PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated en Colocated verhuren als tussenpersoon



Eryq
05/03/06, 16:28
Misschien een hele domme vraag, maar zijn er ook webhostingbedrijven die bijvoorbeeld als tussenpersoon dedicated en colocated verhuren.
Hiermee bedoel ik te zeggen dat je bedrijf ze afneemt van bedrijf x en deze vervolgens met meerprijs verhuurt aan een klant.

Ik was eigenlijk benieuwd of dit voorkwam, en zo ja welke winstmarges moet je dan eigenlijk denken.

Alerd
05/03/06, 16:45
Gebeurt genoeg.

Kwa marge denk ik dat je er een procent of 20 wel bij op kan leggen.
Maar hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe duur je inkoopt natuurlijk en wat jouw klant er voor wil geven.

Swiftway-UK
05/03/06, 19:27
Marges hangen inderdaad af van je doelgroep. Om eerlijk te zijn, heeft reselling alleen zin als je al een netwerk hebt van business contacts die mogelijk interesse hebben in een dedicated server, liefst via een partij die ze kennen en vertrouwen.

In zo een geval kan een goed ingekochte server tot 100% marge opbrengen, maar let op dat je niet al te goedkoop inkoopt, goed inkopen, met vlotte service, snel herstellen van problemen en eventueel full management zal je veel slapeloze nachten besparen. Het is immers jou reputatie in je netwerk die je op het spel zet, dus neem een server van een betrouwbare partij die vlotte response en herstel, management etc kan garanderen.

Eryq
05/03/06, 19:37
Vooral de SLA moet goed geregeld zijn, neem ik aan.
Tenminste als ik de SLA moet zien als service cq. onderhoudscontract.

Wil ik een beetje bij de tijd zijn, aan welke eisen zou zo'n server moeten voldoen.

Swiftway-UK
05/03/06, 19:49
De server moet aan de eisen voldoen die je klant zijn/haar applicatie stelt, zo eenvoudig is het.

SLA's zeggen relatief weinig, het betekent vaak dat "als met het niet haalt, jij een compensatie krijgt" soms is het niet halen van SLA goedkoper voor een provider dan het wel halen ervan, SLA's strooien vaak zand in je ogen.

Het gaat erom dat je een organisatie vind die aan kan tonen dat zij de service kunnen leveren die jij zoekt. Je kunt vragen hoe hun procedure is in het geval als een dedicated server stukgaat, hoe word deze gerepareerd? wie merkt op dat de dedicated server geen response geeft? jij of je provider? (met andere woorden, monitored de provider de servers actief).

In hoeveel uur garanderen zij response of vervanging van de server? backuppen ze de data? hoe snel duurt een restore? vraag rustig alles wat je wil weten, een provider die alles goed voor elkaar heeft kan aantonen hoe hij zijn service regelt, wie daar verantwoordelijk voor is in zijn organisatie etc.

Verder, hecht je waarde aan vaste account manager of juist niet? 24/7 support of niet? hoe snel eisen jou klanten herstel van de server bij calamiteiten? wellicht is de applicatie niet zo belangrijk na kantooruren of in het weekend? alles is afhankelijk nogmaals, welke doelgroep je wil bedienen.

Eryq
05/03/06, 19:57
Oke, duidelijk...

Maar nog een vraagje, zijn er nog meer bedrijven die zo hun dedicated en colocated aanbieden, door als tussenpersoon op te treden? Of ben ik nu de één van de weinige met dit idee.

Swiftway-UK
05/03/06, 20:03
Er zijn er vrij veel die dit doen, mijn organisatie heeft veel resellers bijvoorbeeld. Dit zijn vaak firma's met een netwerk aan zakencontacten of firma's die een product leveren (applicatie, content, voip etc) dat prima samen gebundeld kan worden met een dedicated server.

hires
15/03/06, 12:05
aanvullende vraag, in geval van colocated: verhuren datacenters ook direct aan bijvoorbeeld resellers, of moet je aan bepaalde eisen voldoen als je direct bij hen wil bestellen? Of kan het niet anders dan dat je bij een netwerk leverancier, die in de datacenters hun netwerk beheren, je rack huurt en dus niet direct bij een datacenter omdat dat simpelweg niet mogelijk is?

Xerious
15/03/06, 14:54
Meeste datacenters leveren niet direct. Ze leveren hooguit een paar racks maar meestal blijft het beperkt bij footprints, suites of cages. Een netwerk en dergelijke moet je dan zelf gaan regelen. En dat is een vrij duur geintje en enorm veel werk.
Het is wel mogelijk, maar je moet zelf voor alles gaan zorgen. Netwerk connecties (peering, exchanges), routers, blades, racks, switches etc.