PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke MTA verkies jij?



Wido
25/03/06, 13:05
Hallo,

Naar aanleiding van: http://www.webhostingtalk.nl/scripting-techniek-beveiliging/90321-en-we-gaan-patchen.html

Welke MTA op Linux/*BSD verkies jij?
- Qmail
- Postfix
- Exim
- Sendmail
- overig

Voor een lokale MTA op bijvoorbeeld webserver verkies ik altijd Postfix, simpel te configureren, snel en niet te veel poespas.

Voor het zware werk kies ik Qmail, waarom?

Lichtgewicht en zonder poespas. Met patches is Qmail helemaal naar wens te maken en te draaien zoals ik wil.

De C code is erg duidelijk, dus zelf hacks er in schrijven is ook geen probleem.

Zo ver ik weet is er nog nooit een serieuze exploit uit gekomen voor Qmail waarmee je een systeem echt kon beschadigen.

Voor Qmail heb je hele fijne software, zoals: Vpopmail, Simscan en Qmailadmin. Met wat standaard patches, zoals: SPF, Bouncemaxbytes, Qmailqueue en Qmailtap heb je een compleet mailsysteem.

Simscan kan weer ClamAV en SpamAssassin aansturen, dus dat is ook geregeld.

Exim heb ik wat tegen. In mijn grijze verleden met cPanel heb ik alleen maar oorlog gehad met Exim, werkte half of gewoon niet.

Daarintegen heb ik er ook weinig tijd in gestoken om het te leren.

Nu ik een aantal DirectAdmin servers onder mijn beheer heb (die Exim gebruikt) moet ik zeggen dat het wel goed draait, maar de config blijft een chaos.

Nu graag van jullie kant: Welke MTA verkiezen jullie en waarom?

AHJ*
25/03/06, 13:30
Qmail, waarom? Meeste ervaring mee en draait in mijn ogen altijd lekker snel en stabiel.

Heb ook eens naar Exim gekeken, maar vond Qmail fijner m.b.t. config werk en dergelijke.

DiedX
25/03/06, 13:30
Postfix.

Waarom is altijd wat lastiger :) Sendmail heb ik altijd al knudde gevonden, leesbaarheid van lik-me-vestje :) Postfix is makkelijk qua leesbaarheid, je hoeft niet te patchen (daar heb ik een broertje dood aan. Het moet er in zitten)

Exim hebben we het niet over.... (overigens is die mening ook op niets gebaseerd. Ik werk wat voor een stichting (www.ddh.nl), welke volledig ingesteld is op Exim. Ik raak de configuratie niet aan, maar daar gebeuren toch ook mooie dingen :)

Qmail heb ik een tijdje verafschuwd. Omdat je zakelijk (we werken met Plesk) wat meer er van moet gaan weten ben ik toch erin gedoken. Life-with-qmail uitgeprint, en daar mee aan de slag gegaan, en ik moet zeggen: erg indrukwekkend. Ik denk niet dat ik over zal stappen (teveel verschil, en ik heb niet zo'n erlebnis-gevoel bij qmail)

Al bij al: Postfix, daarna qmail. Niet gegrond op superveel redenen, maar meer gevoel.

Stefan Mensink
25/03/06, 14:08
Postfix.

Waarom? Destijds overgestapt vanaf sendmail omdat Postfix meer is gebouwd met het oog op security. Daarbij bleek de configuratie ook nog eens veel eenvoudiger te zijn.

Spam filteren met wat hulp van procmail en spamassassin; zo kan elke (virtual) user beslissen of hij/zij dit wil.

Niet de MTA, maar wel relevant:
Voor POP3 voorheen vm-pop3d, maar nu overgestapt op Dovecot. Deze kan ook keurig de virtual mail accounts aan, en doet daarbij ook nog eens IMAP en SSL. Authenticatie nu met een MySQL-backend. Tenslotte werkt het lekker snel.

gjtje
25/03/06, 14:14
Ben net overgestapt van MailEnable voor Windows naar Postfix. De combinatie met Mysql was makkelijk te maken en het wordt veel gebruikt dus ik dacht waarom niet. ;)
qmail is volgens mij ook een beetje met een kanon op een mug schieten.

