PDA

Bekijk Volledige Versie : Meerdere IPs aanvragen??



pc-sup
08/03/06, 16:55
Beste wht leden,

Ik heb vaker IPs gevraagd maar hiervoor heb je een goeie reden nodig maar dit vind ik dan zo lullig dat als je een klant heb die 2 eigen ips wilt.
Ik heb het 2 keer gevraagd eerste keer gehad maar de tweede keer niet!!

Maar waarom moet je een goeie reden hebben? omdat ze op zijn?

Ik heb een dedicated server als ik een ip nodig heb is dat dan ook zou! Vind die voorwaardem van RIPE nergens op slaan!!!

gjtje
08/03/06, 17:02
Een server heeft 1 ip nodig om te kunnen worden gevonden, simpel gezegd. Alle extra ip's zijn extra en dus heb je vast een reden om die te gebruiken en anders heb je ze niet nodig.

Paulewk
08/03/06, 17:04
Maar waarom moet je een goeie reden hebben? omdat ze op zijn?

Nee, zodat ze niet op raken.

pc-sup
08/03/06, 17:07
er is toch ipv6 ofzo iets...waarom moeilijk?

Ik heb een klant die me elke maand meer dan 100 euro gaat uitbetalen en door een paar sukkels krijg je geen IP:s

Deze klant wilt een reseller met 2 ips!!!

WebXtra
08/03/06, 17:11
Als u ze gaat gebruiken voor eigen dns servers van een klant dan is dat toch een goede reden?

pc-sup
08/03/06, 17:15
Maar dan als nog krijg je ze niet elke keer als je met dezelfde gaat vragen !

Mikey
08/03/06, 17:17
eigen dns vind ik nog niet eens geldig excuus, vaak beschikt een server over meerdere (shared) ip adressen, deze zijn meer dan goed te gebruiken als dns-ips.

Glenn
08/03/06, 17:19
Vind die voorwaardem van RIPE nergens op slaan!!!Dies leuk :# Je hebt je er maar aan te houden pc-sup! Als we allemaal zo kwistig omgaan met IPv4 adressen krijg je straks echt geen IP meer.

IPv6 is er al ja, maar lang niet elk netwerk is daar al op voorbereid.

WebXtra
08/03/06, 17:21
eigen dns vind ik nog niet eens geldig excuus, vaak beschikt een server over meerdere (shared) ip adressen, deze zijn meer dan goed te gebruiken als dns-ips.'

Nee das waar... slecht voorbeeld.

Maar ontopic, Wil je klant je niet vertellen waarom hij eigen ipadressen wilt? Je doet er zo geheimzinnig over.

TiMMiEJ
08/03/06, 17:23
Ik heb zonder problemen een eigen range kunnen krijgen (linkup)!

joriz
08/03/06, 17:25
@pc-sup

Heb je het hier over RIPE zelf of over een provider?

Triloxigen
08/03/06, 17:27
Je snapt zelf ook wel mag ik hopen dat RIPE die regels niet voor niks verzint.

Wido
08/03/06, 17:46
Ik heb zonder problemen een eigen range kunnen krijgen (linkup)!Tja........

Als ik een /24 wil aanvragen moet ik eerst een heel netwerk-plan indienen bij RIPE en dan maar hopen dat ik de /24 krijg.

pc-sup
08/03/06, 18:02
Ik zit bij een provider maar als nog...een dedicated klant moet wel een max aantal ips kunnen aanvragen!!!

Mark17
08/03/06, 19:02
Waarom heeft de klant ze nodig? Voor de lol dan is het geen goede reden. Voor sites met SSL beveiliging (https) dan is het een geldige reden volgens mijn bronnen.

Overigens heb ik wel de beschikking over IP's die ik nog niet gebruik, echter geef ik ze (nat als meerdere bedrijven) niet zomaar weg. Hierbij hanteer ik ook de RIPE voorwaarden waar ik niet echt veel vanaf wijk.

Bij veel providers zal een limiet gegeven zijn voor IP's en bij mij meer naar RIPE voorwaarden gewezen worden lijkt mij.

euro-access
08/03/06, 20:10
word zelf ripe member

galious
08/03/06, 20:22
er is toch ipv6 ofzo iets...waarom moeilijk?
dan vraag je die IPv6 adressen aan ...

Ik weet het dit is een non-antwoord, maar als hoster / dedicated server huurder mag ik toch wel verwachten dat je weet, waarom er regels aan de uitgifte zitten. IPv6 is niet voor niets gedefinieerd (+ nog wat extra gedachten).

Tot slot inderdaad, als de klant een goede reden heeft, kan je ze krijgen.

Aloha,

Martin

Deltaned
08/03/06, 21:18
Deze klant wilt een reseller met 2 ips!!!

