PDA

Bekijk Volledige Versie : Automatische accounts



Mathieu
25/03/06, 15:44
Hallo

Ik denk wel dat het onderstaande mogelijk is via API enzo,
maar ik vraag me af hoe, want ik heb niet echt ervaring daarmee.

Ik zou graag hebben dat mijn klanten realtime domeinnamen kunnen registreren (via API van mijn leverancier) en dat ze daarbij ook vaneerste keer automatisch een pakket kunnen kiezen en aanmaken op onze servers.

De klant zou dus gewoon alles moeten kunnen invullen, accounttype kiezen en klaar. Daarbij zou ik dan graag een mailtje ontvangen zodat ik de klant toch kan factureren hé.. ;)

Graag wat meer uitleg!
Alvast bedankt.

Mathieu

Alerd
25/03/06, 15:57
Hallo

Ik denk wel dat het onderstaande mogelijk is via API enzo,
maar ik vraag me af hoe, want ik heb niet echt ervaring daarmee.

Ik zou graag hebben dat mijn klanten realtime domeinnamen kunnen registreren (via API van mijn leverancier) en dat ze daarbij ook vaneerste keer automatisch een pakket kunnen kiezen en aanmaken op onze servers.

De klant zou dus gewoon alles moeten kunnen invullen, accounttype kiezen en klaar. Daarbij zou ik dan graag een mailtje ontvangen zodat ik de klant toch kan factureren hé.. ;)

Graag wat meer uitleg!
Alvast bedankt.

Mathieu

Wij zijn op het moment bijna klaar met een dergelijk systeem.
Mailtje maken is niet al te moeilijkijk met wat php kennis.
De DA api ook niet, je hebt vast al op de DA site gekeken?;)

EDIT: http://www.directadmin.com/api.html

Het forum is ook een goede informatiebron

Dennie-DeTi
25/03/06, 16:01
Bij directadmin staat ook aardig wat infomatie al over de API:

http://www.directadmin.com/api.html

En ik denk dat op het forum van directadmin ook genoeg hierover te vinden is.

Wij hebben zelf ook een script geschreven wat automatisch een account aanmaakt, dat was niet al te moeilijk.

- Dennie

Mathieu
25/03/06, 16:10
Niemand verkoopt dit script? ;)

Alerd
25/03/06, 16:11
nog niet, we overwegen ons systeem (deels) ook al dan niet betaald beschikbaar te maken, dit duurt denk ik echter nog wel een aantal maanden.

Denk sowiezo dat een topic als dit dan in de te koop categorie moet.

Mathieu
25/03/06, 16:12
Ik begrijp wel welke velden enzo ik moet gebruiken,
maar welke commands moet ik gebruiken om het script eerst verbinding te laten leggen met DA?

Mathieu
25/03/06, 16:14
Bon, als iemand mij een scriptje kan schrijven/verkopen
waarmee onze klanten gewoon simpel hun eigen accountje kunnen aanmaken,
kun je me steeds contacteren.

Meer functies heeft het niet nodig, gewoon simpel zelf accountje aanmaken voor bepaalde domeinnaam.

Alvast bedankt!

Alerd
25/03/06, 16:14
http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?threadid=258

Neem daar eens een kijkje.
Met die class zou het moeten lukken

Mathieu
25/03/06, 16:17
Niks voor mij jammer genoeg..
Als er dit iemand voor mij kan realiseren --> just contact me plz ;)

frajaweb
25/03/06, 16:26
Aanroepen van de API in DA is in feite vrij eenvoudig. Het meest makkelijke is:


$USER = ""; //je DA reseller / admin name
$PASS = ""; // je pw dat daar bij hoort
$HOST = ""; //de naam van je machine
$COMMAND = "" ; //de api call die je wilt doen
$response = file_get_contents("http://$USER:$PASS@http://$HOST:2222/$COMMAND");

Op http://www.daforum.nl/scripts/ staan wat andere script voorbeelden die je kunt overnemen en aanpassen.

Succes ermee!

Zenda
25/03/06, 16:38
Beste Mathieu,

Op dit moment zijn wij druk in ontwikkeling met WeFact Pro. Dit zal een opvolger zijn van de al uitgebrachte versie WeFact Standard. Echter zal WeFact Pro een aantal nieuwe functies bevatten waar je zo te zien naar opzoek bent! Je bestelsysteem kan gekoppeld worden aan WeFact Pro, waarna de bestelling (indien gewenst direct) wordt behandeld. Onder behandelen valt:
1. De klant wordt toegevoegd aan het systeem.
2. Het webhostingpakket wordt aangemaakt in het controlpaneel (ondersteuning voor DirectAdmin, cPanel en PLESK). Eventueel kunt u er ook voor kiezen om realtime de domeinnaam te registreren.
3. Een abonnement wordt aangemaakt in WeFact Pro, zodat er (automatisch) periodiek gefactureerd kan worden.
4. Naar de klant wordt direct de opleveringsbrief en de factuur per email verstuurd.

Het zal zelfs mogelijk zijn dat de klant zelf in WeFact Pro kan inloggen om de status van zijn/haar bestelling te kunnen bekijken, nieuwe bestellingen te plaatsen, facturen/offertes op te vragen, eigen gegevens wijzigen en de domeinnaam (nameservers, houdergegevens e.d.) gewijzigd worden.

Wanneer WeFact Pro klaar zal zijn is nog niet precies bekend, echter verwachten we in mei (maar dit onder voorbehoud).

Mathieu
25/03/06, 16:41
Alvast bedankt!
Hebben jullie een mailing ofzo, zodat ik op de hoogte kan blijven?

