PDA

Bekijk Volledige Versie : Limiet op stroomverbruik?



Detonator
21/03/06, 20:50
Is er iemand die onderstaande kan bevestigen (mail van LSW Support aan mij). Die limieten zijn erg laag in mijn ogen, zo kun je amper 10 servers in een rack kwijt.



Hallo,

De B-powerfeed van 16Amp is alleen bedoeld als fall-back, noodgebruik dus.

Een powerfeed kan 16Amp aan, maar de verschillende datacentra hebben
inmiddels max power per rack vastgesteld: bijv. EasyNet (14Amp),
Redbus (8Amp), Schuberg Philis (10Amp).

Met vriendelijke groet,

Xyz
LeaseWeb

Swiftway-UK
21/03/06, 21:02
Ik kan bevestigen dat easynet idd een max hanteert van 14A en Redbus een max van 8A. SBP zou ik alleen kunnen verklaren wat we via LSW er hebben staan, dus dan hoor je het nog niet uit de eerste hand.

En dan meet Easynet (nog) niet, als zij serieuze berekeningen loslaten op hun kostprijs dan denk ik dat ze hun prijsstellingen snel zullen aanpassen, helaas :(

14A verbruik op een 16A circuit is ook zo een beetje het maximale waarop je een circuit zou moeten gaan belasten.

jantje.vlaam
21/03/06, 21:11
Waarom denk je dat iedereen energiezuinige oplossingen aan het zoeken is. Stroomkosten zijn de grootste kosten voor een isp.

Dirkje
21/03/06, 22:06
Ik krijg op dit moment 16A bij Wedare.

En ja, stroomverbruik is inderdaad een bottleneck.

Wido
21/03/06, 22:24
Stroomverbruik is een "pain in the ass", stroom is duurder dan bandbreedte op dit moment.

WilloW
21/03/06, 22:28
Wij hebben ook gewoon standaard 16Amp in iedere kast. Plus op het moment nog geen extra kosten als wij deze volledig vol trekken

almar
21/03/06, 22:59
Stroomverbruik is een "pain in the ass", stroom is duurder dan bandbreedte op dit moment.

En er is geen indicatie dat het op korte termijn goedkoper gaat worden helaas.

MediaServe
22/03/06, 11:06
Ik weet niet zeker wat een datacenter voor stroom betaald, maar schat zo rond de 7 cent inclusief heffingen.

- 7 cent per kilowatt, per uur
- 24 uur per dag, 365 dagen per jaar
- € 613,20 per jaar, per kilowatt
- 4,35 Ampère per kilowatt
- € 11,75 per ampère, per maand

Maar vergeet niet dat voor iedere 1, 2 of 3 ampère verbruik ook nog een ampère door de airco gebruikt wordt (ik ken de verhouding niet precies). Verder moeten de generatoren warm gehouden worden en vereisen de UPS batterijen ook onderhoud. Dus netto zou een ampère rond de € 15,00 tot € 20,00 euro p/m kosten schat ik.

Please correct me if I'm wrong ;)

Wido
22/03/06, 11:28
Ik denk dat de prijzen ook zeker wel in orde zijn, anders trek je toch lekker een fiber naar je kantoor en ga je daar hosten ;)

Maar inderdaad, met vergeet de Airco, UPS, generatoren en ook de hele infrastructuur er achter snel.

MediaServe
22/03/06, 11:39
Ik denk dat de prijzen ook zeker wel in orde zijn, anders trek je toch lekker een fiber naar je kantoor en ga je daar hosten ;)Op kantoor betaal je wel iets meer voor stroom inderdaad ;)

Ik zit momenteel bij een klant, die hebben een paar keer per jaar 's nachts 20 megawatt nodig. Daar betalen ze rond de 30 á 40 cent per kilowatt voor. Maar dat is weer een ander uiterste :D

MediaServe
22/03/06, 11:45
De B-powerfeed van 16Amp is alleen bedoeld als fall-back, noodgebruik dus.Dat slaat natuurlijk nergens op. Je wilt redundante voedingen gewoon op twee groepen aansluiten. Bovendien wil je niet alle apparatuur op dezelfde groep hebben. Als je twee Reboot Switches hebt, dan wil je die ook op twee verschillende groepen aansluiten.

