PDA

Bekijk Volledige Versie : Strijd om kwaliteit is voorbij



Geoffrey
29/03/06, 17:18
Om maar terug een leuke discussie te openen.

Waar het vroeger in het algemeen meer ging om de kwaliteit van het bedrijf wordt anno 2006 meer en meer de keuze gemaakt op basis van de prijs van een bedrijf. Er zijn bedrijven die op vlak van kwaliteit erg laag scoren, met hardware die je een de straatstenen nog niet kwijt kan geraken en toch veel nieuwe klanten bijkrijgt. Waarom? De prijs. Het grootste was mijn verwondering nog maar gisteren. Ik kwam een bedrijf tegen (ga geen naam noemen) die een dedicated webserver met een Pentium IV 3,0 GHZ, 2 x 160GB Harde Schijven (hardware Raid 1!!!!) en 2048 MB Geheugen met nog eens 250GB Dataverkeer verhuurde voor... hou jullie vast € 24,99 / maand. Pittig detail is echter dat er geen merk van moederbord & chassis werd vernoemt.

Ik blijf het zonde vinden van de hostingmarkt. Toen de markt net van start ging vlogen de kleinste pakketjes voor soms tot € 100,00 de deur uit. Nu mag je voor diezelfde pakketjes niet meer dan 20€ meer vragen of je wordt aanzien als een bedrijf die enkel uit is op geld en veel te duur is. Op iedere markt wordt sterke concurentie geleverd, en daar ben ik ergens ook blij mee. Dit is nu éénmaal de zakenwereld, maar er is een groot verschil tussen concurentie leveren en de markt verkloten. Bovenstaand voorbeeld is duidelijk geen echte aanwinst voor de hostingmarkt.

Ach, ik ben als hostingbedrijf blij dat we kwalitatief goede diensten kunnen leveren. We zijn dan wel niet de goedkoopste, maar weten zeker dat we een sterke optime kunnen garanderen. Alleen jammer dat klanten toch eerder zullen kiezen voor de prijs dan oog te hebben voor de kwaliteit. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, maar zoals het spreekwoord zegt, de uitzonderingen bevestigen de regel. Het is aan jullie :)

Alerd
29/03/06, 17:23
Denk dat je op de lange termijn best klanten kunt trekken met kwaliteit, denk dat het gewoon even duurt voor je echt naam kunt maken.

Mensen met 2 a3 keer een k*tervaring bij 1 of andere ongeïntereseerde budgetknaller kiezen daarna wel voor een bedrijf wat een aantal jaar bestaat en goede commentaren heeft.

Alerd
29/03/06, 17:25
Doen alsof je de goedkoopste bent werkt trouwens ook.

Zoals we daar bijvoorbeeld een hoster hebben die zegt: nergens goedkoper, 1€ p/m in the end kost een pakket er 50€.
Idem voor de hosting voor €10 p.j. die ineens uit heel veel 10tjes blijkt te bestaan.

crazycoder
29/03/06, 17:26
Eur 25/maand?? betaal meer dan het dubbele per colocated server ;-) en ben dik tevreden....

Weet je zeker dat ze geen 1 vergeten waren??? dus ca eur 125/maand??

Triloxigen
29/03/06, 17:30
Geoffrey, ik snap niet waarom je dit topic opent aangezien je zelf een budgethoster bent.

Catje
29/03/06, 17:30
Ik denk toch dat de mensen naar de prijzen kijken. Maar zonder te weten dat het bvb een slecht bedrijf is en daar pas later achter komen. En dat vind ik wel jammer. Want neem nou dat keurmerk. Dat is alleen voor de grote bedrijven de kleine bedrijven kunnen dat bvb niet betalen. En dat vind ik wel jammer dat het er ook niet is voor kleinere bedrijven. Zo kijk ik er tegen als klant.

Geoffrey
29/03/06, 17:33
Eur 25/maand?? betaal meer dan het dubbele per colocated server ;-) en ben dik tevreden....

Weet je zeker dat ze geen 1 vergeten waren??? dus ca eur 125/maand??

Nope. Ik heb zelf nog een offerte gevraagd waar ook gewoon € 24,99 / maand opstond... Oké het was wel excl. BTW :)

@Triloxigen: Dan mis je het hele punt. Zonde dat je er dan ook op reageerd...

Luuc
29/03/06, 17:33
Doen alsof je de goedkoopste bent werkt trouwens ook.

Zoals we daar bijvoorbeeld een hoster hebben die zegt: nergens goedkoper, 1€ p/m in the end kost een pakket er 50€.
Idem voor de hosting voor €10 p.j. die ineens uit heel veel 10tjes blijkt te bestaan.Dat is gewoon oplichting of misleiding, werkt niet op de lange termijn (of je wilt gaan hosten tussen vier muren) ;)

Je hebt er een paar goede budgethosters tussenzitten die weten waar ze mee bezig zijn. Daartegenover staan er een heleboel die snel willen cashen en vroeg-of-laat crashen. Klanten van de laatste partij stappen na verloop van tijd vaak over naar een duurdere hoster, na hun slechte ervaring met budgethosting betalen ze liever wat meer voor service!

Heb persoonlijk geen problemen met budgethosting, het is vooral aantrekkelijk voor it-bedrijven die zich voornamelijk richten op particulieren. De zakelijke markt betaalt liever wat meer voor kwaliteit en zekerheid.. de markt wordt dus in mijn ogen niet zozeer verpest. Althans niet voor onze doelgroep!

Triloxigen
29/03/06, 17:36
@Triloxigen: Dan mis je het hele punt. Zonde dat je er dan ook op reageerd...

Wat ik eruit begreep is dat je het sonde vond dat er eerder gekozen word voor prijs van voor kwaliteit en dat je je een beetje hekelt aan budget providers.

Geoffrey
29/03/06, 17:41
Wat ik eruit begreep is dat je het sonde vond dat er eerder gekozen word voor prijs van voor kwaliteit en dat je je een beetje hekelt aan budget providers.

Goed, ik verklaar het even. Ik wil hiermee een discussie op touw zetten die aantoont dat de markt nu éénmaal een budgetmarkt is geworden. Als nieuwe hoster niet aan budget doen geraak je er niet meer, behalve als je het geluk hebt enkele grote orders van bedrijven binnen te krijgen. Waar je nu nog woont, of het nu België, Nederland, Amerika of het gat van Pluto is, het maakt niet meer uit. Budget is in deze wereld alles geworden.

Ik gooi dus geen steen naar de huidige budgethosters, maar ik wil gewoon duidelijk stellen dat de markt helemaal anders is begonnen en dat het door toedoen van verschillende bedrijven is uitgegroeid tot een markt waar alleen het budget nog telt.

Str@nger
29/03/06, 17:44
Of mensen na een slechte ervaring toch kiezen voor duurdere hosting en vor kwaliteit?
Neehoor - vaak zijn het hobbyhosters die genoegen nemen met minder kwaliteit en goedkope pakketten pakken. Ik kijk naar mezelf - zat eerst bij een hoster met een hoge kwaliteit maar jah, duurder...toen ging ik over naar een goedkopere met minder (nouja, okee geen als ze je gaan bedreigen aan de telefoon) kwaliteit...daarna ben ik overgestapt naar nog een goedkopere, met iets meer kwaliteit, maar zeker niet dat van mn eerste hoster...en een tweetal maanden geleden ben ik weer overgestapt...denk je naar een hoster die duurder is? Nou, ik zal je een geheimpje verklappen: naar een hoster die nog goedkoper is en ongeveer 10 keer zo veel meer bood dan mijn laatste hoster en meer dan 100 keer zo veel als mijn eerst host voor dat geld. Natuurlijk op papier, in werkelijkheid niet...maar niemand die dat ook gebruikt...
En is de kwaliteit goed? Niet optimaal wel voldoende voor mij...zeker niet voldoende voor bedrijven of mensen die leven van hun site...maar ik ben een hobby hoster, met enkele kleine sites die door minder dan 100 mensen per maand wordt bezocht...

Technotop
29/03/06, 17:49
Wij merken juist een hele draai. Mensen willen KWALITEIT. Oké wij zijn ook niet de duurste maar merken dat mensen echt opzoek zijn naar Kwaliteit en niet meer naar de prijs.

Luuc
29/03/06, 17:50
Of mensen na een slechte ervaring toch kiezen voor duurdere hosting en vor kwaliteit?
Neehoor - vaak zijn het hobbyhosters die genoegen nemen met minder kwaliteit en goedkope pakketten pakken. Ik heb het overigens voornamelijk over de zakelijke markt,
particulieren weet ik niet zo :)

Hier zie ik relatief veel nieuwe klanten komen van budgethosting.
mocht je het tegen mij hebben..

crazycoder
29/03/06, 18:34
Dat is gewoon oplichting of misleiding, werkt niet op de lange termijn (of je wilt gaan hosten tussen vier muren) ;)

Nee hoor, werkt met computer hardware ook. Denk aan een bepaald merk 4 letters, laatste 2 letters zijn hetzelfde.. goedkoop totdat je er een ander schijfje en vga kaartje in wil.. o ja om de verzendkosten ad eur 75 excl (oid) per computer maar te vergeten..

Alerd
29/03/06, 18:55
Nee hoor, werkt met computer hardware ook. Denk aan een bepaald merk 4 letters, laatste 2 letters zijn hetzelfde.. goedkoop totdat je er een ander schijfje en vga kaartje in wil.. o ja om de verzendkosten ad eur 75 excl (oid) per computer maar te vergeten..
Mja, maar een extrat vga kaartje is wat anders dan verplichte domeinnaam erbij, of verplichte aansluitkosten (x2, voor hosting en voor domeinnaam.)
Natuurlijk je reinste misleiding, blijkbaar werkt het.

En dat computermerk heb ik het ook niet zo heel erg op... ;)

crazycoder
29/03/06, 18:59
Mja, maar een extrat vga kaartje is wat anders dan verplichte domeinnaam erbij, of verplichte aansluitkosten (x2, voor hosting en voor domeinnaam.)
Natuurlijk je reinste misleiding, blijkbaar werkt het.

En dat computermerk heb ik het ook niet zo heel erg op... ;)
Ander vga kaartje ;) niet extra.

Klant ziet nog steeds het totaalbedrag onder de streep staan en zegt dan nog steeds [ik wil bestellen]. Klant leest dus niet, denk dat het geen misleiding is..

smurf
29/03/06, 19:04
Wat is budget hosting trouwens... onze prijzen zijn al 3 jaar dezelfde... marktprijzen zijn intussen gedaald en in vergelijking met de andere budgetkrakers en 1€ hosts zijn we 'duur' geworden. Nu ja, we plannen niet nog onze prijzen te verlagen... We overwegen zelfs van het €1 principe af te stappen (is nu eigenlijk al zo, enkel hosting zonder domein kan je aan €12 per jaar krijgen). Het heeft ons geholpen naar de uitbouw van een infrastructuur (eigen servers, ripe mebership, eigen AS en heel de rimram) maar zonder een gezonde prijs geraak je er niet.

Alerd
29/03/06, 19:07
Ander vga kaartje ;) niet extra.

Klant ziet nog steeds het totaalbedrag onder de streep staan en zegt dan nog steeds [ik wil bestellen]. Klant leest dus niet, denk dat het geen misleiding is..
Dat bedoel ik(ander).

Daarom is dat ook wat anders dan iets wat je er verplicht bij moet nemen.
Ex btw vind ik eigenlijk al verwarrend, zeker als je je voornamenlijk op consumenten richt, maar prijzen noemen zonder verplichte onderdelen komt op mij over als lokken.

Denk dus dat je budget en budget hebt. :)

Str@nger
29/03/06, 19:21
Ik heb het overigens voornamelijk over de zakelijke markt,
particulieren weet ik niet zo :)

Hier zie ik relatief veel nieuwe klanten komen van budgethosting.
mocht je het tegen mij hebben..
Ik had het in het algemeen, over de particuliere markt, de hobbyhosters.

