PDA

Bekijk Volledige Versie : Boete dreigt voor 17 internetaanbieders



HighFly
14/03/06, 19:53
Hallo Collega's,

Op nu.nl zag ik deze link: http://www.nu.nl/news/692935/52/Boete_dreigt_voor_17_internetaanbieders.html.

Wat is nu een internetaanbieder? klinkt stom, maar een toelichting:

Is een internetaanbieder iemand die zelfstandig netwerk peerings heeft of iemand zoals wij die bij een CoLo boer ruimte afneemt en alleen een UTP touwtje krijgt om onze servers te verbinden aan het internet?

Met andere woorden moeten wij gaan sparen of de toko maar verkopen omdat het er niet leuker op wordt (en ook niet makkelijker :)).

ErikKosters
14/03/06, 20:04
sta ik niet tussen :p

Technotop
14/03/06, 20:08
Onzin gewoon, heb niets mogen ontvangen wat ik precies moet doen. Onzinnig dus...

DaRkDrEw
14/03/06, 20:20
Is er ook een lijst van die 17 aanbieders? :O

Triloxigen
14/03/06, 20:43
Het gaat hier om leveranciers van internet verbindingen, inbel, kabel, adsl, etc.

maxnet
14/03/06, 21:02
Tja, het gaat om zowel telecommunicatie aanbieders als dienstverleners.
De vraag is of je daar niet al onder valt als je bijv. e-mail aanbiedt.

Zelfs als je niet je eigen appartuur hebt ben je (formeel gesproken) verantwoordelijk voor de aftapbaarheid:

http://www.agentschaptelecom.nl/informatie/aftappen/paginas/faq.html



Ik bied telecommunicatiediensten aan zonder een netwerk of apparatuur te bezitten waarop fysiek tapapparatuur kan worden aangesloten. Moet ik aan de tapverplichtingen voldoen?

Ja, u moet dan een overeenkomst sluiten met uw netwerk- of dienstaanbieder. In deze overeenkomst staat dat de netwerk- of dienstaanbieder zorgdraagt voor de uitvoering van uw taplast.

Keenondots
14/03/06, 22:29
Nederland telt ruim 1700 internetaanbieders
Vraag me af hoe ze hier aan komen. Lijstje van SIDN deelnemers genomen?

(Uhm.. nee, dat zijn er 1990)

ProServe
14/03/06, 23:27
Zal het maar voor eens en altijd uit de wereld helpen: _IEDEREEN_ die hosting of andere internet diensten aanbied aan eindgebruikers, moet aftapbaar zijn. Dus ook als je een reseller pakketje hebt bij $ISP. Het punt is dat als justitie bijv. de email wil tappen van een bepaald domein, ze altijd contact op moeten nemen met de partij waar dit bedrijf direct klant is. Juridisch is dat zo geregeld, begreep ik.
Wat je dus eigenlijk moet regelen met je ISP, is een overeenkomst, waarin staat dat je ISP de taplast overneemt, mocht je die krijgen.
Dat geeft maxnet trouwens ook duidelijk aan in zijn paste van de website van het AT.

Mikey
14/03/06, 23:30
maw. Als de netwerk aanbieders dit voorzien of al hebben voorzien is er niks aan de hand ?

rayden
14/03/06, 23:34
Het moet echt niet gekker worden..mijn god.

ProServe
14/03/06, 23:36
Als de uiteindelijke netwerk provider niet in dit lijstje staat: http://www.nbip.nl/deelnemers/
of niet z'n eigen apparatuur heeft, heb je een redelijk probleem ja :)
Het is trouwens niet zo dat het AT zomaar boetes gaat opleggen, daar gaat een heel traject aan vooraf.

Mikey
14/03/06, 23:44
Verbaast me dat er van die 1700 aanbieders er maar weinig op staan...

@proserve, jullie staan er ook niet tussen, probleem toch niet zo groot ?

Technotop
14/03/06, 23:48
Verbaast me dat er van die 1700 aanbieders er maar weinig op staan...

@proserve, jullie staan er ook niet tussen, probleem toch niet zo groot ?

Proserve blaast het een beetje op... 31 bedrijven van de 1700, dat wil dus zeggen ruim 1670 bedrijven die grote problemen hebben volgens Proserve... zelf zijn ze ook nog geen volle member dus misschien wat meer uitleg Proserve?

maxnet
14/03/06, 23:49
Dus ook als je een reseller pakketje hebt bij $ISP.