Glenn
22/03/06, 11:52
Ik zit momenteel bij een klant, die hebben een paar keer per jaar 's nachts 20 megawatt nodig. Daar betalen ze rond de 30 á 40 cent per kilowatt voor. Maar dat is weer een ander uiterste :D
Jemig, groene bloempjes in de kelder ofzo? ;)

ProServe
22/03/06, 11:57
Dat slaat natuurlijk nergens op. Je wilt redundante voedingen gewoon op twee groepen aansluiten. Bovendien wil je niet alle apparatuur op dezelfde groep hebben. Als je twee Reboot Switches hebt, dan wil je die ook op twee verschillende groepen aansluiten.
Dat je iets wilt, is 1 ding. Dat een datacenter met een andere insteek gebouwd is, is weer iets anders, en dat wil Leaseweb duidelijk maken.
Probleem is dat veel mensen de B feed zien als: "mooi, weer een extra 16A feed die ik vol kan gebruiken voor m'n servers!". Dat is dus eigenlijk niet de bedoeling, ookal wordt dat vaak wel zo gedaan. Stel dat je van die 2 feeds elk 12A gebruikt, is dat bijna niet te koelen. Daarvoor zal het DC dan weer feeds/footprints vrij moeten houden ergens anders in de ruimte.
Als een DC roept dat ze maar max 8A bij een kast leveren, is het DC niet alleen qua spanning daarop gebouwd, maar ook qua koeling.

ProServe
22/03/06, 12:00
Ik weet niet zeker wat een datacenter voor stroom betaald, maar schat zo rond de 7 cent inclusief heffingen.
Please correct me if I'm wrong ;)
Helaas, dat ligt rond de 13 cent. Voor alle overhead houden de meeste DC's een rekensom x 1.7 aan.

Glenn
22/03/06, 12:03
Als een DC roept dat ze maar max 8A bij een kast leveren, is het DC niet alleen qua spanning daarop gebouwd, maar ook qua koeling.
Ok, zou je dus kunnen zeggen dat Redbus (die het laagste scoort op het gebied van amperage) eigenlijk niet berekend is op racks met bijv. alleen maar bladeservers? Als ik het zo zie worden de machines alleen maar krachtiger en trekken ze alleen maar meer stroom.

ProServe
22/03/06, 12:07
Klopt. Redbus doet het trouwens nog vrij aardig, als je kijkt naar Telecity bijvoorbeeld, zitten die aan de 4A.

MediaServe
22/03/06, 12:16
Als een DC roept dat ze maar max 8A bij een kast leveren, is het DC niet alleen qua spanning daarop gebouwd, maar ook qua koeling.Daar heb je inderdaad gelijk aan. Maar als ik een A én B groep wil gebruiken, dan wil dat niet zeggen dat ik ook meer stroom ga verbruiken. Ik wil gewoon twee los van elkaar gezekerde groepen hebben. Dat is ook vereist voor een redundante omgeving. Al was het alleen maar om de netwerk switches niet op dezelfde groep aan te sluiten als de servers. Wij hebben nu in ieder geval alle netwerk apparatuur op een UPS aangesloten, de servers verdelen wij over de stroomgroepen.

Trouwens lijkt mij 13 cent per ampère veel te hoog voor inkoopprijs. Dat is wellicht jullie inkoopprijs, maar niet die van het datacenter. De energiecentrale wekt stroom op voor nog geen 4 cent per kilowatt.

ProServe
22/03/06, 12:21
Trouwens lijkt mij 13 cent per ampère veel te hoog voor inkoopprijs. Dat is wellicht jullie inkoopprijs, maar niet die van het datacenter. De energiecentrale wekt stroom op voor nog geen 4 cent per kilowatt.
Dat is de kostprijs van de stroom, na alle apparatuur zoals koeling, UPS, gens, verlichting etc.

