PDA

Bekijk Volledige Versie : startvraag ivm VoIP dienst(en)



RafROOT4ce
15/03/06, 13:17
Beste forummers,
Ik ben momenteel op onderzoek om eventueel een VoIP dienst te gaan aanbieden in België

Het valt mij op dat om voipgebruikers met Andere "normale" bellers te verbinden de telco's hier in België een interconnectie kost aanrekenen.

Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar een dienst als AsteriskOUT (www.asteriskout.com) dan liggen de kosten per minuut zeker een heel stuk lager dan als ik hier naar de telco partijen zou moeten connecten.

Nu vraag ik mij af of ik wettelijk inorde ben, moest ik op de markt komen met een dienst waarvoor ik AsteriskOUT gebruik en niet de gebruikelijke kanalen?
Is dit technisch trouwens mogelijk?

Graag meningen, opmerkingen en/of adviezen
Alvast bedankt,
Raf Goetschalckx

HJ Hosting
16/03/06, 14:12
Beste forummers,
Ik ben momenteel op onderzoek om eventueel een VoIP dienst te gaan aanbieden in België

Het valt mij op dat om voipgebruikers met Andere "normale" bellers te verbinden de telco's hier in België een interconnectie kost aanrekenen.

Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar een dienst als AsteriskOUT (www.asteriskout.com) dan liggen de kosten per minuut zeker een heel stuk lager dan als ik hier naar de telco partijen zou moeten connecten.

Nu vraag ik mij af of ik wettelijk inorde ben, moest ik op de markt komen met een dienst waarvoor ik AsteriskOUT gebruik en niet de gebruikelijke kanalen?
Is dit technisch trouwens mogelijk?

Graag meningen, opmerkingen en/of adviezen
Alvast bedankt,
Raf Goetschalckx

Het lijkt me niet illegaal een andere partij te gebruiken voor PSTN. Ik neem echter aan dat België ook een strenge toezichthouder heeft op de telecommarkt, gelijk de OPTA. Als je telefoniediensten gaat aanbieden, moet je hier best wat betalen voor het "Toezicht" van de OPTA. (Tot iets van 7500 euro, als ik me niet vergis). Dat wil je denk ik wel even uitzoeken.