Zenda
25/03/06, 16:42
Ja, je kunt je aanmelden op de nieuwsbrief op www.wefact.nl. Natuurlijk kun je ook af en toe het forum bekijken en ideeën inbrengen op www.wefact.nl/forum/.

Mathieu
25/03/06, 16:43
Daar zal dus ook klantenadministratie inzitten? ;)

Zenda
25/03/06, 16:46
Correct, het is een volledig administratie- en facturatiesysteem.

Mathieu
25/03/06, 16:46
Great, doe maar vlug voort dat het snel klaar is! ;)

wonko
25/03/06, 17:47
Mathieu,

de accounts automatisch maken in DA is echt eenvoudig. Doorzoek het DA forum naar de juiste PHP klasses, en gebruik deze om via een PHP script accounts te maken. Hoe je domeinen wil registreren, hangt af van de API van je domeinboer.

jouwnaam
25/03/06, 18:39
We zijn hier ook met zoiets bezig. Ons systeem voldoet al uitstekend voor het periodiek of eenmalig factureren, maar binnenkort (kwestie van enkele weken tot een maand waarschijnlijk) kun je ook domeinnaam registraties (via TransIP) + aanmaken hiervan binnen het pakket van de klant volledig in 1 scherm afhandelen. 2 API's gecombineerd in 1 dus (beide optioneel aan/uit te zetten)

Sander-
25/03/06, 21:56
Ben ik dan de enige die nu denkt: Wat gebeurd er als iemand ff snel wat storage nodig heeft voor een paar dagen en zo een account laat maken en domein laat reggen op valse naam en er een paar week van profiteerd voor het gelocked wordt?

Waar ligt je controle? Ik vindt het zelf nog steeds een goede stap dat mensen eerst hun ID etc moeten mailen/faxen voor wij ook maar iets doen. Dat geeft aan dat er wat meer controle in zit etc.

wonko
25/03/06, 22:40
Accounts worden gemaakt op het moment dat de betaling binnen komt. Is het via kredietkaart, dan hebben ze hun account binnen de 2 min. Is het via gewone overschrijving, dan is het op het moment dat iemand bij ons die als "betaald" markeert, en het systeem de account maakt + domein regt...

Mark17
25/03/06, 22:45
Ben ik dan de enige die nu denkt: Wat gebeurd er als iemand ff snel wat storage nodig heeft voor een paar dagen en zo een account laat maken en domein laat reggen op valse naam en er een paar week van profiteerd voor het gelocked wordt?

Waar ligt je controle? Ik vindt het zelf nog steeds een goede stap dat mensen eerst hun ID etc moeten mailen/faxen voor wij ook maar iets doen. Dat geeft aan dat er wat meer controle in zit etc.

Op de betaling wachten lijkt mij de beste controle:
-geen risico op niet betalen
-je hebt gegevens die niet vervalst zijn

Mathieu
26/03/06, 00:08
Dit systeem moet ook niet voor iedereen bereikbaar zijn hé.
Het hoeft toch niet.

Want wij hebben héél wat klanten die wekelijks een hostingpakketje nodig hebben en een paar domeinnamen.

Die kun je dan ook een resellerpakket aanbieden, maar waarom niet gewoon "simpeler" houden en via API eigen accounts laten aanmaken?

ErikKosters
26/03/06, 08:24
is er bij wefact ook een customer-side ?

wonko
26/03/06, 09:57
Mathieu,

als je resellers hebt die je vertrouwd (dat ze hun factuur gaan betalen), kan je ze altijd een reselleraccount geven. Dit zal ongeveer het eenvoudigste zijn dat er bestaat. Het enige dat je dan nog moet voorzien is de mogelijkheid om een domeinnaam te registreren.

Anders komen ze met enkele 10-tallen logins te zitten, en dat wordt na een eind niet meer werkbaar...

Zenda
26/03/06, 10:52
is er bij wefact ook een customer-side ?In WeFact Pro zal het inderdaad mogelijk zijn dat de klanten kunnen inloggen (dit kan de Admin eventueel uitschakelen). Klanten kunnen dan gemakkelijk:
1. Al hun facturen opvragen.
2. Offertes aan- of opvragen.
3. Nieuwe bestellingen plaatsen en status van hun huidige bestelling bekijken (WeFact Pro kan een bestelling geheel automatisch verwerken, maar kan ook wachten op goedkeuring van de Admin).
4. Wijzigingen aanbrengen aan hun domeinnamen (eigenaar WeFact Pro dient wel verbonden te zijn met een domeinregistratiebedrijf of zelf SIDN/eNom(/Key-Systems) deelnemer te zijn).


@ WE-Create!: Het idee is gebaseerd opdat WeFact Pro bestellingen volledig kan verwerken (domeinnaam registreren, webhostingpakket aanmaken e.d.). Voor ons was het een kleine toevoeging om in te bouwen dat het eventueel geheel zonder goedkeuring van de Admin gebeurd. Natuurlijk is het ook mogelijk om te wachten op goedkeuring van de Admin, maar dat al wel de factuur wordt verstuurd. Zodra de betaling dan ontvangen is hoeft de Admin maar op één knop te drukken en zal het pakket gereed worden gemaakt. Eventueel kan het ook dat het webhostingpakket al wel direct wordt aangemaakt, maar de domeinnaam pas geregistreerd wordt zodra de betaling ontvangen is.
Kortom, men kan het naar eigen wensen gebruiken.

Mathieu
26/03/06, 12:14
Ik kijk vol spanning uit naar die WeFact alleszins.. ;)

Mathieu
26/03/06, 12:20
En nu nog een module in WeFact Pro die het mogelijk stelt om via de API van In bvba domeinnamen te registreren en ik ben supertevreden.. ;)