PDA

Bekijk Volledige Versie : Overgang van "bedrijfje" naar "bedrijf".



eweps
05/03/06, 23:08
Beste mede-ondernemers,

Vanwege het feit dat mijn bedrijf inmiddels over gaat van "kleine onderneming" naar "onderneming" door sterke groei, rijzen er binnen onze onderneming nogal wat vragen.

Betreft bedrijfsvorm: V.O.F.

Als kleine onderneming hadden wij om kosten uit te sparen nog geen verzekeringen, de eerste vraag luidt: Welke verzekeringen zijn benodigd bij een onderneming met kantoorruimte, dedicated servers, eigen pc's, software, kantoor netwerk server en dergelijke?

Aantal verzekeringen waar ik aan denk: aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, rechtsbijstandsverzekering. Heeft iemand hierop nog aanvullingen en eventueel toevoegingen per verzekering waar het voor dient?

Bankrekening, wij hebben al vanaf de start van de onderneming een zakelijke girorekening gehad. Echter denk ik dat een zakelijke bankrekening misschien meer van toepassing is, wie kan mij duidelijk vertellen wat de voordelen van een zakelijke bankrekening zijn ten opzichte van een zakelijke girorekening?

Freelancers, wij zijn op dit moment in vergadering over het aannemen van freelancers. Weet iemand of het uitmaakt of een freelancer op kantoor werkt, of thuis? Of geldt bij beiden dat de freelancer gewoon een factuur stuurt voor de bewezen diensten en wij deze betalen zonder verdere arbeidscontracten en dergelijke?

Belasting, op dit moment is het ons steeds gelukt om op kleine winst uit te komen. Vanaf welk moment dient er inkomsten belasting betaald te worden door de eigenaren van de onderneming? en vanaf welk moment dient de BTW afgedragen te worden?

Graag verneem ik jullie reactie, de antwoorden mbt deze vragen kunnen waarschijnlijk ook handig zijn voor andere groeiende ondernemingen. Een aantal van deze vragen is binnen onze onderneming al duidelijk, echter kon ik in het forum niet zo snel een topic vinden dat zo precies de vragen omschrijft.

Alvast vriendelijk bedankt!

N. Peters
Groeiend ondernemer.

AlfaHosting
05/03/06, 23:22
Ik denk wat je vragen betreft er wel een verschil zal zijn tussen Belgie en Nederland. Maar als je gaat van een kleine onderneming naar een onderneming veronderstel ik dat je gaat van een VOF naar een BV of zo, of zie ik dat verkeerd ?

Bij verzekeringen kan je denken aan de verplichte brandverzekering en arbeidsongevallen verzekering voor je werknemers. De rest van de verzekeringen kunnen handig zijn maar niet verplicht.

Wat betreft bankrekeningen hebben we een belgische bankrekening en een nederlandse girorekening. Ik merk tussen de twee weinig verschil, alleen dat een overschrijving vanaf Rabobank naar de Postbank soms verschrikkelijk lang duurt :)

Freelancers kunnen werken van waar ze willen, ook bij jouw op kantoor.
Bij freelancers sturen zij jou gewoon een factuur voor de bewezen diensten en jij betaald deze.

"Vanaf welk moment dient er inkomsten belasting betaald te worden door de eigenaren van de onderneming?" Hangt van je bedrijfsvorm af ... VOF of BV.

eweps
05/03/06, 23:27
Zoals genoemd gaat het hierbij om de bedrijfsvorm: VOF.

Van een kleine VOF naar een grotere VOF, dus nog niet de overstap naar BV. Echter wel een hogere omzet en start van kantoor en dergelijke.

MikeN
05/03/06, 23:52
Het verzekeringengebeuren heb ik niet zo'n verstand van, maar voor de rest:


Bankrekening, wij hebben al vanaf de start van de onderneming een zakelijke girorekening gehad. Echter denk ik dat een zakelijke bankrekening misschien meer van toepassing is, wie kan mij duidelijk vertellen wat de voordelen van een zakelijke bankrekening zijn ten opzichte van een zakelijke girorekening?
Iedere bank heeft zijn eigen voor en nadelen. Overmaken van bank naar giro of omgekeerd is helaas door Interpay niet zo vlot. Sommige banken doen moeilijker met incasso's, andere zijn duurder met leningen enzo, over het algemeen moet je gewoon kijken wat er het beste bij je past.

Freelancers, wij zijn op dit moment in vergadering over het aannemen van freelancers. Weet iemand of het uitmaakt of een freelancer op kantoor werkt, of thuis? Of geldt bij beiden dat de freelancer gewoon een factuur stuurt voor de bewezen diensten en wij deze betalen zonder verdere arbeidscontracten en dergelijke?
In principe geldt gewoon het laatste. Als je zeker wil weten waar je aan toe bent moet je gewoon vragen aan de freelancer of hij even een VAR kan krijgen van de belastingdienst (Verklaring Arbeidsrelatie), dan weet je precies of het als werknemer of als freelancer wordt gezien door de belastingdienst. Meer info op site KvK/Belastingdienst.

