PDA

Bekijk Volledige Versie : HyperThreading aan of Uit?



Bento
07/04/06, 17:11
Ik hoor dat je HT uit moet zetten op je home-pc als je games speelt enzo, maar ik heb een 3ghz HT processor in m'n colo bak hangen die verschillende gameservers draait. EN HT is momenteel aan, zou ik prestatie winst krijgen door deze uit te zetten?

MvG,

Bento

Paulewk
07/04/06, 17:14
Eh nee ?

Ik heb geen zin om op de achterliggende techniek in te gaan, maar zeker server-side _KAN_ HT flink wat performance winst opleveren.

Client side zal het minder uitmaken omdat veel mainstream software niets met HT doet.

izdesign
07/04/06, 17:18
Hyperthreading levert net een enorme boost op, ik zit nu op een intel 2.6, op mijn andere is 3 ghz ht dat scheelt echt zo enorm veel dat verschil dus zet het maar niet uit :)

Paulewk
07/04/06, 18:00
Hyperthreading levert net een enorme boost op, ik zit nu op een intel 2.6, op mijn andere is 3 ghz ht dat scheelt echt zo enorm veel dat verschil dus zet het maar niet uit :)

Dat dat zoveel scheelt is probably eerder te wijten dat je nieuwe 3Ghz pIV een prescot core heeft met 1MB cache on board en een 800MHZ FSB en je andere PIV een oude core heeft als aan datt beetje HT.

Thijs
07/04/06, 18:37
Het schijnt op Dell's wel eens een probleem te zijn om het aan te zetten.

Stewie
07/04/06, 19:03
Het schijnt op Dell's wel eens een probleem te zijn om het aan te zetten.
nope
HT aan op servers is goed te doen, zet het uit indien er zware single threaded processen draaien

Mikey
07/04/06, 19:54
Ik had het in een hele rij supermicro's uit staan doordat er wat incompatible dingen waren destijds, na het aan te zetten heb ik het gevoel dat de load meer onrustig is dan zonder HT.

Thijs
07/04/06, 19:56
Ik had het in een hele rij supermicro's uit staan doordat er wat incompatible dingen waren destijds, na het aan te zetten heb ik het gevoel dat de load meer onrustig is dan zonder HT.


Hier kan je wel eens gelijk in hebben, soms een schommelende load terwijl een server net geïnstalleerd staat en een uur niets doet.

blackhamer
07/04/06, 20:39
Het schijnt op Dell's wel eens een probleem te zijn om het aan te zetten.
Hier gene problemen mee hoor en ik draai ene Dell PC met HT:) overigens gewoon aanlaten het is alleen maar prestatie winst;) "Dacht ik"

Phu
08/04/06, 19:20
Hier kan je wel eens gelijk in hebben, soms een schommelende load terwijl een server net geïnstalleerd staat en een uur niets doet.

heb hier 4 p4 bakken met websites op draaien
en merk er totaal niets van dat het slomer gaat

waarschijnlijk afhankelijk van het model moederbord en bios versie
ik heb p8sci en p4cse mobo's

Bento
08/04/06, 20:32
Oke tnx for de input :) Het schijnt dat games niet zo goed overweg kunnen met 2 virtuele processoren :P Ik laat het voor de server maar aan dan hehe

MikeN
08/04/06, 20:53
HT op gameservers heb je liever niet aan omdat je dan niet meer betrouwbaar je CPU gebruik kan meten en dus niet goed weet wanneer je je server overbelast.

C0sm0s
09/04/06, 11:27
Hyperthreading
Intel-technologie in de Pentium 4 die ervoor zorgt dat het systeem alle werkzaamheden verdeelt over 2 processoren (waarvan 1 virtuele). Hierdoor kan het systeem gemiddeld 20 tot 30 procent meer berekeningen uitvoeren en is daardoor een fractie sneller dan zijn broertjes zonder deze techniek.

De CPU doet dus net alsof het een dual-core is terwijl het maar een single-core is.
Met HT aan zal je pc dus beter presteren met games. Maar zoals MikeN zegt je cpu geeft minder betrouwbare signalen door. Dus meer kans op overbelasting. En de levensduur van de cpu word ook korter met HT altijd in gebruik.

izdesign
09/04/06, 11:38
moet je HT in de bios aanzetten?, of staat dit standaard al aan?