We Dare
22/03/06, 12:22
Ik weet niet zeker wat een datacenter voor stroom betaald, maar schat zo rond de 7 cent inclusief heffingen.

- 7 cent per kilowatt, per uur
- 24 uur per dag, 365 dagen per jaar
- € 613,20 per jaar, per kilowatt
- 4,35 Ampère per kilowatt
- € 11,75 per ampère, per maand

Maar vergeet niet dat voor iedere 1, 2 of 3 ampère verbruik ook nog een ampère door de airco gebruikt wordt (ik ken de verhouding niet precies). Verder moeten de generatoren warm gehouden worden en vereisen de UPS batterijen ook onderhoud. Dus netto zou een ampère rond de € 15,00 tot € 20,00 euro p/m kosten schat ik.

Please correct me if I'm wrong ;)

Correction :)

Grootverbruikers betalen niet alleen voor de KWHs aan stroom die ze van de Eneco, Nuon, etc. krijgen maar ook nog eens voor het netbeheer (Eneco netbeheer, Continuon, etc.) dus bovenop deze prijs per KWH die je noemt komt er nog net iets meer dan 60% aan netbeheer kosten bij.
Daarnaast betaal je ook nog eens trafohuur, meterkosten en nog wat andere leuke dingetjes.
De stroomprijzen zijn ook nog eens dit jaar explosief gestegen dus is het begrijpelijk dat datacenters een beetje het stroomverbruik in de gaten gaan houden.

P.s. Eneco geeft op dit moment plateau prijzen van meer dan 10 cent per KWH dat is dus Ex. netbeheer, je wordt dus niet vrolijk als je nu stroom in zou moeten kopen als grootverbruiker.

Glenn
22/03/06, 12:37
Klopt. Redbus doet het trouwens nog vrij aardig, als je kijkt naar Telecity bijvoorbeeld, zitten die aan de 4A.
Het wordt tijd voor zonnepanelen op het dak :|

MediaServe
22/03/06, 12:51
Het wordt tijd voor zonnepanelen op het dak :|Zonne energie kost het 3-voudige van normale energie ;)

Triloxigen
22/03/06, 12:52
Het wordt tijd voor zonnepanelen op het dak :|

Zonnecellen kosten meer energie om te maken dan dat ze opleveren.
En die panelen waarmee je water opwarmt heb je denk ik ook weinig aan :p

Swiftway-UK
22/03/06, 15:57
13 tot 15ct/KWH is wat DCs berekenen (los).
Een A kost dus snel (voor eindgebruiker) 20 - 25 euro/A

Glenn
22/03/06, 16:04
Dat van die zonnepanelen was niet geheel serieus.... ;)

JayvD
22/03/06, 19:34
Jammergenoeg stijgt de prijs van stroom constant momenteel.. Hoop dat het niet veels teveel uit de hand loopt anders wordt het straks nog onmogelijk om normaal een servertje op te hangen..

Laten we maar hopen dat we dat kernfusie gedoe aan de gang kunnen houden, onbeperkt stroom voor low-cost en zonder afvalstoffen is wel gewenst. :)

Wido
22/03/06, 19:43
Jammergenoeg stijgt de prijs van stroom constant momenteel.. Hoop dat het niet veels teveel uit de hand loopt anders wordt het straks nog onmogelijk om normaal een servertje op te hangen..

Laten we maar hopen dat we dat kernfusie gedoe aan de gang kunnen houden, onbeperkt stroom voor low-cost en zonder afvalstoffen is wel gewenst. :)Bedenk maar eens hoeveel wij helpen aan het broeikas effect met al die leuke servers ;)

Idd, kernfusie zou wel erg handig zijn :)

JayvD
22/03/06, 19:54
Bedenk maar eens hoeveel wij helpen aan het broeikas effect met al die leuke servers ;)

Mijn instelling:
Als ik het niet doe doet een ander het wel ;).