Idd de zakelijke markt gaat steeds meer kijken naar kwaliteit, omdat dat noodzakelijk is voor hen. Voor de hobbyisten is dat minder noodzakelijk.
En de zakelijke markt heeft meestal ook het geld om te investeren in duurdere hosting etc, dat geld halen ze weer eruit uiteindelijk.
Ik als student haal € 0,00 op met mijn site, en om dan jaarlijks meer dan € 100,- te betalen voor hosting, is mij te duur...zijn voor mij puur kosten voor een hobby...

Zenda
29/03/06, 21:03
Wat je moet doen is een verschil maken in de zakelijke - en particuliere markt.

De zakelijke markt gaat puur voor kwaliteit, wat dit kost zal hun weinig uitmaken. Ze willen stabieliteit, support en geen prutswerk. Kun jij ze dit leveren, dan zal er geen bedrijf zeggen: "Wat zijn je prijzen hoog!".

De particuliere markt is een geval apart. Je hebt hier particulieren die te vergelijken zijn met de zakelijke markt (kiezen puur voor kwaliteit) en particulieren die blindstaren op de goedkoopste prijs, wat (helaas) de meeste mensen zijn. De laatste groep is helaas gecreërd door de budgethosters die "veel voor weinig" hebben geïntroduceerd. Deze groep kwam in negen van de tien gevallen van de koude kermis thuis, omdat hun gouden bergen werd beloofd (99,9% uptime, geweldige servers, geweldige support e.d.), maar alles niet konden waarmaken. Doch blijven deze mensen in de droom dat het mogelijk is om kwaliteit te kunnen krijgen tegen een prijs waartegen het onmogelijk is.

Nog steeds blijf ik bij mijn mening dat de markt op dit moment nog steeds wordt verziekt door de budgethosters. Mensen denken goed te kunnen verdienen door een webhostingbedrijf op te richten. Hun manier van zoveel mogelijk klanten krijgen (want dat is hun streven) is door met unieke prijzen te stunten die (veel) lager zijn dan die van hun concurrenten, denk bijv. aan 5GB dataverkeer tegen € 0,75 per maand incl. BTW, maar ook de bedrijven die dit aanbieden tegen € 2,- per maand! Men heeft niet door dat wat ze aanbieden qua omkosten (dataverkeer) zeker wel mogelijk is, maar vergeten dat ze geen budget opbouwen om (flinke) uitgaven te kunnen doen in tijden van nood. Daarnaast vergeten ze de kosten voor de server, administratiekosten en vooral de support. De budgethosters kunnen dan nog 500 klanten hebben en maandelijks € 500,- aan inkomsten hebben, terwijl als je het tegen een (normaal) bedrag had aangeboden (bijv. € 5,-) je met 100 klanten aan hetzelfde bedrag had gekomen.
Als het nooit zover had gekomen, was de markt nu nog goed en waren mensen bereid om € 5,- per maand te betalen voor een webhostingpakket i.p.v. € 0,50.

Nu heb ik zelf liever zakelijke klanten, aangezien zij in de meeste gevallen stabieler zijn (stappen niet iedere maand over van bedrijf) en als het eenmaal draait je ze niet hoort klagen.

Ik weet dat veel mensen het niet met me eens zullen zijn, met name de budgethosters natuurlijk. Als mensen mij willen overtuigen dat ik het mis heb dan hoor ik dat graag :).

BsHosting
29/03/06, 21:09
@ zenda ik denk niet dat je het mis hebt

soms zie je prijzen bv 1 euro pm incl btw dus wil je daar je btw van betalen je server afschrijving etc dan duurt het idd niet lang.

ik zie zelf ook steeds meer mensen overstappen van budget naar kwaliteit.

met die prijzen zul je uiteindelijk toch ergens op bezuinigen he

Alerd
29/03/06, 21:15
Wat je moet doen is een verschil maken in de zakelijke - en particuliere markt.

De zakelijke markt gaat puur voor kwaliteit, wat dit kost zal hun weinig uitmaken. Ze willen stabieliteit, support en geen prutswerk. Kun jij ze dit leveren, dan zal er geen bedrijf zeggen: "Wat zijn je prijzen hoog!".

De particuliere markt is een geval apart. Je hebt hier particulieren die te vergelijken zijn met de zakelijke markt (kiezen puur voor kwaliteit) en particulieren die blindstaren op de goedkoopste prijs, wat (helaas) de meeste mensen zijn. De laatste groep is helaas gecreërd door de budgethosters die "veel voor weinig" hebben geïntroduceerd. Deze groep kwam in negen van de tien gevallen van de koude kermis thuis, omdat hun gouden bergen werd beloofd (99,9% uptime, geweldige servers, geweldige support e.d.), maar alles niet konden waarmaken. Doch blijven deze mensen in de droom dat het mogelijk is om kwaliteit te kunnen krijgen tegen een prijs waartegen het onmogelijk is.

Nog steeds blijf ik bij mijn mening dat de markt op dit moment nog steeds wordt verziekt door de budgethosters. Mensen denken goed te kunnen verdienen door een webhostingbedrijf op te richten. Hun manier van zoveel mogelijk klanten krijgen (want dat is hun streven) is door met unieke prijzen te stunten die (veel) lager zijn dan die van hun concurrenten, denk bijv. aan 5GB dataverkeer tegen € 0,75 per maand incl. BTW, maar ook de bedrijven die dit aanbieden tegen € 2,- per maand! Men heeft niet door dat wat ze aanbieden qua omkosten (dataverkeer) zeker wel mogelijk is, maar vergeten dat ze geen budget opbouwen om (flinke) uitgaven te kunnen doen in tijden van nood. Daarnaast vergeten ze de kosten voor de server, administratiekosten en vooral de support. De budgethosters kunnen dan nog 500 klanten hebben en maandelijks € 500,- aan inkomsten hebben, terwijl als je het tegen een (normaal) bedrag had aangeboden (bijv. € 5,-) je met 100 klanten aan hetzelfde bedrag had gekomen.
Als het nooit zover had gekomen, was de markt nu nog goed en waren mensen bereid om € 5,- per maand te betalen voor een webhostingpakket i.p.v. € 0,50.

Nu heb ik zelf liever zakelijke klanten, aangezien zij in de meeste gevallen stabieler zijn (stappen niet iedere maand over van bedrijf) en als het eenmaal draait je ze niet hoort klagen.

Ik weet dat veel mensen het niet met me eens zullen zijn, met name de budgethosters natuurlijk. Als mensen mij willen overtuigen dat ik het mis heb dan hoor ik dat graag :).
Deels :)

Maar weet je wat ik denk.
Vraag en aanbod :)

Een groot deel van de budgetklanten heeft gewoon niet veel over voor hosting, en zou het ook niet nemen als het duurder was.
Deze mensen gebruiken hun hosting vaak nauwelijks.
Beetje als met adsl, nam ook iedereen pas echt toen het goedkoop werd.

BsHosting
29/03/06, 21:36
Een groot deel van de budgetklanten heeft gewoon niet veel over voor hosting, en zou het ook niet nemen als het duurder was.
Deze mensen gebruiken hun hosting vaak nauwelijks.

als ze het niet gebruiken pakken ze wel bv een gratis account met reclame.

mensen beginnen ook pas te klagen als ze down gaan en geen service krijgen bij budgethosters.
zolang er niks loos is hoor je ze echt niet.

je ziet het gewoon steeds vaker mensen beginnen nu in te zien dat kwaliteit geld kost en investeren daar in.

wat is bv 50 a 60 euro op jaarbasis als ze in de stad lopen op zaterdagmiddag geven ze al meer uit op 1 dag.

Alerd
29/03/06, 21:41
als ze het niet gebruiken pakken ze wel bv een gratis account met reclame.

mensen beginnen ook pas te klagen als ze down gaan en geen service krijgen bij budgethosters.
zolang er niks loos is hoor je ze echt niet.

je ziet het gewoon steeds vaker mensen beginnen nu in te zien dat kwaliteit geld kost en investeren daar in.

wat is bv 50 a 60 euro op jaarbasis als ze in de stad lopen op zaterdagmiddag geven ze al meer uit op 1 dag.
Je zou er echt nog van staan kijken hoeveel mensen hun hosting niet of nauwelijks gebruiken.

Zenda
29/03/06, 22:13
De reden dat mensen het geld niet over hebben om hosting te betalen wil niet zeggen dat je 5GB dataverkeer voor € 0,75 incl. BTW per maand moet aanbieden. De ervaring leert ons dat in de meeste gevallen 1GB voor de privé websites meer dan genoeg is! Als de budgethosters dus echt, zoals jij beweert, deze mensen de kans wil bieden om een webhostingpakket te huren dan snap ik niet waarom er 5GB en 10GB dataverkeer wordt aangeboden. Dit heeft gewoon te maken met, zoals ik al eerder zei, het zo veel mogelijk willen aanbieden tegen een onmogelijk prijs die het liefst ver onder de prijs is van de concurent.

Als men kijkt naar wat jongeren tegenwoordig uitgeven met uitgaan, lijkt mij de prijzen voor een webhostingpakket een spotprijs :)!

Alerd
29/03/06, 22:22
Dat klopt, ik zei ook niet dat dat een reden is zo veel traffic in een pakket te stoppen.
Ik gaf het als algemeen argument wat betrekking heeft op in ieder geval een deel van de budget klanten :)

Ik zei dus niet dat budgethosters mensen de kans willen geven hosting te hebben, budget hosters proberen gewoon deels een markt te creëren met hun strategie.

Veel mensen hebben liever teveel dan te weinig, en als je mensen teveel geeft houd je over.
Als iedere klant zijn pakket vol zou gebruiken zou menig budgethoster het moelijk hebben.

Ik ben het deels met je eens, je moet ook als budgethoster enige kwaliteit kunnen bieden, klaarstaan voor je klanten, en een pot geld achter de hand hebben voor als het nodig is ineens een investering te doen.


Klopt, biertje is duurder dan maandje hosting :) *pakt er gelijk 1tje uit de koelkst, proost:D*

xserve
29/03/06, 22:38
Ik zie eigenlijk steeds meer bedrijven die kwaliteit willen hebben en goede ondersteuning en dat de prijs van ondergeschikt belang is. Zoals al een paar genoemd hebben zijn particulieren natuurlijk een geval apart. Die willen zo min mogelijk uitgeven, en daar is dan ook een aparte markt voor. Bij bedrijven zie ik toch echt een grotere vraag naar kwaliteit en betrouwbaarheid. En gelukkig maar, is er voor ons ook nog plaats.

Maar misschien ligt het er wel aan hoe je bedrijf zich presenteert dat je mensen aantrekt die voor lage prijzen willen gaan of voor kwaliteit...

Alerd
29/03/06, 22:42
Iedere hosters zijn doelgroep/markt denk ik inderdaad.
En gelukkig maar, zou wel heel saai worden anders hè :)

Zenda
29/03/06, 22:54
Ben ik volledig met je eens Casper. Helaas neemt dat niet weg dat de invloed van budgethosters steeds groter wordt, waardoor die prijzen als normaal worden gezien.

Ik zeg overigens niet dat er voor ons, de niet budgethosters, geen klanten te vinden zijn.

Goldeneye
29/03/06, 22:54
Ik log soms wel eens in op de SIDN deelnemers site, daar zit een leuke optie "top 100" en wie staat er boven aan? duidelijk geen budget hoster, maar iemand die 19 euro per domein vraagt. Totaal 62540 .nl domeinen. De meeste budget hosters die je hier ziet rond hangen komen vaak niet eens voor in deze lijst.

Ik zelf vindt ook dat inzetten op budget in bepaalde gevallen ook niet de slimste bedrijfvoering is die je kan kiezen, liever een paar klanten die meer betalen dan een hele boel klanten die niks betalen.
Inzetten op budget kan allen werken met een goede aanpak, dus groot scheeps inkopen en veel reclame maken, iets wat alleen maar kan door in het begin veel te investeren, iets wat op zijn beurd door veel hostingbedrijven niet kan.

Veel bedrijven kunnen zich beter op de onder kant van de high end mark gaan richten, zeg maar budget voor de mensen die veel betalen. Ik denk dat daar veel meer geld te halen is dan in de budget markt waar alleen mensen rond lopen die graag voor een kwartje op de eerste rij willen zitten.