Stampvoet je ook als je je zin niet krijg?
Wellicht overbodig om te zeggen, maar regels zijn regels.

pc-sup
08/03/06, 22:26
Dat begrijp ik nu wel maar hoe doen jullie het als hoster. Bij een aanvraag krijgen jullie dan gelijk ips dan of leggen jullie het uit waarvoor het is?

Mikey
08/03/06, 22:28
Zoals wido al aangaf, je moet een nummer plan indienen alvorens je maar ook één ip toegewezen krijgt.

euro-access
08/03/06, 22:29
ripe members vragen een ip space aan op planning voor 1 2 en 3 jaar
dan krijg je daarvoor een zooi ip's

als ze eerder op zijn vraag je weer nieuwe aan

maar ook hierbij moet je alles verantwoorden

Ithagi
16/03/06, 01:46
onze isp (en dus ook wijzelf) doen hier niet echt moeilijk over. We krijgen ze in batches van /29 (per 8 dus) op simpele vraag. Toch zijn we aant zien voor een eigen range bij Ripe omdat het vervelend is dat je ip's telkens in andere subnetten komen te liggen als er wat tijd overgaat ;)

Randy
16/03/06, 02:32
Regels zijn regels, op is op en vol is vol. Heb zelf 2x een /28 en een 3x een /25, ruim voldoende voor twee racks. Je blijft gewoon zelf verantwoordelijk voor een goed uitgiftebeleid. Heb ik ze op, een belletje naar het datacentrum en ik krijg zonder verantwoording nieuwe daar ze weten wat ons uitgiftebeleid is.

Ik snap alleen iet waarom je zo moeilijk doet. Als je klant eigen nameservers wilt, gebruik je gewoon de bestaande shared IP's van de webserber. Als je een SSL-certificaat wilt, vraag je een extra IP aan want je hebt een goede reden.

hires
16/03/06, 09:58
Zoals Randy hierboven: vraag aan de reseller waar hij ze voor wil gaan gebruiken en geef deze rede door aan je provider/RIPE. Per hoster zijn de redenen verschillend en de vraag dus of wij hier wel of niet makkelijk een IP adres krijgen hangt helemaal af waarvoor deze wordt gebruikt.

Maar je maakt heus wel een kans (net zoveel als andere hosters) om ze te krijgen, mits de rede voor gebruik in orde is. Het is en blijft aan de provider (of RIPE) om te beoordelen of je ze krijgt, omdat nu eenmaal de IP adressen erg hard gaan en zoals gezegd: daarvoor is ipv6 ook in het leven geroepen.

Wees zuinig met water, maar ook met IP adressen! :)

Wido
16/03/06, 12:55
In dit geval gaat het om ons, wij zijn streng met het uitgeven van IP's.

IP's zijn schaar en daar moet je niet mee gaan smijten.

Wij moeten onze /24's ook aanvragen bij Reasonnet en daar gaat tijd in zitten.

Netwerkplannen inleveren en verantwoorden dat je de IP's echt nodig hebt.

Als er bij ons wordt gevraagd voor 2 IP's voor nameservers geven we die niet af, daar heb je namelijk geen extra IP's voor nodig.

SSL bijvoorbeeld is een goede reden.

Ik vind het de taak van welke provider/isp/hoster om verantwoordt om te gaan met de nog vrije IP's.

IT-worX
16/03/06, 17:23
tja heb ook 2 servers met elk 2 ip's, gewoon wat zuinig mee omgaan. Je moet niet voor elke service een ander IP gebruiken hé

Groovy
17/03/06, 11:46
Als je veel ip's wil, moet je een box in de US huren. ARIN doet er (Naar mijn ergenis) niet veel aan en veel hosts geven ook vrij makkelijk een /24 per SERVER!

Ijsbox
17/03/06, 12:16
Als je veel ip's wil, moet je een box in de US huren. ARIN doet er (Naar mijn ergenis) niet veel aan en veel hosts geven ook vrij makkelijk een /24 per SERVER!

tsjah dan kom je weer bij de oorspronkelijke verdeling van IPv4: 75% voor USA...

vind je het gek dat ze daar niet staan te springen om op IPv6 over te stappen in tegenstelling tot Azie (volgens de originele verdeling in IPv4 hadden die er errug weinig)

snaaps
18/03/06, 00:48
Zeg dat je de ips nodig hebt voor SSL certificaten!
Wedden dat je ze dan wel krijgt

Deltaned
18/03/06, 12:40
Tot dat de hoster ziet dat je ze niet gebruikt voor SSL maar voor andere doeleinden, dan zijn ze ook zo weer vertrokken....

Wido
18/03/06, 14:26
Uiteraard ga je als hoster ook wel na of ze écht gebruikt worden. Dat doet RIPE ook.