Belasting, op dit moment is het ons steeds gelukt om op kleine winst uit te komen. Vanaf welk moment dient er inkomsten belasting betaald te worden door de eigenaren van de onderneming? en vanaf welk moment dient de BTW afgedragen te worden?
Je dient altijd gewoon je aangifte inkomstenbelasting te doen. Hierbij geldt de totale winst van de onderneming als bedrag wat je moet opgeven (bij VOF wordt het zo verdeeld als afgesproken afaik). Je moet betalen zodra je boven je bedrag aan heffingskortingen uitkomt wat je krijgt.
Over BTW is genoeg te vinden op de site van KvK/Belastingdienst, er zijn wat regelingen voor kleine ondernemers, maar zodra je daar niet meer onder valt moet je gewoon aangifte doen (en eventueel betalen).

Mark17
05/03/06, 23:54
Een bankrekening heeft als grootste voordeel dat het met het merendeel van de klanten normaal gesproken sneller is als met een girorekening. Misschien is het handig om beide typus te hebben zodat iedere klant snel geld over kan boeken?

Denk erbij rechtsbijstand aan dat je er 1 neemt die ook het internet recht erbij heeft en dit niet uitsluit (anders moet je er desnoods 2 nemen). Aangezien je ook geregeld met internet recht te maken hebt lijkt mij in deze sector.

Rob
06/03/06, 00:02
Verzekeringen: ik zou beginnen met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Als je die niet hebt en je wordt een keer aangesproken op een eventuele foute handeling en je krijgt een behoorlijke claim aan je broek dan heb je een echt probleem. Een derelijke claim kan veel hoger liggen als de totale waarde van je gehele bedrijf. Mogelijk gevolg: (persoonlijk) faillisement van alle vennoten.
Een arbeidsongeschiktheidverzekering is handig als je volledig afhankelijk bent van het inkomen van je bedrijf. Omdat je niet aangeeft in welk (grootte) stadium je je nu bevindt, kan ik daar dus ook geen oordeel over vormen (alhoewel ik denk dat je nog niet al te veel verdient omdat je in de laatste alinea impliceert dat je nog geen BTW betaalt, maar daarover straks meer).
Een brandverzekering is bij gebruik van een bedrijfsruimte ook wel slim (lijkt me logisch).

Een zakelijke postbankrekening is ook een bankrekening en is net zo goed. Er is vandaag de dag geen enkele reden om dat aan te passen (ook al beweren sommige mensen dat je een "echte" bankrekening moet nemen). Voor de duidelijkheid de postbank is een onderdeel van de ING. Sinds kort is er zelfs geen enkel verschil meer in overboekingstijd (althans dat zou zo moeten zijn en ik constateer persoonlijk dat dat bij ons ook zo is).

Met freelancers zou ik persoonlijk altijd een contract afsluiten en controleren of ze bij de belastingdienst ook als zelfstandige/freelancer geaccepteerd zijn.

Dan de belastingen. Hierbij krijg ik even een angstig gevoel. Ik heb de indruk dat de belasting nog niet van het bestaan van je onderneming afweet (kan ik natuurlijk mis hebben). Als dat zo is zou ik daar eerst eens kontakt mee opnemen. Als (kleine) ondernemer moet je namelijk vanaf dag 1 een BTW nummer aangevraagd hebben. De belastingdienst kan je weliswaar een vrijstelling geven, maar doet dit in principe niet als je een winstoogmerk hebt. Dat betekent dus dat je vanaf dag 1 BTW aangifte moet doen. Of je dan werkelijk moet betalen hangt van de situatie af (er is een "kleine ondernemers" vrijstelling). De aanvraag van het BTW nummer moet echter altijd.
Voor wat betreft de inkomstenbelasting, moet je de winst die je onderneming behaalt door het aantal vennoten van de vof delen en dat deel ieder opgeven op je aangifte formulier bij winst uit onderneming. Let op dat je hier ook weer de mogelijkheid hebt om ondernemersaftrek op te voeren (onder voorwaarden), waardoor je voor de belasting wel eens verlies zou kunnen draaien (in het begin altijd leuk). Laat hier eens iemand naar kijken met een beetje belastingervaring.

Ik hop dat je hier wat aan hebt.

Swiftway-UK
06/03/06, 01:40
Als je daadwerkelijk groeit en zulke vragen hebt, neem dan een bedrijfsconsultant. Zulke lui weten exact wat er voor jou het beste is, samen met een accountant en eventuele marketing consultant kunnen zij de beste strategie en de beste rechtsvormen e.d. aanraden.

Ga niet uit van de (goede expertise overigens) expertise op een publiek forum, zij kennen immers niet de inns en outs van jouw bedrijf.

crazycoder
06/03/06, 06:47
Beste mede-ondernemers,

Vanwege het feit dat mijn bedrijf inmiddels over gaat van "kleine onderneming" naar "onderneming" door sterke groei, rijzen er binnen onze onderneming nogal wat vragen.

Betreft bedrijfsvorm: V.O.F.

