PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagje over datacenters en netwerken



jvdheuvel
08/03/06, 08:47
Ik zie geregeld langskomen dat mensen "in een bepaald netwerk zitten".

Worden hiermee de verschillende colo-providers bedoeld die in een bepaald datacenter staan? Dus dat er binnen een datacenter meerdere netwerken zijn ondergebracht? Of hoe moet ik dat zien?

Kan je ook een eigen netwerk opstarten bij een colo-provider? Of moet je daar echt een eigen rack/cage voor huren en eigen afspraken voor maken bij het datacenter?

smurf
08/03/06, 09:11
Je hebt verschillende opties:

- Colopartijen die Racks + netwerk huren van een grotere partij welke dan doorverkocht worden
- Colopartijen die racks niet rechtstreeks bij een DC halen maar hun eigen AS netwerk hebben (dus niet afhankelijk zijn van het netwerk van hun 'racksppace' leverancier. Dit is omdat zeker in Belgiƫ rackspace bij een colopartij in kleine hoeveelheeden (tot 4 racks) goedkoper is bij de grote colo's dan bij DC's.
- Colopartijen die rackspace rechtstreeks agnemen bij een DC en hun eigen netwerk draaien.

jvdheuvel
08/03/06, 10:46
Wanneer ik op een gegeven moment zelf dedicated servers wil gaan aanbieden, dan neem ik aan dat ik zelf ook een eigen server moet hebben waarmee ik mijn eigen netwerk in de gaten kan houden? Net als remote power etc.

Moet ik dan dus ook mijn eigen netwerk opbouwen en dus zelf een kwart, half of heel rack huren bij DC of een colo-provider? Of kan dit allemaal nog steeds in een netwerk van mijn colo-provider blijven hangen?

Als ik er zo over nadenk, dan zou ik zelf zeggen dat het beter is om dan zelf een (gedeelte van een) rack te huren.... of niet?

Xerious
08/03/06, 10:50
Kan je ook een eigen netwerk opstarten bij een colo-provider? Of moet je daar echt een eigen rack/cage voor huren en eigen afspraken voor maken bij het datacenter?

Je kan een eigen netwerk opstarten maar dat is een vrij duur geintje. Je bent voor een getal met minder dan 4 nullen erachter niet klaar.

Je zal dan zelf bij bedrijven peerings en exchanges moeten inkopen, coreswitches aanleggen enzovoort. Het is op de korte termijn een stuk goedkoper om van iemand anders zijn netwerk gebruik te maken. Als je echt groot begint te worden en je wilt op de lange termijn geld besparen dan is het misschien de moeite waard maar bij 1 rack nog echt niet.

Edit: Als je dus een kwart tot compleet rack huurt bij je coloprovider dan hoef je enkel zelf de switch te regelen voor je servers en bijvoorbeeld een APC. Dan lift je gewoon mee op het netwerk van je coloprovider

Zie ook http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/84228-eigen-netwerken.html?highlight=netwerk+starten

wonko
08/03/06, 10:53
De meesten groeien naar een eigen netwerk, en gaan niet vanaf dag 1 een eigen netwerk aanleggen. Het is ook niet gewoon een kwestie van een smak geld, de juiste formulieren en wat materiaal aan te kopen, maar je moet ook verstand hebben van de configuratie en de achterliggende technieken, en weten wat je wil, voor welke prijs...

Wanneer je wil groeien, raad ik je aan om eerst bij een goede colocater te gaan (neem er bvb eentje die zelf een eigen netwerk heeft, en niet inkoopt bij een ander), en daar een klantenbasis op te bouwen. Eens je wat verkeer begint te doen, kan het intressant zijn om een eigen netwerk uit te bouwen...

hires
08/03/06, 15:31
Ik begrijp het toch nog niet helemaal; hoe is het technisch mogelijk dat iedere zijn eigen netwerk heeft binnen een datacenter; is dat puur dat bijvoorbeeld een Leaseweb zijn firewalls, switches en kabels in hun gereserveerde ruimtes hebben geinstalleerd binnen datacentra?

Technotop
08/03/06, 15:57
Ik begrijp het toch nog niet helemaal; hoe is het technisch mogelijk dat iedere zijn eigen netwerk heeft binnen een datacenter; is dat puur dat bijvoorbeeld een Leaseweb zijn firewalls, switches en kabels in hun gereserveerde ruimtes hebben geinstalleerd binnen datacentra?

Uhmmm zit wat anders in elkaar.

Meeste bedrijven (A bedrijven) die in een datacenter zitten hebben een eigen intern netwerk voor hun back-up servers etc. Deze bedrijven hebben eigen switches, kabels en servers.

Het netwerk (B bedrijven) (van een bedrijf bijvoorbeeld leaseweb) . Dit is een bedrijf wat verbindingen heeft naar andere netwerken. Wat zo doende het internet vormt. Dit bedrijf huurt ruimtes af bij het datacenter en verhuurd deze weer aan zijn klanten.

