PDA

Bekijk Volledige Versie : (concept) besluit verstrekking gegevens telecommunicatie



maxnet
03/04/06, 16:19
http://www.minez.nl/content.jsp?objectid=38887



Aanbieders van openbare telecommunicatiediensten die bestaan uit het verlenen van toegang tot Internet en de door middel van Internet te leveren of te verrichten diensten, alsmede de aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken waarover die diensten worden aangeboden moeten de volgende gegevens voor bevraging langs geautomatiseerde weg beschikbaar houden:
-de naam van de gebruiker;
-het adres met nummer en eventuele toevoegingen van de gebruiker;
-de woonplaats met postcode van de gebruiker;
-de soort dienst, waaronder mede wordt verstaan de wijze van overdracht door de soort verbinding;
-de gebruikersnaam of inlognaam;
-de e-mail adressen behorende bij het abonnement van de gebruiker;
-de Internet-Protocol-toegangsnummers (verder: IP-toegangsnummers), voor zover die op het tijdstip, waarop de gegevens van het bestand worden geactualiseerd, aan gebruikers zijn toegekend.
De aanbieders zijn alleen verplicht de informatie door tussenkomst van het Informatiepunt en langs elektronische weg beschikbaar te stellen die zij in het kader van hun normale bedrijfsvoering beschikbaar hebben. De aanbieders zijn niet verplicht andere informatie dan de genoemde door tussenkomst van het Informatiepunt langs geautomatiseerde weg bevraagbaar te maken.
Het bestand dat voor bevraging langs elektronische weg beschikbaar wordt gehouden en waarin de gegevens worden opgeslagen, wordt ingevolge artikel 4, tweede lid, eenmaal per etmaal aangepast aan de actuele gegevens.


Weet iemand of dit ook betekend dat hosting providers binnenkort een kopie'tje van hun complete database met klantengegevens elke 24 uur naar de overheid moeten gaan sturen?
Wij houden immers ook relaties tussen e-mail addressen <-> personen bij.

Snelweg
03/04/06, 16:23
Geachte heer, mevrouw,

Hierbij stuur ik een uitnodiging door van het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) voor een bijeenkomst op 13 april a.s. voor internetproviders in Den Haag. De bijeenkomst wordt georganiseerd omdat het op grond van het Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie de bedoeling is dat ISP's vanaf september dagelijks informatie moeten doorgeven aan het CIOT. Het besluit regelt de invoering van het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT). In plaats van een vordering van politie en / of justitie direct aan een ISP gericht voor naw-gegevens e.d., stuurt een ISP dagelijks informatie naar het CIOT op grond waarvan opsporingsambtenaren hun vordering direct bij het CIOT neerleggen en daar de benodigde gegevens vandaan halen. ISPO is op dit moment in overleg met onder andere het ministerie van Economische Zaken aangezien er nog geen overeenstemming is over o.a. de implementatietermijn van dit besluit.

Het Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie is genomen op grond van de artikelen 13.1, tweede lid, 13.2, derde lid, 13.4, derde lid, en 20.18 van de Telecommunicatiewet. Het besluit is gepubliceerd in Staatsblad 2000, 71 maar slechts ten dele in werking getreden.
Voor aanbieders van vaste en mobiele telefonie is het besluit reeds in werking getreden. Voor ISP's is de uiterste termijn september 2006 voor inwerkingtreding van het besluit. Volgens de MvT bij het wetsvoorstel vorderen gegevens telecommunicatie zal het besluit in werking treden wanneer het CIOT volledig operationeel is.

Consultatie betreffende Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie (CIOT-besluit)

Van 21 maart tot en met 19 april 2006 bestaat de gelegenheid uw opmerkingen bij de voorgenomen wijziging kenbaar te maken aan het Ministerie van Economische Zaken. Na de sluiting van de publieke consultatie op 19 april zal worden aangegeven hoe met ingebracht commentaar zal worden omgegaan. Met onderstaande link kunt u de tekst opvragen van de voorgenomen wijziging van het Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie:
http://www.minez.nl/content.jsp?objectid=38887

Uw commentaar kunt u sturen aan Cynthia Bosman email: d.c.bosman@minez.nl of per post naar Ministerie van Economische Zaken, t.a.v. mevr D.C. Bosman, Postbus 20101, 2500 EC DEN HAAG.