Als kleine onderneming hadden wij om kosten uit te sparen nog geen verzekeringen, de eerste vraag luidt: Welke verzekeringen zijn benodigd bij een onderneming met kantoorruimte, dedicated servers, eigen pc's, software, kantoor netwerk server en dergelijke?

Aantal verzekeringen waar ik aan denk: aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, rechtsbijstandsverzekering. Heeft iemand hierop nog aanvullingen en eventueel toevoegingen per verzekering waar het voor dient?

Bankrekening, wij hebben al vanaf de start van de onderneming een zakelijke girorekening gehad. Echter denk ik dat een zakelijke bankrekening misschien meer van toepassing is, wie kan mij duidelijk vertellen wat de voordelen van een zakelijke bankrekening zijn ten opzichte van een zakelijke girorekening?

Belasting, op dit moment is het ons steeds gelukt om op kleine winst uit te komen. Vanaf welk moment dient er inkomsten belasting betaald te worden door de eigenaren van de onderneming? en vanaf welk moment dient de BTW afgedragen te worden?

Vragen over verzekeringen -> bel je verzekeringsagent, als deze ook bedrijfsverzekeringen doet moet hij samen met jou de risico's in kaart brengen.
Vragen over belastingen -> Je betaal winst zodra je boven de belastingvrije voet kom.. meer info? Bel accountant of de belastingdienst.
Personeel -> denk aan uitzendbureau. Vaak goed personeel voor standaard handelingen en vooral GEEN risico. Personeel == risico, denk aan doorbetalen bij ziekte e.d.

eweps
06/03/06, 06:50
Beste mensen,

Bedankt voor de reacties.

@ Rob, natuurlijk weet de belastingdienst dat wij bestaan, echter hebben wij de uiteindelijke winst altijd zo klein gehouden dat we niks hoefden te betalen. Nou moet ik ook zeggen dat ons bedrijf de laatste paar maanden pas echt begint te groeien.

Het is de bedoeling dat wij van deze onderneming gaan leven, dus in dat geval is een arbeidsongeschiktheidsverzekering wel handig? Weet iemand ook aan welke prijzen je moet denken bij alle genoemde verzekeringen?

Swiftway stelt voor om een accountant of consultant erbij te halen. Nou weet ik niet precies wat zoiets kost, maar als je dat geld ook in andere dingen kunt stoppen waardoor je bedrijf nog harder groeit is dat misschien minder nodig. (Administratieve en marketing kennis hebben wij zelf in huis en deze topic is niet alleen voor ons, maar ook voor andere groeiende bedrijven)

Wat betreft de zakelijke rekening, wij vinden de interface van girotel van Postbank online niet erg handig, weet iemand of dit bij bijvoorbeeld de ABN amro beter is? Ook hoor ik graag of iemand weet of het mogelijk is om automatische incasso's zelf aan te maken bij de abn amro(bij de postbank kan dit niet).

Voor de mensen die van een eenmanszaak naar een VOF gaan, wat kost een notaris?

De tip van Rob is ook een goede, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Weet iemand wat deze kost?

(Nogmaals: ik ben niet te lui om dit op te zoeken: echter als iemand antwoord op alle vragen weet en dit post hebben meerdere mensen hier profijt van.)

Bedankt tot zover mensen!

N. Peters

ek_profiler
06/03/06, 08:17
Wat betreft de zakelijke rekening, wij vinden de interface van girotel van Postbank online niet erg handig, weet iemand of dit bij bijvoorbeeld de ABN amro beter is? Ook hoor ik graag of iemand weet of het mogelijk is om automatische incasso's zelf aan te maken bij de abn amro(bij de postbank kan dit niet).



Wat bedoel je precies met zelf aanmaken? Indien je gebruik maakt van Girotel Zakelijk ( de enige manier om online incasso opdrachten te versturen voor zover ik weet) kun je de incasso's gewoon invoeren. Eventueel handmatig of via een batch import.

eMiz0r
06/03/06, 09:55
Wat betreft bankrekeningen hebben we een belgische bankrekening en een nederlandse girorekening. Ik merk tussen de twee weinig verschil, alleen dat een overschrijving vanaf Rabobank naar de Postbank soms verschrikkelijk lang duurt :)

Tegenwoordig worden transacties voor 12 uur 's middags direct overgemaakt van de Rabobank naar elke andere bank (inclusief de Postbank, uit ervaring). Na 12 uur (als ik me niet vergis) gebeurd het de volgende dag.

De Postbank houdt in de regel transacties naar een andere bank altijd een paar dagen vast om rente te kunnen trekken.


Swiftway stelt voor om een accountant of consultant erbij te halen. Nou weet ik niet precies wat zoiets kost, maar als je dat geld ook in andere dingen kunt stoppen waardoor je bedrijf nog harder groeit is dat misschien minder nodig. (Administratieve en marketing kennis hebben wij zelf in huis en deze topic is niet alleen voor ons, maar ook voor andere groeiende bedrijven)

Daar houden deze mensen zelf ook rekening mee. Een accountant kan je enorm veel geld besparen bij de belastingaangifte, die verdiend zichzelf meestal wel terug. Een consultant (of MKB adviseur) gaat je helpen verstandige investeringen te doen en er voor zorgen dat je vooruitzichten over meerdere jaren er ook goed uit blijven zien. Daarbij houdt een goede adviseur er rekening mee dat je weinig geld hebt en dus ook niet veel wilt of kunt besteden aan extern advies.

