PDA

Bekijk Volledige Versie : Beëindiging contract



Nielz
26/03/06, 00:25
Na bijna een jaar van ontevredenheid van de service en diensten van flexservers zijn we overgestapt naar een andere provider voor onze hostingservice.
Vorige week hebben we daarom een e-mail gestuurd om het contract netjes te beëindigen. Maar na een paar dagen kregen we de mail weer terug en stond erin dat we het beëindigen van het contract via de fax moesten doen.
Mogen ze deze e-mail als contract beëindiging zomaar weigeren? Er staat namelijk nergens in de algemene voorwaarden of ergens anders op de website dat je dit per fax moet doen.

RaQ-Power
26/03/06, 00:26
Na bijna een jaar van ontevredenheid van de service en diensten van flexservers zijn we overgestapt naar een andere provider voor onze hostingservice.
Vorige week hebben we daarom een e-mail gestuurd om het contract netjes te beëindigen. Maar na een paar dagen kregen we de mail weer terug en stond erin dat we het beëindigen van het contract via de fax moesten doen.
Mogen ze deze e-mail als contract beëindiging zomaar weigeren? Er staat namelijk nergens in de algemene voorwaarden of ergens anders op de website dat je dit per fax moet doen.

Waarschijnlijk staat er schriftelijk en schriftelijk is niet per email maar per fax/post?

Nielz
26/03/06, 00:29
Artikel 12 / Beëindiging
a) Cliënt is te allen tijde bevoegd de overeenkomst te ontbinden; hierbij dient de vooraf overeengekomen ontbindingstermijn in acht te worden genomen.
b) Indien er geen ontbindingstermijn is overgekomen, is een ontbindingstermijn van een kwart van de looptijd van de overeenkomst van toepassing, met een minimum van één week.
c) Indien Flexservers met Cliënt een overeenkomst aangaat betreffende een langdurig project, worden bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst door Cliënt de al verrichte werkzaamheden onmiddellijk opeisbaar. Bij berekening van het factuurbedrag zullen de al verrichte werkzaamheden, indien niet reeds gespecificeerd, naar rato worden gefactureerd.
d) Indien de Cliënt in staat van faillissement wordt verklaard, dan wel in surséance van betaling verkeert, heeft Flexservers het recht de overeenkomst met Cliënt met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder daarbij verplicht te zijn tot enige schadevergoeding.


Staat niks in over schriftelijke beëindiging.

Pinvert
26/03/06, 00:42
Staat niks in over schriftelijke beëindiging.
Wat ze willen is gewoon een getekende verklaring. En dat kan per post of per fax. Als je je handtekening ooit eens ingescand hebt kun je het ook in een PDF mailen. Maar dat kan en mag geweigerd worden. Dus doe niet moeilijk en stuur ff een faxje.

Nielz
26/03/06, 00:51
We gebruiken zelf nooit een fax, vandaar dat we ook geen fax hebben aangeschaft. Wat is een goede e-mail2fax provider?

Pinvert
26/03/06, 00:55
We gebruiken zelf nooit een fax, vandaar dat we ook geen fax hebben aangeschaft. Wat is een goede e-mail2fax provider?
Dan print je het toch uit en gooi je het op de post? Of gebruiken jullie geen post en daardoor nooit postzegels gekocht :p

Nielz
26/03/06, 00:56
Ok, zal ik op de post gooien.....

Str@nger
26/03/06, 00:59
Een faxservice die een word-document/afbeelding toestaat?
Daarvoor moet je al snel een abonnement afsluiten...

Probeer het anders per post of op de PDF-manier (gratis PDF-generators zijn er genoeg te vinden). Of print je brief, zet je handtekening en scan je brief in en voeg hem toe als JPG in een e-mail.

Volgens mij is een e-mail trouwens wel rechtsgeldig als een geschreven bewijsstuk (dus schriftelijk) bij bijv. een rechtszaak - waarom dat dit niet zo is bij een ontbinding van een (neem ik aan) digitaal getekend contract, vraag ik me nog altijd af...

Pinvert
26/03/06, 01:07
Sommige bedrijven willen nu eenmaal het e.e.a. 'officieel' hebben. Dus bijv. op bedrijfsbriefpapier en ondertekend. Ik snap dan werkelijk niet wat voor moite het is om er gewoon aan te voldoen.
Hccnet biedt je de mogelijkheid om je ADSL abo online op te zeggen en toch blijven ze dan nog doodleuk je abo in rekening brengen en automatisch incasseren. Dan is een getekende brief (met bericht van ontvangst) toch echt wel veiliger. Kleine moeite, groot plezier :)

Deltaned
26/03/06, 07:10
Modem in je PC, windows XP en Word faxen goed hoor, maar idd even een handtekening inscannen en plakken en je heb je fax binnen 1 minuut verzonden

Str@nger
26/03/06, 09:31
Niet al deze dingen gaan over teveel moeite, maar de vraag waarom enerzijds wél de digitale weg wordt bewandeld, en anderzijds weer niet.
Kies dan voor een gehele administratieve afhandeling per post/fax en niet per mail, of kies juist voor gehele afhandeling per mail.