Overigens kan het broeikas effect me niet zoveel schelen, beetje overdreven allemaal als wij er allemaal dingen aan zouden moeten doen. Helemaal als het overgrote deel van de CO² van de Amerikanen komt...

(maar ga we nu niet heel erg off-topic? :P)

RayManZ
22/03/06, 20:45
Hoeveel A verbruikt een basic server? Dus 2 hd's p4 3ghz en 1gb ram :)?

Wido
22/03/06, 20:47
Hoeveel A verbruikt een basic server? Dus 2 hd's p4 3ghz en 1gb ram :)?Denk ongeveer 110 a 120 Watt

Komt neer op 0.5 ~ 0.6A

t.bloo
22/03/06, 21:31
Laatst voor m'n werk mogen uitzoeken, voor iedere Watt die je een jaar lang verbruikt betaal je als consument ongeveer 1,50 euro variabele kosten. Dus als je je servertje thuis neer zou zetten zou je naast ruzie vanwege de herrie ook nog eens 150 euro kwijt zijn aan elektriciteit.

Jamai
23/03/06, 13:14
Klopt. Redbus doet het trouwens nog vrij aardig, als je kijkt naar Telecity bijvoorbeeld, zitten die aan de 4A.
Wij verbruiken ruim meer dan 4A, nu al 9,9A in 1 rack and still growing. Betalen niets extra.

Wido
23/03/06, 13:15
Wij doen in een rack in RedBus ook 20 ~ 22A, maar daar kwamen ze laatst toch echt wel over klagen.

Merlijn
23/03/06, 14:16
Wij verbruiken ruim meer dan 4A, nu al 9,9A in 1 rack and still growing. Betalen niets extra.

Nog niet. Maar daar zal denk ik dit jaar nog wel verandering in komen.


Wij doen in een rack in RedBus ook 20 ~ 22A

Redbus gaat vanaf deze maand actief het stroomverbruik in kaart brengen en alles boven de 8A doorberekenen aan de klant. En 20A in een rack? Denk dat ze snel gaan vragen om dat heel snel omlaag te brengen.

Wido
23/03/06, 14:19
Nog niet. Maar daar zal denk ik dit jaar nog wel verandering in komen.



Redbus gaat vanaf deze maand actief het stroomverbruik in kaart brengen en alles boven de 8A doorberekenen aan de klant. En 20A in een rack? Denk dat ze snel gaan vragen om dat heel snel omlaag te brengen.
Daar ben ik van op de hoogte, we zijn er al op aangesproken.

Er hangt een cluster met allemaal Dual Opterons in de rack, dat lust heel wat stroom.

Mikey
23/03/06, 14:35
Als ze nou eens meer onderzoek zouden doen naar warmte koppelingen, kan er veel effecienter om gegaan worden met de opgewekte warmte. Tuinbouw doet dit allanger en wordt beloond voor de energie die ze terugsteken in het net.

Cliff
23/03/06, 14:57
Ik heb net even een kleine test gedaan met de amperetang hier op kantoor. En voor een Dual Xeon 3.06Ghz in een 1U doos ZONDER disks gelden de volgende waarden:

Server staat uit - wel spanning : 0.08A (vermoedelijk netwerk linkled enz)
Server staat aan - idle toestand: 0.47A
Server staat aan - 2x 100% CPU belasting: 0.76A

Stewie
23/03/06, 15:02
Ik kom met een Dell dual xeon al rond de 1A stressed. De dual dualcore opterons moet ik nog even meten maar ik verwacht daar net boven te zitten.
Gaat lekker hard, een rack voor de helft gevuld neemt al 20+ A voor zich.

Mikey
23/03/06, 15:03
Ik heb net even een kleine test gedaan met de amperetang hier op kantoor. En voor een Dual Xeon 3.06Ghz in een 1U doos ZONDER disks gelden de volgende waarden:

Server staat uit - wel spanning : 0.08A (vermoedelijk netwerk linkled enz)
Server staat aan - idle toestand: 0.47A
Server staat aan - 2x 100% CPU belasting: 0.76A

Ampere tang in de zin van, ronde O die om de kabel kan ? Zoja dan vind ik deze nou niet je van het voor een nouwkeurige meting.