Leuke bijkomstigheid: je kunt subsidie krijgen over het financieel laten doorlichten van je bedrijf door zo'n MKB adviseur. Er worden (meerjarige) begrotingen gemaakt, maar ook advies gegeven over vragen die je nu aan ons stelt. 65% van de totale kosten kunnen gesubsidieerd worden.

crazycoder
06/03/06, 10:04
De Postbank houdt in de regel transacties naar een andere bank altijd een paar dagen vast om rente te kunnen trekken.
Weet niet waar je die onzin vandaan hebt, maar mijn ervaring is toch echt dat als ik vandaag van mijn Postbank overschrijf het morgen op de Rabobank rekening staat.
Deze ervaring heb ik ook naar andere raborekeningen.

Naar een aantal andere banken duurt het soms wel iets langer, betwijfel ten zeerste of je dit de Postbank kan verwijten.

eweps
06/03/06, 10:31
Wat betreft de zakelijkerekening van de postbank, ik zal straks eens nakijken of je daar echt incasso opdrachten mee kunt uitvoeren. Heb het namelijk nooit gezien, in dat geval is er nog enige kans dat we bij de postbank blijven.


Verzekeringen:

aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven
arbeidsongeschiktheidsverzekering
bedrijfs
rechtsbijstand verzekering inclusief internet recht
bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
brandverzekering
arbeidsongevallen verzekering -> voor werknemers


Incasso:

Nedincasso
Postbus 95
6800 AB
Arnhem

Is iemand bekend met dit incasso bureau? Graag zou ik willen weten of er een minimum aantal incasso opdrachten benodigd is.

Weet iemand verder zo uit zijn hoofd wat een notaris kost voor het opstellen van een contract tussen 2 mensen die een VOF gaan starten?

Ook hoor ik graag nog wat richtprijzen voor de verzekeringen en richtprijzen voor een accountant (per jaar) en een consultant.

Handig om alvast het meeste te weten alvorens wij naar deze partijen gaan. Ik zal zodra ik alle informatie heb hier een verslag van maken en deze bij te werken zodra wij alles hebben geregeld. Dan zal ik dit verslag ook op webhostingtalk.nl posten.

Vriendelijk bedankt allemaal,

N. Peters

Stewie
06/03/06, 11:06
De Postbank houdt in de regel transacties naar een andere bank altijd een paar dagen vast om rente te kunnen trekken.
Postbank <> Postbank = direct
Postbank <> andere bank = één nacht

Misschien ken je het verhaal hierachter nog niet, maar er is dus in Nederland een bankgirocentrale (interpay nu?) die de overschrijvingen tussen giro en bank behandelt, wat zoals je vast weet twee verschillende systemen zijn. Deze tussenstap zorgt voor die extra tijd die het neemt om de overschrijving te voltooien.

eMiz0r
06/03/06, 11:08
Weet niet waar je die onzin vandaan hebt, maar mijn ervaring is toch echt dat als ik vandaag van mijn Postbank overschrijf het morgen op de Rabobank rekening staat.
Deze ervaring heb ik ook naar andere raborekeningen.

Naar een aantal andere banken duurt het soms wel iets langer, betwijfel ten zeerste of je dit de Postbank kan verwijten.

Voor zover ik weet is de Postbank (in ieder geval voor particulieren) gratis. Deze kosten worden door de Postbank gedekt met rente trekken van transacties.

Deze werkmethode komt nog uit de tijd dat de Postbank van de overheid was. Internetbankieren hebben ze nog niet zo gek lang, dus het kan zijn dat het inmiddels anders is. Girotel duurt bij mijn weten in ieder geval nog wel enkele dagen.

eMiz0r
06/03/06, 11:14
Wat betreft de zakelijkerekening van de postbank, ik zal straks eens nakijken of je daar echt incasso opdrachten mee kunt uitvoeren. Heb het namelijk nooit gezien, in dat geval is er nog enige kans dat we bij de postbank blijven.

www.postbank.nl, ga er maar van uit dat het mogelijk is. Kan me bijna niet anders voorstellen.


Weet iemand verder zo uit zijn hoofd wat een notaris kost voor het opstellen van een contract tussen 2 mensen die een VOF gaan starten?

Dit is een beetje afhankelijk van welke bepalingen je in je contract wilt, maar reken rond de 1000 euro. We hebben zelf overigens een contract van 3 regels waarin de winst- en tijdverdeling is opgenomen, maar dat is geheel afhankelijk van hoeveel vertrouwen je in je (zaken)partner hebt.



Ook hoor ik graag nog wat richtprijzen voor de verzekeringen en richtprijzen voor een accountant (per jaar) en een consultant.


De accountant is een beetje afhankelijk van je administratie. Maar als je de administratie zelf uitvoert en de accountant alleen de belastingaangifte en jaarrekeningen laat doen zal je rond de 500 euro zitten.