En 'officieel'...ik weet niet wat er zo onofficieel is aan een e-mail of andere vorm van digitaal afmelden.
Dat het bij HCC misgaat, kan - maar ligt dat aan HCC of aan het feit dat je digitaal kunt afmelden?

wonko
26/03/06, 09:50
Wij hebben ook graag papieren versies van alle overeenkomsten, zeker als het over iets meer gaan dan 1 domeinnaam of een shared hosting account. Voor kleine bedragen aanvaarden we echter wel emails. We bevestigen deze gewoon naar de klant toe, en printen deze bevestiging uit, met de originele mail + volledige headers. Dat gaat in de juiste fysieke map, en voor zover ik weet is dit meer dan genoeg om rechtsgeldig te zijn.

Sommigen in de sector willen over opzeggingen wel eens moeilijk over doen... Zeer vreemd, het getuigt niet van flexibiliteit (let op, op het moment dat het te laat is om iets op te zeggen, lukt het bij ons ook niet meer, noch per email, noch per fax (bvb, bij een verlengingen van een domeinnaam)).

eMiz0r
26/03/06, 11:06
Niet al deze dingen gaan over teveel moeite, maar de vraag waarom enerzijds wél de digitale weg wordt bewandeld, en anderzijds weer niet.
Kies dan voor een gehele administratieve afhandeling per post/fax en niet per mail, of kies juist voor gehele afhandeling per mail.

En 'officieel'...ik weet niet wat er zo onofficieel is aan een e-mail of andere vorm van digitaal afmelden.
Dat het bij HCC misgaat, kan - maar ligt dat aan HCC of aan het feit dat je digitaal kunt afmelden?

Opzeggingen moet je niet per email accepteren. Doodleuk om de reden dat mensen bijvoorbeeld wel kunnen beweren een email gestuurd te hebben, maar deze zogenaamd niet is aangekomen. Als inmiddels het contract al weer verlengd is heb je problemen.

Per post gaat het vrijwel nooit fout en heb je hard bewijs. Bij een fax kan een klant een faxbewijsje overleggen. Met emails is niets hard te bewijzen.

wonko
26/03/06, 11:10
Wanneer je zegt dat de mail bevestigd moet zijn, omzeil je dit probleem. Geen bevestiging = niet opgezegd (waardoor, dat hangt er dan nog van af)

Catje
26/03/06, 12:15
Ok, zal ik op de post gooien.....


Als je slim bent dan doe je het aangetekendt. Dan heb je altijd bewijs dat je het gestuurt hebt.

Mark17
26/03/06, 15:29
Opzeggingen moet je niet per email accepteren. Doodleuk om de reden dat mensen bijvoorbeeld wel kunnen beweren een email gestuurd te hebben, maar deze zogenaamd niet is aangekomen. Als inmiddels het contract al weer verlengd is heb je problemen.

Per post gaat het vrijwel nooit fout en heb je hard bewijs. Bij een fax kan een klant een faxbewijsje overleggen. Met emails is niets hard te bewijzen.

Ooit van ontvangst of leesbevestiging gehoord? Hebben ze een leesbevestiging dan is hij aangekomen of als je even terug mailt dat je de opzegging verwerkt (mits op tijd uiteraard). Van deze e-mail vraag je een bevestiging en je bent klaar lijkt mij. Hier kan alles per mail wat dat betreft (heb het zelfs bijvoorkeur per mail).

Dus zeggen ze opgezegt te hebben dan vraag je om de bevestiging hiervan met alle headers.

Str@nger
26/03/06, 16:35
En daarnaast: ik kan ook zeggen een brief te hebben gestuurd die niet is aangekomen...de TPG laat ook wel eens een paar steekjes (of enveloppen in dit geval) vallen...en ook daarvan kunnen ze - zonder dat ze extra betalen voor een aangetekende verzending - geen bewijs overleggen...

Catje
26/03/06, 19:44
En daarnaast: ik kan ook zeggen een brief te hebben gestuurd die niet is aangekomen...de TPG laat ook wel eens een paar steekjes (of enveloppen in dit geval) vallen...en ook daarvan kunnen ze - zonder dat ze extra betalen voor een aangetekende verzending - geen bewijs overleggen...

