PDA

Bekijk Volledige Versie : wat kost het stroom verbuik thuis?



knippin
06/04/06, 03:15
Ik weet zelf niet of dit in goede topic zit maar mijn vraag is.

We hebben een asterisk server neer geknald met wat ertra office diensten voor boekhouding etc.


Echter vraag me al hele tijd af wat kost stroom verbuik van n gemidelde pc op jaar/maand gewoon thuis

robblok
06/04/06, 03:47
Als het gaat om de electra af te trekken voor de belasting dat gaat niet meer. Tenzij het deel waar de server in staat een zelfstandig gedeelte van de woning vormt.

Het kan aftrekbaar zijn al
als er ook werkruimte buiten de prive woning is en u meer dan 70% van de winst in de eigen woning wordt verdient.

Overigens kosten computers zonder monitoren en zware grafische kaarten op jaarbasis niet veel.

knippin
06/04/06, 03:59
het is niet voor de belasting maar puur voor mezelf

zodat ik weet wat voor copansatie ik mn huur baas moet geven

WebSiteNet
06/04/06, 07:35
Server gebruikt (laten we zeggen) 200 W. Er zitten 8760 (24*365) uur in een jaar, dus je gebruikt 1752 kWh per jaar. Als je €0,15 per kWh betaalt:

€0,15 * 1752 = 262,8 euro per jaar.

Maar de prijs per kWh verschilt per provider enorm. Van €0,9 tot €0,30.

t.bloo
06/04/06, 10:53
Ik reken altijd 1,50 euro per gebruikte Watt per jaar. Dat klopt vrij aardig als het "binnen een huishouden" past, dus als je het niet overdrijft (100 servers) en toch al een elektriciteitsaansluiting hebt. Dit is inclusief BTW en vastrecht niet meegerekend (want bestaande aansluiting).

Ik weet niet wat voor server je hebt, maar de meeste desktops doen 50 tot 100 Watt zonder monitor.

paas
06/04/06, 13:18
Er is ook een apparaat verkrijgbaar (ziet er uit als een schakelklok) waarmee het stroomverbuik wordt berekend, is te koop voor ongeveer 30 euri. Apparaat in stopcontact, vervolgens de stekker van je server in het apparaat.
Prijs per Kwh invoeren in apparaat en 1 week ofzo laten 'draaien'. Dan weet je op de cent nauwkeurig wat je server verbruikt.

knippin
06/04/06, 14:29
Er is ook een apparaat verkrijgbaar (ziet er uit als een schakelklok) waarmee het stroomverbuik wordt berekend, is te koop voor ongeveer 30 euri. Apparaat in stopcontact, vervolgens de stekker van je server in het apparaat.
Prijs per Kwh invoeren in apparaat en 1 week ofzo laten 'draaien'. Dan weet je op de cent nauwkeurig wat je server verbruikt.
ja das waar, mijn broer heeft zo,n ding maar klopt niet geheel en weet de prijzen niet per kwh [nu ongv. wel] omdat de huur incl. stroom en water is :) maar vind het eerlijk om de huis baas een extra'tje te geven

dus bedrag rond 200 a 300 euro zou een goei compensatie zijn voor die ouwe heer?

WebSiteNet
06/04/06, 15:04
Nee. ik weet niet wat voor server je gebruikt, maar een standaard p4 supermicro met twee schijven en twee ram latjes gebruikt maximaal 200W. Vroegere p3's (desktops) hadden meestal een voeding van 145W. Je moet dus weten wat de prijs per kWh is en hoeveel de server gemiddeld gebruikt.

(Mijn huis server verbruikt iets meer dan €200 per jaar. Dat is dan wel een enorm bakbeest. (compaq proliant 3000) Maar dat is dan ook wel weer extreem)

Swiftway-UK
06/04/06, 15:13
Ik denk dus, als ik alles hier besproken op een rij plaats dat een machine thuis aan stroom gemiddeld 150 euro/jaar aan stroom zal kosten.

hostlogic.nl
11/04/06, 17:36
ja das waar, mijn broer heeft zo,n ding maar klopt niet geheel en weet de prijzen niet per kwh [nu ongv. wel] omdat de huur incl. stroom en water is :) maar vind het eerlijk om de huis baas een extra'tje te geven

dus bedrag rond 200 a 300 euro zou een goei compensatie zijn voor die ouwe heer?

Als het goed is ontvang je elke jaar een jaarafrekening van je huisbaas waaruit blijkt hoeveel gas/water/stroom jij verbruikt hebt en wat dit kost. Daarbij kun je ook op de website van je energieleverancier opzoeken hoeveel een kWh kost. Je kunt voor een desktop PC met wat extra disken (zonder monitor) ongeveer 100-150W rekenen, dus dat is 2.4-3.6kWh per dag, dus ongeveer 70-100kWh per maand.

knippin
12/04/06, 17:51
Als het goed is ontvang je elke jaar een jaarafrekening van je huisbaas waaruit blijkt hoeveel gas/water/stroom jij verbruikt hebt en wat dit kost. Daarbij kun je ook op de website van je energieleverancier opzoeken hoeveel een kWh kost. Je kunt voor een desktop PC met wat extra disken (zonder monitor) ongeveer 100-150W rekenen, dus dat is 2.4-3.6kWh per dag, dus ongeveer 70-100kWh per maand.


Nee ik ontvang deze niet omdat het n studente huis is en water gaz en licht inbegrepen zit bij de huur

vandaar maar wil het wel fair houden:)