Begrijp me niet verkeert, de budget markt is er niet voor niks en er zijn zat bedrijven die er dik geld aan over houden, maar deze markt is wel verzadigt en daarom kan je beter niet op dit paard gaan wedden denk ik.

De strijd om de laagste prijs zal voorlopig nog wel doorgaan, ik gok dat veel bedrijven niet mee kunnen gaan in deze prijzen slag en uiteindelijk er aan kapot gaan, wat uiteindelijk voor een soort monopolie positie zorgt voor deze bedrijven in dit deel van de markt. budget is er, en zal er voorlopig ook nog wel blijven.

Geoffrey
29/03/06, 23:00
Allé vooruit, misschien een vreemd voorbeeld:

- Een pakket met 250MB & 5GB Dataverkeer kost bij een webhostingbedrijf die kwalitatief erg goed werk kan leveren zo'n € 50,00 / jaar excl.

- Datzelfde pakket kost bij een webhostingbedrijf van mindere kwaliteit € 25,00 / jaar excl.

Bedrijven zal het misschien iets minder kunnen boeien omdat zij liever naar een groot bedrijf stappen met hun hosting, maar particulieren of kleine zelfstandigen, éénmanszaken, enz.. zullen veel vlugger naar Optie 2 gaan dan voor de eerste.

Maar er is een verschil! Ik heb net op msn een discussie gehad over het netwerk van verschillende hosting partijen. Ikzelf zit in het Euroacces netwerk die "bekend" staat als een "budget" netwerk. Anderzijds heb je bijvoorbeeld Proserve die bekend staat als een kwalitatief erg sterk netwerk, maar ook direct in een veel hogere prijsklasse ligt. Dan is de vraag waarom ik zou moeten kiezen voor Proserve als ikzelf bij Euroacces geen enkele klacht heb gekregen? Ik ben heel tevreden van dit netwerk, betaal minder, goed boeiend? Wat kan mij dat nou schelen? Op het ogenblik dat ik problemen krijg ben ik gelijk weer weg, maar dat zie ik niet vlug gebeuren. Mensen vatten dit topic echt compleet verkeerd op. Het is perfect mogelijk dat kwaliteit & een lage prijs samen kunnen gaan, maar je moet het treffen. Probeer dat echter maar eens aan bepaalde mensen duidelijk te maken....

crazycoder
29/03/06, 23:36
Allé vooruit, misschien een vreemd voorbeeld:

- Een pakket met 250MB & 5GB Dataverkeer kost bij een webhostingbedrijf die kwalitatief erg goed werk kan leveren zo'n € 50,00 / jaar excl.

- Datzelfde pakket kost bij een webhostingbedrijf van mindere kwaliteit € 25,00 / jaar excl.

Goed gezegd: een vreemd voorbeeld.

Bij hosters die ik ken en puur voor kwaliteit gaan krijg je een product met dergelijke specificatie bepaald niet voor dat geld.

Alerd
29/03/06, 23:41
Allé vooruit, misschien een vreemd voorbeeld:

- Een pakket met 250MB & 5GB Dataverkeer kost bij een webhostingbedrijf die kwalitatief erg goed werk kan leveren zo'n € 50,00 / jaar excl.

- Datzelfde pakket kost bij een webhostingbedrijf van mindere kwaliteit € 25,00 / jaar excl.

Bedrijven zal het misschien iets minder kunnen boeien omdat zij liever naar een groot bedrijf stappen met hun hosting, maar particulieren of kleine zelfstandigen, éénmanszaken, enz.. zullen veel vlugger naar Optie 2 gaan dan voor de eerste.

Maar er is een verschil! Ik heb net op msn een discussie gehad over het netwerk van verschillende hosting partijen. Ikzelf zit in het Euroacces netwerk die "bekend" staat als een "budget" netwerk. Anderzijds heb je bijvoorbeeld Proserve die bekend staat als een kwalitatief erg sterk netwerk, maar ook direct in een veel hogere prijsklasse ligt. Dan is de vraag waarom ik zou moeten kiezen voor Proserve als ikzelf bij Euroacces geen enkele klacht heb gekregen? Ik ben heel tevreden van dit netwerk, betaal minder, goed boeiend? Wat kan mij dat nou schelen? Op het ogenblik dat ik problemen krijg ben ik gelijk weer weg, maar dat zie ik niet vlug gebeuren. Mensen vatten dit topic echt compleet verkeerd op. Het is perfect mogelijk dat kwaliteit & een lage prijs samen kunnen gaan, maar je moet het treffen. Probeer dat echter maar eens aan bepaalde mensen duidelijk te maken....

Kwaliteit en lage prijs kan prima, en zelfs een bepaalde mate van uitgebreide service.
Kwaliteitsverschil is soms het geld gewoon niet waard, het verschil tussen goed en zeer goed is bijvoorbeeld een verdubbeling van de prijs veel mensen niet waard(mijns inziens grotendeels terecht), even simpel vergelijk gezegd.
Maar de kosten voor dat nivo extra kunnen aardig groot zijn.

AlfaHosting
29/03/06, 23:43
Goed, ik verklaar het even. Ik wil hiermee een discussie op touw zetten die aantoont dat de markt nu éénmaal een budgetmarkt is geworden. Als nieuwe hoster niet aan budget doen geraak je er niet meer, behalve als je het geluk hebt enkele grote orders van bedrijven binnen te krijgen. Waar je nu nog woont, of het nu België, Nederland, Amerika of het gat van Pluto is, het maakt niet meer uit. Budget is in deze wereld alles geworden.

Ik gooi dus geen steen naar de huidige budgethosters, maar ik wil gewoon duidelijk stellen dat de markt helemaal anders is begonnen en dat het door toedoen van verschillende bedrijven is uitgegroeid tot een markt waar alleen het budget nog telt.

Je hebt het mis hoor ... niet alleen budget telt. Na een slechte ervaring kiezen de meesten net voor meer kwaliteit.

Str@nger
29/03/06, 23:50
Ik las ergens in dit topic: 'als de prijzen hoger zouden liggen, zouden particulieren hosting niet betalen' en 'als ze hosting niet gebruiken, pakken ze wel een gratis host met reclame'...
De eerste is zeker waar; hobbyisten gaan geen tonnen geld uitgeven voor hun site. Maar ze willen toch wel professioneel overkomen, dus een eigen domein, eigen echte site zonder reclame, eigen e-mailadres en noem maar op. Ze nemen geen genoegen meer met gratis hosting; vroeger wel, omdat het toen zonder reclame was.
Nu moeten zelfs de gratis hosts voldoen aan eisen willen ze echte klanten krijgen: geen reclame, ondersteuning van php & mysl, mogelijkheid om een domeinnaam er aan te koppelen...een kleine greep uit de wensen, die natuurlijk voor iedereen verschillend zijn.

Je moet voor je zelf, voor je bedrijf dus, goed duidelijk hebben of je je wilt richten op particulieren of de zakelijke markt. Dat wil niet zeggen dat je niet beiden kunt hosten, maar je marketing is heel anders.
Bij particulieren is het showen van uptime-percentages wel leuk, maar niet noodzakelijk - zij kiezen liever veel voor weinig.
Bij zakelijke klanten zijn de uptime-percentages wel belangrijk want zij leven vaak ook van het internet, hun website, hun e-mail.
Zo ook met de service, alhoewel particulieren ook goede service verwachten...nouja, dat doet iedereen overal; je verwacht zelfs service van winkelpersoneel als je er niks koopt! Maar voor bedrijven is snelle support/service belangrijker/noodzakelijker dan voor particulieren. De particulieren zeuren en zeiken wel als iets het niet doet, maar voor bedrijven kan het van 'levensbelang' zijn.

Richt je je op de particuliere markt, dan moet je automatisch met je prijzen laag gaan zitten en besparen op de kleine dingen.
Richt je je op de zakelijke markt, dan moet je juist je uptime en je supportkwaliteit promoten.
Zijn budgethosters dan slecht voor de hostingbranche? Nee, ze hebben een andere doelgroep. En als mensen uit die doelgroep merken dat ze verder willen met internet, dan komen ze wel bij de duurdere hosters die zeggen meer kwaliteit te bieden.
Als je geen budgethosters hebt/had, dan had je ook weinig particulieren die hosting afnemen en zo dus ook die inkomsten niet. Nu heb je nog kant als duurdere host op een doorstroom van deze klanten.

(Maar ajb geen onderscheid tussen budgethosts en kwaliteitshosts - ook budgethosts kunnen kwaliteit aanbieden! En ook kwaliteitshosts kunnen baggere kwaliteit leveren...)

BsHosting
29/03/06, 23:51
kwaliteit heeft niet alleen met je netwerk te maken.

het gaat om het totaal plaatje, om een vb te noemen een budgethoster zie ik na 18 uur geen telefoon meer opnemen ook al heeft een klant of toekomstige klant wat vragen want daar zijn kantoortijden voor (soms gaat het overdag ook niet omdat ze nog op school zitten)

een kwaliteitshoster zal voor zijn vaste klanten best op een ander nr te bereiken.
om een vb te geven en dit is praktijk bij een klant die nu bij mij zit: klant ging ook voor het goedkoopste en belt overdag de hoster op met 1 of andere vraag betreffende de hosting, weet je wat ie te horen kreeg sorry daar gaan wij geen telefoon support voor leveren u kunt het op ons forum lezen of een ticket aanmaken.

kijk dat kan natuurlijk overal gebeuren maar ergens moet je op bezuinigen met die prijzen bv 1 euro pm trek je btw eraf heb je 0,81 ct verdiend trek daar alle kosten vanaf dan red je het misschien wel met veel klanten maar ergens moet je op bezuinigen

hetzij op hardware, support etc noem het maar op

Alerd
29/03/06, 23:54
Amen....

En sommige budgethosts hebben voor die doorgroeiende klant nog een speciaal platform :)

Alerd
29/03/06, 23:55
kwaliteit heeft niet alleen met je netwerk te maken.

het gaat om het totaal plaatje, om een vb te noemen een budgethoster zie ik na 18 uur geen telefoon meer opnemen ook al heeft een klant of toekomstige klant wat vragen want daar zijn kantoortijden voor (soms gaat het overdag ook niet omdat ze nog op school zitten)

een kwaliteitshoster zal voor zijn vaste klanten best op een ander nr te bereiken.
om een vb te geven en dit is praktijk bij een klant die nu bij mij zit: klant ging ook voor het goedkoopste en belt overdag de hoster op met 1 of andere vraag betreffende de hosting, weet je wat ie te horen kreeg sorry daar gaan wij geen telefoon support voor leveren u kunt het op ons forum lezen of een ticket aanmaken.

kijk dat kan natuurlijk overal gebeuren maar ergens moet je op bezuinigen met die prijzen bv 1 euro pm trek je btw eraf heb je 0,81 ct verdiend trek daar alle kosten vanaf dan red je het misschien wel met veel klanten maar ergens moet je op bezuinigen

hetzij op hardware, support etc noem het maar op
Niet teveel generaliseren hè ;)

Mensen bellen hier ook terwijl we liever niet hebben dat men belt, maar we helpen ze gewoon :) En ook om 11 uur sávonds :)

BsHosting
29/03/06, 23:57
Ik generaliseer niet ik geef mijn mening.

ik noem ook express geen naam van die hoster dat doet ook niet terzake

Alerd
30/03/06, 00:03
Ik generaliseer niet ik geef mijn mening.

ik noem ook express geen naam van die hoster dat doet ook niet terzake
Excusé moi. Dacht dat je een hoster bedoelde als in budgethosters algemeen, maar je bedoelt het als een hoster specifiek.

Sry niet helemaal goed opgepikt:)

Ithagi
30/03/06, 00:20
Toen wij met onze firma begonnen was het eigenlijk helemaal niet de bedoeling om aan webhosting te gaan doen. We zijn feitelijk een webdevelopment firma, en ontwikkelen dus webapplicaties. Als een service naar onze klanten hebben we dan zelf een server gaan colocaten bij een colocater in het LCL datacenter in diegem.