Wido
25/03/06, 14:19
Ben net overgestapt van MailEnable voor Windows naar Postfix. De combinatie met Mysql was makkelijk te maken en het wordt veel gebruikt dus ik dacht waarom niet. ;)
qmail is volgens mij ook een beetje met een kanon op een mug schieten.
Dan ligt het er denk ik maar net aan, waarvoor zet je Qmail in?

Wij handelen bij Qmail het e-mail verkeer van ongeveer 10.000 hosting-pakketten af, dan is het niet meer met een kanon op een mug schieten imho.

gjtje
25/03/06, 14:22
Ja, +voor mijn situatie, bedoelde ik te zeggen. :)

CharlieRoot
25/03/06, 14:23
Qmail boven alles..

Zoals wido al zegt, met exim is het altijd oorlog.. echt rampzalig. Ik zit me ook dagelijks te ergeren aan de Exim mailservers die wij beheren.

Qmail is voor iedereen een goede oplossing. dus niet alleen voor " grote " mailservers maar juist ook voor de beginner is het i.c.m. vpopmail en ideale mailserver zonder teveel moeilijke dingen.

We hebben het nu op diverse locaties, ook op kantoor van ons en diverse klanten, als mailserver, gateway voor diverse zaken en bijvoorbeeld fallback. Tot zover hebben we geloof ik 1 klein probleempje gehad in bijna 3 jaar tijd

Wido
25/03/06, 14:34
Ik kan overigens iedereen qmqtool aanraden als hij een Qmail server beheerd.

Veel mensen gaan in de fout door Qmail over de zeik te helpen door "achter zijn rug om" aan zijn queue te gaan sleutelen.

phreak
25/03/06, 15:18
Ehm,

PostFix hier, vooral vanwege de hoge configureerbaarheid en de goede combinatie met mysql.

LeaseWeb
25/03/06, 15:57
postfix omdat deze simpel en snel te installeren en beheren is voor kleine "sites" Tevens erg goed te configureren voor high performance en/of complexe mail ahandeling. Security trackrecord is erg goed.

qmail vind ik niks omdat het erg oud is 1.03 is 8 jaar geleden uitgebracht.
Er wordt dus niet aktief ontwikkeld, nieuwe ontwikkelingen als ipv6 zijn lastig aan de praat te krijgen. DJB is een arrogante eenling met een vreemde blik op de (it)wereld en vind zijn mening de waarheid. Helaas gebruikt plesk enkel qmail waardoor veel beginners "opgroeien" met qmail.

sendmail is koning rewrite, verder een complex "monster" met een verschrikkelijk security verleden. Zowel qmail als postfix zijn ontwikkeld door ontevredenheid over sendmail.

Wido
25/03/06, 16:08
postfix omdat deze simpel en snel te installeren en beheren is voor kleine "sites" Tevens erg goed te configureren voor high performance en/of complexe mail ahandeling. Security trackrecord is erg goed.

qmail vind ik niks omdat het erg oud is 1.03 is 8 jaar geleden uitgebracht.
Er wordt dus niet aktief ontwikkeld, nieuwe ontwikkelingen als ipv6 zijn lastig aan de praat te krijgen. DJB is een arrogante eenling met een vreemde blik op de (it)wereld en vind zijn mening de waarheid. Helaas gebruikt plesk enkel qmail waardoor veel beginners "opgroeien" met qmail.

sendmail is koning rewrite, verder een complex "monster" met een verschrikkelijk security verleden. Zowel qmail als postfix zijn ontwikkeld door ontevredenheid over sendmail.
Wat betreft IPv6, daar heb ik geen ervaring mee met Qmail.

Dat het 8 jaar oud is moet geen probleem zijn (en is het ook niet), het werk zoals het hoort.

Ik ben niet in Qmail in aanraking gekomen door Plesk, maar door de goede dingen die ik er over las op het internet.

DJB "ken" ik verder niet, dus wat dat betreft heb ik geen mening.

LeaseWeb
25/03/06, 16:45
Wat betreft IPv6, daar heb ik geen ervaring mee met Qmail.

Dat het 8 jaar oud is moet geen probleem zijn (en is het ook niet), het werk zoals het hoort.


Het is niet alleen IPv6.
TLS / smtp-auth / mysql / spf zijn allemaal niet ingebouwd.
Enkel door het sprokkelen van patches her en der is meeste functionaliteit te verkrijgen.

Als je vaak en veel servers installeert is dat niet te doen.