Voor vragen omtrent de tekstvoorstellen of de procedure kunt u telefonisch contact opnemen met Cynthia Bosman
070-3798113.

Dit is de uitnodiging van het CIOT:

Geachte heer/mevrouw,

Het CIOT werkt aan een nieuwe applicatie die geschikt is voor zowel telefonie- als ISP-gegevens. Na het in werking treden van het Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie per 1 september 2004 zal zoals het zich nu laat aanzien vanaf 1 september a.s. een nieuwe versie actief worden en zullen ook alle ISP-bedrijven aan het CIOT-systeem gegevens moeten gaan aanleveren. CIOT acht het van belang, dat u weet wat dit voor uw bedrijf inhoudt. We kunnen ons voorstellen dat ook u dat wil weten!

Daarom nodigen wij u hierbij uit – zowel telefonie als internetbedrijven – voor een informatiebijeenkomst op donderdag 13 april a.s.

Bijgaand de conceptagenda. Tevens is een routebeschrijving ingesloten.

Het tonen van een geldig legitimatiebewijs (rijbewijs of paspoort) is verplicht.

Wij hopen dat u hierbij voldoende bent geïnformeerd. Heeft u echter nog vragen, u kunt ons altijd tijdens kantooruren bereiken op het volgende adres:

Ministerie van Justitie
CIOT
Postbus 7385
2701 AJ Zoetermeer
tel (079) 3 30 23 85
fax (079) 3 30 22 95
j.ranitz@ciot.minjus.nl

Tot 13 april a.s!

Met vriendelijke groet,

dr. J.Th. Bijman
Directeur CIOT

------------------------------
Ik heb ze al gebeld en verteld dat 1 april pas volgend jaar weer is.

maxnet
03/04/06, 16:34
Het probleem dat ik met die uitnodiging heb is dat er alleen maar access providers op de genodigden lijst staan.
Dat terwijl ik van het (concept) voorstel toch de indruk heb gekregen dat dit ook wel eens op hosting providers van toepassing zou kunnen zijn of kunnen gaan worden...

Ber|Art
03/04/06, 18:33
Op XS4ALL na zijn het idd allemaal access providers, das is vreemd want er staat toch duidelijk:
Voor ISP's is de uiterste termijn september 2006 voor inwerkingtreding van het besluit.Dus waarom zijn de grote ISP niet uitgenodigd?

veenman
03/04/06, 18:44
Het komt er dus op neer dat opsporingsdiensten realtime kunnen gaan opvragen welke gebruiker bij welk IP hoort.

Zouden partijen die niet op de lijst van genodigden staan ook toegestaan zijn naar de bijeenkomst te komen?!

Ber|Art
03/04/06, 18:48
Vast wel, anders vraag je het ff aan Roosmarijn Ophof (info at ispo . nl)?

veenman
03/04/06, 18:50
Vast wel, anders vraag je het ff aan Roosmarijn Ophof (info at ispo . nl)?
Ik was zowiezo al van plan om even met MinJus te bellen, alleen is het zo dat ambtenaren klokslag 5 uur de deur uit gaan, dus het wordt morgen.

maxnet
03/04/06, 18:53
Vast wel, anders vraag je het ff aan Roosmarijn Ophof (info at ispo . nl)?

Ik denk dat je daar eerder bij het ministerie voor moet zijn.
Er staat in de Engelse versie niet voor niets:


Due to strict access policies we need you to provide us with a list of attendees in advance, also alterations. All attendees must prove their identity by means of valid identity papers. (only with your passport!)

veenman
04/04/06, 15:16
Zojuist met MinEz en MinJus gebeld, MinEz kon me niet verder helpen, MinJus zijn allemaal op workshop vandaag... Briljant dit!

Mark17
13/04/06, 00:30
UPDATE:
Vandaag een telefoontje gehad of ik nog wou komen (zeer zeker), echter bekeek ik mijn agenda even en bleek dat ik geen tijd had. Vandaag is de gastenlijst blijkbaar bijgewerkt.

veenman
13/04/06, 00:34
Damn, helemaal vergeten nog eens te bellen. Vandaag wel Domeinnaamdebat2006 ronde 3 bijgewoond, eveneens in Den Haag.

Wie gaat er morgen heen?

Mark17
13/04/06, 01:06
Een mailtje was voldoende geweest (als ik hem in word zou zetten zou het op 1 a 2 a4'tjes uitkomen schat ik).