DaRkDrEw
23/03/06, 15:06
Dat wordt dus allemaal AMD gebruiken ipv Intel :p (minder stroomverbruik)

Cliff
23/03/06, 15:59
Wel als je er een hebt die maar max 10A en ook alleen maar bedoeld is om die lage spanningen te meten. Een APC ampere meter is nog onnauwkeuriger overigens :)

Merlijn
23/03/06, 15:59
Als DC;s stroom willen besparen dan zouden ze eens hun airco wat hoger moeten instellen. Het is absoluut onzin om ruimtes op 18-20 graden te houden. Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat apparatuur makkelijk bij 30 graden kan werken (alleen de mens niet :)). Maar 22-24 graden in een ruimte moet toch nog wel te doen zijn en scheelt een hoop energie. Maar ja, dan moet eerst de mythe het wereldje uit dat kouder altijd beter is. En dat is moeilijk...

Mikey
23/03/06, 16:10
Wel als je er een hebt die maar max 10A en ook alleen maar bedoeld is om die lage spanningen te meten. Een APC ampere meter is nog onnauwkeuriger overigens :)

Ohja :), ik zat beetje met andere tang in me hoofd (150 ~ 500A).. Dan slik ik hetgeen in wat ik gezegt heb .

JayvD
23/03/06, 16:38
Als ze nou eens meer onderzoek zouden doen naar warmte koppelingen, kan er veel effecienter om gegaan worden met de opgewekte warmte. Tuinbouw doet dit allanger en wordt beloond voor de energie die ze terugsteken in het net.
Laten we het svp niet gaan hebben over de tuinbouw...

Mijn oom heeft een bollenbedrijf met kassen, hij heeft een gastcontract dat hij een bepaald aantal kubieke meters moet verbruiken per maand. Als hij niet aan dit verbruik komt betaald hij een gigantische boete, oftewel als hij teveel over hebt pakt ie een lange buis en stookt gas op net zolang totdat hij aan die waarde komt.

Je wordt beloont als je jouw gasrekening in orde hebt, bij elektriciteitsbedrijf hebben ze net zoiets maar je kan niet plots meer KWH maken daarom koos hij voor gas. Leuk en aardig allemaal met Tuinbouw gebruikt heel veel gas nutteloos dus om die als efficiënt te bestempelen...

Mikey
23/03/06, 17:36
Laten we het svp niet gaan hebben over de tuinbouw...

Mijn oom heeft een bollenbedrijf met kassen, hij heeft een gastcontract dat hij een bepaald aantal kubieke meters moet verbruiken per maand. Als hij niet aan dit verbruik komt betaald hij een gigantische boete, oftewel als hij teveel over hebt pakt ie een lange buis en stookt gas op net zolang totdat hij aan die waarde komt.

Je wordt beloont als je jouw gasrekening in orde hebt, bij elektriciteitsbedrijf hebben ze net zoiets maar je kan niet plots meer KWH maken daarom koos hij voor gas. Leuk en aardig allemaal met Tuinbouw gebruikt heel veel gas nutteloos dus om die als efficiënt te bestempelen...

Hier wordt de teveel opgewekte warmte teruggekoppeld naar energie. Destijds rondleiding gehad etc etc zodoende. Ze werden betaald voor de energie die ze terugstaken in het net.

galious
23/03/06, 19:07
Je wordt beloont als je jouw gasrekening in orde hebt, bij elektriciteitsbedrijf hebben ze net zoiets maar je kan niet plots meer KWH maken daarom koos hij voor gas.
Nu snap ik al dat licht... Extra lampjes om genoeg KWH te maken.

Aloha,

Martin

JayvD
23/03/06, 20:38
Nu snap ik al dat licht... Extra lampjes om genoeg KWH te maken.

Aloha,

Martin
Met die hoeveelheden..

almar
24/03/06, 10:05
Hier wordt de teveel opgewekte warmte teruggekoppeld naar energie. Destijds rondleiding gehad etc etc zodoende. Ze werden betaald voor de energie die ze terugstaken in het net.

