PDA

Bekijk Volledige Versie : Client aanmaken met overboeken



LinQ
20/03/06, 21:26
Hallo,

Kan je in Plesk 7.5.4 een reseller aanmaken die onbeperkt dataverkeer mag weggeven, maar niet boven een bepaalde hoeveelheid daadwerkelijk uit mag komen?
Zodat dus iemand 100GB aan zijn klanten mag slijten, maar maar voor 30GB inkoopt, omdat dat toch genoeg is.

alvast bedankt.

Jamai
21/03/06, 00:45
Je kunt uit de psa-tabel in MySQL uitlezen hoeveel iemand verbruikt, en in eigen tabellen bijhouden hoeveel iemand werkelijk verbruiken mag...

Veel knutselwerk maar het kan wel.

petert101
21/03/06, 10:45
Hallo,

Kan je in Plesk 7.5.4 een reseller aanmaken die onbeperkt dataverkeer mag weggeven, maar niet boven een bepaalde hoeveelheid daadwerkelijk uit mag komen?
Zodat dus iemand 100GB aan zijn klanten mag slijten, maar maar voor 30GB inkoopt, omdat dat toch genoeg is.

alvast bedankt.
wow, dat is toch gewoon oplichting?

roelp
21/03/06, 11:34
waarom oplichting?
Dit is toch gewoon overboeking? Er vanuit gaan dat niet iedereen alles verbruikt wat hij besteld heeft.
het is niet omdat iemand een hostingpakket heeft met 5GB traffiek, dat hij met zijn huis/tuin/keuken website met 100 bezoekers per maand ook daadwerkelijk deze 5GB traffiek gaat verbruiken. De meeste ISP's gebruiken dit voor internetaansluitingen, waarom dan niet voor hosting?

Triloxigen
21/03/06, 14:30
Plesk bevat standaard geen overselling mogelijkheden.

Jamai
21/03/06, 17:56
Wij doen het met schijfruimte all the time als klanten er om vragen. Niets van oplichting bij, gewoon duidelijk afspraken met de klant er over. Voor de klant heeft het alleen maar voordelen!

jvdheuvel
22/03/06, 11:35
Voor de klant heeft het alleen maar voordelen!

Daar ben ik benieuwd naar.... hoezo heeft het alleen maar voordelen voor de klant??? leg eens uit.... :D

LinQ
22/03/06, 13:57
Bedankt voor de heldere antwoorden.

Oplichting zou ik het ook niet willen noemen. Tegenwoordig biedt iedereen van alles aan met gigantisch veel dataverkeer. Als je 200 accounts op een server hebt met allemaal 30GB dataverkeer, maak je mij niet wijs dat er ook echt 6TB is ingekocht. Maar het is helaas wel een concurrentie item geworden want klanten willen gewoon veel dataverkeer ookal gebruiken ze maar 100MB/mnd.

Maar goed, het zou een leuke optie voor Plesk 8 zijn...
:-)

BudgetDedicated
22/03/06, 17:16
Volgens mij is dit zeker wel oplichting.
Overboeken wil zeggen dat je aan bijvoorbeeld 50 klanten 10Gig per persoon verkoopt terwijl ze gemiddeld misschien maar 2 gig gebruiken. Uiteraard mag je daar best wat voordeel op behalen.
Maar:



Kan je in Plesk 7.5.4 een reseller aanmaken die onbeperkt dataverkeer mag weggeven, maar niet boven een bepaalde hoeveelheid daadwerkelijk uit mag komen?

jij zegt hier duidelijk dat je net wilt doen alsof ze onbeperkt hebben, maar je wilt het gewoon niet toestaan. En dat vind ik niet zo eerlijk.

Overboeken is handig gebruik maken van onderbenutting door klanten die er zelf voor kiezen niet tot hun limiet te gaan, maar de klanten die wel alles willen benutten mag je niet weerhouden te gebruiken wat ze kopen. Als je iets verkoopt als 'onbeperkt' dan moet een klant dat ook kunnen gebruiken, anders vind ik het dubieus....

Jamai
22/03/06, 18:13
Daar ben ik benieuwd naar.... hoezo heeft het alleen maar voordelen voor de klant??? leg eens uit.... :D
Je kijkt er verkeerd naar...

1) De klant koopt een reseller-hostingpakket van bijv 30 GB.
2) De klant kan die hosting weer verkopen aan zijn klanten, en maakt bijv. 10 accounts van 3 GB aan.
Daarna houdt het op voor jouw klant; zijn 30 GB is onderverdeeld in die 10 accounts.
Grote kans echter dat hij in feite maar 10 GB verbruikt en zodoende 20 GB overhoudt.

Dan is het toch ontzettend handig om die klant op 100, 150, of unlimited GB te zetten in Plesk (de klant kan dan zijn 30 GB optimaal benutten!) en via externe methodes zijn account in de gaten te houden?

LinQ
22/03/06, 18:45
Inderdaad

@budgetdedicated: ik beloof ze geen onbeperkt verkeer. Ik wil alleen de reseller de mogelijkheid geven meer te verkopen dan dat hij bij mij inkoopt. Als hij natuurlijk meer belooft dan hij heeft ingekocht en ook daadwerkelijk meer verbruikt dan krijgt ie van mij gewoon een rekening..zeg maar.

maar goed we gaan offtopic. Voor mij is het duidelijk: in Plesk kan het niet.