Hmm, betekend dat dan ook niet dat ook al laat je $ISP zorg dragen voor jouw aftapverplichting, je jezelf alsnog als dienstverlener moet registreren bij de OPTA en handhavingskosten e.d. moet gaan betalen?

Dat wordt dan een duur reseller pakketje...

Technotop
14/03/06, 23:51
Hmm, betekend dat dan ook niet dat ook al laat je $ISP zorg dragen voor jouw aftapverplichting, je jezelf alsnog als dienstverlener moet registreren bij de OPTA en handhavingskosten e.d. moet gaan betalen?

Dat wordt dan een duur reseller pakketje...

Belachelijk dit, want dit kan 70% + nooit opbrengen en zal dus betekenen dat de o zo leuke budget markt inzakt? Of zie ik het nu fout?

ProServe
15/03/06, 00:00
Verbaast me dat er van die 1700 aanbieders er maar weinig op staan...
@proserve, jullie staan er ook niet tussen, probleem toch niet zo groot
?
Dan moet je toch beter kijken :)

ProServe
15/03/06, 00:08
Proserve blaast het een beetje op... 31 bedrijven van de 1700, dat wil dus zeggen ruim 1670 bedrijven die grote problemen hebben volgens Proserve... zelf zijn ze ook nog geen volle member dus misschien wat meer uitleg Proserve?
Ik blaas helemaal niets op. Ik probeer duidelijkheid te geven. Als je het niet wilt geloven, moet je het verder zelf weten :)
Bel anders het AT zelf even om het na te checken.
Het grote aantal zal komen door die eind gebruikers, die moeten ook een compleet plan inleveren bij het AT, hoe de informatie voorziening loopt, mocht er een taplast komen. Praktisch moet je dus vertellen naar welke personen de taplast gestuurd moet worden, wie er allemaal mee te maken krijgen, waar zulke documenten opgeborgen worden, etc etc.

EDIT: eind gebruikers, alsin, degene die direct contracten met hosting/access klanten hebben.

Mark17
15/03/06, 00:17
Als de uiteindelijke netwerk provider niet in dit lijstje staat: http://www.nbip.nl/deelnemers/
of niet z'n eigen apparatuur heeft, heb je een redelijk probleem ja :)
Het is trouwens niet zo dat het AT zomaar boetes gaat opleggen, daar gaat een heel traject aan vooraf.

Als ik het goed begrijp krijg je voor de tijd toch wel een waarschuwing om het te verbeteren? Dan kun je het op dat moment ook nog aanpassen gok ik, daarnaast mogen ze altijd langs komen van mij om bepaalde data mee te nemen op cd.

ProServe
15/03/06, 00:19
Als ik het goed begrijp krijg je voor de tijd toch wel een waarschuwing om het te verbeteren? Dan kun je het op dat moment ook nog aanpassen gok ik, daarnaast mogen ze altijd langs komen van mij om bepaalde data mee te nemen op cd.
Tuurlijk. Daarom zeg ik ook, er gaat een flink traject aan vooraf. Voor een boete zijn ze al lang een keer op de koffie geweest, of heb je al wat briefwisselingen gehad.

leon-ams
15/03/06, 01:36
Wij hebben de heren ook op bezoek gehad en alles in orde gemaakt :)

luser
15/03/06, 02:33
Wat moet je dan precies in je infra hebben? Komt een gewone mirrored poort niet toe ofzo?

Technotop
15/03/06, 08:22
Wij hebben de heren ook op bezoek gehad en alles in orde gemaakt :)

Mja daar wachten wij eerst op, kan moeilijk iets doen als ik niet weet wat ik moet doen natuurlijk. Dus zie ze vanzelf wel komen.

hires
15/03/06, 10:14
Ik neem aan dat iedereen wel behulpzaam wil zijn, al is het alleen al om de kans op een boete te verkleinen. En wat kan je in dat geval anders doen dan afwachten tot je bericht krijgt, als je niet weet wat je moet doen? Dan loop je samen met de organisatie de zaken door en los je eventueel knelpunten op. Je zal toch de wet moeten gehoorzamen (waar in ieder geval afspraken en rechtelijke uitspraken over bekend zijn i.i.g.) en dan lijkt de beste optie om alles gewoon in orde te hebben. En als het dan toch zo'n vaart niet loopt en een heel traject doorlopen wordt, komt het allemaal wel op z'n pootjes terecht.

