PDA

Bekijk Volledige Versie : advies gevraagd



AlfaHosting
02/04/06, 21:00
Een klant van ons (particulier) heeft voor een andere persoon (particulier) een hostingsite ontworpen (webdesign). Na alles opgeleverd te hebben heeft deze nooit de betaling uitgevoerd van het design.

Natuurlijk was het niet slim om geen vooruitbetaling te vragen. Maar het sterkste komt nog. Deze kerel heeft het webdesign nu verker verkocht aan een hostingbedrijf. Blijkt dat het hier dan nog is om een minderjarige gaat.

Vraag is of hier nog iets tegen te beginnen is ?

Ocean Eyes
02/04/06, 21:05
Een klant van ons (particulier) heeft voor een andere persoon (particulier) een hostingsite ontworpen (webdesign). Na alles opgeleverd te hebben heeft deze nooit de betaling uitgevoerd van het design.

Natuurlijk was het niet slim om geen vooruitbetaling te vragen. Maar het sterkste komt nog. Deze kerel heeft het webdesign nu verker verkocht aan een hostingbedrijf. Blijkt dat het hier dan nog is om een minderjarige gaat.

Vraag is of hier nog iets tegen te beginnen is ?

Is er gewerkt met een contract waar alle puntjes duidelijk in vermeld stonden. Indien niet kan je hier niet echt iets aan veranderen vrees ik.

CharlieRoot
02/04/06, 21:05
kort maar krachtig: nee.

Als er niets op papier staat.... en ook nog eens particulier.. gewoon dom, helaas.

Alerd
02/04/06, 21:07
Een klant van ons (particulier) heeft voor een andere persoon (particulier) een hostingsite ontworpen (webdesign). Na alles opgeleverd te hebben heeft deze nooit de betaling uitgevoerd van het design.

Natuurlijk was het niet slim om geen vooruitbetaling te vragen. Maar het sterkste komt nog. Deze kerel heeft het webdesign nu verker verkocht aan een hostingbedrijf. Blijkt dat het hier dan nog is om een minderjarige gaat.

Vraag is of hier nog iets tegen te beginnen is ?
Ouders al geprobeerd te bereiken?

Het probleem met minderjarigen is natuurlijk wel dat deze handelingsonbekwaam zijn.

Edit: En waarschijnlijk loont het bedrag ook niet al te dure stappen via een derde partij, ik zou proberen er onderling uit te komen, maar ik neem aan dat dat al geprobeerd is.

veenman
02/04/06, 21:07
Als er niks op papier staat ligt het auteursrecht nog steeds bij jouw, dus had de persoon in kwestie het niet mogen doorverkopen. Daarom kun je dus de kopende partij formeel gezien dwingen om te stoppen met het gebruiken van het bewuste design!

CharlieRoot
02/04/06, 21:10
Als er niks op papier staat ligt het auteursrecht nog steeds bij jouw, dus had de persoon in kwestie het niet mogen doorverkopen. Daarom kun je dus de kopende partij formeel gezien dwingen om te stoppen met het gebruiken van het bewuste design!

bewijs dat maar eens. Kosten zijn te hoog voor alleen een ontwerp om dit te doen denk ik hoor.

veenman
02/04/06, 21:11
Er wordt gevraagd of er iets aan te doen valt, en dan wordt er waarschijnlijk op de juridische weg gedoelt. Daarnaast is inbreuk maken op andersmans auteursrecht een misdrijf, dus gewoon aangifte doen bij de politie. Al zal dat ook niet al te veel uitmaken, maar als het om het principe gaat zou ik het doen!

wonko
02/04/06, 21:46
AINAL, maar als er niets op papier staat, is er weinig te bewijzen. De persoon die het design maakte, kan vermoedelijk aan de hand van de ruwe files (photoshop, unsliced graphics en zo) bewijzen dat hij de originele maker is. Als dat kan, dan zou normaal het auteursrecht moeten gelden. Dat een partij minderjarig is, maakt hem niet minder schuldig (of zijn ouders).

Om dit alles echter via juridische weg op te lossen, zal een stuk meer geld kosten dan je eruit kan halen. En mens leert uit zijn fouten. Bedank de persoon voor de kennis, en ga verder met je leven (en je extra kennis nooit iets uit te voeren zonder een handtekening op een fysiek blad papier).