Nagenoeg alle bruikbare software groeit en wordt doorontwikkeld om betere functionaliteit/performance te verkrijgen.
In dat opzicht is qmail dood.

Wido
25/03/06, 16:54
Het is niet alleen IPv6.
TLS / smtp-auth / mysql / spf zijn allemaal niet ingebouwd.
Enkel door het sprokkelen van patches her en der is meeste functionaliteit te verkrijgen.

Als je vaak en veel servers installeert is dat niet te doen.

Nagenoeg alle bruikbare software groeit en wordt doorontwikkeld om betere functionaliteit/performance te verkrijgen.
In dat opzicht is qmail dood.
Dan raad ik je toch aan Netqmail te pakken, daar zitten standaard dat soort dingen in.

MySQL support gaat via Vpopmail, Qmail heeft daar niks mee te maken.

LeaseWeb
25/03/06, 17:12
Dan raad ik je toch aan Netqmail te pakken, daar zitten standaard dat soort dingen in.

MySQL support gaat via Vpopmail, Qmail heeft daar niks mee te maken.

netqmail bevat de patches nog niet.

rcpthosts, virtualdomains, locals, smtproutes, badmailfrom etc etc zijn allemaal settings die het beheren makkelijker maken als ze uit een database worden gelezen ipv scripting --> plattetekstfiles. (zeker met 10.000 hostingpakkketten)

almar
25/03/06, 17:30
Toch zijn die cdb files supersnel. Sterker nog ze worden zelfs gebruikt voor extreem zwaar belaste whois servers die elke 6 uur bijgewerkt worden.

Wido
25/03/06, 18:08
netqmail bevat de patches nog niet.

rcpthosts, virtualdomains, locals, smtproutes, badmailfrom etc etc zijn allemaal settings die het beheren makkelijker maken als ze uit een database worden gelezen ipv scripting --> plattetekstfiles. (zeker met 10.000 hostingpakkketten)uhm, nieuwe domeinen voeg je gewoon toe via vpopmail? Daar heeft Qmail niets mee te maken.

It-Biz
25/03/06, 18:11
Als je vaak en veel servers installeert is dat niet te doen.


Is toch een kwestie van 1 goede install versie maken/patchen en die overal installeren en updaten...dat blijft hetzelfde.

Maar goed, alles heeft zijn voor en nadelen in verschillende situaties, die kan alleen de gebruiker zelf overzien.

Iedereen moet gebruiken waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Mikey
25/03/06, 18:13
Is toch een kwestie van 1 goede install versie maken/patchen en die overal installeren en updaten...dat blijft hetzelfde.

Maar goed, alles heeft zijn voor en nadelen in verschillende situaties, die kan alleen de gebruiker zelf overzien.

Iedereen moet gebruiken waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Mijn idee, ik heb zelf voor bepaalde software eigen channel om op deze manier snel bepaalde updates en aanpassingen te exploiteren over een algeheel platform.

LeaseWeb
25/03/06, 18:14
Tjonge. geen wonder dat qmail dood is.

van http://cr.yp.to/qmail/dist.html

"If you want to distribute modified versions of qmail (including ports, no matter how minor the changes are) you'll have to get my approval. This does not mean approval of your distribution method, your intentions, your e-mail address, your haircut, or any other irrelevant information. It means a detailed review of the exact package that you want to distribute."

Als het onder de GPL was uitgebracht zou qmail waarschijnlijk wel zijn doorontwikkeld.

LeaseWeb
25/03/06, 18:16
verwijderd

rayden
25/03/06, 19:27
Postfix is hier de MTA van keuze, hoge configureerbaarheid kan voor elke taak ingezet worden en het werkt erg lekker icm met MySQL. Postfix geeft altijd lekker duidelijke informatie terug en heeft zoals LeaseWeb aangeeft duidelijke security backtrace. icm met amavisd-new (Antispam / Antivirus) is het een prachtig systeem voor b.v. een fallback mailserver. Hosting etc. handel je gewoon af met een MySQL backend.

Exim daarintegen is niet mijn MTA of choice, maar heb er geen moeite mee om het te configureren of te onderhouden.

QMail is.. standaard bij Plesk. Zelf persoonlijk vind ik het niets omdat je zodra je (om maar iets simpels te noemen) antivirus erbij wilt je gelijk je hele mailserver moet gaan verbouwen. (qmail-queue aanpasse, dan weer dit patchen dan weer dat). Bij postfix kan dat b.v. met config entrys in je main.cf.