Dus:
Het datacenter: Gebouw.
Netwerk: Wat ruimte in dit gebouw huurt en verhuurd en verbindingen aanlegt.
Webhosting bedrijven: Huren ruimte bij het Netwerk

jvdheuvel
08/03/06, 23:52
OK.... en wat zijn dan goede netwerken waar je via colocatie terecht zou kunnen? Ik heb Leaseweb al heel vaak langs horen komen in verschillende threads.... maar er zijn er nog wel een aantal neem ik aan..... noem er eens wat aub....

wonko
09/03/06, 08:06
Dit is een moeilijke vraag. Eerst en vooral is dit een forum waar hosters en netwerkmannen zitten, en dus zal iedereen roepen dat zijn ding het beste is, en de rest grote rommel ;).

Maar, als je netwerken wil beoordelen moet je kijken naar de organisatie die erachter steek, proberen statistieken of meldingen van beschikbaarheid te vinden, kijken waar zij hun connectiviteit vandaan halen (en die partijen evalueren)... Het is niet iets wat je op 1-2-3 leert, hoe je gemakkellijk en snel een oordeel kan vellen over een bepaald netwerk...

jvdheuvel
09/03/06, 12:52
OK... maar ik neem aan dat er toch wel een aantal ervaringen zijn van mede forum-genoten.... ik heb bijvoorbeeld al redelijk vaak EasyNet en Leaseweb langs zien komen in verschillende threads.... maar het lijkt me dat er nog wel heel wat meer bestaan....

Of bedoel je hiermee te zeggen dat iedereen die een eigen netwerk opzet en colocation aanbiedt, dat je daar in principe terecht kan en dat daar dus lastig van te zeggen is hoe en wat de kwaliteit van het netwerk is.....?

Swiftway-UK
09/03/06, 13:02
In Nederland zijn er diverse goede netwerken in diverse prijsklasses. Een aantal populaire Nederlandse netwerken op WHT zijn:

True, Proserve, Leaseweb, InstantXS, Euroaccess, Eweka, Reasonnet en ons netwerk Neoworld. (mijn excuses, ben er vast wel wat vergeten)

Elk van dit netwerk heeft sterke en zwakke punten, maar je kunt rustig stellen dat deze netwerken allemaal voldoen als webhosting netwerk.

Individueel zijn er netwerken die meer geschikt zijn voor bijvoorbeeld gaming, streaming media, voip of onderlinge verschillen hebben met manier van management, belading of uitbreidingsplannen. Als een klant een beter idee gaat vormen wat voor (core) diensten of dienst hij wil aanbieden, dan kan de klant op basis daarvan speciekere eisen stellen, waardoor een netwerk voor hem belangrijker / goedkoper / beter / sneller uit de bus kan komen dan de andere netwerken.

wonko
09/03/06, 13:08
de kwaliteit van een bepaald netwerk is niet enkel het netwerk zelf, maar meerdere delen.

Dingen waar ik onmiddellijk aan denk:
- netwerk: biij welke partijen wordt transit ingekocht, en wat is de kwaliteit van die ingekochte transit (zo wordt cogentco bvb algemeen gezien als "minder")
- beheer: hoeveel mensen beheren het netwerk, hoe groot is het, is er een 24/7 monitoring en beheer... dit is moeilijk te controleren en te testen, maar is vrij belangrijk bij een netwerk.
- welk materiaal wordt gebruikt, en hoe wordt dit ingezet. Een juniper inzetten voor een 10Mb lijntje is idioot, en een quagga doos inzetten voor een router die enkele Gbps moet verplaatsen is ook idioot.
- technische expertise van de mensen die het netwerk beheren. Tsjah, moeilijk te checken, maar je zal het wel merken als er problemen zijn ;).
- ...

Ik ga geen namen noemen, want dat is iets te moeilijk. Denk er echter aan dat een goed netwerk geld kost, en dat de klanten daar dus iets meer moeten voor betalen. Het zorgt wel voor meer nachten met slaap, en gelukkige klanten.

Swiftway-UK
09/03/06, 13:30
de kwaliteit van een bepaald netwerk is niet enkel het netwerk zelf, maar meerdere delen.

Dingen waar ik onmiddellijk aan denk:
- netwerk: biij welke partijen wordt transit ingekocht, en wat is de kwaliteit van die ingekochte transit (zo wordt cogentco bvb algemeen gezien als "minder")

Echter niet in veel delen van Europa, Cogent in Europa is het oude Lamdanet / PSInet netwerk wat op zich prima mixed met andere transit partijen. Cogent als standalone uplink is niet aan te raden, maar geen enkele carrier is optimaal als standalone. Het hangt er dus vanaf wat er gedaan word met de mix.

