PDA

Bekijk Volledige Versie : CCNA gehaald, wat nu verder leren?



chiel
21/03/06, 21:00
Ik vorige maand mijn CCNA 640-801 gehaald :P Dit heb ik geleerd aan de hand van het boek van Todd Lammle en 2 cisco's 1605R.
Maar nu wil ik doorleren, op gebied van cisco. Maar ben er nog niet helemaal uit in welke richting.
Even voor de goede orde, ik ben nog gewoon hbo student (voltijd) en heb dus (helaas!) niet de beschikking over veel hardwarematig spul om mee te spelen, ik moet het voornamelijk uit de boeken halen.

Ik heb even een opsomming gemaakt over wat ik eventueel zou willen:

CCVP:
De voice tak van cisco wou ik eerst doen. Heb er ooit eens een cd’tje met video uitleg over dit examen gezien en dit zag er heel leuk uit. Ook met de huidige markt, wat steeds meer naar triple-play gaat, lijkt me dit een zeker mooi te leren. Maar las op forum.cisco.com dat dit examen behoorlijk pittig is en ik heb helaas niet hardware voice spul.

CCNP:
De opvolging van ccna, misschien een logische stap maar ben er nog niet echt warm voor. Wat wel weer goed uitkomt hierbij is dat ik volgend jaar stage ga lopen op een noc en daar is het natuurlijk wel handig als ik al wat meer ervaring met bgp protocollen enzo heb.

CCDA:
Is in moeilijkheid ongeveer gelijk aan ccna. Echter weet ik niet of ik me tijd verdoe aangezien ik mijn ccna al heb en dit ongeveer een beetje gelijk is. Wat wel weer mooi is, is dat je hier de meeste stof gewoon uit de boeken kan halen.


Kortom, wat zouden jullie in mijn situatie kiezen? Iemand al ervaring met deze examens?? (vooral de ccvp en ccda kom je niet echt veel tegen).
Misschien is het ook wel zou dat ik nog niet gelijk het tentamen ga leren maar mij gewoon wil verdiepen in iets (zo heb ik het ook bij ccna gedaan) om vervolgens 1.5 jaar later het examen te doen. Het is dus voornamelijk hobby.
En wat raden jullie voor boeken aan?

GlobalServe
21/03/06, 22:52
CCNP zeker eerst doen...
Alsook zeker de module troubleshooting, komt heel erg vanpas. Niet omdat je misschien veel fouten zal maken, maar omdat je zo enorm veel leert hoe alles diep vanbinnen werk...

Dan kan je voice doen, en dan je CCIE ;-)

Dat zijn de stappen die ik heb gedaan.

chiel
21/03/06, 23:15
welke boeken heb je bij je ccnp gebruikt??
en ccda niet de mooite waard? hier hoor je namelijk ook niet zo veel van.

GlobalServe
21/03/06, 23:41
Advanced Routing
Remote Access
Multilayer Switching
Troubleshouting

Zal eens kijken voor de juiste nummers... Die weet ik niet direk vanbuiten.
Zal morgen weten te posten