Just my 2 cents..

MikeN
25/03/06, 20:49
Exim gaat hier boven alles vooralsnog, alhoewel ik niet teveel ervaring heb met qmail (maar de opzet en de up-to-dateheid wel ken, en het staat mij niet aan).

Destijds op een kleine setup van Postfix naar Exim geswitched op een zeer trage bak, gevolg was dat de mails een factor 10 sneller aankwamen en de bak dus 10x zoveel aankon.
Verder is de flexibiliteit van Exim ronduit heerlijk, alles is ermee mogelijk, alles zit ingebouwd, mysql support, ldap support, acl support, spamscanning via spamassassin of wat je wil, je kan het zo gek niet bedenken of het kan. Verder is het security verleden van Exim behoorlijk in orde (volgens mij zelfs beter dan Postfix) en wordt het nog altijd behoorlijk snel ontwikkeld.

Dennie-DeTi
25/03/06, 21:14
Wij hebben zowel Exim (Directadmin) als Qmail (Plesk) draaien. Maar ik geloof dat onze systeembeheerder toch Exim verkiest boven Qmail. Qmail wil bepaalde dingen af en toe maar moeizaam doen. Ik heb hem in ieder geval nog nooit horen klagen dat hij in Exim het niet voor elkaar kreeg :).

Sendmail gebruiken we al helemaal niet meer en postfix verder geen ervaring mee.

- Dennie

Wido
25/03/06, 22:15
Ik kom net deze howto van Postfix tegen: http://www.howtoforge.com/virtual_postfix_mysql_quota_courier

Ziet er opzich allemaal zeer veel belovend uit! Ik ga eens kijken of ik ergens een test-server kan vinden om daar mee te spelen.

Cliff
27/03/06, 12:26
Postfix op de mailservers, ssmtp op servers die enkel wat uitgaande mail moeten doen.

Wido
28/03/06, 17:55
Ik denk toch dat ik Leaseweb wat gelijk moet geven.

Ik ben eens even goed door de producten van DJB gaan lopen en ik zie een paar dingen waar hij "schijt" aan heeft.

Zo heeft hij voor zijn daemontools /service en /command. Volgens de "Linux regels" is het verboden in de root van je systeem directories aan te maken, hiervoor zijn al genoeg directories.

Hij had hiervoor beter iets in /usr/local kunnen kiezen.

tcpserver is een mooi product van hem, ik kan niet anders zeggen.

multilog daarintegen vind ik wat apart, hij had kunnen kiezen voor syslog of voor een bestaand logfile formaat.

De Qmail logfiles zijn ietwat onhandig voor parsen e.d.

De werking van daemontools met de supervise, log, run e.d. is wat onduidelijk, hier is denk ik een betere manier voor.

Desalniettemin ben ik zeer tevreden over Qmail en de werkingen, maar Leaseweb heeft op een paar punten gelijk.

MikeN
28/03/06, 18:08
DJB is gewoon een vaag figuur wat, zoals veel andere Open Source figuren, nogal overtuigd is van z'n eigen kunnen en perfectie enzo...

jgrusewski
29/03/06, 00:17
Ik gebruik al weer een tijdje postfix, makkelijk om mee te beginnen en ik vind de koppeling met MySQL erg goed te doen. Eigenlijk nooit problemen met postfix gehad. Daarvoor heb ik een tijdje MailEnable gebruikt en nog even met Qmail gespeelt dat patchen hou ik ook niet zo van (het zal ongetwijfeld een goed systeem zijn met 10.000 hosting pakketten maar zoveel heb ik er helaas nog niet ;)).

En Wido ik heb destijds ook die how'to gebruikt hier en daar wat software installeren dat iets anders gaat als beschreven maar prima te doen :)

Succes.

Sander-
30/03/06, 11:27
Ik snap nu dat veel mensen Postfix gebruiken, maar leunt dit niet zwaar op je mySQL performance? En gaat dit op een bepaald moment ook niet ten koste van het aantal klanten dat je op je mailserver kwijt kunt?

Ik heb zelf wel eens qmail geinstalleerd, maar dat vond ik idd maar omslachtig en verrot werken. Maar na al het geinstalleer en gepatch werkte het wel :) Was toen ook nog wel stuk minder ervaren met linux...