Dat kan wel, maar de basis van deze regel is dat de terugvoer van stroom stabiel is. Als je dat voor elkaar kunt krijgen dan kun je inderdaad inkomsten genereren met het terugvoeren van energie in het net.

Tennet zorgt ervoor dat er evenwicht is in het netwerk. Een tekort of overschot wordt per leverancier bijgekocht tegen de actuele koers van dat moment op de APX. (www.apx.nl)

Jamai
24/03/06, 17:59
Goed stel dat ik 20A ga gebruiken en maar 14A mag gebruiken. Hoeveel gaat me dat per maand ongeveer extra kosten? Ik denk toch dat het te verwaarlozen is... zullen toch geen honderden euro's worden?

mark_m
24/03/06, 18:12
Zoals hierboven werd gezegt, ongeveer 20 a 25 euro per A, dus 6x 25 = 150 euro per maand omgeveer extra

eMiz0r
24/03/06, 19:28
Laten we het svp niet gaan hebben over de tuinbouw...

Mijn oom heeft een bollenbedrijf met kassen, hij heeft een gastcontract dat hij een bepaald aantal kubieke meters moet verbruiken per maand. Als hij niet aan dit verbruik komt betaald hij een gigantische boete, oftewel als hij teveel over hebt pakt ie een lange buis en stookt gas op net zolang totdat hij aan die waarde komt.

Je wordt beloont als je jouw gasrekening in orde hebt, bij elektriciteitsbedrijf hebben ze net zoiets maar je kan niet plots meer KWH maken daarom koos hij voor gas. Leuk en aardig allemaal met Tuinbouw gebruikt heel veel gas nutteloos dus om die als efficiënt te bestempelen...

Kan hij niet beter dat gas gebruiken om zelf energie op te wekken en/of door te verkopen?

_aryan_
05/04/06, 08:48
Trouwens lijkt mij 13 cent per ampère veel te hoog voor inkoopprijs. Dat is wellicht jullie inkoopprijs, maar niet die van het datacenter. De energiecentrale wekt stroom op voor nog geen 4 cent per kilowatt.
ContiNuon rekent ruim het dubbele van die 4 cent. Bovendien moet je daar nog even de afschrijvingen van stroomtravo's, apparaatkasten, leidingen etc. bij optellen en let op, het is Nobreak geen consumentenstroom.
Voor de koeling komt daar nog eens 30% bij. in onze prijzen zit 15 cent per KWh en dat is ook wat wij zelf betalen.

Swiftway-UK
05/04/06, 10:23
Goed stel dat ik 20A ga gebruiken en maar 14A mag gebruiken. Hoeveel gaat me dat per maand ongeveer extra kosten? Ik denk toch dat het te verwaarlozen is... zullen toch geen honderden euro's worden?

Tegenover ons is duidelijk gemaakt dat bijbetaling dus GEEN optie is, het nemen van een nieuw cabinet wel. Het gaat simpelweg om max capaciteit per footprint.

DutchTSE
05/04/06, 11:01
Tegenover ons is duidelijk gemaakt dat bijbetaling dus GEEN optie is, het nemen van een nieuw cabinet wel. Het gaat simpelweg om max capaciteit per footprint.
ons werd verteld dat het wel mogelijk was (in bepaald netwerk in redbus) en dat een ampere rond de 50 euro ging kosten.

(disclaimer :p Dit is bij een andere host niet bij mijn host transip!!)

_aryan_
05/04/06, 11:22
Het gaat inderdaad om een maximum per footprint. Voor een kast mag je ongeveer rekenen dat er bij 10 ampere gebruik ruim 2 KW warmte wordt geproduceerd. Het punt is nu, dat je die 2 KW wel moet kunnen koelen. XS4ALL levert nu 2 maal 10 amp. wat overeen komt met 4.5 KW. Dat is uiteraard lang niet genoeg voor een volle kast met blades.