Verzekeringen vallen allemaal redelijk mee. Vooral als je je servers wilt verzekeren. Het risico op brand en diefstal uit een datacentrum is namelijk behoorlijk klein.

eweps
06/03/06, 11:26
Bedankt.

Bij de postbank is een automatische overschrijving boekje nodig waarin 100 formulieren zitten de je klanten in moeten vullen. Zonder zo'n boekje kan het niet. Deze boekjes kosten ontzettend veel geld.

Is het bij de ABN amro bijvoorbeeld mogelijk om met een contract met je klant automatisch te incasseren? Zonder extra kosten vanuit ABN amro zelf?

eweps
06/03/06, 11:42
Inmiddels heb ik ook de volgende informatie gevonden bij de ABN amro bank over de volgende verzekeringen:

Inventaris/ Goederenverzekering
Schade aan inventaris of goederen als gevolg van onder meer brand, storm en diefstal na braak.
Inclusief: braakschade, opruimen (tot 10% van het verzekerde bedrag), tijdelijke opslag van goederen, schade aan tijdelijke elders opgeslagen goederen (tot 10% van het verzekerde bedrag), inductie/overspanning.

Bedrijfsschadeverzekering
De gederfde brutowinst gedurende een vooraf vastgestelde termijn.
Inclusief: omzetderving als gevolg van calamiteiten bij een publiekstrekker (zoals een groot warenhuis) in uw omgeving.

Aansprakelijkheidsverzekering
De aansprakelijkheid van uw onderneming voor schade aan personen en zaken.

Rechtsbijstandverzekering De dekking omvat een drietal risicogebieden, en hulp via Rechtswijzer:
1. Bedrijfsvoering en Incasso: schade op het gebied van arbeids- en sociaalrechtelijke zaken, bedrijfsonroerend goed, vergunningen in relatie tot de overheid, incasso bij wanbetaling, contracten met leveranciers van goederen en diensten.
2. Inkoop: dekking bij onenigheid bij de levering van ingekochte goederen en diensten voor uw bedrijfsproces.
3. Verkoop: dekking bij een juridisch geschil met een afnemer.
Rechtswijzer: de rechtsbijstandverzekering dekt veel, maar niet alles. Soms is specialistische hulp vereist die door geen enkele rechtsbijstandverzekering wordt gedekt. Met de Rechtsbijstandverzekering kunt u een beroep doen op Rechtswijzer.

arbeidsongeschikheidsverzekering:

Bestemd voor Zelfstandig ondernemers, vrije beroepsbeoefenaren, directeur grootaandeelhouders en meewerkende partners.
Dekking Uitkering als het inkomen van de verzekerde geheel of gedeeltelijk wegvalt door arbeidsongeschiktheid. Bij volledige arbeidsongeschiktheid wordt het verzekerde bedrag uitgekeerd. Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid een deel hiervan.
Vaststelling uitkering in het eerste ziektejaar altijd op basis van het criterium beroepsarbeidsongeschiktheid. Voor de vervolgjaren keuze uit criterium beroepsarbeidsongeschiktheid of passende arbeid.

Verzekerde som Iedere drie jaar is de verzekerde som met maximaal 15% te verhogen zonder medische waarborgen. Startende ondernemers kunnen de verzekerde som de eerste drie jaar twee keer verhogen met 10%.
Premie Afhankelijk van leeftijd, beroep en gewenste dekking

Premiekorting Bij keuze voor een hogere ondergrens arbeidsongeschiktheid (50% of 80%). Standaard ondergrens is 25%.
Startende ondernemers:
jaar 1: 30%
jaar 2: 20%
jaar 3: 10%
Agrarische beroepen:
10%

Indexering Keuze uit gelijkblijvend, 2% of 3% klimmend.
Bij klimmend keuze uit samengesteld of uitgesteld.
Eigen risico-termijn Wachttijd tussen vaststelling arbeidsongeschiktheid en start uitkering. Keuze uit 14, 30, 60, 90, 180 en 365 dagen
Contractduur Vijf jaar, met stilzwijgende verlenging voor eenzelfde periode.
Premiebetaling Per jaar. Voor betaling per maand, kwartaal of halfjaar geldt een premietoeslag.
Fiscale aspecten De premie is volledig fiscaal aftrekbaar. De uitkering is fiscaal belast.

Alerd
06/03/06, 11:45
Incasso's kosten altijd een paar dubbeltjes.

ABN weet ik niet maar bij de rabobank kan het zonder die briefjes e.d., krijg je een contract waarmee je een x aantal incasso's voor een x bedrag kan doen.

eweps
06/03/06, 11:56
Incasso's kosten altijd een paar dubbeltjes.

ABN weet ik niet maar bij de rabobank kan het zonder die briefjes e.d., krijg je een contract waarmee je een x aantal incasso's voor een x bedrag kan doen.

Weet je ongeveer hoeveel dat kost, dat contract?

