PDA

Bekijk Volledige Versie : OS keuze



guimaraes
08/04/06, 18:11
Ik heb al gezocht, maar kon geen duidelijk antwoord vinden.

Ik wil binnen enkele weken een webserver colocaten, maar ben nog niet zeker wel OS ik moet installeren.
Ik zit te twijfelen tussen FreeBSD, Suse en fedora. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met RH. De server moet iig zeer stabiel draaien, omdat er een redelijk zware MySQL database op gehost gaat worden.
Verder moet er ook nog directadmin op geinstalleerd worden, en zal uisluitend als webserver dienen.


De specs van mijn server:
- AMD opteron 270 (dual core, 64-bit)

- Tyan thunder s2892 (k8SE)
* Nforce 2200 pro
http://www.tyan.com/products/html/thunderk8se_spec.html

- LSI-LOGIC megaraid 320-2x (u320, dual channel)
http://www.lsilogic.com/products/megaraid/scsi_320_2x.html#features

- 2 X 1 GB DDR400, PC3200 kingston

- 6 X 18.2 GB, 15K U160 scsi schijven van HP. (2 stuks in raid 0+1 voor het OS, en 4 stuks in raid 5 voor data)


Welke OS raden jullie mij aan? Is het belangrijk dat ik voor een OS kies die door Tyan EN LSI-logic word aangeraden?

Tyan ondersteund de volgende OS:
OS (Operating System) Support
Microsoft Windows 2000
Microsoft Windows XP
Microsoft Windows Server 2003
SUSE Professional 9.x and SLES 9
RHEL3 Update 4
TYAN reserves the right to add support or discontinue support for any OS with
or without notice.


LSI logic ondersteund de volgende OS:
Microsoft® Windows® 2000/XP/2003 (32-bit & 64-bit)
RedHat® Linux® 8.0, 9.0 & AS 2.1
Suse® Linux® 8.1 and Suse® Linux® Enterprise Server (SLES) 8
Novell® NetWare® 5.1, 6.0, & 6.5
SCO® OpenServer 5.0.7 and SCO® UNIXWare 7.1.3

Ber|Art
08/04/06, 18:15
CentOS 4.3 je zegt dat je ervaring hebt met RH, CentOS = RH :)

guimaraes
08/04/06, 18:36
Dus CentOS is eigenlijk RHEL, maar dan gratis?

Unixboy
08/04/06, 18:46
FreeBSD en rpm-based (CentOS/Redhat/Fedora/SuSE) linux zijn een wereld van verschil.

Indien je geen ervaring hebt met het FreeBSD raad ik je dit zeker af tenzij je het beheer van je server ook uithanden geeft.

Mijn tip: Neem gewoon het OS waarin jij je het meeste thuis voelt als je zelf het beheer wilt doen.

Edit -1-:


Dus CentOS is eigenlijk RHEL, maar dan gratis?
Correct :D

Ber|Art
08/04/06, 18:51
Dus CentOS is eigenlijk RHEL, maar dan gratis?Op enkele details na is het idd hetzelfde :)

guimaraes
08/04/06, 18:56
FreeBSD en rpm-based (CentOS/Redhat/Fedora/SuSE) linux zijn een wereld van verschil.

Indien je geen ervaring hebt met het FreeBSD raad ik je dit zeker af tenzij je het beheer van je server ook uithanden geeft.

Mijn tip: Neem gewoon het OS waarin jij je het meeste thuis voelt als je zelf het beheer wilt doen.



Ik ben bereid om het te leren :). Als FreeBSD stabieler draait, en een betere performance geeft dan lijkt het me logisch om daarvoor te kiezen.
Wat is volgens jou de beste keuze?

Unixboy
08/04/06, 19:22
Ik ben bereid om het te leren :). Als FreeBSD stabieler draait, en een betere performance geeft dan lijkt het me logisch om daarvoor te kiezen.
Wat is volgens jou de beste keuze?

Goed om te horen dat je bereid bent om te leren.
Naar mijn ervaring bied FreeBSD een zeer stabiel platform, vanaf FreeBSD 6 zie je een boost in de performance.

Maar linux (welke dan ook) is mits je een goede beheerder bent ook een zeer stabiel platform.

Ik blijf er dus bij de beste keuze is niet vast te leggen door een ander is iets wat jezelf moet bepalen. :W:

Ik zelf werk voornamelijk met FreeBSD machines. :D

Voordeel van een rpm-based OS: als er iets gebroken rpm fix-it :), in BSD is het vaak toch wel lastiger :)

Mocht je nog specifieke vragen hebben shoot :) (evt. per pm)

mrleejohn
08/04/06, 20:14
Mijn tip; test centos en freebsd. Beiden hebben even zware voordelen en nadelen. Bij het testen voel je wel wat je moet doen.