PDA

Bekijk Volledige Versie : Alpine 3800 Series + SuperMicro IPMI



BoX
26/03/06, 15:16
Hallo,

Sinds mijn colo verhuisd is naar een nieuw gebouw werkt mijn Supermicro IPMI kaart niet meer .. althans .. hij is niet meer benaderbaar. Hij vraagt wel netjes steeds een IP aan .. en werkt verder prima. Ik ben al een tijd bezig met dit probleem en het ENIGE wat veranderd is .. is dat de colo-provider nieuwe firmware in hun Extreme Networks Alpine 3800 switch heeft geladen.

Desondanks is de management-kaart niet meer te bereiken ('cannot communicate with .. ' zegt IPMIView).

Mijn vraag is simpel: heeft een van de hosters hier hetzelfde probleem gehad met hun (of van klanten) Supermicro IPMI oplossingen i.c.m. Alpine switches ?

Zo ja .. wat was de eventuele oplossing ?

NB: Ik ben niet de enige Supermicro eigenaar in dit datacenter met dit probleem .. dat is reeds bekend.

BoX
29/03/06, 12:57
Gelukkig .. het probleem is opgelost dankzij een van de medewerkers van Interconnect (Michael) die er erg veel tijd ingestoken heeft en ook een ingang had bij Extreme Networks.

Oorzaak:
De kaart onthoudt naast zijn eigen MAC adress ook het MAC adress van de GATEWAY (!), wanneer je de server dus in een nieuwe(re) switch stopt met dezelfde config, loop je kans dat de gateway IP nog wel klopt .. maar het MAC adres dus niet meer. D.m.v. hubje, laptop en IPMIView is dit uiteindelijk goedgekomen , maar het lijkt mij dus een groot gemis dat dit niet kan worden ingesteld met 'ipnmac'. Naar mijn idee is er dringend behoefte aan een 'ipnmac' tool waarbij je naast het IP / MAC adres van de IPMI kaart .. ook de gateway zaken kunt instellen.

Anyway .. het werkt nu .. en i'm happy.

Curry
22/08/06, 03:28
Gelukkig .. het probleem is opgelost dankzij een van de medewerkers van Interconnect (Michael) die er erg veel tijd ingestoken heeft en ook een ingang had bij Extreme Networks.

Oorzaak:
De kaart onthoudt naast zijn eigen MAC adress ook het MAC adress van de GATEWAY (!), wanneer je de server dus in een nieuwe(re) switch stopt met dezelfde config, loop je kans dat de gateway IP nog wel klopt .. maar het MAC adres dus niet meer. D.m.v. hubje, laptop en IPMIView is dit uiteindelijk goedgekomen , maar het lijkt mij dus een groot gemis dat dit niet kan worden ingesteld met 'ipnmac'. Naar mijn idee is er dringend behoefte aan een 'ipnmac' tool waarbij je naast het IP / MAC adres van de IPMI kaart .. ook de gateway zaken kunt instellen.

Anyway .. het werkt nu .. en i'm happy.
Even een megatrap, want ik ben vanavond ook de hele avond aan het kloten geweest met m'n IPMI... lijkt dat ik hetzelfde heb, dus is er intussen al een praktische oplossing voor dit probleem die *niet* inhoudt dat ik 250km op en neer mag naar Redbus?


Hallo,

Als U uw gateway settings dient te veranderen, komt dit doordat de gateway
settings verkeerd zijn of dat de gateway gewijzigd is.
We hebben een Beta windows tool die we aan het valideren zijn die de
settings van de gateway kunnen aanpassen, maar dit betekend dat de server
met een windows OS moet werken en dat U via een terminal service moet
kunnnen inloggen.

Aangezien U met debian Linux werkt hebben we hier op het moment geen
passende oplossing voor.

Wel wil ik U duidelijk maken dat wij 100 % co0mpatibel zijn met de IPMI 2.0
standaard, dus deze optie die U op het moment dicht aan een tekort koming
van Supermicro is in feite niet opgenomen in de IPMI 2.0 standaard, wat
zoveel betekend dat elke server manufacturer die IPMI 2.0 gebruikt het
zelfde "probleem" heeft.