Alerd
06/03/06, 11:58
Weet je ongeveer hoeveel dat kost, dat contract?
Per incasso iets van 70 a 80 cent geloof ik... (mijn partner regelt de financiën verder dus weet het niet exact)

Aecius
06/03/06, 12:02
Let er bij freelancers op dat er geen sprake is van een gezagsverhouding. Het is dus aan te bevelen om met VAR verklaringen te werken. Daarna maakt het niet uit of ze bij jou op kantoor werken of niet.

Wat betreft de VOF: overweeg over te stappen naar een BV.

Wat betreft de rechtsbijstandverzekering: Lees de voorwaarden goed door, want uit ervaring weet ik dat verzekeraard geregeld alles met debiteuren, crediteuren en hardware en software uitsloten is.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

maxnet
06/03/06, 12:09
Bij de postbank is een automatische overschrijving boekje nodig waarin 100 formulieren zitten de je klanten in moeten vullen. Zonder zo'n boekje kan het niet. Deze boekjes kosten ontzettend veel geld.

Je mag ook gewoon je eigen incasso formulieren gebruiken, mits je dat bij het afsluiten van het contract aangeeft en een exemplaar ter goedkeuring meestuurt.

Het voordeel van de Postbank zijn de tarieven.
Bij bijv. incasso opdrachten betaal je alleen 7 cent per transactie en zijn de eerste 1000 transacties gratis.
Bij andere banken betaal je daarnaast nog per batch, en soms ook nog een licentie voor de benodigde software.
Ook bij bijv. iDeal heb je alleen transactiekosten en geen abonnements- en eenmalige kosten.

Het nadeel is dat je geen rente op je betaalrekening krijgt en dat transacties vanaf banken toch vaak een werkdag later worden bijgeschreven.
Als daar dan een weekend tussenzit kan het daardoor toch nog best lang duren voordat het bijgeschreven is.

RayManZ
06/03/06, 12:28
Ik zit zelf bij de fortisbank en ook daar krijg je in het weekend geen geld erbij op je rekening. Soms best irritant als je ergens op zit te wachten...

Aecius
06/03/06, 12:29
Zie voor de argumenten voor een rechtsbijstandsverzekering de volgende discussie:
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;threadid=2642;action=display

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

crazycoder
06/03/06, 16:17
Voor zover ik weet is de Postbank (in ieder geval voor particulieren) gratis. Deze kosten worden door de Postbank gedekt met rente trekken van transacties.

Deze werkmethode komt nog uit de tijd dat de Postbank van de overheid was. Internetbankieren hebben ze nog niet zo gek lang, dus het kan zijn dat het inmiddels anders is. Girotel duurt bij mijn weten in ieder geval nog wel enkele dagen.
De Postbank berekend wel kosten maar brengt ze niet in rekening :) d.w.z. zolang je niet boven iets van eur 500 oid kom, als je het exacte bedrag wil weten moet je even contact opnemen met de Postbank... Alles daar boven wordt wel in rekening gebracht.

Zelf gebruik ik girotel, dat kost iets van eur 2.50 per maand, dit moet je overigens altijd betalen.. De door mij genoemde tijden nodig voor een overboeking betrof dan ook betalingen gedaan via dit pakket.

Pinocchi
06/03/06, 16:29
Heren,

Ondanks dat je op de betaalrekening van de postbank geen rente krijgt, kun je wel eenvoudig gebruik maken van een inbedrijfrekening van de postbank. Dit is een zakelijke spaarrekening waarbij je eenvoudig geld kunt storten/opnemen zonder extra kosten Wij maken hier gebruik van en werkt prima en je krijgt op die manier toch rente over je surplus

Dennie-DeTi
06/03/06, 16:52
Wij hebben bij de Rabobank (interpolis) een gesprek gehad met betrekking tot een aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandverzekering voor ons bedrijf.
Hierbij vertelde die beste man mij, dat een rechtsbijstandverzekering alleen goed is voor wanneer jij zelf een rechtzaak tegen iemand anders wil aanspannen. Wanneer iemand anders (een klant) een rechtzaak tegen jou aanspant, zal je alle kosten hiervoor zelf moeten betalen.

Over de aansprakelijkheids verzekeringen vertelde hij dat deze alleen de materiële schade aan derden vergoed. Dus stel dat je je AV niet goed voor elkaar hebt, en je wordt aansprakelijk gesteld voor inkomstenderving doordat je server een dag down was, dan wordt dit dus niet gedekt door deze verzekering.

Zijn er toevallig mensen die een rechtsbijstandverzekering of aansprakelijkheidsverzekering hebben die meer dekt?

- Dennie

AlfaHosting
06/03/06, 19:26
Swiftway stelt voor om een accountant of consultant erbij te halen. Nou weet ik niet precies wat zoiets kost, maar als je dat geld ook in andere dingen kunt stoppen waardoor je bedrijf nog harder groeit is dat misschien minder nodig. (Administratieve en marketing kennis hebben wij zelf in huis en deze topic is niet alleen voor ons, maar ook voor andere groeiende bedrijven)



Het is net als je groeit dat je zoiets harder en harder nodig hebt :)

eweps
06/03/06, 19:37
Inmiddels nog een aantal vragen:

Is het zo dat bij de ABN amro:

- Betalingen ook in het weekend worden verwerkt?
- Incasso's ook online gestart kunnen worden zonder formuliertjes maar met 1 contract die van te voren door onze onderneming wordt ondertekend? Dus niet door onze klanten?

