PDA

Bekijk Volledige Versie : backup



Mikey
04/03/06, 10:06
Gezien ik een plesk hoster ben en daar voor mezelf een complete uitgekristaliseerde backup methode heb ontwikkeld enige tijd geleden was ik benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben met DA.

We backuppen het gehele hosting platform wat plesk based is dagelijks, nu wil ik soortgelijke gaan doen, maar hoor uit verschillende verhalen en hoeken dat een full system backup van DA niet vlekkeloos is.

Dus bij deze hoe hebben jullie dit opgelost en waar moet ik op letten ?

Groetend,
Mike

martysmarty
04/03/06, 10:07
Bij mij word gewoon de ehele server gebackupt (rsync-backup) elke ochtend om 4 uur.

wonko
04/03/06, 10:10
Wij doen het gewoon op de "klassieke" manier, en nemen een backup van heel de machine, met alles erop en eraan. Geen individuele backups, of user backups of zo van DirectAdmin. Wanneer iets stuk gaat, kunnen we ofwel alles terugzetten, ofwel de nodige files uit de backup terughalen...

Dit alles maakt gebruik van onze gewone backup-infrastructuur... (we bieden dit ook aan naar derden!)

Mikey
04/03/06, 10:16
Ik ben principieel tegen full system backups, mocht een systeem op zijn gat gaan, of een derde komt op wat voor manier dan ook binnen, en je zou dus hetzelfde systeem terug zetten waar eventueel de kans in bestaat dat daar 'ook' een backdoor of wat dan ook in zit, zie ik niet zo zitten.



// kleine toevoeging, als ik kijk naar mijn plesk omgeving kijk kost dit me dagelijks zo`n 30 ~40 gb. Laat staan als ik complete systemen ga backuppen, dan is het bootje zoek als je 7+ dagen backups bewaard.

wonko
04/03/06, 10:37
En wat met de lekke phpBB forums die in je user backups zitten? Backups zijn er niet om fouten in de software op te vangen, maar om hardware fouten of menselijke fouten (rm -Rf * / bvb ;)) op te vangen... Full backups zijn een noodzaak vind ik, om op elk moment een andere fysieke kist te nemen, en daar zo snel mogelijk het systeem terug op te plaatsen... Maar elk zijn mening daarover.

Wij hebben momenteel een kleine TB aan backups van onze eigen machines. Alles wordt een maand bijgehouden (Full, Differential en Incrementele backups)... Werkt perfect. Binnen de 5 minuten heb ik eender welke file van eender welk moment van eender welke machine teruggezet. Een full restore is een kwestie van de snelheid dat de disks de data terug kunnen wegschrijven.

Mikey
04/03/06, 10:45
Mits er geen voorgeinstalleerde hotspare aanwezig is, ben ik binnen half uur weer online. Als ik spare moet installen kost me dit 15 min extra icm zelfgemaakte kickstart spullen waarbij plesk + de benodigde aanpassingen rond zijn alvorens de backups terug komen. Lekke phpbb forums zijn mocht je er last van hebben geheel eigen schuld van de hoster zelf. Maar goed we dwalen af van mijn vraag.

wonko
04/03/06, 10:48
Juist. Ik moet zeggen dat de user backups in DA wel werken, maar dat ik er niet zou op betrouwen, af en toe gaat iets mis. Maar in 99% van de gevallen gaat het goed, en kan een reseller er wel weg mee...

Voor die 1% hebben wij de full backups, en wanneer een reseller er niet aan denkt backups te nemen...

Mikey
04/03/06, 10:54
Met de backup funtie van DA heb ik enige ervaring, mij valt op dat backups die mislukken in principe users zijn die bijna aan hun limiet zitten. Of dat hij zoekt naar de mail files terwijl er geen mail is. Maar deze problemen kun je eruit halen door handmatig de limit in de tar.gz te veranderen of de user alvorens te maken en later zijn bestanden te restoren.

Technotop
04/03/06, 11:47
Met de backup funtie van DA heb ik enige ervaring, mij valt op dat backups die mislukken in principe users zijn die bijna aan hun limiet zitten. Of dat hij zoekt naar de mail files terwijl er geen mail is. Maar deze problemen kun je eruit halen door handmatig de limit in de tar.gz te veranderen of de user alvorens te maken en later zijn bestanden te restoren.

Geen last van, wij maken backups per reseller op onze servers. Deze worden dan overgepompt naar backupservers als .tar.gz (ingepakt). Verder geen systeem backup noodzakelijk. User backups elke 24 uur is goed zat, mocht de server crashen kunnen wij alles binnen 1 uur weer up and running zijn Onze backups worden 1 week opgeslagen.

Mikey
04/03/06, 12:54
Pak maar eens een backup waarvan de betreffende user net niet tegen zijn limit aan zit .. Dan snap je wat ik bedoel.

Technotop
04/03/06, 14:33
Pak maar eens een backup waarvan de betreffende user net niet tegen zijn limit aan zit .. Dan snap je wat ik bedoel.

Geen last van, veel klanten zitten al tegen hun limiet aan (97% etc) en nooit problemen. Backups werken prima.

Mikey
04/03/06, 14:35
Ik heb het hier niet over een backup terugzetten waarbij de gebruiker al aanwezig is, ik doel op een nieuwe server.

Technotop
04/03/06, 15:37
Ik heb het hier niet over een backup terugzetten waarbij de gebruiker al aanwezig is, ik doel op een nieuwe server.

Ook dat werkt uitstekend, tenminste in Oktober tijdens de verhuizing geen problemen ondervonden. Maar kan best kunnen dat hij het af en toe laat afweten.

HostServe
04/03/06, 15:41
Ik gebruik ook niet de full backup functie van DA, ik maak elke nacht met rsync een full system backup.

DA heeft namelijk geen full backup restore.

Dennie-DeTi
04/03/06, 16:54
Met de backup funtie van DA heb ik enige ervaring, mij valt op dat backups die mislukken in principe users zijn die bijna aan hun limiet zitten. Of dat hij zoekt naar de mail files terwijl er geen mail is. Maar deze problemen kun je eruit halen door handmatig de limit in de tar.gz te veranderen of de user alvorens te maken en later zijn bestanden te restoren.

Dat klopt inderdaad, dat heb ik ook ondervonden. Echter heb je hier weer geen last van als je de backup via de reseller maakt en direct naar een FTP laat sturen. Alleen als je de backup lokaal maakt kreeg ik die fouten.

- Dennie