Ecci
30/03/06, 11:28
Exim hier :). Vind het gewoon fijn werken, nooit problemen mee.

Wido
30/03/06, 11:29
Ik snap nu dat veel mensen Postfix gebruiken, maar leunt dit niet zwaar op je mySQL performance? En gaat dit op een bepaald moment ook niet ten koste van het aantal klanten dat je op je mailserver kwijt kunt?

Ik heb zelf wel eens qmail geinstalleerd, maar dat vond ik idd maar omslachtig en verrot werken. Maar na al het geinstalleer en gepatch werkte het wel :) Was toen ook nog wel stuk minder ervaren met linux...Dat ligt er maar net aan hoe flink je MySQL-server is die er achter hangt.

Onze Qmail werkt nu ook al met MySQL via Vpopmail.

Croab
30/03/06, 12:16
Postfix.

Waarom? Daar ben ik bekend mee en ik vind het fijn werken, goed configureerbaar, etc. Mocht het ooit nodig te zijn om exim te gebruiken kan dat altijd nog.

galious
30/03/06, 22:14
Mijn voorkeur gaat naar qmail. Waarom? Simpel een paar jaar terug 2001/2002 kwam de keus voor een mailer. qmail was (in mijn ogen) beter uitbreidbaar en kon (met inderdaad de nodige patches) meer van de door mij gewenste dingen uit of the box. Daarnaast was het extreem eenvoudig om mailaddressen toe te voegen (waarschijnlijk is dit in postfix ook, weet het niet meer).

Ondertussen ben ik gewoon alweer een tijd van het configureren van (mail)servers af. Als ik dus snel iets wil uittesten pak ik gewoon het oude vertrouwde (qmail; djbdns).

Wat betreft het gebruik van /service je hoeft qmail niet perse te draaien onder daemontools (er trouwens ook een GPL kloon van daemontools beschikbaar) of je kan zoals ik toen heb gedaan de source aanpassen zodat er gebruik wordt gemaakt van een andere directory (in mijn geval /var/services). Daemontools checkt continue of een service nog draait hier zijn natuurlijk ook andere programma's beschikbaar voor of je kan het programma in je inittab.

Aloha,

Martin

PS. DJB is inderdaad een rare snuiter afgaande op zijn teksten op internet.

koendejonge
30/03/06, 23:00
Ik gebruik nu al een jaar of 3 postfix en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben. Ik heb in het verleden ook qmail gebruikt, maar daar viel de configureerbaarheid me op een gegeven moment toch tegen. Vooral wat betreft de mogelijkheden die je (toen, misschien is dat nu anders) had om virtual mailboxes te maken.

In de zoektocht naar een beter alternatief heb ik exim ook bekeken, maar het haalde het niet met de eenvoud en duidelijkheid van postfix. Sendmail viel bij mij, door pijnlijke ervaringen op het HP-UX 9.x en Solaris 2.x platform echt direct af, ik krijg nog pijn op bepaalde plaatsen als ik aan die rampconfiguraties terugdenk.

Momenteel vind ik de combinatie postfix+mysql voor de MTA kant van het mail verhaal toch het fijnst. Vooral omdat je dan postfixadmin kunt gebruiken, een van de weinige wel werkende frontends waarin je (virutele) gebruikersbeheer, aliasbeheer en domeinbeheer, wat je netjes kunt delegeren en waarbij je gebruik kunt maken van de mogelijkheden tot instellen van quota en limieten voor het aanmaken van bijvoorbeeld het aantal aliasen of pop-boxen.

Wat ik verder erg prettig vind is het Maildir formaat wat postfix netjes ondersteunt. In combinatie met courier imap en pop is dat prachtig te backuppen en ook het terugzetten van een door de gebruiker per ongeluk weggegooid mailtje is dan heel eenvoudig.

Ik zie overigens, postgrey om te greylisten, amavisd-new en spamassassin met clamav voor spam en virusfiltering als integraal onderdeel van de MTA configuratie. Onmisbaar in een professionele omgeving!

Tot slot maak ik gebruik van alle mogelijke combinaties van ssl tls en andere security zaken, wat postfix ook weer netjes en eenvoudig ondersteunt.