Weet iemand toevallig of hostingaanvragen waarbij wij korting geven het korting gedeelte wel als verlies opgegeven mag worden bij de belastingdienst? En hoe werkt dat dan bij sponsoren? Mag er dan 100% verlies opgeschreven worden?

Welke partijen voor de verzekeringen gebruiken jullie? En welke hebben jullie slechte ervaringen mee?

Nog een aantal punten die ik heb onderzocht en even wil vermelden ter informatie:

BTW omzet belasting:

Een onderneming(VOF) moet BTW afdragen aan de belastingdienst. De hoeveelheid BTW is je omzet excl BTW * 1.19 - je omzet excl btw.

Zodra de hoeveelheid die daaruit komt onder de € 1345,- ligt hoef je geen BTW af te dragen aan de belastingdienst en mag je dat lekker in je zak steken.

Bij een BTW bedrag boven de € 1345 euro en onder de € 1883,- krijg je korting op het te betalen bedrag. Hoeveel precies is wel te vinden op de KVK of belastingdienst site.

Wat betreft de inkomstenbelasting:

Inkomsten belasting is niet iets wat te maken heeft met je bedrijf, het heeft wel te maken met je werk. De inkomsten(winst) die je zelf hebt daar moet je inkomsten belasting over betalen. Tot 5000 euro aan inkomsten(winst) hoef je geen belasting te betalen. Daarboven betaal je vanaf 34,15 % van je inkomsten(winst). Echter wordt de inkomstenbelasting die je moet betalen hoger naar mate je inkomsten stijgen. link: http://www.belastingdienst.nl/particulier/veranderingen2006/veranderingen2006-02.html#P13_830

Dennie-DeTi
06/03/06, 22:17
Inmiddels nog een aantal vragen:
- Betalingen ook in het weekend worden verwerkt?
- Incasso's ook online gestart kunnen worden zonder formuliertjes maar met 1 contract die van te voren door onze onderneming wordt ondertekend? Dus niet door onze klanten?


Volgens mij is het zo dat officieel altijd getekend moet worden door de klant. Die moeten jou dus machtigen om geld af te mogen schrijven. Echter is het steeds vaker zo dat meer banken het toestaan ook zonder getekende machting. Het is dan voor de klant wel mogelijk om tot 30 dagen na de incasso het terug te draaien. Met getekende machtiging is dit korter dacht ik.

- Dennie

Alerd
06/03/06, 22:19
Volgens mij is het zo dat officieel altijd getekend moet worden door de klant. Die moeten jou dus machtigen om geld af te mogen schrijven. Echter is het steeds vaker zo dat meer banken het toestaan ook zonder getekende machting. Het is dan voor de klant wel mogelijk om tot 30 dagen na de incasso het terug te draaien. Met getekende machtiging is dit korter dacht ik.

- Dennie
Getekend ook 30 voor zover ik weet.
Schoonpa werkt bij de bank dus ik zou eens kunnen informeren hoe e.e.a. precies zit.

eweps
06/03/06, 22:38
Natuurlijk wordt er wel een contract getekend door de klant, maar wij willen geen formulieren van een derde doorsturen naar de klanten. Liever alles in eigen beheer en dus zelf de incasso kunnen starten.

@ Alerd, als je dit na zou kunnen vragen? Graag, indien mensen het antwoord op mijn vragen al weten is dat natuurlijk niet nodig.

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe en alvast bedankt voor de antwoorden op de vragen die nog niet zijn beantwoord.

Dennie-DeTi
07/03/06, 08:55
Wij laten de klant een zelf opgesteld contract tekenen waarin staat dat zij ons machtigen. Volgens mij is dat gewoon voldoende.

Volgens mij heb ik pas geleden nog ergens een discussie gelezen over de eenmalige machtiging. Dat als iemand besteld op internet, en hij doet eenmalige machtiging, dat hij dan niet eerst papier daarvoor hoeft te tekenen enzo.

Wat ik heb begrepen wordt het dus voor een eenmalige machtiging ook zonder getekend papier toegestaan, echter was de tijd dat het teruggedraaid kon worden langer. De dagen weet ik ook niet precies. Volgens mij verschilt het ook per bank, dus misschien kan je het beste dit nog bij de bank opvragen.

- Dennie

maxnet
07/03/06, 13:13
Volgens mij is het zo dat officieel altijd getekend moet worden door de klant. Die moeten jou dus machtigen om geld af te mogen schrijven. Echter is het steeds vaker zo dat meer banken het toestaan ook zonder getekende machting. Het is dan voor de klant wel mogelijk om tot 30 dagen na de incasso het terug te draaien. Met getekende machtiging is dit korter dacht ik.


Met formulier bij doorlopende incasso 30 dagen.
Zonder formulier 1 jaar.