Ik zou inkooporganisaties als Joint Transit willen bestempelen als minder ideaal, gezien zij simpelweg een aantal carriers mixen, AS hop ertussen hebben (zichzelf) en dus is routing er lastig te balanceren. (Joint transit is een voorbeeld, er zijn meerdere partijen die zo werken).


- beheer: hoeveel mensen beheren het netwerk, hoe groot is het, is er een 24/7 monitoring en beheer... dit is moeilijk te controleren en te testen, maar is vrij belangrijk bij een netwerk."

Zeker als je wat groter inkoopt dan mag je best wat contact gegevens vragen van de personen die het netwerk beheren. Ik schrik er vaak van dat er bij sommige aanbieders slechts een beheerder aanwezig is.


- welk materiaal wordt gebruikt, en hoe wordt dit ingezet. Een juniper inzetten voor een 10Mb lijntje is idioot, en een quagga doos inzetten voor een router die enkele Gbps moet verplaatsen is ook idioot.

Hierover lopen regelmatig discussies. Wij beheren routers van een flink aantal partijen en ik heb zelfs een klant die probleemloos gigabit/s transporteert met Quagga (zebra fork). Er was laatst een discussie hierover waarom sommige netwerk routers minder geschikt zouden zijn dan anderen, het komt erop neer: Verwacht je VEEL DDOS neem dan geen Software router "zoals" Quagga of Foundry of Extreme (allemaal single CPU voor routing) maar ASICS based routers zoals Juniper of de Force10 switch.


- technische expertise van de mensen die het netwerk beheren. Tsjah, moeilijk te checken, maar je zal het wel merken als er problemen zijn ;).

Afgeronde opleidingen,diplomas, werkervaring zijn ook goede indicatoren hoor;)

wonko
09/03/06, 13:55
<knip>
Afgeronde opleidingen,diplomas, werkervaring zijn ook goede indicatoren hoor;)

Jammer genoeg heb ik schrik van mensen die onmiddellijk met hun certificaten staan te zwaaien. Hoe sneller ze vermeld worden, hoe minder ze zeggen is mijn idee ;).

Maar idd, het is een indicator (zeker de hogere).

Apoc
10/03/06, 12:09
Daar ben ik het mee eens. In Amerika neem ik regelmatig nieuw personeel aan en het feit dat iemand een universitair diploma heeft of bepaalde certificaten zegt vrij weinig, lijkt het. Ervaring is veel belangrijker.

Om nog even een opmerking te maken over het beginnen van een eigen netwerk:

Wat ik zou aanraden is om mee te liften op een netwerk van een bestaande provider en om grondig onderzoek te doen naar de kwaliteit. Maar bovenal: als je van plan bent om later een eigen netwerk te starten dan is het van belang dan je een iprange krijgt welke van netwerk verhuist kan worden (zorg ook dat je dit op papier hebt bij je provider, anders heb je kans dat de provider later dwars gaat liggen). Op deze manier kun je je IP adressen behouden op het moment dat je een eigen netwerk begint.

Overigens klinkt het alsof je niet erg veel ervaring met networking hebt dus ik zou zeker niet aan een netwerk beginnen totdat je zelf de ervaring hebt om zoiets op te zetten of mensen in dienst hebt die dit kunnen beheren.

jvdheuvel
10/03/06, 14:06
@Apoc: Ik heb wel degelijk genoeg ervaring met netwerken, maar niet in de hosting branche... ;) Verder is ook Linux nog iets waar ik me in aan het verdiepen ben. Uiteraard ga ik niet gelijk een netwerk opzetten, zonder dat ik daar zelf ook alles van weet, maar ik denk wel graag na over de toekomst en waar ik naar toe wil groeien. Bepaalde beslissingen die ik nu moet nemen, hangen daar ook van af.

Verder wordt er op dit forum geregeld gesmeten met vaktechnische afko's die ik niet helemaal kan plaatsen. Ook wanneer ik mezelf bepaalde dingen afvraag, dan vraag ik liever om opheldering/uitleg dan zelf de denken dat ik het antwoord wel weet.

Dus nee, ik ben geen scholier die denkt: "laat ik eens iets aan webhosting doen" en niet weet waar hij/zij aan begint. Ik ben inmiddels alweer een flink aantal jaren in de ICT sector werkzaam op het technische vlak, dus ik ben zeker geen groentje v.w.b. concepten en vakjargon.

Maar je hebt wel gelijk in het feit dat ik onervaren ben in netwerken op het gebied van Linux en webhosting. Daarin wil ik me dan ook zoveel mogelijk bekwamen voordat ik uberhaupt een eigen server aanschaf, laat staan een netwerk opbouw... De studieboeken zijn inmiddels gearriveerd, dus ik kan er mee aan de slag.... ;-) Wish me good luck... :D