarom....

Verder begrijp ik werkelijk niet waar alle "commotie" omtrent een database over is ontstaan, aangezien het een nuttig initiatief is van een jongerenorganisatie die de problemen in de gemeente wil aanpakken in samenwerking met de daarvoor bevoegde instanties.

De reden dat ik het hier post onder de noemer van "liefdadigheid" is simpelweg omdat er geen budget is voor high-tech oplossingen waarvoor over het algemeen flink wat kosten moeten worden gemaakt. Deze extra kosten kan de stichting gewoonweg niet dragen. De beschikbare gelden zijn bedoeld om de jeugd mee te vermaken middels periodieke evenementen (Kinder vakantie weken, droppings, kampen, etc.)

Is het op deze manier dan voor iedereen duidelijk?