PDA

Bekijk Volledige Versie : opleidingen Linux systeem beheer



rvessem
27/03/06, 12:24
Ik heb al enige tijd enkele servertjes draaien, waar ik mijn inkomsten uit haal, dit zijn 2webistes waar ik voldoende werk en tijd aan heb om dit fulltime te doen, dit doe ik nu sederd enkele jaren, en ben gelukkig nog nooit echte problemen tegen gekomen, waar ik niet meer uit kwam, 1x echte problemen, opgelost door, heel snel complete re-install + terug zetten van backup, welke ik dagelijks maak..

Echter toch schiet mijn linux kennis veel te kort...
Ik ben wel bekend met de basis vaardigheden, dit mag ook wel als je bijna 4jaar enkele servertjes hebt draaien
Maar ik zou mijn overcapacitiet wel beter willen benutten door wat hosting aan te gaan bieden in de toekomst..

Nu ben ik eigelijk op zoek naar een goede opleiding ofzo om mijn kennis te verbreden
het probleem nu is dat ik heb alleen de kennis van linux van zaken waar ik mee te maken heb, kom ik een nieuw probleem tegen, dan kost mij dit een avondje googlen, voor iets wat eigelijk simpel op te lossen is...

Ik heb opleidingen gezien van eduvision, weet niet of dit reclame is, maar dit is dan ook eigelijk wel de enige aanbieder van linux opleidingen?

Mijn vraag, wat is nu de beste manier om mijn kennis te vergroten, heb ondertussen al een boekenkast vol ect, maar heeft iemand eigelijk ervaring met deze opleidingen? en zoja goede of minder goede?

FvdM
27/03/06, 16:25
Ik heb opleidingen gezien van eduvision, weet niet of dit reclame is, maar dit is dan ook eigelijk wel de enige aanbieder van linux opleidingen?
LOI biedt ook Linux opleidingen aan, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee.

Paulewk
27/03/06, 16:29
Mijn ervaring is, en ik denk dat dat voor de meeste mensen hier geld. Dat je Linux het beste jezelf helemaal aan kunt leren.

Neem een doelstelling die je met Linux wilt halen, bouw een kaal testsysteem en kijk hoe ver je kom.

Via google zijn enorm veel howto's en tutorials te vinden die je stapje voor stapje steeds verder de goede irichting in kunnen helpen. Zo heb ik het mezelf aangeleerd in elk geval.

Kenneth
27/03/06, 16:44
Mijn ervaring is, en ik denk dat dat voor de meeste mensen hier geld. Dat je Linux het beste jezelf helemaal aan kunt leren.

Neem een doelstelling die je met Linux wilt halen, bouw een kaal testsysteem en kijk hoe ver je kom.

Via google zijn enorm veel howto's en tutorials te vinden die je stapje voor stapje steeds verder de goede irichting in kunnen helpen. Zo heb ik het mezelf aangeleerd in elk geval.

Ze kunnen bij 1 of andere opleiding wel zeggen dat is goed etc maar meestal ga ik toch uit op eigen ervaring :)

En ik denk ook dat je het goed jezelf kan leren met beetje g00gle

Wido
27/03/06, 16:47
Gevaar van Google is wel, je kan dingen op een hele verkeerde manier aanleren.

Ik volg nu ook nog een HBO en leer daar wat dingen die je toch niet zo snel via het internet leert.

Er wordt gewoon niet omheen gedraaid, je krijgt duidelijke informatie.

Ik leer sneller als er iemand het me uitlegt dan dat ik uren op Google zit te zoeken naar dingen.

TiMMiEJ
27/03/06, 18:09
Boek?

MikeN
27/03/06, 18:26
LPI, RHCE, Novell cursussen. Er zijn wel wat redelijk prof. Linux cursussen welke je best wel de basiskennis geven. Verder is het uiteindelijk vooral praktijkervaring, wat je niet leert op een opleiding.

rvessem
27/03/06, 18:30
Ik haal veel uit het boek van academic service - Linux systeembeheer,
maar ook hier geld helaas, ik zoek op wat ik nodig heb

zoals ik het nu leer: ik heb een document waarin ik alles plak wat ik nodig heb onder linux, als ik iets gegoogled heb dan plak ik dit er bij,

Viperium
27/03/06, 18:55
Limewire download Linux? (A) zo heb ik wat tutorials gevonden over Linux (meesten wel engels maar goed :) )

