PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem met gameserver



Wouter K
25/03/06, 19:47
Hallo allemaal,

Ik heb nu een bakkie draaien van iemand met Fedora Core 5 (beta) erop. De configuratie:

2U kastje
ASUS P5LD2-VM
Intel PIV 630 (3.0 GHz)
Corsair VS512MB400 (2x)
WD800JD (80 gb sata)
Kernel: 2.6.15-1.2054_FC5smp

Nu heb ik er 2 CS 1.6 servers op gezet die normaal echt prima draaien maar ik krijg ze niet fatsoenlijk geboost naar 1000 fps wat graag gewenst is. De fps schommelt tussen de 250 en de 1000 en als er redelijk op gespeeld wordt dropped deze af en toe zelfs onder de 100.

De vraag voor de gameserverguru's onder ons? Hoe kan ik dit oplossen? Al die fratsen als - pingbooster 1/2/3 in commandline, sys_ticrate en fps_max veranderen heb ik al geprobeerd.

Gr Wouter

(voor de admins: waarom kan er niks gepost worden in het gameserverforum?)

MikeN
25/03/06, 20:43
Sowieso wil je pingboost 3 (of 2 bij problemen met 3) gebruiken bij het boosten naar 1000 FPS. Verder is het gebruikelijk dat de FPS schommelt, helaas is de HLDS dusdanig opgebouwd dat dit niet echt te voorkomen is. Bij al te grote FPS drops moet je is kijken naar wat er verder op de machine draait (andere gameservers, webserver, mailserver, cron jobs e.d.), dat kan de verklaring hiervoor zijn.
Een fps_max parameter bestaat overigens niet bij CS 1.6, je hebt alleen sys_ticrate, welke je gewoon op 2000 ofzo moet zetten.
Tot slot zie ik dat je FC5 gebruikt met een 2.6.15 kernel, hierbij staat de kernel HZ standaard mogelijk op 300HZ (iig is dat vanaf kernel 2.6.14 zo, weet niet of Fedora het over heeft genomen), je zult hiervoor je kernel moeten recompilen om dit op 1000HZ te krijgen, ook een redelijke vereiste voor 1000 fps servers.

MikeN
25/03/06, 21:37
Overigens maakt een concullega (tnx Gomer) net de opmerking dat je kernel HZ eigenlijk hoger dan 1000 HZ moet zijn wil je echt 1000 fps. Echter zijn de kernel en de drivers drin hier niet echt op gebouwd, dus kan je afraden hem al te hoog te gooien.

frag4u.com
25/03/06, 22:44
Een stabiele FPS op vooral een FPS-Boosted Counter-Strike op Linux is niet goed mogelijk. De zogenaamde FPS-drops die zeer regelmatig zullen voorkomen voelen voor de gamers aan alsof de server zeer instabiel is.

De beste oplossing die wij tevens hanteren is deze servers hosten op Windows. Het verschil in stabiliteit mbt de Frames Per Second tussen Linux en Windows is werkelijk een verschil tussen dag en nacht.

Viperium
26/03/06, 17:43
@Frag4u

Waarom gebruiken de meeste providers dan toch linux als je verkondigt dat dat qua FPS een groot verschil uit maakt? Of bedoel je in vergelijking met windows en Fedora Core 5 (beta)?

Stewie
26/03/06, 17:45
@Frag4u

Waarom gebruiken de meeste providers dan toch linux als je verkondigt dat dat qua FPS een groot verschil uit maakt? Of bedoel je in vergelijking met windows en Fedora Core 5 (beta)?
€€€€€ EN/OF $$$$$ ;)

Viperium
26/03/06, 17:47
€€€€€ EN/OF $$$$$ ;)

Ehm? Wat bedoel je hier mee? :P

Stewie
26/03/06, 17:49
Ehm? Wat bedoel je hier mee? :P
Windows kost geld, linux niet
50 windows servers kost ons 500+ euro/maand alleen al aan licentiekosten
Veel gamehosters kijken niet naar welk OS het best is voor de game, maar kiezen voor kostenbesparing

MikeN
26/03/06, 18:03
@Frag4u

Waarom gebruiken de meeste providers dan toch linux als je verkondigt dat dat qua FPS een groot verschil uit maakt? Of bedoel je in vergelijking met windows en Fedora Core 5 (beta)?
Veel "bedrijven" gebruiken Linux omdat "Windows slecht is", "M$ evil is" of omdat het geld kost.
Overigens hebben wij nooit veel geexperimenteerd met CS op Windows en gewoon FPS boosten (alleen met Hullu gedaan), en onze ervaringen destijds waren dat het op Linux allemaal prima liep (nu nog steeds overigens). Voor echt hoge FPS servers kan Linux misschien minder geschikt zijn, maar sowieso heb je die idiote FPS hoeveelheden niet echt nodig.