Met vriendelijke groet / Best regards / Mit freundlichem gru?,

...
Super Micro Computer B.V.
Zucht :(

BoX
22/08/06, 11:35
Ja de oplossing is zoals ik omschreef. HUB'je ertussen en Gateway settings aanpassen.

Voor zover ik weet is er nog geen betere Supermicro tool voor.
Je zou es op hun ftp kunnen kijken bij de beta release (ftp://ftp.supermicro.com/CDR-0010_2.03_for_IPMI_Server_Managment/Rev2.10_Beta)

Success!

Jurian
29/06/08, 12:43
Heeft iemand hier inmiddels al een oplossing voor? Naar dos rebooten om alleen maar een mac adres te veranderen, is nou niet echt.. erm.. "optimaal" te noemen :)

Ahead-IT
29/06/08, 13:30
ftp://ftp.supermicro.com/utility/IPMICFG/

Hiermee moet het normaal lukken. Gewoon MAC instellen en dan een IPMI cold reboot doen. Dit "reboot" enkel de IPMI kaart; niet de server.

Jurian
29/06/08, 13:40
Kan je hiermee ook 't mac adres van de gateway instellen dan? :)

Edit: hmm, volgens de readme wel, binnekort eens mee spelen, dank je! :)

Ahead-IT
29/06/08, 13:48
Kan je hiermee ook 't mac adres van de gateway instellen dan?
-> nee, iets te snel geweest. Je kan enkel het MAC instellen van de IPMI.
Je kan het eventueel in twee stappen doen, twee maal het IP veranderen van de gateway?

Je kan desnoods de hele ipmi kaart resetten via het -fd commando en opnieuw beginnen.

Jurian
29/06/08, 18:35
Hrm, werkt helaas niet. PDSMI moederbord (zo'n 2 jaar oud, 4 stuks inclusief IPMI kaartjes bij jullie vandaan). Via de cdrom de IPMI firmware geflashed, dat ging goed. IPnMAC vanuit dos ging ook goed (maar IPMI kaart is niet te pingen?). Staat nergens een MAC adres voor de IPMI kaart op het kaartje zelf of op/bij het slot waar die in gaat (tenzij ik niet goed gekeken heb). Boot ik eenmaal linux, ziet de kernel de kaart wel, maar het tooltje doet niets:


# dmesg |grep -i ipmi
ipmi message handler version 39.0
ipmi device interface
IPMI System Interface driver.
ipmi_si: Trying SMBIOS-specified KCS state machine at I/O address 0xca8, slave address 0x20, irq 0
ipmi: Found new BMC (man_id: 0x000878, prod_id: 0x0000, dev_id: 0x20)
IPMI KCS interface initialized
IPMI Watchdog: driver initialized
Copyright (C) 2004 MontaVista Software - IPMI Powerdown via sys_reboot.
IPMI poweroff: Unable to find a poweroff function that will work, giving up

# ./ipmicfg-linux.x86 -ver
No IPMI BMC Found!
Failed to get firmware revision!

# ./ipmicfg-linux.x86_64 -ver
No IPMI BMC Found!
Failed to get firmware revision!


Enig idee wat er fout gaat? :)

Kippenijzer
11/08/08, 12:16
Gewoon ipmitool gebruiken (ipmitool.sf.net uit mijn hoofd, voor bijna alle disti wel packages voor beschikbaar, ook bijv. via apt-get e.d.).

En dan zal het iets zijn als:

ipmitool -o supermicro lan set 1 defgw macaddr <MAC>


Mocht het niet werken (SuperMicro draait de getallen vaak om, is meen ik in recente versie wel verholpen), kun je ook nog proberen een 'all-zero' MAC op te geven, daar draai ik op het moment zelf mee, en dat levert me geen problemen op al ik weer eens een ander systeem tijdelijk management gateway laat zijn :).

[edit]Over Juriaan's probleem:
De PD-SMx serie heeft on board ook een Intel AMT oplossing meen ik en het is afhankelijk van de Intel Netwerkchip firmware of je IPMI kaart wel of niet werkt (hij draait *of* AMT *of* IPMI). Mail eens naar SuperMicro en je krijgt wss binnen 24 uur de nieuwe firmware toegezonden. Ik hoop enkel voor je dat je geen 250KM hoeft te rijden om die er (natuurlijk via floppy) op te zetten.