Dan kwam er de vraag als we ook geen extra domainen konden koppelen aan die mensen hun hosting enzoverder, als we geen reselling konden bieden, enzoverder.
Een van die potentiele resellers wou absoluut met cpanel werken, en we hebben dan cpanel gekocht en op een machine geinstalleerd die eigenlijk al een tijdje stond te draaien zonder dat er iets mee gebeurde (dell 2550). We hebben dan meteen een kwartrack gehuurd en hier de 2 servers ingeplaatst.
Webhosting was dus voor ons een bijzaak, en met het gemak van cpanel en onze integratiekunstjes, was er dus ook bijna geen werk om met een paar klikken accounts aan te maken, domainen te registreren, en we vroegen (vragen nog altijd) €30pj voor n basis-account met .be incl.
(grappig feit; die reseller is nooit overgestapt naar ons)

Intussen kwamen er dan ook van een aantal klanten de vraag om te gaan colocaten en dedicated te gaan werken met hun webapplicaties, waardoor die kwartrack rap vol kwam te zitten en we dus zijn gaan groeien op dat gebied, waar we nu zelf colo en dergelijke diensten kunnen aanbieden.

Door de "lage (?)" hostingprijzen hebben we blijkbaar redelijk wat hosting klanten aangetrokken en zijn we inderdaad moeten overgaan naar een nieuwe, zwaardere server (supermicro), die ook behoorlijk wat geld koste omdat we kwaliteit wouden (hardware raid5 met 3 schijven en 1 hotspare).
Omdat er zo'n 320gb capaciteit is en omdat het niet de bedoeling is om de server te gaan overbelasten met 1000den accounts, zagen we er ook geen probleem in om 500mb per basisaccount te gaan aanbieden ipv 100mb.

Intussen kwam er dan nog een backupserver bij en zijn we intussen aan het kijken om te backuppen naar een 2de datacenter (LCL-Antwerp of Interxion Zaventem). Ineens is webhosting/colo onze hoofdbezigheid en zijn we ook nog bezig met programmeren van webapplicaties (die meestal wegens de modulaire opbouw clonen zijn van elkaar met hier en daar aanpassingen).

Ik wil hiermee eigelijk gewoon zeggen.. We zijn een bedrijfje dat eigenlijk helemaal niet veel in de hostingmarkt wou gaan zoeken, maar door "budgetprijzen" te hanteren hebben we 'per ongeluk' een klantenbestand opgebouwd op deze markt en zijn we hier dus ook moeten overgaan naar zwaardere servers om kwaliteit te blijven waarborgen. Ik moet er eerlijk bijzeggen dat als we dit enkel van "budgethosting" zouden hebben moeten doen, dat dit best wel moeilijker zou zijn geweest dan nu het geval is met de 'multiple income' uit de verschillende andere projecten, colo/dedi, netwerkontwerp/aanleg en hardware verkoop (nog iets waar we nooit gepland hadden mee te beginnen)

We zijn op langere termijn ook van plan om ons meer op colo/dedi toe te leggen, maar zullen uiteraard ook met hosting blijven doorgaan aangezien hier het klantenbestand het grootste blijft.

We zien het dan ook mogelijk om in de toekomst het bedrijf in verschillende segmenten op te splitsen (hosting/colo/dedi, netwerken, hardware, software).

Misschien kan je hieruit ook afleiden dat we wel weten waar we mee bezig zijn en niet 'raprap' willen cachen, maar dankzij een 'multiple income stream' kunnen groeien op verschillende van de segmenten waar we mee bezig zijn.

Henky!
30/03/06, 00:57
Wat ik me steeds afvraag, wat is dan precies het verschil tussen budget en zogenaamde kwaliteitshosting? Het enige wat ik hierover uit dit topic kan halen is een bereikbaarheid van liefst 24 uur. Dat lijkt me in deze tijd van mobieltjes ook voor budget hosters niet zo'n enorm probleem.

Ook een budget hoster kan kwaliteit bieden. Ook wat je inkoopt wordt steeds meer budget. Een goedkope server ergens met een mooi control programma en je bent al een heel eind. Dat is allemaal heel betrouwbaar geworden.

Ik begrijp dat zeker de oudere garde terug verlangt naar de mooie tijden met hoge prijzen. En zich daarom nu verdedigt met vage termen als 'kwaliteit' of 'de zakelijke markt'. Maar kan iemand eens vertellen wat hier nou precies mee wordt bedoeld?

Denk eens terug aan de lessen in kapitalisme op de middelbare school en je ziet dat de ontwikkeling heel normaal is. Eerst een nieuw, gecompliceerd en exclusief product dat duur kan (en soms moet) worden aangeboden. Daarna volgt echter onherroepelijk de fase van de Chinese schoenen. In deze fase zul je je moeten aanpassen. Of de nieuwe nieuwe inzichten in de wijze van ondernemen intergreren of je specifiek richten op een exclusieve niche in de markt. En dan is 'de zakelijke markt' niet voldoende zo lijkt me.

AlfaHosting
30/03/06, 08:15
[QUOTE=Geoffrey]Allé vooruit, misschien een vreemd voorbeeld:

- Een pakket met 250MB & 5GB Dataverkeer kost bij een webhostingbedrijf die kwalitatief erg goed werk kan leveren zo'n € 50,00 / jaar excl.

[QUOTE]

250 MB kost bij een kwalitatieve host die zijn zaakjes in orde heeft meer dan 50 euro per jaar. Dat kan ook bijna niet anders als je echt je kosten rekent en je het leefbaar wil houden, en die leefbaarheid is niet alleen goed voor jezelf maar ook voor je klant.

Ik zie hier op WHT vele budgethostertjes die zich veel groter voordoen dan normaal en waarvan ik weet dat met wat ze verdienen nooit een leefbaar bedrijf kunnen uitbouwen.

Waarom denk je dat er constant bedrijfjes verdwijnen of hier ter overname staan ? En als ik dan nog soms de prijzen ziet die men geeft voor bedrijfjes met amper klanten weet ik dat de nood aan klantjes heel hoog is bij sommigen.

Alerd
30/03/06, 09:04
[QUOTE=Geoffrey]Allé vooruit, misschien een vreemd voorbeeld:

- Een pakket met 250MB & 5GB Dataverkeer kost bij een webhostingbedrijf die kwalitatief erg goed werk kan leveren zo'n € 50,00 / jaar excl.

[QUOTE]

250 MB kost bij een kwalitatieve host die zijn zaakjes in orde heeft meer dan 50 euro per jaar. Dat kan ook bijna niet anders als je echt je kosten rekent en je het leefbaar wil houden, en die leefbaarheid is niet alleen goed voor jezelf maar ook voor je klant.

Ik zie hier op WHT vele budgethostertjes die zich veel groter voordoen dan normaal en waarvan ik weet dat met wat ze verdienen nooit een leefbaar bedrijf kunnen uitbouwen.

Waarom denk je dat er constant bedrijfjes verdwijnen of hier ter overname staan ? En als ik dan nog soms de prijzen ziet die men geeft voor bedrijfjes met amper klanten weet ik dat de nood aan klantjes heel hoog is bij sommigen.

Mensen kap nou eens met uitspraken als dat je voor 50 euro geen kwaliteit kunt leveren. Want dat zeg je hier gewoon.
Denk dat er hier een boel zitten die het tegendeel kunnen bewijzen.

izdesign
30/03/06, 09:06
Opzich ben ik het wel met mario eens, maar nu mijn verhaal ;), ik zit nu zelf bij een budgethoster waar ik opzich nog wel tevreden over ben, zodra er een server uitvalt ben ik benieuwd hoe dat gaat lopen...

Het pakket was:
600MB
// ik zou 999 databases krijgen wat ze al ingekort hebben tot 10 :S
10 gig datatransfer
inclusief domein
21.42 euro per Jaar

De enige reden dat ik hiervoor gekozen heb is dat ik momenteel aan verschillende dingen uitgeef,dus niet al te veel geld over heb voor een betere host, maar wat jullie al zeggen zo'n bedrijf moet ergens op bezuinigen aangezien ik nooit antwoord krijg op support mailtjes.
Ook ik krijg toch wat meer behoefte aan een kwaliteitshoster aangezien ik straks een goede reseller moet hebben, dat durf ik niet te riskeren om bij hetzelfde bedrijf te pakken...

My 2 cents

Alerd
30/03/06, 09:09
Beetje offtopic:
Ik zou gelijk een ander zoeken.
Ook budget mag je antwoord op vragen verwachten.

AlfaHosting
30/03/06, 09:15
[QUOTE=Mario][QUOTE=Geoffrey]Allé vooruit, misschien een vreemd voorbeeld:

- Een pakket met 250MB & 5GB Dataverkeer kost bij een webhostingbedrijf die kwalitatief erg goed werk kan leveren zo'n € 50,00 / jaar excl.



Mensen kap nou eens met uitspraken als dat je voor 50 euro geen kwaliteit kunt leveren. Want dat zeg je hier gewoon.
Denk dat er hier een boel zitten die het tegendeel kunnen bewijzen.

Op hier en daar een uitzondering na is dat inderdaad niet mogelijk, of het moet zijn dat je niet echt een bedrijf bent en het doet als hobby, bijverdienste of scholier. Op dat moment moet je er niet van leven en reken je niet alle kosten door. Maar dan doe je het niet fulltime en ben je niet altijd bereikbaar en lever je dus ook geen kwalitiatieve dienst die vooral bedrijven verwachten. Onder kwalitatief versta ik naast kwaliteit van je produkt ook de kwaliteit van je dienstverlening.

Een bedrijf dat belt om 9.00 in de ochtend verwacht niet dat je antwoord .. "ik doe dat wel even als ik terug ben van school".

Het is niet onmogelijk maar het is zeker niet weggelegd voor iedereen.

Ik hoor het hier graag zeggen .. we werken met zoveel mensen er fulltime aan. Iedereen die kan rekenen kan de leugenaars er zo uithalen. Reken het nog maar even uit aan het minimumloon. Bekijk dan even de prijs van hun pakketten, tel de kosten ervan af en tel uit hoeveel accounts ze moeten hebben om 1 persoon in dienst te hebben. Ongelooflijk wat sommigen kunnen.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar weinigen zijn uitverkoren.

Alerd
30/03/06, 09:21
[QUOTE=Alerd][QUOTE=Mario]

Op hier en daar een uitzondering na is dat inderdaad niet mogelijk, of het moet zijn dat je niet echt een bedrijf bent en het doet als hobby, bijverdienste of scholier. Op dat moment moet je er niet van leven en reken je niet alle kosten door. Maar dan doe je het niet fulltime en ben je niet altijd bereikbaar en lever je dus ook geen kwalitiatieve dienst die vooral bedrijven verwachten. Onder kwalitatief versta ik naast kwaliteit van je produkt ook de kwaliteit van je dienstverlening.

Een bedrijf dat belt om 9.00 in de ochtend verwacht niet dat je antwoord .. "ik doe dat wel even als ik terug ben van school".

Het is niet onmogelijk maar het is zeker niet weggelegd voor iedereen.

Ik hoor het hier graag zeggen .. we werken met zoveel mensen er fulltime aan. Iedereen die kan rekenen kan de leugenaars er zo uithalen. Reken het nog maar even uit aan het minimumloon. Bekijk dan even de prijs van hun pakketten, tel de kosten ervan af en tel uit hoeveel accounts ze moeten hebben om 1 persoon in dienst te hebben. Ongelooflijk wat sommigen kunnen.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar weinigen zijn uitverkoren.

Klopt er zijn er inderdaad nogal wat die doen alsof ze een batterij aan personeel hebben.
Ik heb zelfs gehoord van gevallen die valse namen bedenken bij support e.d. om het te laten lijken dat er veel mensen werken.

Dat soort partijen kun je uiteraard niet al te serieus nemen, en veel personeel is maar voor weinigen weggelegd.

crazycoder
30/03/06, 09:22
Ik hoor het hier graag zeggen .. we werken met zoveel mensen er fulltime aan. Iedereen die kan rekenen kan de leugenaars er zo uithalen. Reken het nog maar even uit aan het minimumloon. Bekijk dan even de prijs van hun pakketten, tel de kosten ervan af en tel uit hoeveel accounts ze moeten hebben om 1 persoon in dienst te hebben. Ongelooflijk wat sommigen kunnen.