Vaxon Networks
30/03/06, 23:05
exim, goed en de goede opties :)

lifeforms
31/03/06, 17:29
Postfix hier! Het is gewoon heerlijk om te configureren, hij denkt goed met je mee en wijst je op mogelijke problemen in maillog, goede modulaire opzet waar je je erg veilig bij voelt, mogelijkheid tot chrooten van vrijwel alle daemons, zelden merkbare bugs, naadloos upgrade-proces, en niet onbelangrijk een vriendelijke auteur die normaal repliet en bugreports en security problemen serieus neemt, ondanks dat de app erg succesvol is geworden. :W:

Het enige minpuntje vind ik dat er geen libmilter is. Ik heb nu de standaard antivirus-oplossing met twee Postfix instanties, eentje die de mail van buiten opvangt en doorsluist naar amavisd-new, en eentje die de mail van amavisd krijgt en lokaal aflevert. Dit werkt al jaren zonder hoofdpijn, maar esthetisch gezien zie ik het liever anders, en het zou ook de mogelijkheid geven om spam en virussen direct te weigeren in de SMTP-sessie. Suggesties zijn welkom, ik heb er al een tijdje niet meer op gegoogled :)

ju5t
31/03/06, 17:39
Wij draaien op Exchange, maar binnenkort over naar Lotus Notes.

rayden
02/04/06, 20:22
Postfix hier! Het is gewoon heerlijk om te configureren, hij denkt goed met je mee en wijst je op mogelijke problemen in maillog, goede modulaire opzet waar je je erg veilig bij voelt, mogelijkheid tot chrooten van vrijwel alle daemons, zelden merkbare bugs, naadloos upgrade-proces, en niet onbelangrijk een vriendelijke auteur die normaal repliet en bugreports en security problemen serieus neemt, ondanks dat de app erg succesvol is geworden. :W:

Het enige minpuntje vind ik dat er geen libmilter is. Ik heb nu de standaard antivirus-oplossing met twee Postfix instanties, eentje die de mail van buiten opvangt en doorsluist naar amavisd-new, en eentje die de mail van amavisd krijgt en lokaal aflevert. Dit werkt al jaren zonder hoofdpijn, maar esthetisch gezien zie ik het liever anders, en het zou ook de mogelijkheid geven om spam en virussen direct te weigeren in de SMTP-sessie. Suggesties zijn welkom, ik heb er al een tijdje niet meer op gegoogled :)

Ik ben hierzelf al een beetje mee bezig icm met Postfix, Exim doet dit wél in de sessie al. Zodra ik vorderingen heb zal ik je op de hoogte houden!

mind
02/04/06, 21:14
Ik heb ooit eens iets soortgelijks gebouwd. Werkte met spampd icm. header checks en clamsmtp als filters. Spam boven een bepaalde score werd keurig in de smtp sessie geweigerd en virussen werden later uitgefilterd. Direct virussen weigeren voegt naar mijn idee niets toe, behalve dan de hogere belasting van de mailserver.

Doe er je voordeel mee (of niet)...

MikeN
02/04/06, 21:42
Ik heb ooit eens iets soortgelijks gebouwd. Werkte met spampd icm. header checks en clamsmtp als filters. Spam boven een bepaalde score werd keurig in de smtp sessie geweigerd en virussen werden later uitgefilterd. Direct virussen weigeren voegt naar mijn idee niets toe, behalve dan de hogere belasting van de mailserver.
Het voegt toe dat mensen die onbewust een virus sturen met hun eigen documentje netjes een bounce krijgen, en dat andere mensen geen valse bounces krijgen.
Overigens boeit het natuurlijk geen zak voor de belasting van je mailserver of je het tijdens de sessie doet of achteraf, scannen is scannen.

Mark17
03/04/06, 02:50
Wij draaien op Exchange, maar binnenkort over naar Lotus Notes.

Zorg voor goede servers! Het enige waar ik Lotus Notes van ken zijn de vele downtimes (lees wekelijks), dit kan echter ook aan de beheerder liggen. Het is bij een overheidsinstelling namelijk ;)

luser
03/04/06, 05:23
Momenteel gebruik ik persoonlijk qmail met hele boel patches (http://lazyinstaller.net/ leuk voor beginners, run wel niet de sh scriptjes maar lees ze, begrijp ze en gebruik het manueel).
Tcpserver handelt rbl al af, dus mail van spamservertjes wordt bij de connectie al rejected (handig kwa load :))

Voor onze virtual server dienst die binnekort live gaat heb ik zitten spelen met postfix (vooral omdat ispconfig alleen postfix of sendmail toelaat) en het bevalt zeeeeeeer goed. Verder kan je ook gewoon vpopmail gebruiken dus de migratie is vooral in de front-end mailservers en niet in de storage (mailboxen). Users merken niks van zulke veranderingen dus.