Zie ook: http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/87480-automatische-incasso.html

eweps
07/03/06, 23:15
Bedankt!

Ik ga in elk geval even naar de bank om te vragen wat de mogelijkheden zijn, verder heb ik in de verhalen hierboven nog wat vragen beschreven. Is er iemand die daar antwoord op kan geven?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

N. Peters

snaaps
09/03/06, 01:21
eweps
Ondernemer Branche: Webhosting diensten
Deelnemer SIDN: ja
KvK: nvt <<-------

weetje wat jij zou moeten doen??
Eerst langs de kamer van koophandel!

(sorry ik kon het niet laten)

eweps
09/03/06, 06:43
Dat daar staat dat het niet van toepassing is, betekent dat meteen dat ik niet ben ingeschreven bij de KvK?

Bedankt voor de eerste nutteloze reactie op mijn topic.. draag liever wat nuttigs bij.

Apoc
10/03/06, 00:02
Heb je momenteel *geen* verzekeringen? Das niet handig, hoe groot of klein je bedrijf ook is je kan voor allerlei dingen aansprakelijk gesteld worden. Een WA verzekering voor bedrijven kost een paar tientjes per kwartaal en je kan er letterlijk enkele miljoenen mee bespraken, dus daar zou ik maar eens beginnen.

Overigens zou ik eens met een aantal verzekeringen gaan praten en om advies vragen, dat is meestel gratis (ze willen je als klant hebben..). Als je bij een aantal verschillende verzekeringen langs gaat kun je ook goed vergelijken wat de een wel dekt en wat niet, en wat de verschillen in kosten zijn.

Voor jezelf kun je het beste jezelf de vraag stellen: "waarmee kan ik een hoop geld verliezen als het fout gaat?". Al die zaken kan je het beste tegen verzekeren, de rest kan eventueel ook maar is geen noodzaak.

Apoc
10/03/06, 00:04
Dat daar staat dat het niet van toepassing is, betekent dat meteen dat ik niet ben ingeschreven bij de KvK?

Bedankt voor de eerste nutteloze reactie op mijn topic.. draag liever wat nuttigs bij.

Als iets niet van toepassing is dan zeg je in feite dat je dat je geen KvK inschrijving hebt, je kunt dan beter neerzetten "Vertrouwelijk" of iets dergelijks. Maar ik ben het wel met je eens dat het off-topic is want bij de KvK geven ze je geen advies over verzekeringen, bij de meeste banken overigens wel (de meeste banken werken namelijk samen met verzekeringen, of hebben zelf een verzekerings onderneming).

eweps
10/03/06, 06:36
Bedankt voor je reactie Apoc.

Ik heb helaas nog een aantal vragen open staan, zal ze vanmiddag nog eens opzoeken en hier op een rijtje zetten. Zodra ik antwoord heb op alle vragen ga ik naar de desbetreffende partijen toe en zal ik hier ook een verslag posten. Graag ontvang ik nog wat medewerking/hulp van jullie kant!

Alvast bedankt.

dumann
10/03/06, 09:07
Zoals genoemd gaat het hierbij om de bedrijfsvorm: VOF.

Van een kleine VOF naar een grotere VOF, dus nog niet de overstap naar BV. Echter wel een hogere omzet en start van kantoor en dergelijke.


Er is niet zoiets als "Van een kleine VOF naar een grotere VOF".
Als je echt serieus bezig bent en groeit, ga dan over op een BV, een VOF brengt in de praktijk vroeger of later altijd problemen met zich mee.

Apoc
10/03/06, 11:55
Er is niet zoiets als "Van een kleine VOF naar een grotere VOF".
Als je echt serieus bezig bent en groeit, ga dan over op een BV, een VOF brengt in de praktijk vroeger of later altijd problemen met zich mee.

Beide opmerkingen zijn onzin.

Ten eerste: natuurlijk is er wel zoiets als een kleine VOF en een grote VOF. Op papier verandert er misschien niets, maar binnen de organisatie zelf wel.

Als VOF in de praktijk 'vroeg of later altijd problemen met zich mee brengt' dan zou niemand een VOF hebben. De rechtsvorm VOF is in vele situaties gunstiger dan een BV, vooral belastingtechnisch:

- Een BV kan geen startersaftrek krijgen en profiteert niet van vele voordelen welke een VOF wel krijgt.

- Een BV draagt een vast percentage van de winst af aan de fiscus. Bij een VOF is dat variabel, wat dus kan betekenen dat je bij bepaalde situaties minder hoeft af te dragen dan een BV. Zodra je bij de hoogste belastingtredes aan komt (50% en hoger), dan ben je voordeliger uit met een BV.

- Bij een BV komt veel meer papierwerk kijken

- Bij een BV word je zelf werknemer van je eigen bedrijf en heb je een vantevoren vastgesteld salaris. Dat heeft z'n voordelen, maar ook nadelen.


Het grote voordeel van een BV is dan wel weer dat je op prive gebied niets te verliezen hebt en met een VOF wel. Juist daarom is het van belang om de juist verzekeringen af te sluiten.