Dan vergeet jij dat de velen stellen niet meer dan 200-250 accounts per server te hebben.

@izdesign
10 databases is voor 99% van de sites meer dan genoeg.

AlfaHosting
30/03/06, 09:26
Opzich ben ik het wel met mario eens, maar nu mijn verhaal ;), ik zit nu zelf bij een budgethoster waar ik opzich nog wel tevreden over ben, zodra er een server uitvalt ben ik benieuwd hoe dat gaat lopen...

...

maar wat jullie al zeggen zo'n bedrijf moet ergens op bezuinigen aangezien ik nooit antwoord krijg op support mailtjes.


My 2 cents

Wow, iemand die het met mee eens is :p /.. celebrate/ :p

Jammer genoeg weet iedereen dat sommige dingen nu eenmaal niet kunnen ... enkel de zon gaat voor niks op. Maar natuurlijk kunnen halve euro hosters niet gaan vertellen dat ze nog naar school gaan, dat ze niet altijd bereikbaar zijn enz ...

Natuurlijk zijn er ook prima budget hosters die hun zaakjes prima voor elkaar hebben (bv. PC-extreme) maar het is slechts weggelegd voor enkelen.

Maar jammer genoeg verloopt het vaak ook zo:

Men huurt het goedkoopste servertje met geen backups of andere zaken en men maakt een mooie website met zeer lage prijzen. De klanten komen binnen en zijn in de eerste fase erg tevreden (logisch, de server is minimaal belast). Nadien moet men de server vol gaan duwen met klanten om toch nog een winst te hebben. De kwaliteit wordt minder en de klanten beginnen meer vragen te stellen. Voor die vragen heeft men uiteindelijk bijna geen tijd meer, want achteraf blijkt dat er toch meer bij komt kijken dan dat men eerst dacht. Het minste dat er dan nog fout loopt stopt men. En dit is jammer genoeg vaak de realiteit.

Alerd
30/03/06, 09:31
Men huurt het goedkoopste servertje met geen backups of andere zaken en men maakt een mooie website met zeer lage prijzen. De klanten komen binnen en zijn in de eerste fase erg tevreden (logisch, de server is minimaal belast). Nadien moet men de server vol gaan duwen met klanten om toch nog een winst te hebben. De kwaliteit wordt minder en de klanten beginnen meer vragen te stellen. Voor die vragen heeft men uiteindelijk bijna geen tijd meer, want achteraf blijkt dat er toch meer bij komt kijken dan dat men eerst dacht. Het minste dat er dan nog fout loopt stopt men. En dit is jammer genoeg vaak de realiteit.

Ik snap niet dat ze er aan beginnen zonder uberhaupt maar e.e.a. door te rekenen?
Als je een beetje helder nadenkt zorg je dat je geld achter de hand hebt voor het geval dat.
En zorg je dat je alles doorgerekent hebt voor je er aan begint.

smurf
30/03/06, 10:19
Ik zou hier graag eens een definitie zien van budget hosting. Ik zie hier enkele posters die budgethosters aan het bashen zijn en ironisch genoeg zelf heel lage prijzen hanteren.

Wij leggen misschien de nadruk op Budget maar bij ons heb je 1 Gb pas voor €129 per jaar... Er zijn hier mensen die afgeven op budget en het aan 1/4de van de prijs bieden...

Dus ja ik wil eerst een definitie zien over wat voor jullie als bedget wordt aanvaard.

Kort:
- Op relatief korte tijd hebben we iets van een 5000 klanten kunnen overtuigen om voor ons te kiezen. We beheren ongeveer evenveel betaalende .be's, een duizendtal.nl's, en iets meer dan duizend .com .net .org. Die 5000 Hosting paketten zijn heus niet allemaal €12 per jaar hostings (slechts 15 procent).
- We hebben de afgelopen 3 maanden problemen gehad omdat we de gratis .be actie onderschat hebben, dit uitte zich in heel trage support en problemen met de servers waar die forward op stonden.
- Na de actie zijn we alles beginnen verhuizen van NL naar BE en zijn we op ons eigen netwerk overgegaan (ook met de nodige uitvallen daardoor).
- De combinatie van de laatste 2 heeft voor enkele slechte reacties op webhosters.nl gezorgd. Ookal was alles aangekondigd en ookal konden klanten hun tickets high priority geven.
- We huren geen servers, alles in eigen beheer
- Iedereen in deze thread, op Mario na, hanteert lagere prijzen dan wij...

Bovendien hebben we niet alleen particulieren onder onze vleugels. Gemeentebesturen, scholen, KMO's, politici, BV's, maken ook deel uit van ons klantenbestand.

Rob77
30/03/06, 10:23
Ik denk dat je altijd bedrijven zult blijven houden die kwaliteit zoeken. Ik zit in een iets andere branche, maar ik merk dat klanten vaak bereid zijn iets meer dan marktconform te betalen als wij bepaalde zaken beter kunnen doen of garanderen.

JayvD
30/03/06, 10:23
Een bedrijf dat belt om 9.00 in de ochtend verwacht niet dat je antwoord .. "ik doe dat wel even als ik terug ben van school".

Het is niet onmogelijk maar het is zeker niet weggelegd voor iedereen.



Ik ben begonnen met dit bedrijf omdat ik het leuk vond niet omdat ik geld wilde verdienen (is nog steeds het geval). Ik lever echter wel gewoon kwaliteitproducten.

Ik zit nog op school maar dat is compleet geen hinder met mijn bedrijf, als de telefoon gaat loop ik de les uit pak mijn laptop en ga gewoon ergens waar het rustig is de klant te woord staan.

Is maar net hoe je der tegenover staat, ik vind het leuk en hoef er geen inkomsten uit te ontvangen maar ik verkoop wel gewoon voor kwaliteitsprijs.

Je kan me noemen wat je wilt maar ik ben wel gemotiveerd met mijn bedrijf wat veel andere niet zijn omdat ze uit geld overweging zijn gestart. Wat heb jij liever bij je bedrijf? Geldwolven of mensen die alles goed draaiend willen hebben en plezier in hun beroep hebben?

hires
30/03/06, 10:26
Niet geheel onbelangrijk denk ik, is dat de hardware en software onderdelen stuk voor stuk beter van kwaliteit zijn. Bekijk de prijzen van 20 jaar geleden, wat je toen voor 2000 EUR kon kopen en wat je er mee deed (!), tegenover wat je er nu voor koopt en er allemaal mee kan, meer als vroeger, voor minder geld. Daarbij kkan steeds meer remote, met een handige GUI en wordt het voor steeds meer leken (scholieren, hobbyisten) makkelijker om daarmee overweg te kunnen, ook als je beheer taken moet uitvoeren; alles kan vrij simpel uitgevoerd worden. Maar inderdaad... zolang het draait... misschien dat een harde schijf verwisselen nog niet zoveel problemen oplevert maar daarna wordt het allemaal wat ingewikkelder..

Maar als het draait. Dan draait het. Een goedkope of dure server; het maakt niet uit; ze zijn allebei op de markt om te 'draaien', dat is alles wat ze moeten doen. En de goedkopere servers kunnen dat ook. Het is niet zo dat elk goedkoop onderdeel v.d. server per definitie binnen 1 jaar afgeschreven kan worden, lijkt me.

Maar het moet ook geen 'strijd' worden... de klanten komen waarschijnlijk wel als je kwaliteit levert; over het algemeen is dat (voor mij) toch wel op de lange termijn de doorslag voor mensen.

Ik zou wel eens willen weten of er cijfers bekend zijn over hoe vaak mensen (klanten) wisselen van provider..

eMiz0r
30/03/06, 10:34
Op hier en daar een uitzondering na is dat inderdaad niet mogelijk, of het moet zijn dat je niet echt een bedrijf bent en het doet als hobby, bijverdienste of scholier. Op dat moment moet je er niet van leven en reken je niet alle kosten door. Maar dan doe je het niet fulltime en ben je niet altijd bereikbaar en lever je dus ook geen kwalitiatieve dienst die vooral bedrijven verwachten. Onder kwalitatief versta ik naast kwaliteit van je produkt ook de kwaliteit van je dienstverlening.

Een bedrijf dat belt om 9.00 in de ochtend verwacht niet dat je antwoord .. "ik doe dat wel even als ik terug ben van school".

Het is niet onmogelijk maar het is zeker niet weggelegd voor iedereen.

Ik hoor het hier graag zeggen .. we werken met zoveel mensen er fulltime aan. Iedereen die kan rekenen kan de leugenaars er zo uithalen. Reken het nog maar even uit aan het minimumloon. Bekijk dan even de prijs van hun pakketten, tel de kosten ervan af en tel uit hoeveel accounts ze moeten hebben om 1 persoon in dienst te hebben. Ongelooflijk wat sommigen kunnen.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar weinigen zijn uitverkoren.

Telefonische support van 9 tot 12 en 1 tot 5 (kantoortijden inderdaad) en voor storingen 24/7 beschikbaar. 7 Fulltimers in dienst, alles draait op Supermicro en 2 kantoren waarvan 1 in een straal van 500m van het datacentrum. Need i say more?

crazycoder
30/03/06, 10:42
Telefonische support van 9 tot 12 en 1 tot 5 (kantoortijden inderdaad) en voor storingen 24/7 beschikbaar. 7 Fulltimers in dienst, alles draait op Supermicro en 2 kantoren waarvan 1 in een straal van 500m van het datacentrum. Need i say more?
Zoals hij al zegt: weinigen zijn uitverkoren :-)

hires
30/03/06, 10:48
Je kan me noemen wat je wilt maar ik ben wel gemotiveerd met mijn bedrijf wat veel andere niet zijn omdat ze uit geld overweging zijn gestart. Wat heb jij liever bij je bedrijf? Geldwolven of mensen die alles goed draaiend willen hebben en plezier in hun beroep hebben?

Ik ga ook voor kwaliteit, hetzij gehuurd, hetzij zelf opgezet; het moet goed zijn. Maar de doorsnee klant heeft geen idee wat er allemaal achter de schermen moet gebeuren. 'Ik ken een mannetje die wat met computers doet' is echt iets wat ik vaak hoor, terwijl men helemaal geen weet heeft van datacenters, servers, support contracten en andere belangrijk zaken om een hostingbedrijf up 'n running te houden, zélfs als je al je zaken afneemt van iemand anders (die overigens goede spullen levert).

Ik ben regelmatig aan het nadenken over hoe ik bovenstaande groep mensen kan benaderen om de activiteiten die nodig zijn om een hostingbedrijf te runnen, zo duidelijk en simpel mogelijk kan overbrengen op de klant én zodat men weet dat men waard krijgt voor zijn geld; ongeacht de prijs.

Een bedrijf (welk bedrijf dan ook) kost tijd en hoe groter je groeit, hoe groter je moet denken en dat kost tijd en soms geld. Met als doel je kwaliteit hoog te HOUDEN en alles onder controle te hebben.

t.bloo
30/03/06, 12:38
Interessante discussie, wij positioneren ons ook als Budget Hoster. De reden is dat we de particuliere markt als doelgroep hebben en marketingtechnisch doet budget het daar erg goed om je te onderscheiden.

Van onze prijzen kunnen we echter echt niet leven, maar het is dan ook een nevenactiviteit van een ander bedrijf dat hele andere activiteiten heeft (iets in de techniek).

Waar we ons wel erg aan ergeren is dat veel bedrijven niet eerlijk zijn. Kijk dat 10GB dataverkeer voor deze prijzen alleen kan door overselling mag duidelijk zijn, maar over uptime en response tijden liegen is gewoon niet fair. Wij proberen onze zaakjes uiteraard zo goed mogelijk te regelen en hebben dan ook voorzieningen achter de hand om kalamiteiten en uitval op te vangen en hebben geen drang om groot te groeien. Onze infrastructuur wordt ook gebruikt voor onze hoofdactiviteit en daar kunnen we ons geen slechte kwaliteit veroorloven...

