PDA

Bekijk Volledige Versie : incremental backups...



d.sp1d3r
22/03/06, 21:44
Ik heb een paar misschien voor jullie simpelle vragen over backups in directadmin.

1. Incremental backups zijn toch backups die telkens alleen de veranderingen opslaan???
2. Is dit (ook) mogelijk op reseller niveau, wanneer ik de backups opsla op een ftp op een externe server????

xserve
22/03/06, 21:53
Ik ken direct admin zelf niet. Maar "Incremental" betekend volgens mij gewoon herhalend. Dus dat zou niet hoeven te betekenen dat het dan enkel de wijzigingen zijn lijkt mij.

d.sp1d3r
22/03/06, 22:02
Ik ken direct admin zelf niet. Maar "Incremental" betekend volgens mij gewoon herhalend. Dus dat zou niet hoeven te betekenen dat het dan enkel de wijzigingen zijn lijkt mij.
Dit had ik ook zelf kunnen uitzoeken... (http://www.webopedia.com/TERM/I/incremental_backup.html) en is dus wel zoals ik dacht ;)

Die 2e vraagis eigelijk wat ik vooral graag zou willen weten, dus als iemand me kan helpen ;)

XBL
23/03/06, 07:20
Incremental gaat niet met ftp (tenzij er op de server die gebackupt wordt enkel het incremental spul wordt over ge-ftpt, geen idee of DA dit doet).

De backup functie van DA op admin-niveau is behoorlijk nutteloos: er zit namelijk geen restore functie bij. De backup functie op reseller-niveau (die enkel users back-upt) heeft wel een restore functie. Maar die is volgens mij weer niet incremental.

Zelf gebruiken we voor fatsoenlijke backups 'rdiff-backup'.

Deze maakt incrementele backups, maar slaat ook tot een X aantal dagen (kan je zelf bepalen) terug op. Incrementeel.

Dus als je 3 versies van een bestand hebt over een periode van 1 week, dan staat er:
-De volledige versie zoals aan het begin van de week.
-De eerste wijziging (naar versie 2) van een paar bytes (bij een php bestand bijv).
-De twee wijziging (naar versie 3), ook van een paar bytes.

Kortom:
- Snel.
- Minder belastend voor versturende en ontvangende server (enkel wijzigingen die verstuurd moeten worden, immers).
- Veiliger dan FTP (gaat via SSH).
- Goedkoper indien je buiten het netwerk backupt (minder data).
- Makkelijker in onderhoud: je kan heel simpel restoren, tot op de seconde nauwkeurig van waneer je het terug wilt hebben.

Jochem

xserve
23/03/06, 07:56
Ik ken direct admin zelf niet. Maar "Incremental" betekend volgens mij gewoon herhalend.
Oeps, volgens mij betekend het eigenlijk optellend of stijgend. Dus dan klopt jou vermoede inderdaad. Sorry.

wonko
23/03/06, 08:09
incremental is echt wel niet "herhalend", maar "groeiend" (in deze betekenis):

2) Something added or gained: a force swelled by increments from allied armies.
of
4) One of a series of regular additions or contributions: accumulating a fund by increments.

Enkel de zaken die aangepast zijn, worden weggeschreven. Afaik, DA backup kan dit niet via FTP, daarvoor moet je andere oplossingen zoeken.