Welleens gehoord van aangetekend en handtekeningen retour. Nou dan maakt de TGP geen foutjes hoor. Want als jij na 4 dagen nog zit wachten op een handtekening retour. Is altijd TGP fout en jij kan dan igg aantonen dat jij die brief aangetekend opgestuurt hebt. Met of zonder fouten van TGP

Str@nger
26/03/06, 20:12
Lezen Catje - dat heb ik al in mijn post staan: aangetekend versturen.
Maar daar moet je ook meer voor betalen...

lumomm
27/03/06, 00:19
Welleens gehoord van aangetekend en handtekeningen retour. Nou dan maakt de TGP geen foutjes hoor. Want als jij na 4 dagen nog zit wachten op een handtekening retour. Is altijd TGP fout en jij kan dan igg aantonen dat jij die brief aangetekend opgestuurt hebt. Met of zonder fouten van TGP

Je kunt wachten tot je 'n ons weegt, als de ontvangende partij de brief niet aanneemt of niet op gaat halen van het postkantoor, wordt je pas na 6 of 8 weken op de hoogte gebracht.(brief kom dan mooi ongeopend retour, zonder eventuele handtekening.) Hier doet TPG echt niets aan.

bakkerl
27/03/06, 00:47
Ooit van ontvangst of leesbevestiging gehoord? Hebben ze een leesbevestiging dan is hij aangekomen of als je even terug mailt dat je de opzegging verwerkt (mits op tijd uiteraard). Van deze e-mail vraag je een bevestiging en je bent klaar lijkt mij. Hier kan alles per mail wat dat betreft (heb het zelfs bijvoorkeur per mail).

Dus zeggen ze opgezegt te hebben dan vraag je om de bevestiging hiervan met alle headers.

Ooit gemerkt dat 'ontvangst of leesbevestiging' software afhankelijk van de ontvangende kant zijn. Niet elke software stuurt zo'n 'ontvangst of leesbevestiging' terug. Daarnaast is er steeds meer software die er om vraagt of je dat uberhaupt wel terug wil sturen. 2x raden op welke knop ik dan druk.

Str@nger
27/03/06, 01:15
Weet je dat ik zelfs op een brief die ik heb gestuurd naar een host om op te zeggen geen reactie heb gekregen.
Dan zeg ik: als je er toch niks mee doet, waarom dan de klant op extra kosten (het zijn maar een paar cent, maar toch) jagen...?? En dat terwijl ik de facturen én de overeenkomst alleen maar digitaal heb gekregen...
Dát vind ik dubbel - wel van de klant verwachten het op papier op te zeggen maar zelf al die kosten uitsparen door het digitaal te doen!

crazycoder
27/03/06, 07:09
Schokkend! aangetekend verzenden kost helemaal.. wat.. euro of 4?? [slikt flame in].. Kleine tip: stuur dezelfde brief ook per gewone post.. dan kan men weigeren om de aangetekende brief af te halen of in ontvangst te nemen maar de andere krijgen ze gewoon..
Als ik zelf zeker wil zijn dat iemand iets krijgt dan gaat het document per fax, post en aangetekend. Het is daarom zeker aannemelijk dat men kennis heeft kunnen nemen van de inhoud, zelfs als de aangetekende brief niet in ontvangst is genomen.

@Str@nger: dat contract moet ook per post of fax terug worden gezonden.. dus wat is het probleem? Men zend de nodige papieren per e-mail omdat de klant altijd haast heeft bij het afsluiten van een contract, ik durf te wedden dat als jij de documenten per post wil hebben dat het ook mogelijk is..

Schriftelijk opzeggen is meestal geen kwestie van klantje pesten maar van juridisch indekken. Daarbij worden ook de belangen van de klant beschermd.

marijn79
27/03/06, 10:14
Iedereen kan een e-mail sturen om een pakket op te heffen. Dus weet je nooit zeker of de e-mail van de pakket eigenaar afkomt. Dus een standaard formuliertje invullen, in de brievenbus en het komt vanzelf goed. Binnen 3 dagen geen opzeg bevesting, dan is het niet goed gekomen en stuur je er nog 1. Lastig he?

FransVanNispen
27/03/06, 12:14
Wij accepteren voor een opzegging ook geen email.

Email is makkelijk door iemand anders te sturen. Opzegging dient te gebeuren door de persoon die het contract is aangegeaan op een ondertekend formulier. Per fax of per post maakt ons eigenlijk niet uit.

In dit geval kunnen we de handtekening controleren met die op het contract. En het staat in de voorwaarden dat het op deze manier moet gebeuren.

jouwnaam
27/03/06, 12:45
Opzeggingen kunnen bij ons wel per mail, maar:
-alleen via het in onze administratie bekende adres
-men krijgt een bevestigingsmail terug met daarin een unieke code welke greplied moet worden om de opzegging te bevestigen

Overigens geldt dit niet voor domeinnamen, maar alleen voor de hosting.