AlfaHosting
30/03/06, 12:48
Telefonische support van 9 tot 12 en 1 tot 5 (kantoortijden inderdaad) en voor storingen 24/7 beschikbaar. 7 Fulltimers in dienst, alles draait op Supermicro en 2 kantoren waarvan 1 in een straal van 500m van het datacentrum. Need i say more?

Klopt, maar ik zei niet dat het onmogelijk was. Je bent zelf een goed voorbeeld waarschijnlijk dat het wel kan. Maar voor 95% van de budgethosters die op WHT komen is dat niet het geval.

AlfaHosting
30/03/06, 12:49
Ik snap niet dat ze er aan beginnen zonder uberhaupt maar e.e.a. door te rekenen?
Als je een beetje helder nadenkt zorg je dat je geld achter de hand hebt voor het geval dat.
En zorg je dat je alles doorgerekent hebt voor je er aan begint.

Niet iedereen denkt helder :p

AlfaHosting
30/03/06, 12:54
Ik zou hier graag eens een definitie zien van budget hosting. Ik zie hier enkele posters die budgethosters aan het bashen zijn en ironisch genoeg zelf heel lage prijzen hanteren.

Wij leggen misschien de nadruk op Budget maar bij ons heb je 1 Gb pas voor €129 per jaar... Er zijn hier mensen die afgeven op budget en het aan 1/4de van de prijs bieden...

Dus ja ik wil eerst een definitie zien over wat voor jullie als bedget wordt aanvaard.

Kort:
- Op relatief korte tijd hebben we iets van een 5000 klanten kunnen overtuigen om voor ons te kiezen. We beheren ongeveer evenveel betaalende .be's, een duizendtal.nl's, en iets meer dan duizend .com .net .org. Die 5000 Hosting paketten zijn heus niet allemaal €12 per jaar hostings (slechts 15 procent).
- We hebben de afgelopen 3 maanden problemen gehad omdat we de gratis .be actie onderschat hebben, dit uitte zich in heel trage support en problemen met de servers waar die forward op stonden.
- Na de actie zijn we alles beginnen verhuizen van NL naar BE en zijn we op ons eigen netwerk overgegaan (ook met de nodige uitvallen daardoor).
- De combinatie van de laatste 2 heeft voor enkele slechte reacties op webhosters.nl gezorgd. Ookal was alles aangekondigd en ookal konden klanten hun tickets high priority geven.
- We huren geen servers, alles in eigen beheer
- Iedereen in deze thread, op Mario na, hanteert lagere prijzen dan wij...

Bovendien hebben we niet alleen particulieren onder onze vleugels. Gemeentebesturen, scholen, KMO's, politici, BV's, maken ook deel uit van ons klantenbestand.

Mijn definitie van budgethosters is iemand die onmogelijke prijzen hanteert. Ik noem niet iemand die aan 1 euro per maand een pakket verhuurt automatisch een budgethoster. Het kan ook een lokker zijn, waarna de prijzen van de andere pakketten redelijk worden en waar je wel een ernstige winstmarge op hebt. Sommigen rekenen dan bv wat meer voor een domeinnaam.

Goed voorbeeld is bv. Smurf. Maar als je bv. 1 GB ruimte en 25 GB dataverkeer kunt kopen voor 25 euro per jaar zoals ik het hier soms zie dan weet je toch dat er iets serieus mis is. Dat noem ik dus budget :)

AlfaHosting
30/03/06, 12:58
Ik ben begonnen met dit bedrijf omdat ik het leuk vond niet omdat ik geld wilde verdienen (is nog steeds het geval). Ik lever echter wel gewoon kwaliteitproducten.

Ik zit nog op school maar dat is compleet geen hinder met mijn bedrijf, als de telefoon gaat loop ik de les uit pak mijn laptop en ga gewoon ergens waar het rustig is de klant te woord staan.

Is maar net hoe je der tegenover staat, ik vind het leuk en hoef er geen inkomsten uit te ontvangen maar ik verkoop wel gewoon voor kwaliteitsprijs.

Je kan me noemen wat je wilt maar ik ben wel gemotiveerd met mijn bedrijf wat veel andere niet zijn omdat ze uit geld overweging zijn gestart. Wat heb jij liever bij je bedrijf? Geldwolven of mensen die alles goed draaiend willen hebben en plezier in hun beroep hebben?

Je moet bedrijven die er hun kostwinning van maken geen geldwolven noemen. Nu doe je alles als hobby en voor (bijna) niks. Wat als je van school komt ? Dan moet je gaan werken omdat je bedrijfje waarvoor je al die jaren gewerkt hebt niks oplevert.

Beter en slimmer is vanaf de opstart wat vooruitdenken en hier rekening mee houden. Het zou toch 1000 keer leuker zijn als het je broodwinning kon worden.

Ik heb hier bedrijfjes te koop weten staan die 2 jaar bezig zijn en dan een 100 tal klanten hebben met een jaarwinst van nauwelijks 1 maandloon.

t.bloo
30/03/06, 13:01
Mijn definitie van budgethosters is iemand die onmogelijke prijzen hanteert.
Meestal ben ik het wel met je eens, maar dit gaat wel heel ver als je dat zo expliciet stelt. Onmogelijk houdt in dat het niet kan, bijvoorbeeld direct of op de langere termijn. Je zegt hiermee dat budget = evil en als het wel kan = kwaliteit.

AlfaHosting
30/03/06, 13:06
Meestal ben ik het wel met je eens, maar dit gaat wel heel ver als je dat zo expliciet stelt. Onmogelijk houdt in dat het niet kan, bijvoorbeeld direct of op de langere termijn. Je zegt hiermee dat budget = evil en als het wel kan = kwaliteit.

Ok, ik ben het met jou ook meestal eens dus wat je zei zette me wat aan het denken. Ik zal het even anders stellen. Natuurlijk is alles mogelijk, en de voorbeelden zijn er. Wat ik hekel zijn de legio voorbeelden van bedrijven die 'doen' alsof het kan in combinatie met kwaliteit en dat helemaal niet kunnen waarmaken. 100% uptime, 24/7 bereikbaarheid, 250 man personeel, ... enz.

Zoals reeds eerder gezegd is het wel mogelijk, maar meer uitzondering dan regel .. PCextreme, Sohosted, enz ... Ik heb nooit gezegd dat kwaliteit en budget niet samen kunnen gaan. Budget is zeker niet 'evil' ... :)

In Belgie kom je ze minder tegen omdat daar het ondernemen wat moeilijker gemaakt wordt en omdat de kost om te ondernemen er hoger ligt.

marijn79
30/03/06, 13:10
De reden is dat we de particuliere markt als doelgroep hebben en marketingtechnisch doet budget het daar erg goed om je te onderscheiden.



Je goed kunnen onderscheiden in de budget markt? Wat een onzin! Iedereen roept het hardst dat ze de beste hosting voor de laagste prijs hebben. Onderscheid je daar maar eens.

Zoals Michael Porter al zei; in een volwassen markt kan maar 1 bedrijf de kostleider zijn en iedereen die toch die strategie aanhangt maar niet de kostleider is gaat er aan onderdoor...

Alerd
30/03/06, 13:11
Ok, ik ben het met jou ook meestal eens dus wat je zei zette me wat aan het denken. Ik zal het even anders stellen. Natuurlijk is alles mogelijk, en de voorbeelden zijn er. Wat ik hekel zijn de legio voorbeelden van bedrijven die 'doen' alsof het kan in combinatie met kwaliteit en dat helemaal niet kunnen waarmaken. 100% uptime, 24/7 bereikbaarheid, 250 man personeel, ... enz.

Zoals reeds eerder gezegd is het wel mogelijk, maar meer uitzondering dan regel .. PCextreme, Sohosted, enz ... Ik heb nooit gezegd dat kwaliteit en budget niet samen kunnen gaan. Budget is zeker niet 'evil' ... :)

In Belgie kom je ze minder tegen omdat daar het ondernemen wat moeilijker gemaakt wordt en omdat de kost om te ondernemen er hoger ligt.
Het hangt denk ik helemaal aan de opbouw van je bedrijf, 100% leunen op goedkope hosting lijkt me lastig, maar is niet onmogelijk.

Goedkoop(budget) en kwaliteit is ook goed mogelijk, maar roepen dat je 100% uptime hebt is zelfs door de duurste hoster niet waar te maken.
Ik denk niet zozeer dat budget de boosdoener is maar meer sommige bedrijven die het hanteren en die daar een misleidende manier van klantwinning op na houden, zoals de door jou al aangehaalde zogenaamde personeelsleden en garanties.

t.bloo
30/03/06, 13:16
@Mario: Ik denk eerder dat je die voorbeelden niet budget moet noemen, maar gewoon goedkoop.

Ik zie budget als een dienst tegen een lagere prijs waarbij er voor gekozen is om bepaalde bijzaken kwalitatief minder uit te voeren dan gebruikelijk. Voorbeelden hiervan zijn ambiance bij eetgelegenheden, roest bij fietsen, levensduur bij keukens, uptime en response bij hosting.

Het moet wel duidelijk kunnen zijn dat deze zaken anders dan anders zijn, anders is het natuurlijk gewoon oplichting.

Alerd
30/03/06, 13:19
@Mario: Ik denk eerder dat je die voorbeelden niet budget moet noemen, maar gewoon goedkoop.

Ik zie budget als een dienst tegen een lagere prijs waarbij er voor gekozen is om bepaalde bijzaken kwalitatief minder uit te voeren dan gebruikelijk. Voorbeelden hiervan zijn ambiance bij eetgelegenheden, roest bij fietsen, levensduur bij keukens, uptime en response bij hosting.

Het moet wel duidelijk kunnen zijn dat deze zaken anders dan anders zijn, anders is het natuurlijk gewoon oplichting.
Precies :)

Zeeman shirts verkopen is niet erg :) maar je moet niet doen alsof het nike shirts zijn, en al helemaal niet raar kijken als mensen achteraf komen klagen als de beloofde kwaliteit niet gehaald wordt...

Willekeurige voorbeelden uiteraard :)

t.bloo
30/03/06, 13:24
Iedereen roept het hardst dat ze de beste hosting voor de laagste prijs hebben. Onderscheid je daar maar eens.
Er zijn er inderdaad een aantal die dat roepen maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen. Budget is ook niet hetzelfde als goedkoop. Je kunt goedkoop zijn en toch niet budget, bijvoorbeeld door de hier al veel aangehaalde schaalvoordelen. Je kunt ook budget zijn en toch niet goedkoop.

Daarnaast denk ik dat je de intelligentie van de potentiele klanten tekort doet met deze uitspraak. Er zijn genoeg mogelijke klanten die wel kunnen beoordelen waar een prijsverschil vandaan komt en zelf de keuze maken of ze daar mee accoord gaan. Een groot deel van onze klanten kiezen bijvoorbeeld bewust voor budget (euro's inwisselen voor andere entiteiten binnen de afgenomen dienst).

Henky!
30/03/06, 13:44
Mm, mijn vraag wordt hier maar niet beantwoord. Iedereen schijnt wel te weten wat budget hosting is maar niemand die verklaart wat er dan met kwaliteitshosting wordt bedoeld. Zijn dat dan de dure kantoren en lease bakken?

Nog maar eens mijn verhaal vertellen. Van hoe ik ooit op dit forum terecht kwam en per ongeluk ook een budgethoster werd.

Onze websites zijn een aantal jaren geleden meerdere malen verhuist. Van de ene provider naar de andere. Goedkoop, duur, bekend of onbekend, het maakte allemaal niets uit. Steeds weer dezelfde mooie beloftes maar zodra je betaald had was het uit met de service. Vandaar ook mijn vraag, uit ervaring zie ik namelijk geen enkel verschil tussen budget of kwaliteit. Interesseert mij overigens ook niet. Als klant was mijn enige wens dat onze websites werken en zichtbaar zijn, dat is alles.