JayvD
09/04/06, 12:29
moet je HT in de bios aanzetten?, of staat dit standaard al aan?
Verschilt nogal per systeem.

Als je een nieuw systeem koopt die het ondersteund is de kans groot dat hij aan staat. Koop je een iets ouder systeem net tijdens de HT start dan zal hij standaard uit staan.

Gewoon even in bios kijken. :)

Overigens moet ik MikeN gelijk geven, het is zeer lastig om een duidelijk beeld te krijgen van je server met HT aan. Met HT -> ene moment 50% belasting andere 60% maar hoger dan dat komt het niet. Staat HT gewoon uit dan staat er gewoon wat het echt is, 80%-90%/100%.

Bento
22/05/06, 19:19
Even ter informatie ik ben van plan om het toch uit te zetten.

Plaatje van Task Manager:
http://www.slappezak.com/images/10852576924471f2276d343.jpg

Zoals je ziet doet die 2e virtual processor geen reet. En de load schommelt van 10% naar 40%.

gjtje
22/05/06, 19:45
Dan draait er gewoon 1 zware single threaded applicatie, zoals een gameserver. HT kan niet toveren.

Bento
22/05/06, 23:14
HT kan niet toveren.
Jammer he :)

Stewie
22/05/06, 23:27
Met HT -> ene moment 50% belasting andere 60% maar hoger dan dat komt het niet. Staat HT gewoon uit dan staat er gewoon wat het echt is, 80%-90%/100%.
Daarom kan je per processor de CPU usage uitlezen. Gooi er een SUM overheen en je krijgt een duidelijk beeld mét performance

FransVanNispen
27/05/06, 14:36
Hyperthreading is ontwikkeld om de GUI op o.a. Windows meer responsive te maken.

Op een HT CPU zit slechts 1 execution core en de processor deelt een aantal andere zaken.

Sneller zal de CPU met HT aan écht niet gaan worden. Afhankelijk van de toepassing kan het wel uitmaken voor de responsiveness, m.a.w. de gerbuikers ervaring.

Het kan zelfs zo zijn dat je behoorlijk aan performance moet inleveren met HT aan. Als je een CPU intensieve toepassing draait die niet gemaakt is voor multi processing gaat er toch een percentage van de CPU tijd naar de 2e virtuele core.

Apoc
29/05/06, 18:19
Hyperthreading
Intel-technologie in de Pentium 4 die ervoor zorgt dat het systeem alle werkzaamheden verdeelt over 2 processoren (waarvan 1 virtuele). Hierdoor kan het systeem gemiddeld 20 tot 30 procent meer berekeningen uitvoeren en is daardoor een fractie sneller dan zijn broertjes zonder deze techniek.

De CPU doet dus net alsof het een dual-core is terwijl het maar een single-core is.
Met HT aan zal je pc dus beter presteren met games. Maar zoals MikeN zegt je cpu geeft minder betrouwbare signalen door. Dus meer kans op overbelasting. En de levensduur van de cpu word ook korter met HT altijd in gebruik.

Van dit hele verhaal klopt helemaal niets.

Ten eerste: Niet alle werkzaamheden worden verdeelt over 2 processoren. Als er maar 1 actief is op het moment dan wordt dat uitgevoerd door slechts 1 (virtuele) processor.

Ten tweede: Je pc zal in de meeste gevallen niet beter presteren met games, maar het hangt geheel van het spel af. Als je spel draait als 1 proces (en dus 1 enkele thread gebruikt) dan heeft je spel alleen maar nadeel van hyperthreading technologie - en dat is in de meeste situaties het geval.

Tenslotte heeft hyperthreading totaal geen invloed op de levensduur op de CPU en ook niet op de betrouwbaarheid van een signaal.

Ik zou aanraden om in het vervolg niet dit soort onzin te posten als je er echt niets van afweet.

Overigens is HT technologie zeer zeker wel nuttig in sommige server toepassingen. In onze VPS servers zijn er soms honderden processen tegelijkertijd actief (op een multi-threading platform) en in dat geval levert de HT technologie betere prestaties dan wanneer deze uit staat. Maar op een normale huis tuin en keuken pc zal je vrijwel nooit voordeel hebben van HT technologie.