Mark17
27/03/06, 15:13
Ooit gemerkt dat 'ontvangst of leesbevestiging' software afhankelijk van de ontvangende kant zijn. Niet elke software stuurt zo'n 'ontvangst of leesbevestiging' terug. Daarnaast is er steeds meer software die er om vraagt of je dat uberhaupt wel terug wil sturen. 2x raden op welke knop ik dan druk.

Als je een opzegging ontvangt kun je toch even een leesbevestiging geven? Meestal is in te stellen of hij die automatisch stuurt. Uiteraard houd je een risico, echter op dezelfde methode als de bestelling is ontvangen moet opgezegd kunnen worden vind ik persoonlijk.

Bestellingen en opzeggingen accepteer ik derhalve op onderstaande methodes:
-fax (komt in de mailbox aan)
-mail (contracten in bijlage als jpg bestand)
-post (niet aangetekend en aangetekend)

Er word standaard een bevestiging per mail gestuurd.

Str@nger
27/03/06, 16:06
4,- is idd geen groot bedrag - maar wel onnodig, in mijn ogen.

dat contract moet ook per post of fax terug worden gezondenWelk contract? Ik heb niks per post/fax opgestuurd hoor (behalve de beëindiging).

De controle van de handtekening...mjah, goed - vind ik vergezocht, aangezien mijn handtekening ook niet altijd letterlijk klopt...

Is het niet makkelijk om in een klanteninlogsysteem iets derdelijks in te bouwen? Een knopje met account opzeggen? Alleen de eigenaar weet de gegevens, als het goed is; en je kunt dit nog met een automatische e-mail verifiëren (een link retour ter bevestiging)...lijkt me veilig genoeg, niet?

Nielz
27/03/06, 21:07
Srry, had even alle reply's niet meer gezien....
Zal de brief wel faxen of sturen als aangetekende brief.
Binnenkort hebben wij trouwens in ons CP de functie om je pakket op te zeggen. Klant zet handtekening in een applet en contract is beëindigd.

Merlijn
27/03/06, 21:13
Het ligt er overigens aan of ze een digitale opzegging kunnen weigeren. Als in eerste instantie de gehele aanvraag procedure voor de afgenomen diensten alleen maar digitaal is gedaan, dan is het vrij moeilijk om een opzegging die digitaal gedaan wordt te weigeren.
Als ik het goed heb is hier eerder een uitspraak van de rechter over geweest, inzake opzeggen van ADSL via de digitale weg (maar het kan ook iets anders zijn geweest). De rechter vond toen dat opzeggen via de digitale weg mogelijk was, omdat het aanvragen compleet via de digitale weg was gegaan.

crazycoder
27/03/06, 21:21
Is het niet makkelijk om in een klanteninlogsysteem iets derdelijks in te bouwen? Een knopje met account opzeggen? Alleen de eigenaar weet de gegevens, als het goed is; en je kunt dit nog met een automatische e-mail verifiëren (een link retour ter bevestiging)...lijkt me veilig genoeg, niet?
Ik stel niet dat andere manieren onmogelijk zijn, alleen maar dat er goede redenen kunnen zijn om het niet te doen.

Een link voorzien van een niet te raden code kan inderdaad behoorlijk bijdragen tot de veiligheid.

Overigens denk ik dat per post op laten sturen vele malen eenvoudiger is dan iets in je klantensysteem te (laten) bouwen :-)

Zelf zou ik overigens de voorkeur geven aan een handtekening op briefpapier. Het is in principe net iets lastiger te vervalsen en laat behoorlijk wat sporen na als het vervalst wordt.

Nielz
27/03/06, 21:22
De bestelling bij Flexservers is inderdaad helemaal digitaal gegegaan. Gegevens invoeren, verzenden, pakket direct online en geen handtekening hoeven zetten.

Str@nger
28/03/06, 01:00
Nou, die opties van pakket opzeggen (dwz jou de melding geven) is welgeteld 20 PHP-regels? (ff een wilde gok)...
Je moet nml een mail sturen naar de klant met verificatiecode, dan een verificatie-controle die een mail stuurt naar jou, de hostingprovider...
Okee, ligt aan de rest van je klantenpanel, maar als je een los toegankelijke DB hebt met de usergegevens, dan heb je alleen maar die paar extra regels nodig.

En Merlijn, ik kan me vaag ook zoiets herinneren, maar kan niet direct erbij halen wat het precies was. Maar wel in de trant dat iets opgezegd moet kunnen worden zoals aangevraagd - in dit geval digitaal...