DutchTSE
27/03/06, 19:20
Ik haal veel uit het boek van academic service - Linux systeembeheer,
maar ook hier geld helaas, ik zoek op wat ik nodig heb

zoals ik het nu leer: ik heb een document waarin ik alles plak wat ik nodig heb onder linux, als ik iets gegoogled heb dan plak ik dit er bij,
http://downloads.half-life-2.nl/linux2003.pdf
(gemaakt voor redhat, maar goed bruikbaar voor bijv debian!)

deze reader wordt op het HBO gebruikt (1e jaar informatica + technische informatica). mogelijk heb je er wat aan, al is het begin redelijk veel basis kennis. Mensen die het willen leren hebben er zeker wat aan.

Viperium
27/03/06, 20:34
http://downloads.half-life-2.nl/linux2003.pdf
(gemaakt voor redhat, maar goed bruikbaar voor bijv debian!)

deze reader wordt op het HBO gebruikt (1e jaar informatica + technische informatica). mogelijk heb je er wat aan, al is het begin redelijk veel basis kennis. Mensen die het willen leren hebben er zeker wat aan.

Hahaha www.half-life2.nl naar jullie site gekoppeld :P Netjes hoor :)

(P.s wordt het niet es tijd voor een strakkere design?)

Digiover
27/03/06, 21:20
LPI, RHCE, Novell cursussen. Er zijn wel wat redelijk prof. Linux cursussen welke je best wel de basiskennis geven. Verder is het uiteindelijk vooral praktijkervaring, wat je niet leert op een opleiding.
LPI inderdaad: http://www.lpi.org/
Relatief goedkope examens, maar die hoef je natuurlijk niet te doen. De boeken zijn goed (maar neem wel een Engelstalige versie).

mithras
28/03/06, 16:04
http://downloads.half-life-2.nl/linux2003.pdf
(gemaakt voor redhat, maar goed bruikbaar voor bijv debian!)

deze reader wordt op het HBO gebruikt (1e jaar informatica + technische informatica). mogelijk heb je er wat aan, al is het begin redelijk veel basis kennis. Mensen die het willen leren hebben er zeker wat aan.

dank voor de link.

pionier
28/03/06, 18:52
Volgens mij ook Dirksen opleidingen in Arnhem. Wel duurder volgens mij maar staat in het bedrijfsleven goed aangeschreven.

rvessem
28/03/06, 20:57
hi klink intressant, heb daar al de opleiding netwerktechnicus gevolgt, en zag dat ze eigelijk helemaal niet zo duur waren :)

Unixboy
28/03/06, 22:04
Vallen en opstaan (leren door te doen).

Is de grootste tip die ik je kan geven.

Ik vind dit (http://downloads.half-life-2.nl/linux2003.pdf) document ook wel grappig.


Mijn mening!: LPI is een leuk certificaat, maar naar mijn optiek is dit nog steeds heel erg Redhat based. (rpm's e.d.)

Ik denk ook dat je je niet alleen dood moet staren op Linux kijk ook zeker naar *BSD.

Digiover
29/03/06, 08:19
Mijn mening!: LPI is een leuk certificaat, maar naar mijn optiek is dit nog steeds heel erg Redhat based. (rpm's e.d.)LPI kent juist twee richtingen wat package management betreft: RPM en DEB. Hier zal je tussen moeten kiezen.


Ik denk ook dat je je niet alleen dood moet staren op Linux kijk ook zeker naar *BSD.Ook mijn mening.

wonko
29/03/06, 08:52
Gewoon doen, niets cursus volgen. Zoek intressante projecten of opstellingen, en probeer deze uit. Neem enkele oude PC's (wie heeft die niet staan), voorzie ze van een linux distributie en probeer zaken uit. Er zijn duizenden dingen die je kan proberen (begin bij simpele zaken als een apache, een nameserver, een proxy, een mailsetup, en ga dan verder naar mailadressen in databases, ldap-gebaseerde logins, gecombineerde opstellingen, en kijk uiteindelijk naar zaken als loadbalancing, failover, routers met quagga en zo...).

Echter, als je iets installeert, zorg dat je weet hoe het allemaal werkt. Een RPM/DEB installeren en zeggen "klaar" gaat je geen meter helpen. Open de configfile, pas erin aan, probeer zaken uit... Vroeger heb ik meermaals uiteindelijk zelfs alles herinstalleerd omdat ik het teveel om zeep had geprutst, maar het zorgt er wel voor dat je het meest bijleert...