Cliff
15/03/06, 10:22
Een mirrorport waar het gewenste traffic op gedumpt kan worden is voldoende. Echter indien je bijvoorbeeld IP adressen uitdeelt aan klanten op DHCP en/of RADIUS basis (dynamisch dus) moet je wel zorgen dat altijd het goeie verkeer van de klant gedropt word.

Het NBIP is een oplossing om je tapverplichting te voldoen. Jammergenoeg zijn ze zo traag als poep....

crazycoder
15/03/06, 12:09
Wat mij persoonlijk nog het meeste irriteert aan dit hele verhaal is dat men hel en verdoemenis predikt als je niet voldoe maar niet met een helder geformuleerd verhaal kom voor wat betreft de technische eisen.
Als je een praatje over de wetten kan houden dan kan je dat ook over de technische kant van het verhaal doen.

rayden
15/03/06, 12:13
Een mirrorport waar het gewenste traffic op gedumpt kan worden is voldoende. Echter indien je bijvoorbeeld IP adressen uitdeelt aan klanten op DHCP en/of RADIUS basis (dynamisch dus) moet je wel zorgen dat altijd het goeie verkeer van de klant gedropt word.

Het NBIP is een oplossing om je tapverplichting te voldoen. Jammergenoeg zijn ze zo traag als poep....

Gewenste traffic? Volgens mij was het toch een regeling dat betrof dat AL je traffic gedumpt moest worden en gesaved?

ProServe
15/03/06, 13:10
Gewenste traffic? Volgens mij was het toch een regeling dat betrof dat AL je traffic gedumpt moest worden en gesaved?
Nee, dat is onzin. Sommige mensen denken dat dat de bewaarplicht is (dat heeft heel andere specificaties). Bij een tap wil justitie alleen 1 bepaalde klant tappen. Volgensmij mogen ze nu zelfs niet eens verkeer opslaan waar geen toestemming voor is gegeven door een rechter.

rayden
15/03/06, 13:12
Nee, dat is onzin. Sommige mensen denken dat dat de bewaarplicht is (dat heeft heel andere specificaties). Bij een tap wil justitie alleen 1 bepaalde klant tappen. Volgensmij mogen ze nu zelfs niet eens verkeer opslaan waar geen toestemming voor is gegeven door een rechter.

Ahzo, maar de bewaarplicht was er ook toch doorheengekomen met de stemming? Dus dat zal binnenkort toch ook van kracht zijn

Cliff
15/03/06, 13:14
Gewenste traffic? Volgens mij was het toch een regeling dat betrof dat AL je traffic gedumpt moest worden en gesaved?

Dat is de bewaarplicht, dat is niet de aftapplicht. Aftappen gaat puur over al het verkeer van een individu. De bewaarplicht gaat over verkeersgegevens en niet over de daadwerkelijke data.

Ben Augenbroe
15/03/06, 14:48
Denk idd dat veel bedrijven dit niet kunnen betalen. Beetje jammer dat de markt zo verziekt word

Technotop
15/03/06, 14:51
Denk idd dat veel bedrijven dit niet kunnen betalen. Beetje jammer dat de markt zo verziekt word

Vraag me af wat de kosten ubberhaupt zullen gaan worden, moet ik al mijn co-locatie, dedicated en webhosting klanten allemaal gaan aftappen? Mja dan zal ik inderdaad niet genoeg hebben aan 2 Back-UP servers..

Maarja wij doen niets alvorens wij meer informatie hebben ontvangen van de instanties die hier over gaan.

crazycoder
15/03/06, 14:59
Vraag me af wat de kosten ubberhaupt zullen gaan worden, moet ik al mijn co-locatie, dedicated en webhosting klanten allemaal gaan aftappen? Mja dan zal ik inderdaad niet genoeg hebben aan 2 Back-UP servers..

Maarja wij doen niets alvorens wij meer informatie hebben ontvangen van de instanties die hier over gaan.
Als jij een tap moet plaatsen dan moet dit volgens de schema's doorgezonden worden naar een tapkamer van de politie. Denk dat jij daar zelf verrekte weinig voor op hoef te slaan.

