PDA

Bekijk Volledige Versie : Streaming server, welke hardware specs?



Glenn
31/03/06, 13:30
Eens per maand stream ik middels Windows Media Services ('gratis' bij Win2003) een regionale jeugdkerkdienst in beeld en geluid. Men kan dan op de website de jeugdkerkdienst live meemaken. Ik zit nu met een peak van 20 kijkes tegelijkertijd en de server trekt dit prima. Het zit me echter niet helemaal lekker, de stream server is ook een webserver en ik wil niet dat de websites die er op staan gaan lijden onder het streamgebeuren. Ik wil dus de streaming op een aparte nieuwe server gaan zetten.

Aangezien ik op dat gebied weinig ervaring heb vraag ik jullie om advies. Waar moet je bij zo'n server nou op letten? Is interne geheugen belangrijk, of juist de processor? Op zich heeft de processor van de server naar mijn idee weinig te doen. De encoder staat in de kerk/sporthal zelf, daar wordt alles ge-encoded. Het enige, lijkt mij, wat de server doet is de data verdelen.

Qua HDD's lijkt me niks bijzonders, ik log alleen de clients, ik leg geen archief van uitzendingen aan.

Uit ervaring weet ik dat je voor een webserver beter op processor kan besparen dan op intern geheugen. Is dat voor streaming ook zo?

Afijn, een hoop vragen en gedachten. Wellicht heeft er iemand heldere opmerkingen ;)

P.S.: Het betreft hier audio- én videostreaming.

Wido
31/03/06, 14:25
Geheugen is inderdaad iets waar je nooit genoeg van hebt.

Ik denk dat voor 20 kijkers 1GB meer dan genoeg is. Als CPU is een simpele P4 genoeg.