PDA

Bekijk Volledige Versie : localhost



WillemP
28/03/06, 15:45
Ben bezig me te verdiepen in de materie om een eigen server te runnen. Het schiet al aardig op, maar heb moeite met het begrip "localhost" Hoe moet ik me dat voorstellen en wat is de functie hiervan?

royen99
28/03/06, 15:49
De server waar je op dat moment opzit.. is de 'lokale host'.
Heeft altijd een ip adres van 127.0.0.1.

WillemP
28/03/06, 17:01
Doet hij wat of zit hij alleen maar. Ik bedoel speelt hij een rol in bijvoorbeeld apache en mail. Ik neem aan dat een server niet zonder lokale host kan.

blaaat
28/03/06, 17:18
Speelt verder geen rol.. is alleen een instelling.. als ie op localhost staat wordt bedoeld dat er met de eigen server contact wordt gelegt. Is gewoon een hostname voor zichzelf.. zodat dit bijvoorbeeld niet via provider's DNS hoeft te gaan.

lifeforms
28/03/06, 17:22
localhost staat gelijk aan 127.0.0.1 (in je hosts file of in de DNS). Elke internet server beschouwt adressen 127.*.*.* als 'lokaal', verkeer hiervoor zal hij naar zichzelf sturen en zelf afhandelen.

Als je localhost pingt bijvoorbeeld, ping je dus altijd je eigen machine over de 'lokale' netwerkinterface. Dit is geen echte netwerkkaart, maar bestaat wel als een device in het OS, meestal wordt dit lo0 genoemd.

De locale interface is absoluut vereist, zonder dit zou praktisch niets werken. Veel applicaties maken daarnaast intern gebruik van de naam 'localhost', deze entry heb je dus wel nodig in je hosts/DNS.

Wido
28/03/06, 17:45
localhost staat gelijk aan 127.0.0.1 (in je hosts file of in de DNS). Elke internet server beschouwt adressen 127.*.*.* als 'lokaal', verkeer hiervoor zal hij naar zichzelf sturen en zelf afhandelen.

Als je localhost pingt bijvoorbeeld, ping je dus altijd je eigen machine over de 'lokale' netwerkinterface. Dit is geen echte netwerkkaart, maar bestaat wel als een device in het OS, meestal wordt dit lo0 genoemd.

De locale interface is absoluut vereist, zonder dit zou praktisch niets werken. Veel applicaties maken daarnaast intern gebruik van de naam 'localhost', deze entry heb je dus wel nodig in je hosts/DNS.FreeBSD freak ;)

Bij mij het hij gewoon "lo" (Debian)



lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:237 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:237 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:23363 (22.8 KiB) TX bytes:23363 (22.8 KiB


Zoiets zie je als je "ifconfig" intikt.

lifeforms
28/03/06, 17:52
Oh jah, ik dacht ook lo0... Het is best lang geleden dat ik op dat eh Lunis? Lunix? heb gewerkt... Hey binnenkort 5 jaar volgens mij, tijd voor een feestje :D