Wij kochten uiteindelijk maar onze eigen server. Sindsdien draaien onze sites 100% uptime. Ook tot tevredenheid van de paar klanten die we daar hebben gehuisvest omdat we nou eenmaal toch een server haden.

t.bloo
30/03/06, 13:54
@Henky, je geeft je eigen antwoord. Je wilt graag alle bijzaken ook maximaal in orde hebben en dan heet het kwaliteit. Dus niet alleen een stukje ruimte en wat dataverkeer, maar ook:
- lage pings
- minimaal dagelijkse backups
- goede nameservers
- goede reactie op "normale" vragen
- goede reactie op spoedvragen
- fatsoenlijke facturatie
- altijd een goede netwerkverbinding
- een goede administratie
- geen serverdowntime
- geen last van onderhoud op de server
- gedegen technische kennis bij de beheerders
- geen last van andere klanten bij shared hosting
- goede transits, peerings en hoe het allemaal heet
- de laatste stabiele technieken tot je beschikking
- goede communicatie in geval van onverhoopte problemen
- goede beveiliging van de servers en netwerk
- ...
- ...
- ...

HCiZiZ
30/03/06, 13:59
Ikzelf als consument kijk gewoon naar de prijs/kwaliteit relatie

Je hebt dan ook gelijk dat de strijd om pure kwaliteit voorbij is denk ik. Het gaat nu meer om de prijzen en daarna kijkt men wat voor kwaliteit daarbij hoort (als men slim is) , is die prijs/kwaliteit redelijk aanvaardbaar dan is men snel tevreden.

Of dit nu echt zo slecht is weet ik niet... De mensen die echt kwaliteit willen hebben, willen daar ook wel voor betalen...

Henky!
30/03/06, 14:10
@Henky, je geeft je eigen antwoord. Je wilt graag alle bijzaken ook maximaal in orde hebben en dan heet het kwaliteit. Dus niet alleen een stukje ruimte en wat dataverkeer, maar ook:
- lage pings
- minimaal dagelijkse backups
- goede nameservers
- goede reactie op "normale" vragen
- goede reactie op spoedvragen
- fatsoenlijke facturatie
- altijd een goede netwerkverbinding
- een goede administratie
- geen serverdowntime
- geen last van onderhoud op de server
- gedegen technische kennis bij de beheerders
- geen last van andere klanten bij shared hosting
- goede transits, peerings en hoe het allemaal heet
- de laatste stabiele technieken tot je beschikking
- goede communicatie in geval van onverhoopte problemen
- goede beveiliging van de servers en netwerk
- ...
- ...
- ...

Kortom, gewoon een website die lekker draait. Hoe dat met de ping of de nameservers zit zal me als consument worst zijn.

Overigens. Waar het in ons geval altijd aan ontbrak was juist die goede communicatie. Daar zijn ook de kwaliteitshosters (althans in onze ervaring) bijzonder slecht in.

We hebben wat domeinen geregistreerd bij een Duits budget bedrijf. Ik had een vraag en dus van de week met ze gebeld. Wat een verademing! En wat een service. Daar wordt je als klant tenminste serieus genomen. Dat ben ik in Nederland helaas nog niet tegengekomen.

crazycoder
30/03/06, 15:22
We hebben wat domeinen geregistreerd bij een Duits budget bedrijf. Ik had een vraag en dus van de week met ze gebeld. Wat een verademing! En wat een service. Daar wordt je als klant tenminste serieus genomen. Dat ben ik in Nederland helaas nog niet tegengekomen.
Je moet maar net de juiste tussen de 1600 nog wat providers tegenkomen :-)

Henky!
30/03/06, 15:34
Je moet maar net de juiste tussen de 1600 nog wat providers tegenkomen :-)

Dat is in Duitsland dan in een keer gelukt:-)

izdesign
30/03/06, 15:39
Dan vergeet jij dat de velen stellen niet meer dan 200-250 accounts per server te hebben.

@izdesign
10 databases is voor 99% van de sites meer dan genoeg.

Jup dit klopt ook, maar als er in het contract staat dat ik 999 database's zou krijgen vind ik ook dat ik die moet krijgen ;) maar ik kan me der verder niet druk om maken

BsHosting
30/03/06, 15:59
en dit heet nu meer aanbieden dan je werkelijk kunt geven.

op een pakket van bv 100 mb zeggen 9999 databases is gewoon onmogelijk 90% van wat er hier aanbied probeert het op die manier.

het is niet meer en niets minder dan de klant voorliegen.

9999 staat mooier dan 10 maar tref nu maar eens een klant die bv op 100mb 9999 db's wil gaan draaien denk niet dat je dat als hoster dan toelaat

maar ja 9999 aangeboden is ook 9999 krijgen he

9999 is gewoon onbeperkt, maar onbeperkt bestaat niet er is altijd een limiet daarom snap ik hier de mods ook niet dat dit nog steeds wordt toegelaten met adverteren hier op WHT

hires
30/03/06, 16:30
en dit heet nu meer aanbieden dan je werkelijk kunt geven.

op een pakket van bv 100 mb zeggen 9999 databases is gewoon onmogelijk 90% van wat er hier aanbied probeert het op die manier.

het is niet meer en niets minder dan de klant voorliegen.

9999 staat mooier dan 10 maar tref nu maar eens een klant die bv op 100mb 9999 db's wil gaan draaien denk niet dat je dat als hoster dan toelaat

maar ja 9999 aangeboden is ook 9999 krijgen he

9999 is gewoon onbeperkt, maar onbeperkt bestaat niet er is altijd een limiet daarom snap ik hier de mods ook niet dat dit nog steeds wordt toegelaten met adverteren hier op WHT

Juist omdat niemand 9999 databases gaat gebruiken zal dit probleem zich niet voordoen. Voorliegen, mee eens, en ik ben er ook geen voorstander van. Maar ik denk wel dat de meeste klanten geen idee hebben dat dit speelt. Men leest 9999, gaan naar die hoster, en de prijs is nog lager ook bij die ander! De keus is snel gemaakt.

Ik zei het al eerder, ik zou hiernaast ook wel willen weten:
hoe vaak een klant veranderd van hostingbedrijf (en dan even geen onderscheid maken tussen klanten).
Verder lijkt het me zeer de moeite waard om wat meer marktonderzoek te doen en er achter te komen wat een gemiddelde klant nu eigenlijk weet van 'hosting'. En dan van daaruit concluderen dat de communicatie in de markt een stuk beter kan; ik denk namelijk dat als je hapklare brokken aanlevert bij de klant dat dan sowieso je doelgroep groter wordt (de gem. nederlander is namelijk dom en wil hapklare brokken).

BsHosting
30/03/06, 16:35
9999 misschien niet maar bv 100 dus als je 100mb diskspace hebt zou inprincipe in de klant zijn ogen ook kunnen of 50 maar denk dat er 50 op 100mb toch niet erg leuk is voor je als hoster

en nogmaals het is niet alleen met db's ook met mail etc fysiek zul je het idd aan kunnen bieden maar in de praktijk ff 50 mail op 100mb gaat niet echt werken en toch zijn er klanten die het proberen.

als jij het aanbied en je klant kan het niet gebruiken ben je in gebreke

Xerious
30/03/06, 17:14
Als een klant er voor kiest om 9999 databases aan te maken en hij kan dat passen in zijn webspace dan wens ik de klant veel plezier en hou ik hem niet tegen. Aangezien de meeste klanten gewoon tot een database of 10 / 15 hanteren zie ik geen probleem om meer aan te bieden zolang het maar geen overlast veroorzaakt (staat vermeld in mijn AV).
Ik bied nu niet de duurste prijzen aan en kan mede daarom in de categorie budgethoster vallen. Ik zie het bijvoorbeeld ook in mijn cliëntele. Veel van mijn klanten hosten als particulier een website, als dan blijkt dat ze er tevreden mee zijn zie je vaak dat er ook zakelijk websites al dan niet direct via die klant binnen komen. Soms zijn het websites voor het eigen bedrijf, soms zijn het websites van waar ze werken. Het is niet direct zo dat budgethosting bedrijven afschrikt, maar ik merk wel dat ze vaak de kat uit de boom kijken.
Dat ik budgethost wil niet zeggen dat ik geen kwaliteit lever. Veel van de klanten hebben mijn telefoonnummer en kunnen mij 24/7 bereiken met vragen of problemen. Ook als ik om 2 uur 's nachts nog iets aan de server geupdate heb, en ik de volgende ochtend om 7 uur uit mijn bed gebeld wordt dat iets niet werkt dan ben ik altijd bereid om te helpen of het nu aan de server ligt of aan de klant zelf (meestal overigens de klant zelf ;)).
De prijzen zijn nu meer dan een jaar en 4 weken geleden tot stand gekomen op wat ik toen fair vond om te vragen. Ik rekende de kosten uit, maakte een businessplan, liet het businessplan controleren en door mensen bekijken en doorrekenen. Vervolgens koos ik een prijs die ik als eerlijk beschouwde voor wat ik wilde aanbieden maar wel natuurlijk met in het achterhoofd de doelgroep en de concurentie.
Het platform kan ik niet laag noemen, ik beantwoord e-mails meestal binnen 24 uur met af en toe een uitschieter maar ik denk dat het gemiddelde wel binnen 3 tot 4 uur beantwoord wordt. Tijd voor de telefoon heb ik ook meestal ook wel.
Afgelopen zomer is er iets fout gegaan, namelijk de hardeschijf van de server was er uit gevlogen. Ik heb toen in de afhandeling een aantal fouten gemaakt en de netwerkprovider was een beetje terughoudend met het geven van toegang tot de locatie. Als gevolg daarvan heeft het veels te lang geduurd(6 dagen geloof ik) en dan belanden de verhalen op Webhosters.nl. Van die verhalen heb ik nu nog steeds last want ze beinvloeden wel degelijk de binnenkomst van klanten. Inmiddels heb ik eigen servers liggen die ik nou ook niet low-end kan noemen of goedkoop.

Kwaliteit is iets wat totaal los staat van de prijs. Er zijn genoeg dure providers die er een potje van maken. Ik zie van bepaalde grote bedrijven bijvoorbeeld een behoorlijk grote binnenloop.. ook van zakelijke klanten.
Ondertussen zijn er ook veel lowbudget partijen die het verpesten, dat zal je altijd houden.
Maar bovenal zijn er veel en veel meer bedrijven die het wel goed doen en die het wel eerlijk aanpakken. Ik wil zelf bijvoorbeeld mijn bedrijf gaan uitbouwen naar een activiteit waar ik ook van kan leven als ik hier thuis het huis uit getrapt wordt. Daar zijn al plannen voor en die ga ik doorzetten aan het eind van de zomer. Of ik daarbij een nieuwe handelsnaam ga hanteren ben ik nog niet uit, want de klant die een beetje zoekt komt toch altijd uit op Webhosters.nl met de verhalen die daarbij horen. Ik moet misschien maar weer eens wat klanten gaan verleiden om daar hun eerlijke en echte verhalen te posten want een complimentje wordt minder snel gegeven dan een klacht.

BsHosting
30/03/06, 17:28
beste xerious,

ik snap je verhaal ook wel maar jij bent het toch wel met me eens dat als jij 999 aanbied en hier komt het leuke
Aangezien de meeste klanten gewoon tot een database of 10 / 15 hanteren zie ik geen probleem om meer aan te bieden zolang het maar geen overlast veroorzaakt (staat vermeld in mijn AV)]

alles kan overlast veroorzaken maar je bied meer aan dat je inprincipe dus waar kunt maken ook al gebruikt 90% er maar 10 of 15.

ik zal je weleens willen horen als een klant bv 500 mailadressen aanmaakt met 100mb ruimte.
en jij krijgt er last van en je andere klanten.

kun je makkelijk zeggen staat in mijn AV maar dan nog lieg je een klant voor.

hetzelfde als 999 db's of mailaccounts zolang uw account het toelaat dus is het geen 999 simpel genoeg want 999 gaat bv niet op 100mb werken als ie ze ook nog gebruikt.

het is een verkapte manier om onbeperkt aan te bieden en niks anders.

eerlijkheid en duidelijkheid tegen een klant zal je meer klanten opleveren dan maar een potje liegen.
je kunt je niet altijd verschuilen achter bv je AV jij weet zelf ook dat 999 niet kan op een account van 100MB het staat er los van dat een klant er geen 999 gebruikt je misleid ze gewoon.

ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

Xerious
30/03/06, 17:36
Nee daar ben ik het niet met je eens. Een klant mag van mij best 500 e-mail adressen gebruiken als de klant dit op een normale manier doet. Als hij 500 heel actieve e-mail adressen gaat gebruiken dan kan dat inderdaad een probleem op leveren maar dat hoeft niet. Dat ik zelf altijd 9999 of onbeperkt vermeld wil zeggen dat er geen vaste limiet op zit maar dat het zich laat leiden door wat de gebruiker er mee wil. Ik moet overigens de eerste gek nog vinden die honderden databases nodig heeft voor zijn site.
Maar wat is nu eigenlijk echt het verschil tussen of je alles verdeeld over 2 databases of in dezelfde database gooit maar dan met een andere prefix. Uiteindelijk neemt het even veel hardeschijfruimte, dataverkeer, processortijd enzovoort in beslag, alleen is het voor het overzicht vaak makkelijker om het over 2 databases te verdelen. Bovendien zijn 2 databases van pak en beet 300 mb ook makkelijker te backuppen en te herstellen, dan 1 database van 600 MB. Het is beter om dan de verwerktijd te splitsen in plaats van alles in 1 keer te doen.

t.bloo
30/03/06, 18:23
Zojuist uitgeprobeerd, een lege database in MySQL neemt 68 hele bytes in beslag. Wat je er aan hebt weet ik niet, maar 9999 databases kan dus gewoon in een paar meg (denk aan de block size).

eMiz0r
30/03/06, 18:35
eerlijkheid en duidelijkheid tegen een klant zal je meer klanten opleveren dan maar een potje liegen.

Das nie helemaal waar :) En je liegt niet, want de klant kán nou eenmaal zoveel databases aanmaken. Het gaat alleen niet zonder slag of stoot, maar er is werkelijk niemand die het in zijn hoofd haalt om zoveel databases te gaan gebruiken. Je moet bepaalde zaken wel in perspectief houden en realistisch blijven bekijken.

Santario
30/03/06, 19:18
Wij merken juist een hele draai. Mensen willen KWALITEIT. Oké wij zijn ook niet de duurste maar merken dat mensen echt opzoek zijn naar Kwaliteit en niet meer naar de prijs.

En ik ben sinterklaas, Technotop valt ook gewoon keihard onder budgethosting als ik het even mag opmerken.

eMiz0r
30/03/06, 19:19
En ik ben sinterklaas, Technotop valt ook gewoon keihard onder budgethosting als ik het even mag opmerken.

Dan klopt het nog wat hij zegt. Mensen kijken niet naar de prijs, maar de kwaliteit :D

En kwaliteit is nou eenmaal niet automatisch gekoppeld aan de prijs :)

Santario
30/03/06, 19:23
Allé vooruit, misschien een vreemd voorbeeld:

- Een pakket met 250MB & 5GB Dataverkeer kost bij een webhostingbedrijf die kwalitatief erg goed werk kan leveren zo'n € 50,00 / jaar excl.

- Datzelfde pakket kost bij een webhostingbedrijf van mindere kwaliteit € 25,00 / jaar excl.

En ook ik sluit me aan bij het feit dat je voor beide prijzen geen kwaliteit kan leveren... sorry

eMiz0r
30/03/06, 19:46
En ook ik sluit me aan bij het feit dat je voor beide prijzen geen kwaliteit kan leveren... sorry

Want? Argumentatie mist :)

Alerd
30/03/06, 21:40
Want? Argumentatie mist :)
Ja vertel?

Vanaf welke prijs is er wel kwaliteit en waarom? Wat is er dan beter aan?

Easyracks
30/03/06, 22:19
Sommigen van jullie stellen hier een hoge(re) prijs gelijk aan hoge(re) kwaliteit. Dat is natuurlijk volstrekte lariekoek. Als een budgethoster nou eens zijn prijzen vertienvoudigt dan biedt hij ook niet ineens kwaliteit. Ik ben ook benieuwd naar de beargumentatie van Santario.

koendejonge
30/03/06, 22:32
Laten we het eens andersom benaderen.

Stel je hebt tijd over, want je vind knutselen met computers leuk en je hebt in je werk genoeg ervaring opgedaan om een eigen (shared) hosting bedrijfje te beginnen. (Dat je dan beter een hobby kunt zoeken doet niet terzake.)

Hoe goedkoop kan het dan?

Vaste kosten (alles ex. btw.):
Een supermicro 1U P4 server met 512M ram en 2*80Gb disk kost ongeveer 600,- euro. Voor de zekerheid neem je ook nog een extra 80Gb disk op voorraad van 60,- euro.
Afschrijven over 3 jaar kost je dus 660/36 = 18,50 euro per maand

Variabele kosten:
1U hosting met 200GB dataverkeer per maand kost 39,- euro per maand.

Totale kosten per maand: 57,50 euro

Je draait (natuurlijk) een free OS en je kan dat zelf prima configureren (apache, php, ftpd, MTA, mysql).

Stel dat je daar nou eens de volgende aanbieding van maakt:
- 500Mb diskspace
- 5GB bandbreedte per maand
- 1 pop-box
- domeinnaam zelf bijbetalen
En je verkoopt dat voor 1,- euro in de maand.

Als je dat dan 58 keer verkoopt ben je uit de kosten en als je dan ook nog leuke bedragen vraagt voor extra mailboxen en domeinnamen enzovoorts, die je allemaal keurignetjes van de voren kenbaar maakt, dan ben je er toch?

Of is dat geen kwaliteit? Voor een particulier die alleen maar z'n zelf geknutselde website aan een domein wil hangen is dat toch genoeg?

Het is natuurlijk iets anders dan voor de zakelijke markt, maar volgens mij kan het prima.

ensermo
31/03/06, 06:02
@koendejonge

Maak je niet een foutje in je berekening?

Hoeveel reken je per uur voor jou insteek en energie? Wanneer stap je van hobby naar "bedrijf" over? Stel dat je hele simpele klanten heb die bijna nooit vragen stellen. Ik dacht dat de laagste salaris op 6 euro per uur stond (dat verdient mijn neefje van 12 bij AH). 1 uur per dag "even bezig zijn met klanten" dat is toch 6 x 30 = 180 euro per maand ;)

De ICT wereld gaat richting ondersteuning en support. *(denk aan alle contracten die je bij gratis OS bedrijven kan afsluiten. )
Kennis is veeeeeeeeeeeeeeeeel duurder dan je denkt.
Dat merken mijn klanten ook heel duidelijk.

Voor hosting vragen (mail ftp etc) krijgen ze uiteraard antwoord als ze hosting bij me afnemen.
Maar een database bewerken, structureel goed in elkaar zetten of een VB applicatie maken waarmee ze een frontend hebben om hun site te bewerken. Daar ga ik echt niet minder dan een bedrag met veel cijfers per project voor vragen!

AlfaHosting
31/03/06, 08:33
Mm, mijn vraag wordt hier maar niet beantwoord. Iedereen schijnt wel te weten wat budget hosting is maar niemand die verklaart wat er dan met kwaliteitshosting wordt bedoeld. Zijn dat dan de dure kantoren en lease bakken?


Heeft niets te maken met dure kantoren en lease bakken. Kwaliteitshosting is volgens mij makkelijk te omschrijven als een kwalitatieve dienst met een eerlijke, ernstige omschrijving aan een realistische prijs.

Tenslotte noemen ze een Lada ook geen Mercedes.


Daar wordt je als klant tenminste serieus genomen. Dat ben ik in Nederland helaas nog niet tegengekomen.

Misschien bij de verkeerde gezocht :)


Sommigen van jullie stellen hier een hoge(re) prijs gelijk aan hoge(re) kwaliteit. Dat is natuurlijk volstrekte lariekoek. Als een budgethoster nou eens zijn prijzen vertienvoudigt dan biedt hij ook niet ineens kwaliteit. Ik ben ook benieuwd naar de beargumentatie van Santario.

Een hoster van slechte kwaliteit herken je dadelijk aan de slechte kritieken die ze krijgen op websites en forums. Meestal zijn dit budgethosters omdat het daar in 9 op de 10 gevallen misloopt in de communicatie naar de klant: slechte of trage support.

marijn79
31/03/06, 11:04
Kwaliteit kost meer geld maar meer duur hoeft geen kwaliteit te zijn.

Wil je bepaalde kwaliteit bieden dan moet je investeren in je personeel, in je hardware en in je processen. Elke 3 uur een database backup kost gewoon iets en klanten die dat belangrijk vinden betalen dat.Telefonische support kost gewoon iets. Dat is iets dat de kleinsten vergeten. Die laten hun mobiel aan staan en zeggen we leveren 24/7 tel support. Wij zouden iemand 24/7 op kantoor moeten hebben en dat kan niet uit.

Ik weet dat wij de zaken goed voor elkaar hebben. 20% verhuisd naar ons toe, nog geen 3 procent verhuisd weg.

Wel een leuke discussie

Wido
31/03/06, 11:39
Dat "de strijd om kwaliteit" voorbij is is zeker niet zo, ik denk dat dat een aanmane is van iemand met oogkleppen op.

Ja, er zijn inderdaad een hele hoop goedkope providers, ze groeien als kool en sterven daarna weer een langzame door, veel in ieder geval.

Zie het als het integratie probleem, 10 marrokanen schoppen stennis ergens en de gehele gemeenschap wordt er op aangekeken.

Zo gaat het met hosting het zelfde. Mensen zien wat ze willen zien, niet wat er echt is.

Tuurlijk, er zijn een hoop mensen die het hosten onderschatten en denken dat het iets leuks is om even er naast te doen en het gaat allemaal zijn gangetje wel.

Maar wil je echt serieus bezig zijn, dan kan je zeker nog wel goedkoop zijn, maar ik denk dat je de strijd om de goedkoopste iets is waar je niet aan moet beginnen.

Veel nieuwe hosters komen de markt in door nog lager in te zetten dan de gene voor hun al deed. Maar zoals je bij de meeste ziet die langer in het vak zitten, stijgt de prijs na een tijdje toch wel iets.

Maar om even terug te komen.

Wij bieden telefoonsupport, e-mail support, hebben allemaal personeel in dienst, 24/7 personeel in het datacenter, maar toch zijn we niet de duurste en ook niet de goedkoopste.

Nee inderdaad, we leveren geen 24/7 telefoon-support bij de goedkopere pakketten, maar ik denk dat je dingen dan ook een beetje uit verband zou gaan trekken. On 24/7 telefoon-support versta ik echt iemand die 24/7 klaar zit bij een telefoon met zijn PC up-and-running. Dus niet iemand die op zijn mobiel zijn bed uit gebeld wordt.

Je moet niet alles bekijken vanuit je eigen perspectief, maar het ook durven bekijken vanuit een andere hoek.

Zie bijvoorbeeld ook de telecom markt, de prijzen daar zijn ook gigantisch gezakt de afgelopen jaren, dat kom alleen maar door de concurrentie die er is bij gekomen en de prijskartels die eindelijk doorbroken zijn.

ju5t
31/03/06, 11:42
Mensen zullen altijd kwaliteit willen, loze stelling als je het mij vraagt. Men wordt door schade en schande wijs, dus ik maak me er verder ook geen zorgen om.

Wido
31/03/06, 11:44
Mensen zullen altijd kwaliteit willen, loze stelling als je het mij vraagt. Men wordt door schade en schande wijs, dus ik maak me er verder ook geen zorgen om.Maar dan is de vraag, wat is kwaliteit? Dat is per persoon verschillend.

De ene hoeft die 24/7 support niet en die ander wel en die is daar bereid voor te betalen.

Ik vind dit echt een beetje over "een kam scheren"

Alerd
31/03/06, 12:33
Maar dan is de vraag, wat is kwaliteit? Dat is per persoon verschillend.

De ene hoeft die 24/7 support niet en die ander wel en die is daar bereid voor te betalen.

Ik vind dit echt een beetje over "een kam scheren"
Ja precies.

Waarom zijn sommigen hier zo koppig in hun mening en generaliserend?
Als je niet inziet dat elke klant anders is, dan mis je een hoop omzet.