Met de bewaarplicht is het anders, daar moet je wel alles zelf voor opslaan.

Trouwens, als een mirrorport voldoende is.. waarom heeft xs4all er dan zoveel geld in gestoken? Enne, heeft iemand een brief ontvangen waarin duidelijk staat dat dit voldoende is, of kan er een link getoond worden?

ProServe
15/03/06, 15:08
Trouwens, als een mirrorport voldoende is.. waarom heeft xs4all er dan zoveel geld in gestoken?
Omdat niet iedereen kiest voor een portmirror mogelijkheid, aangezien niet alle switches dit op een goeie manier kunnen/doen. Daardoor gebruiken de meeste ISPs passieve fibertaps, en die zijn vrij kostbaar. Zeker als je een groot netwerk als XS4ALL hebt, waar er tientallen punten zijn waar getapt moet kunnen worden, op hoge snelheden. Ook hebben ze zelf de software ontwikkeld, wat je nu inmiddels bij verschillende bedrijven in kan kopen.

Mikey
15/03/06, 15:58
Dan moet je toch beter kijken :)

Ik zie dat er inderdaad iets in mijn ogen is blijven steken :)... Mijn fout.

Dirkje
15/03/06, 20:18
Denk idd dat veel bedrijven dit niet kunnen betalen. Beetje jammer dat de markt zo verziekt word

Nu is de markt al redelijk verziekt met al die €1 hosts die beheerd worden door mannetjes van 15. Dus opzich draagt deze plicht hier geen steentje aan bij.

Opzich is het natuurlijk een vervelende zaak om deze voorzieningen te plaatsen echter zie je dat veel geloofsovertuigingen op het Internet worden geradicaliseerd en er zo aggresieve groepen vormen. Het is dan makkelijk om een verdachte af te tappen om zo het een en ander te weten te komen.
Uiteindelijk betaal je, door deze tapregelingen toe te passen, indirect voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Ik ben het dus ook wel eens met deze regeling als ik mezelf tot bovenstaand opzicht laat inzien.

crazycoder
15/03/06, 20:42
Opzich is het natuurlijk een vervelende zaak om deze voorzieningen te plaatsen echter zie je dat veel geloofsovertuigingen op het Internet worden geradicaliseerd en er zo aggresieve groepen vormen. Het is dan makkelijk om een verdachte af te tappen om zo het een en ander te weten te komen.
Uiteindelijk betaal je, door deze tapregelingen toe te passen, indirect voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Ik ben het dus ook wel eens met deze regeling als ik mezelf tot bovenstaand opzicht laat inzien.
Donner loves you. Zie ook mijn signature.

Ik geloof niet dat al dat tappen zoveel aan de veiligheid bij zal dragen.. Als het echt zo belangrijk was, dan kwamen ze wel met apparatuur langs die zij zelf hebben gekocht in plaats van de rekening heel gemakkelijk bij de providers neerleggen.

Wie denkt dat tappen zoveel zin heeft die heeft te weinig fantasie om criminelen of terroristen te stoppen cq vangen. Of geloven we echt dat ze zo stom zijn om plannen voor bomaanslagen e.d. per unencrypted e-mail te versturen????

Mikey
15/03/06, 22:22
Ben het wel met crazycoder eens, hier in nederland zien we iets moois wat ergens in het buitenland ook gebruikt wordt en dat moeten wij ook. Op zich niks op tegen maar in de meeste gevallen wordt er beslist over een andermans duiten zakje. Dat is iets wat mij zelf vreselijk stoort.

Maar als ik het goed begrijp op moment leaseweb op de lijst staat is gelijk hun hele klanten bestand hiervanaf ?

Mark17
15/03/06, 23:20
Maar als ik het goed begrijp op moment leaseweb op de lijst staat is gelijk hun hele klanten bestand hiervanaf ?

Laten ze dan ieder netwerk een gratis tap geven zodat ze kunnen tappen wat ze willen zonder limitatie's.

Merlijn
16/03/06, 00:35
Maar als ik het goed begrijp op moment leaseweb op de lijst staat is gelijk hun hele klanten bestand hiervanaf ?

Of als ze inderdaad aan de tapverplichting voldoen (en dat doen ze), ja. Je moet dit echter wel aan de AT door kunnen geven (soms vraagt de AT hiervoor een verklaring).