Exim vind ik iets minder, spijtig genoeg komt directadmin ermee dus heb ik al veel tijd ermee kunnen verbrengen. Momenteel gebruik ik voor virus en spamfilter MailScanner (je hebt 2 exim's, 1x voor in, 1x voor naar mailboxen toe, mailscanner plooit alles van de ene queue naar de ander), als iemand een betere oplossing kent (zoals qmail-scanner) laat maar horen :).

Sendmail heb ik 6 jaar geleden ofzo echt aktief gebruikt, toen was er ook een stuk minder last van spam. Ben dan naar qmail gesprongen puur omdat de security niet zo top was. Het deed wel heel goed wat het moest doen, mail versturen en ontvangen voor verschillende domeins en users. Config was easy voor kleine servertjes, setup ook.

Voor servers zonder incomming mail gebruik je best gewoon ssmtp.

EDIT:

Om even verder te gaan op de sql dingen.
Let op wat je op je servers afhankelijk maakt van elkaar. Bij een dedicated mailcluster/server kan je het doen maar bij een shared hosting server raad ik het sterk af.
Als je mysql down gaat werkt zowel je mail, veel klanten hun website en probbly ook je dns (als je powerdns werkt) niet.

Randy
03/04/06, 05:48
Zorg voor goede servers! Het enige waar ik Lotus Notes van ken zijn de vele downtimes (lees wekelijks), dit kan echter ook aan de beheerder liggen. Het is bij een overheidsinstelling namelijk ;)

Het zal inderdaad wel aan de beheerder liggen. Ik werk ook nog parrtime bij een lokale overheidsinstelling waar Notes gebruikt wordt en heb er diverse plugins voor gemaakt. Een geweldig systeem gewoon!
Enige tijd geleden was er ook al een threat over mailcliënts. Daar scoorde Notes ook erg goed, hoewel het niet voor (te) kleine organisaties weggelegd is. Maar dit meer met de prijs van onderhoud (uren/training) dan aanschaf. De ROI ligt gewoon te hoog in dit geval.

HJ Hosting
03/04/06, 10:30
Qmail all the way :-)

MikeN
03/04/06, 13:00
Exim vind ik iets minder, spijtig genoeg komt directadmin ermee dus heb ik al veel tijd ermee kunnen verbrengen. Momenteel gebruik ik voor virus en spamfilter MailScanner (je hebt 2 exim's, 1x voor in, 1x voor naar mailboxen toe, mailscanner plooit alles van de ene queue naar de ander), als iemand een betere oplossing kent (zoals qmail-scanner) laat maar horen :).
Exiscan, sinds 4.4 ofzo opgenomen in Exim ;)

Mark17
03/04/06, 14:55
Het zal inderdaad wel aan de beheerder liggen. Ik werk ook nog parrtime bij een lokale overheidsinstelling waar Notes gebruikt wordt en heb er diverse plugins voor gemaakt. Een geweldig systeem gewoon!
Enige tijd geleden was er ook al een threat over mailcliënts. Daar scoorde Notes ook erg goed, hoewel het niet voor (te) kleine organisaties weggelegd is. Maar dit meer met de prijs van onderhoud (uren/training) dan aanschaf. De ROI ligt gewoon te hoog in dit geval.

Het formaat van de organisatie zal wel goed zitten (inmiddels vast kunnen stellen dat het om circa 20 a 30 servers in een cluster gaat om het aan te kunnen). Tevens gaat het om iets van 25.000 tot 100.000 e-mail adressen in het systeem op 3 domeinnamen. Tevens lopen er circa 10.000 mensen binnen de organisatie rond.

sander
18/05/06, 17:39
postfix hier op alle servers,

jaren geleden overgestapt van sendmail naar postfix vele instellingen konden probleemloos overgezet worden. reden was dat de configuratie file van sendmail te complex werd

liber!
18/05/06, 18:22
Postfix, vooral om handige configuratie, gebruik van mysql/pgsql en maildir ondersteuning.