Tommetjah
26/03/06, 20:12
@Frag4u

Waarom gebruiken de meeste providers dan toch linux als je verkondigt dat dat qua FPS een groot verschil uit maakt? Of bedoel je in vergelijking met windows en Fedora Core 5 (beta)?
Linux is ook stabieler

Stewie
26/03/06, 20:15
Veel "bedrijven" gebruiken Linux omdat "Windows slecht is", "M$ evil is" of omdat het geld kost.


Linux is ook stabieler
Niet verwacht dat je zo snel gelijk kreeg Mike ;)

3j3ct
26/03/06, 20:22
Linux is ook stabieler

/offtopic

je heb een typo op je site

"De servers waarvan wij gebruik maken zijn gevestigd in Schipol."

/offtopic

Gomer
26/03/06, 20:47
Niet verwacht dat je zo snel gelijk kreeg Mike ;)

Lekker nuttige bijdrage..


Tevens blinkt linux in bepaalde applicaties, waaronder windows niet sterk in is en andersom. Denk maar aan webserving / clustering in linux waar windows enorm slecht in is.

Qua gamehosting, zou ik meestal persoonlijk voor windows kiezen. Zeker omdat bijv. CSS:S / BF2 voor windows het best werkt. Ikzelf heb mengsel van windows en linux servers draaien, meestal linux maar toch.

Linux kiezen als kostenbesparing (als enige reden), vind ik zelf enorm onterecht. Zeker omdat de veel klanten graag meer willen bijbetalen om gameserver @ windows 2k3 te hebben draaien.

Stewie
26/03/06, 20:52
Lekker nuttige bijdrage..

Kiddy, leek me toch dat de strekking vrij duidelijk was, weerlegging van de "linux is stabieler" BS



Tevens blinkt linux in bepaalde applicaties, waaronder windows niet sterk in is en andersom. Denk maar aan webserving / clustering in linux waar windows enorm slecht in is.

Qua gamehosting, zou ik meestal persoonlijk voor windows kiezen. Zeker omdat bijv. CSS:S / BF2 voor windows het best werkt. Ikzelf heb mengsel van windows en linux servers draaien, meestal linux maar toch.

Linux kiezen als kostenbesparing (als enige reden), vind ik zelf enorm onterecht. Zeker omdat de veel klanten graag meer willen bijbetalen om gameserver @ windows 2k3 te hebben draaien.

Gomer
26/03/06, 20:57
Kiddy, leek me toch dat de strekking vrij duidelijk was, weerlegging van de "linux is stabieler" BS

Bron? Veel succes met vinden.

Stewie
26/03/06, 20:58
Bron? Veel succes met vinden.
Voortaan even goed lezen voordat je zo impulsief antwoord?

Gomer
26/03/06, 21:08
Sorry, maar hoe moet ik gaan lezen als ik nergens een bron heb gekregen, die mij op feiten wijst dat windows stabieler is dan linux?

Je bedoelde zelf dat linux stabieler dan windows BS is? BS betekent BullShit? Zo ja, dan snap ik je niet helemaal meer eigenlijk.

Stewie
26/03/06, 21:24
Sorry, maar hoe moet ik gaan lezen als ik nergens een bron heb gekregen, die mij op feiten wijst dat windows stabieler is dan linux?

Je bedoelde zelf dat linux stabieler dan windows BS is? BS betekent BullShit? Zo ja, dan snap ik je niet helemaal meer eigenlijk.
Waar zeg ik dat WIndows stabieler is?
Ik weet wel dat het OS zo stabiel is als de systeembeheerder het beheert.

Verder ga ik niet meer in op je offtopic geneuzel

Gomer
26/03/06, 21:31
Zeggen is iets anders dan bedoelen, aangezien dat Windows een van twee als enige OS die door gamehoster gebruikt wordt (zeker door i3d, nietwaar?)




Ik weet wel dat het OS zo stabiel is als de systeembeheerder het beheert.


Ok, dat zegt genoeg...bedankt. En graag niet meer weerleggen dat "linux stabieler" BS is, :)

Stewie
26/03/06, 21:35
Als je bedoelt dat wij alleen Windows gebruiken is t onjuist.
100+ linux servers en rond de 50 windows

Dr Nick^
02/04/06, 10:45
Mijn ervaring is simpel,
met een FC5 haalde ik zonder pingbooster in mijn cmd line maar een 250 fps,
dit terwijl ik tog echt een clean install had gedaan.
waar kom ik nou opeens achter, SELINUX draait...
oftewel virusscanner die standaard word geinstalleerd, zijn we daar blij mee?
Nee..

nu draai ik echter FC4 en met een pingboost 3 ging hij heel erg schommelen,
nu pingboost 2 en hij is zeer stabiel 970fps.
handige is ook om ff in fedora setup te doen,
dan alles uit te zetten behalve ssh/syslog/crond,
dat scheelt soms ook al aardig wat processen gewoon.

Nick

MikeN
02/04/06, 16:07
Dat je in FC5 een lagere FPS haalde heeft geen zak te maken met SELinux maar met de standaard lagere kernel frequency....

Danger
02/04/06, 20:36
Linux is ook stabieler

nee hoor.. niet qua fps maar dat komt omdat je nog nooit een windows server hebt gezien :)